افراطیت یا افراط‌گرایی چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129557 منبع: پرینت

افراطیت یا افراط‌گرایی (Extremism) چیست؟

سال پار بر بنیاد پیشنهادم به انستیوت دیپلماسی ویانا، روی طرحی برای تعریف افراط‌گرایی کار را آغاز کردیم. این طرح را به کمسیون مطالعات و پژوهش‌های اتحادیه اروپا EU Commissioner for Research, Science and Innovation فرستادم که خوشبختانه مورد تایید قرار گرفت. بر بنیاد این طرح گروهی از متخصصین، کار روی نکات زیر آغاز کردند:

1. پیشینه افراطیت از دید روانشناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم سیاسی و حقوقی
2. عوامل افراطیت در نگرش ایدیولوژی‌ها (افراطیت دینی و ملی‌گرایی افراطی)
3. عوامل شکل گیری ساختارهای افراطی (احزاب و دولت‌ها افراطی)
4. نقش شخصیت‌ها در گسترش افراطیت (شهرت‌طلبان با فکر افراطی)
5. افراطیت، فلسفه تروریزم (شست‌وشوی مغزها و گرایش‌های انتحاری)

اتاق فکریی‌که من عضو آن در کوپنهاگن هستم، هماهنگی این گزینه‌ها را دارد. ما تلاش خواهیم کرد تا پس از توحید پیامدهای این پنج گزینه، نخستین طرحی را برای تعریف افراطیت ارایه دهیم. تا هنوز در اسناد بین‌الملل تعریفی از افراطیت ارایه نشده است. امیدوارم دولت افغانستان که یکی از اساسی‌ترین قربانیان افراطیت است از این طرح حمایت نماید.

من باور دارم که این طرح حامیان و مخالفان زیادی خواهد داشت. پیشنهاد من این است که طرح از سوی دولت افغانستان به نهادهای منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و جهانی پیشکش شود.
مراحل بعدی تصویب این طرح در کنفرانس پژوهشی بین‌المللی است و مرحله نهایی تصویب این طرح توسط قطعنامه‌اي از سوی یکی از نهادهای مشروع بین‌الملل خواهد بود.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملک ستیز بچیش برو کدام جای باد ات را رها کن کدام کار فوق العاده را انجام ندادی که به ان افتخار کنی این دیگر چیست که تو طرح انرا ارائه کردی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است