آدرس یابی الکترونیکی در شهر کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129577 منبع: پرینت

برنامه آدرس‌یابی شهر از سوی شهرداری کابل آغاز گردید.

شهرداری کابل به منظور فراهم آوری سهولت و معیارهای شهری، برنامهٔ آدرس‌یابی خویش را در دو مرحله جداگانه و با روش‌های خاص، به همکاری تکنیکی دفتر سازمان ملل متحد از ناحیهٔ اول شهر کابل آغاز نمود.

قرار است در مرحلهٔ نخست این برنامه، سروی و ثبت خانه‌ها و کوچه‌ها با در نظر داشت موقعیت نواحی آن صورت گرفته و آدرس‌سازی براساس شماره گذاری خانه‌ها و کوچه‌ها در نواحی مربوط صورت گیرد که از شماره 1 تا 1250 در هر گذر، خانه‌ها، شماره گذاری شده و یک سمت کوچه اعداد طاق و سمت دیگرآن اعداد جفت خواهد بود و در ردیف خانه‌ها برای ساحات خالی به مساحت 3 بسوه، شماره ریزرفی مد نظر گرفته می‌شود.

کوچه‌هایی که قبلا نامگذاری گردیده به حالت خود باقی می‌مانند. در سطح هر ناحیه، نام یک کوچه فقط یک بار تکرار می‌گردد که با نصب لوحه‌های مخصوص، شماره خانه بر درب منازل و شماره کوچه و ناحیه در چهارراهی ها نصب می‌گردد که از این طریق برای شهروندان کابل در راستای آدرس‌یابی مکان‌های مورد نظر سهولت بهتر فراهم خواهد شد.

در این مرحله شهروندانی که به نقشه گوگل از طریق اینترنت تلفن های هوشمند یا جی پی اس وسایط نقلیه دسترسی داشته باشند می‌توانند با استفاده از شماره خانه، اسم یا شماره کوچه و شماره ناحیه به راحتی و سهولت خودکار جهت یابی، آدرس مورد نیاز را بدون کمک دیگری پیدا کنند.

کسانی که به امکانات ذکر شده دسترسی نداشته باشند که حدود بیش از نیم جمعیت کابل را تشکیل می‌دهند، می توانند با داشتن معلومات ذکر شده (شماره خانه، اسم یا شماره کوچه و شماره ناحیه) از نقشه نواحی مربوطه، و کسانی که استفاده از نقشه را بلد نباشند با درخواست کمک اندک از مردم محل آدرس مورد نظر را دریابند.

در مرحله بعدی برای مهیا ساختن سهولت‌های زیستی بیشتر برای شهروندان در امر آدرس‌یابی، کار بالای نرم افزار آنلاین آدرس‌یابی صورت گرفته که به گونه آنلاین و با استفاده از موبایل‌های هوشمند عمل می‌نماید و با شماره مسلسل 8 رقمی درب ورودی هر ساختمان و درج آن در نرم افزار خاص به صورت هوشمند، آدرس‌های چون ارگان‌های دولتی، شفاخانه‌ها، پارک‌ها، کارخانه‌جات و منازل رهایشی در اختیار هر جستجو کننده قرار خواهد گرفت.

در این مرحله که بعد از سه سال آینده عملی خواهد شد افرا می‌توانند که صرف با داشتن شماره مسلسل 8 رقمی بالای درب ورودی با استفاده از تلیفن هوشمند بدون استفاده از اینترنت یا آله جهت یاب، آدرس مورد نظر را به شیوه جهت یابی الکترونیکی دریابند.

عبدالله حبیب زی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بریوید جویهارا صافکاری کنید که بسیار سیل آمدنی است مردم درجاده وسرکهای عمومی با آببازی عبور ومرور نکنند پشت این قصه های مفت هیچ نگردید ومردم راگپ هم ندهید.آینده را فکر کنید که کدام مشکل پیدا نشود این شاهکاری ها هر وقت امکاندارد اجرا شود.

>>>   بروید اول امنیت را تامین کنید بعدا تقلید از دیگر کشورها کنید جاهایکه این سیتسم را دارا میباشند تما سهولت ها را به شهروندان خود فراهم کرده است

>>>   از همه اولتر باید در پاکی وصفایی شهر سعی وتلاش گردد تا مردم از مبتلا شدن مردم به امراض مختلف جلوگیری گردد ورنه این ادرس های الکترونیکی با این کوچه های کثیف وچتل چه دردی را دوا خواهد کرد

>>>   از دست کثافات سرکتهای عموی و کوچه های عمومی ناحیه پنجم شهر کابل یعنی خوشال خان 80 مسدود شده و کسی نیست که سروصدا بلند کنند یا غمیش را بخورند. علت اش اینست که در جمع آوری کثافات چندان پول نمیمانه در عوض آن به پروژه جدید متوسل شده ببینیم که به منزل میرسه یا نه؟

>>>   او شار(وال) برو ده چارایی سلیم کاروان امو دو دانه چاهی ره که بخاطر جمع شدن آب های که در جوی بند نمی ره و ده سرک جمع می شه ره خالی کو که پر شده. امروز کل سرکه لوش گرفته بود. بان که خانه ها آدرس نداشته باشه.
پغمانی

>>>   برای ساحات خالی شماره ریزرفی در نظر گرفتن غلط است.
زیرا درینصورت مردم در یافتن آدرس به مشکل مواجه میشوند.
بهتر آن است که اگر ساحات خالی در آینده پر میشوند، با اعداد جمع حروف نامگذاری شوند.
طور مثال: جاده تایمنی خانه شماره ۱.(..........)، جاده تایمنی خانه شماره۲.
اگر احیانأ در آینده در منطقه(.........) کدام خانه یی ساخته میشود، آن را بنام:
جاده تایمنی خانه شماره ۱-الف نام گذاری کنید.
درینصورت مردم در یافتن آدرس ها به مشکل مواجه نخواهند شد.
زیرا در کشور های اروپایی آدرس ها همه به همین منوال نام گذاری میشوند.

>>>   این وقتی عملی میشود که انسان های صد سیره ی مملکت ما از خود خواهی خود صرف نظر کرده نام کوچه ها چهاراهی ها و سرک ها را بگذارند از سر کود گذاری شوند. مثلن نام یک منطقه میتواند بجای غلام قدوس خان اچکزایی صرف اف 1 باشد مثل اسلام آباد. آنوقت به اسانی اینکار صورت خواهد گرفت.

>>>   چون در تمام مناطق یک نام دوباره تکرار نمیشه بهتر است برای ساحات خالی شماره های 39 را ریزرف کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است