انتخابات نباید به سمت و سوهای سیاسی برود
متاسفانه هنوز همانطور که در تمام نهادهای افغانستان روال است، کمیشنران هنوز در چانه زنی های امتیاز گیری بسر می برند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129565 منبع: پرینت

کمیسیون انتخابات کار را بر روی نهایی سازی فهرست نام های نمایندگان، ساخت تقویم برگزاری انتخابات در کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی آغاز کرده است. دبیر این کمیسیون از حکومت می خواهد که برای شفافیت انتخابات، توزیع شناسنامه های برقی را باید بی درنگ آغاز کند. نهادهای نظارت کننده انتخابات نیز هشدار می دهند که هرگونه کوتاهی در نهایی ساختن فهرست نام های رای دهندگان در بازنگری مراکز رای دهی انتخابات را به بحران خواهد برد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «محور» گفت: در این مدت کمی که اعضای کمیسیون انتخابات روی کار آمده اند هنوز همدیگر رانشناخته اند و هنوز ابتدای کار است.

وی افزود: این کمیسیون از لحاظ کمیسیون مالی با مشکلی مواجه نخواهند شد. اگر آنها اثبات کنند که کار خود را درست و مستقلانه انجام می دهند و تحت تاثیر حکومت و سیاسیون نیستند. جامعه بین المللی امکانات مالی انتخابات را فراهم می کند و تجهیزات را در اختیارشان قرار می دهد. اما مهم این است که آنها کار خود را به درستی انجام دهند و به خوشحالی اینکه در این سمت ها قرار گرفته اند اکتفا نکنند.

معنوی، در خصوص نحوه کار درست اعضای کمیسیون انتخابات گفت: کمیشنران باید کارها را کاملاً مشخص کنند و به جامعه بین المللی بگویند ما اینقدر زمان و امکانات نیاز داریم و کار را عملاً شروع کنند. اگر واقعاً می خواهند مستقل کار کنند، باید با طرف های مختلف مشورت کنند و دیدگاه های مخالف و موافق را بگیرند.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات شرایط موفقیت کمیشنران را اینگونه بیان کرد: حالا برای آنها مدت کاری معین است، آنها باید از ضمانت زمانی که قانون و فرمان تقنینی برایشان تعیین کرده است، استفاده کنند و استقلالیت خود را به اثبات برسانند در غیر این صورت شک و تردیدهایی را که می شنویم چاق تر و کلان تر می شود و اگر یکبار آنها مورد اتهام قرار بگیرند آنها را فلج می کند و از تصمیم گیری ها باز می مانند. اگر آنها به حمایت ها بخصوص اکتفا به حمایت حکومت کنند، از همین لحظه ناکام هستند. اما اگر آنها به اعتماد جمعی و عمومی و افکار عمومی را اکتفا کنند و آن را به خود جلب کنند، بسیار واضح بیایند و یک کاری را که حکومت نمی کنند، آنها انجام دهند. به طور مثال، بر سر لیست رای دهندگان کار کنند و بگویند این کار ما است، کار اول ما است، کار حتمی ما و کار قطعی ما است، اگر ما این کار را انجام داده ایم به طرف انتخابات می رویم و اگر انجام ندادیم نمی رویم. این کار را هم باید به طور بسیار شفاف انجام دهند بطوریکه همه مردم در جریان قرار بگیرند که کار خود را از کجا آغاز کرده اند و انجام آن به کجا خواهد رسید. در این صورت به بهترین کار و انتخابات دست خواهند یافت.

وی، با بیان اینکه اعضای کمیسیون برای جلب اعتماد دوباره مردم باید کارهای خود را مشخص بسازند، افزود:آنهاباید شروع به انجام و عملی کردن کار کنند. متاسفانه هنوز همانطور که در تمام نهادهای افغانستان روال است، کمیشنران هنوز در چانه زنی های امتیاز گیری به سر می برند. این کمیشنران باید بدانند اگر می خواهند هویت و شخصیت و جایگاه خود را در بین مردم و در آینده تثبیت کنند، آزمونی بسیار مهم و کلان در پیش روی دارند. این کار خالی از چالش و جنجال نیست و سنگ اندازی ها و مخالفت ها وجود خواهد داشت. اما آنها باید از این آزمون سربلند بیرون آیند و تصمیم به انجام کار به صورت درست بگیرند. اگر هم کسی در این جمع خواست برای جناح و سمتی کار کند، باید شناسایی و معرفی کنند.

معنوی، امیدوار است حکومت در کمیسیون دخالت نکند و می گوید: مسوولیت ریاست اجرایی و ریاست جمهور این بود که یک کمیسیون برای انتخابات ایجاد کنند، حالا این کمیسیون، خوب یا بد، ایجاد شده است. پس باید دیگر دخالتی بیش از این نکنند. اما در حال حاضر شک ها براین است که آیا حکومت به کمیسیون اجازه ساختن لیست رای دهندگان بدهد یا ندهد! چرا که حکومت خود از انتخاباتی غیر شفاف و مملو از تقلب به حکومت رسیده است، پس به طور قطع انتخابات آینده را هم با شفافیت نمی خواهد. این عدم وفاداری به تعهدات حکومت باعث بلند شدن صداهای شرکای قدرت شد. متاسفانه این حکومت به تعهدات خود در توافقنامه عمل نکرد و فقط کارهایی سمبلیک و عوام فریبانه را انجام داده است تا مردم را با آن مشغول کند.

وی، در خصوص شرط انجام درست و شفافیت انتخابات گفت: عدم وابستگی کمیسیون انتخابات، شرط اول درستی کار آنها است. به اعضای کمیسیون انتخابات می گویم با هر ارتباطی که تا اینجا به عضویت کمیسیون رسیده اند، نوش جانشان. این هم از هنر ارتباطاتشان بوده است. اما حالا که آمده اند، باید مستقل باشند و از این طریق باید هم به افغانستان و هم به خودشان خدمت کنند. در کشور کسانی هستند که تجربه انتخاباتی دارند، باید از تجارب آنها استفاده کنند و به سمت و سو های سیاسی نروند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگرمعنی باشد شفاف است درغیران شفاف نیست ارام درجایت بنشین

>>>   با گذشت هر روز استبداد در افغانستان نیرومندتر می شود. اینجا تنها یک نفر حکومت می کند. با گذشت هر روز استبداد در افغانستان ژرفا و پهنای بیشتری می یابد. اینجا تنها یک کس همه کارۀ کشور است. رییس جمهور چون امپراتوری خودکامه کار می کند. پارلمان را تاریخ گذشته ساخته از اعتبار ساقط کرد و قضا را نیز زیر فرمان گرفته است. افرادی را در هر منطقه و هر قوم خریده است و به آنها دم و دستگاه ساخته است تا قلادۀ بردگی به گردن بیندازند و وسیلۀ سرکوب و بردگی مردم خود به نفع ارباب شوند. اما؛اگر عبدالرحمن، نادر،داوود، تره کی و ملاعمر نماند، اینها هم نمی مانند. امروز نه فردا، مردم به تنگ می آیند و به جنگ خواهند آمد. با هر چه در توان است با اینها باید مقابله کرد پیش از آن که مجبور به سرنگونی این جاهلان گواهینامه دار با خشم شوند. نگذارید یک بار دیگر کشور با خودکامگان ویران شود!
Raheel

>>>   آقای معنوی ازکدام شفافیت حرف بر زبان می آورد ازشفافیت که کرسی های پارلمان انتخابات دوران زمامداری خودش یادوره قبل از خودش.خوب مقوله داشت که آخرخودش مقوله خودرا بیشرمانه زیر پاکرد.خواباست،خیال است ،محال است وجنون.آقای معنوی بکدام روی وجرئت حرف از شفافیت میزنددرحالیکه خودش شفاف نیست.قادری

>>>   معنوي صاحب اگر شما ريس كميسيون انتخابات شويد شما به نفع كانديد حزب خود كار نمي كنيد ؟ پس گپ هاي فريب دهنده موضوعات سياسي بودن وغيره به درد نميخورد مردم حالا هوشيار است ديگه فريب نميخورد

>>>   بی گمان تاریخ از انجینیر مامد خان به عنوان بختاور ترین فرد حکومت وحدت ملی یاد خواهد کرد؛ زیرا این آقا از رای هیچ صاحب معاونیت ریاست اجرایی، دو وزارت کلیدی و چندین پست دیگر شده است. در جنجال های سیاسی میان رهبران هم دخالت ندارد و در گوشه ای با خاطر راحت کتاب «جنسی لارښود» خود را می خواند. به این می گویند هم شهید، هم غازی و هم سلامت پس به خانه آمدند.
Maqam Saighani

>>>   افغانستان یک کشور اشغال شده است.
اختیار امور به دست دست نشاندگان می باشد.
غلط گفتم؟

>>>   کدام "انتخابات؟؟؟؟؟" انتخابات چی؟ و کار چی؟؟؟؟

>>>   آنزمان که خودت رئیس بودی چرابه سمت وسو بردی؟؟

>>>   نجیب بارور
مردم باید تصمیم بگیرد که کدام نظام سیاسی به نفع کشور است، باید داعیه شهروندی انتخاب کند که صلاح افغانستان چیست، حرف و حدیث یک متقلب به درد قبیله اش می خورد نه به درد کشور

>>>   خانم ارشاد انتحارکند یا نکنداگرنظام راغیرمتمرکز
بسازید این پست فطرت خود را انتحار چی که عین
ارگ ریاست جمهوری را انفجارخواهدداد بادش بسیار قوی است مثل چیغ زدن هایش

>>>   مردم افغانستان دیگر نمی خواهند که حق شان بالای پاکستانی های آنسوی دیورند که امروز در برابر ما سنگر گرفته اند خورانده شود.

>>>   Ariaie
كشور ما بزرگترين زندان جهان است و بزرگترين گروگان گيرى تاريخ بشر در همين خاك جريان دارد. بايد زنجير اين گروگان گيرى قومى را شكست!

>>>   چیکاره هستی که میگی ایره قبول دارم وایره ندارم

>>>   آفرین هرکدامتان امروز جواب دندان شکن برای هر سرکرده فاشیست میدهید
سلامت باشید

>>>   یکی تقلب متفرق و انفرادی بوده که امکان دارد در بعضی جا ها افراد هر دو تیم انجام داده باشند و یکی هم تقلب سازماندهی شده، مهندسی شده، هدفمند، و ملیونی بود که تیم قبیلوی غنی کوچی انجام داد۰ اگر غول نباشید باید فرق این دو را بدانید۰

>>>   من قظعآ رای نمیدهم و نمیخواهم رای پاک خود را در چاه تذویر و تقلب
بیندازم .
م . سلیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است