با نظام کنونی، انتخابات شفافی نخواهیم داشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129574 منبع: پرینت

برگزاری انتخابات، دغدغه ای برای همگان است و نخبگان سیاسی بر این باور هستند که مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رامش نوری، استاد دانشگاه معتقد است، با ساختار و چالش هایی که امروز در انتخابات و کمیسیون آن داریم، نمی توانیم به یک انتخابات شفاف برسیم و افزود: با توجه به همین اصل، ما نه تنها اشتراک مردم را یا مشارکت مردم را در انتخابات آینده کمرنگ خواهیم داشت بلکه در کنار این ما اساسا با ساختارهای انتخاباتی دچار چالش خواهیم بود. با همین ساختار فرسوده امروز که گذشته خیلی بدنام دارد، ما چگونه می توانیم به یک انتخابات شفاف راه پیدا کنیم؟

نوری، معتقد است برگزاری انتخابات باید متناسب با ساختارهای جامعه افغانستان باشد و گفت: ساختاری که در نظام انتخاباتی افغانستان داریم، منشا خود را از ساختار جامعه افغانستان می گیرد. ما یک ساختار متمرکز ریاستی که توزیع غیر عادلانه قدرت و ثروت را در پی دارد و تمرکز قدرت را به یک گروه خاص، به یک فرد خاص و به بالاخره به یک قومیت خاص می رساند چه توقع داریم که یک انتخابات شفاف، عاری و همه شمول داشته باشیم، که همه اقوام افغانستان در آن شرکت داشته باشند. به باور من جامعه افغانستان یک جامعه اقلیت ها است. در این جامعه ای که اقلیت ها است نظام باید متناسب با همین اقلیت ها باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   Maqam Saighani
بی گمان تاریخ از انجینیر مامد خان به عنوان بختاور ترین فرد حکومت وحدت ملی یاد خواهد کرد؛ زیرا این آقا از رای هیچ صاحب معاونیت ریاست اجرایی، دو وزارت کلیدی و چندین پست دیگر شده است. در جنجال های سیاسی میان رهبران هم دخالت ندارد و در گوشه ای با خاطر راحت کتاب «جنسی لارښود» خود را می خواند. به این می گویند هم شهید، هم غازی و هم سلامت پس به خانه آمدند.

>>>   افغانستان یک کشور اشغال شده است.
اختیار امور به دست دست نشاندگان می باشد.
غلط گفتم؟

>>>   فدراسيون فوتبال يك نهاد فرا قومي و مستقل بوده، در چند سال اخير دست آورد هاي چشم گيري نیز داشته است، لالی ، بارکزی و حامیان شان در ارگ پا از قانون فراتر گذاشته و از ادبيات زور استفاده مي نمايند، اینان بايد بدانند كه ملت با شرفی در این سرزمین است که با درنظرداشت رفاه عامه اندک محافظه کاری میکنند نه مورد دیگری. بهتر است به جاي احساسات و ایده فاشیستی از عقل خود استفاده نمایند تا خدای ناخواسته وضعیتی پیش نیاید که باز از کردار و عمل خود پشیمان شوند.
پ.ن: این برداشت که چرا سالهاست یک تاجیک ریس فدراسیون فوتبال است در حالیکه ریس و تمام بازیکنان تیم قومی کرکت پشتون هستند خیلی مسخره و مضحک است

>>>   مي گويند اشرف غني احمدزي گفته كه نظام متمركز به خير افغانستان است و در برابر داعيه نظامِ غير متمركز واكنش تُند نشان داده است. خدمت جناب غني عرض كنم كه اين مردم است كه خير و شر خويش را مي دانند و تعيين مي كنند. نظام متمركز بدون شك به خير شخص شما و تيم تان خواهد بود، اما مطمين باشيد به نفع و به خير مردم نيست. بنا اين مردم است كه خير و شر خويش را تعيين مي كنند نه شما. نظام متمركز جز خودكامه گي، فساد، استبداد و قبيله گرايي، چيزي بيش تر به ارمغان نياورده. يك زماني حامد كرزي هم در برابر تمركززدايي بر آشفته شده بود و به قول خودش "مزه قدرت را چشيده ام، ايلا دادنيش نيستم". حال غني هم مزه قدرت خودكامه را چشيده و خواب هاي تداوم «پادشاهي» مي بيند. به ياد داشته باشيد كه حالا افغانستان، افغانستانِ سابق نيست. اينجا مردم است كه سرنوشت خويش را تعيين مي كنند. خواست نظام غير متمركز، خواست ميليون ها شهروند اين سرزمين است. مقاومت در برابر داعيه نظام غير متمركز ره به جاي نمي رساند، بلكه تداوم مقاومتِ استبداد خواهان، منجر به انفجار اجتماعي خواهد شد و اين خواست روزي به كرسي خواهد نشست.
هارون معترف

>>>   نجیب بارور
مردم باید تصمیم بگیرد که کدام نظام سیاسی به نفع کشور است، باید داعیه شهروندی انتخاب کند که صلاح افغانستان چیست، حرف و حدیث یک متقلب به درد قبیله اش می خورد نه به درد کشور

>>>   دستت درد نبيند معترف عزيز ، نظام تمركز زدايي يا قبيله گرايي و خودكامگي بايد از بين برود و انشاالله روزي تحقق خواهد يافت .

>>>   خانم ارشاد انتحارکند یا نکنداگرنظام راغیرمتمرکز
بسازید این پست فطرت خود را انتحار چی که عین
ارگ ریاست جمهوری را انفجارخواهدداد بادش بسیار قوی است مثل چیغ زدن هایش

>>>   مردم افغانستان دیگر نمی خواهند که حق شان بالای پاکستانی های آنسوی دیورند که امروز در برابر ما سنگر گرفته اند خورانده شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است