تفاوت سخنرانی دوستم در کابل با سخنرانی در جوزجان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۵/۱۲/۴ کد خبر: 129417 منبع: پرینت

سخنان جنرال دوستم را شنيدم. لحنش با واپسين سخنرانی او در جوزجان خيلی تفاوت داشت. از سراسر سخنانش ترس، دلهره، نگراني و اضطراب می باريد.

سخنان با مايه هایی از تضرع و چاپلوسی در محضر آمريكا و ارگ كابل گفت: به دنبال آشتی بود، آن هم از نوع غير آبرومندانه اش. شبيه يک تسليمی حرف می زد. حقش هم است. آخر، پرونده ايشجی هم جايگاه سياسی اش را زير سوال برده و هم جايگاه اخلاقی اش را.

از نگاه سياسی، او امروزه به يک معاون اول مخلوع می ماند و از نگاه اخلاقی به يک مرد لا ابالی؛ خانه اش در محاصره است و موقف دولتی اش در خطر. چند ماه است كه بر كرسی معاونيت اول رياست جمهوری ننشسته است و مانند ايشجی توانايی نشستن بر صندلی اين نهاد را ندارد. ايشجی كه مقعدش با نوک اسلحه پاره شده بود، اما دوستم با يک اشتباه سياسی به چنين حال و روزی افتاده است.

من كه حالت دوستم را ديدم باری ديگر به ياد همان حرف تاليران به ناپلئون افتادم كه گفته بود: "امپراطورا ! با سر نيزه هر كاری می توان انجام داد، اما سر نيزه نمی توان نشست". رويكرد دوستم در برابر مخالفان سياسی اش همان توسل به شمشير و نيزه است. او به همين خاطر آبروی ايشجی را برد. او نمی دانست كه با اين اقدام آبرویی برای خود نيز نمی گذارد.

درس اخلاقی كه می توان از اين پرونده گرفت اين است كه مقعد كسی را پاره نكنيد كه از خودتان هم سالم نخواهد ماند. در نخستين روزهایی كه پرونده ايشجی رسانه ای شد همه به ياد دارند كه او توانايی نشستن در صندلی را نداشت. موضوعی كه حتی مجری برنامه سياسی طلوع هم به آن اشاره كرد.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک شیرهمیشه شیراست اما یک موش همیشه موش است ثاقب جان دوستم همیشه شیرمیدان بوده ومیباشد هرچه بگوی دوستم موش است اما بی فایده است جونکه اون شیراست فرزند وفاداراین مملکت عزیزافغانستان است
همدم ازننگرهار

>>>   زازی در ‌یک میز گرد در رابطه با محاصره خانه دوستم می‌گوید " اصل موضوع باردیگارد‌های دوستم است ..." اما نفرت و تعصبش را پنهان کرده نتوانست و گفت " در این موضوع ‌یک فلسفه دیگه وجود دارد ... نجیب بود که دوستم را رشد داد اما همین دوستم بود که نجیب را نگذاشت فرار کند و سبب کشته شدنش شد "
.....

>>>   دوستم را دیگران دیگران دوستم ساختند. او نه دانش کافی دارد و نه شعور کافی. برخی کشور های که دنبال غلام حلقه به گوش می کشتند، او را مهره مناسب یافتند. حالا برای همه مردم روشن شده است که او شایستگی رهبری قوم شریف اوزبیک را نداشته است.
سید محمد ع

>>>   برادر همدم که خود را از ننګرهار معرفی کرده اید شیر هم یک حیوان است چیزی دیګر نیست اما این ..... حیف یک تعداد مردمان که در پشت دوستم رهبر ګفته روان هستند این مرد بی سواد غول چی رهبری دارد افسوس به حال تان با این رهبر بر ګزیده ای تان .
ولی از بدخشان

>>>   نمیدانم بعضی از انسان مانند ها را چی شده هر چی را دانسته و ندانسته میگویند, اما بدانند در حال حاضر از جنرال دوستم 12 ملیون انسان حمایت میکند, آیا شما غیر از خود 12 ملیون انسان دیگر را هم میبینید یا نه؟
ب ت ج

>>>   شير در جنگل ظالم ترين و درنده ترين حيوان است وبالاي هيچ حيوان رحم نه ميكند

>>>   یک گفتۀجنرال دوستم کاملاً جدی است، نباید سرسری انگاشته شود، او گفت که" ( در شهر کابل حد اقل یکصد هزار مسلح غیر مسئول وجود دارد، این افراد در موضع نشسته اند، اگر اوضاع خراب شود بعد روز عزیزی بانک را ببین، میوند بانک را نمیدانم کی خواهد ورداشت)!
از کچا معلوم افرادی از مسلح های خودش در پی چور و چپاول بانکها و تجارتخانه سنگر نگرفته باشند! من کاملاً تعجب کردم، فردیکه بنیاد قدرتش بر چور و چپاول گذاشته شده و با همین چور و چپاول تا اینجا رسیده است، چگونه امروز نگران چپاول عزیزی بانک و میوند بانک است؟ اونیکه شعار (سرش از تو و مالش ازمن) را به قانون نیروهای تحت امرش تبدیل نمود، چگونه در فکر زندگی مردم شده است؟ من این سخنان دوستم را جز فریب چیز دیگری نمی پندارم.
میهن زرغون

>>>   سخنرانی دوستم را در یوتوب از سر تا آخر شنیدم، در تمام این مدت فقط یک سوال در ذهنم مجسم شد و آن اینکه: آیا کی احمق تر است؟ شخصی که مانند یک مرد نشه ئی چرت و پرت می گوید و گپ زدن را بلد نیست، یا آنهائی که به این سخنران گوش می دهند؟

>>>   به نظر می رسد برنامه هایی از پیش طراحی شده در تضعیف جایگاه کسانی که در تلاش می کنند با تروریسم بجنگند و ان هم جنگ به معنای واقعی کلمه وجود دارد. به هر حال طالب و داعش باید بمانند و کسانی که بر این محبوبه ها دست دازی میکنند ، نباید فرصت جولان یافتن داشته باشند و اینجاست که دوستم به حکم دردانه کشی باید خلع ید شود و به هر طریقی تضعیف شود. اما کو آنانان که درک کنند و بازی های پس پرده را عیان سازندو ما نیاز ژورنالیستهایی متعهد که چیزی از اخلاق حرفه ای ژورنالیستی می فهمند نیاز داریم و و نه وراجان و حرافانی مانند ثاقب که بر روی چوکی نشسته، فیر میکنند.

>>>   بعد از دستم صدفیصد بتاجیک نوبت میرسد خودت در کابل زندگی کرده نمیتوانید. شمال بدست ناقلان نابود میشود. بزن و فرزند شما رحم نمیکنند. ازبک تاجیک و هزاره برادر اند. طالب و داعش همه را با یک شمشیر قتل عام میکند. بلحاظ خدا بر شکست برادرت شادی نکیند.

>>>   جناب ثاقب، نویسنده عزیز ، زمانی که شخصی در بین مردم حرف می زند بدون سیاست ، چون که با مردم خودش خودمانی است ، مردم سمت شمال خارج از سیاست با تبادل ،مشورت ، با حرف های هم دیگه گوش بدون تملق و... زمانی که شخصی در جمع ، با اشخاص به اصطلاح سیاسی ، تلوزیون ،میدیا سرو و کاری داری باید تن صدا ، گفتار با هم فرق می کند این را باید فهمید، این رو همه میدونه که واقعیت در کجا ،به خاطر ژنرال چه کسانی چقدر پول هزینه کردند، میدیا،چقدر هزینه کردند تا او را منزوی کند این رو حتی بچه پنج ساله هم میدونه ،جناب عالی هم باید بدونه.

>>>   جناب ثاقب، نویسنده عزیز ، زمانی که شخصی در بین مردم حرف می زند بدون سیاست ، چون که با مردم خودش خودمانی است ، مردم سمت شمال خارج از سیاست با تبادل ،مشورت ، با حرف های هم دیگه گوش بدون تملق و... زمانی که شخصی در جمع ، با اشخاص به اصطلاح سیاسی ، تلوزیون ،میدیا سرو و کاری داری باید تن صدا ، گفتار با هم فرق می کند این را باید فهمید، این رو همه میدونه که واقعیت در کجا ،به خاطر ژنرال چه کسانی چقدر پول هزینه کردند، میدیا،چقدر هزینه کردند تا او را منزوی کند این رو حتی بچه پنج ساله هم میدونه ،جناب عالی هم باید بدونه.

>>>   بلی دوستم و تمام کسانی که در کودتا علیه پلان صلح ملل متخد در سال های هفتاد شریک بودند خدا میشرمان شان، مسعود و مزاری به چه نوع کشته شدند، مومن انداربی و رزاق و دستگیر پنجشیری کشته شدند ومحمود بریالی هم که مرد

>>>   Amirzada
زور دوستم را از سکوی لاف و قدرت نمایی به ‌پایین کشید
دوستم پرستان از دوستم بحیث یک رستم زمان و قدرت ناشکن و مرد ناترس ترسیم می کنند. اما مردم افغانستان از دوستم در ۴ دهه گذشته از دوران ملیشه سالاری او تا مقام معاونیت غنی خوب شناخت دارند. او انسان بی رحم ، بی بندوبار و خیلی نامرد و عهد شکن است. او بار ها از صحنه جنگ به ترکیه و ازبیکستان فرار کرده و مردم ازبیک را در میدان محشر طالبان رها نموده است. حتا در دونیم سال گذشته مطابق به اعلامیه حاضری او از طرف اداره مامورین صرف ۳۴ روز در دفترش کار کرده اکثرا در ترکیه، ازبیکستان، دوبی و در عملیات نمایشی در فاریاب و در قار و ناز سپری کرده است. او اصلا معنای معاون رییس جمهور و رسالت و مسوولیت خود را نمی داند.
اما او کیش شخصیت خود را در میان ازبیکان بیسواد و ساده دل و یک تعداد خوشباوران سیاسی از طریق توسل به خشونت و تجاوز به جان، مال و ناموس مردم خودش و دیگران ساخته است. تا چند ماه قبل لاف می زد که در ظرف دو ساعت حکومت غنی را مثل حکومت داکتر نجیب به اصطلاح خودش" پرانده گی هستم" اما پس از دیدن نیروهای رزمی دولت و خانم قاضی دادگاه لاهه از سکوی لاف و پتاق و ساز و برگ نظامی اش پایین آمده دست به تضرع زده خود را بابای سربازان افغانستان معرفی می کند و نیروهای رزمی دولتی را برای محافظت از خود و برای جنگ با ملا تره وانمود کرد.
اینک او پس از چند ماه لحاجت حاضر شد محافطانش را که به امر خودش و همراه با خودش دسته جمعی بر آقای ایشچی تجاوز جنسی و شکنجه و احتطاف نموده اند به دادگاه فرستاد. حالا اینکه دادگاه چه تصمیم می گیرد وابسته به بازی بعدی اشرف غنی و حامیان‌خارجی او است.
تجارب بازی قبیله گرایان با دوستم در ۴ دهه اخیر نشان می دهد که این فشار ها بیشتر بخاطر امتیاز گیری تک قومی از او است. چنانچه به گفته خلیلزاد در کتاب فرستاده از او برای تعادل قدرت در برابر دیگران و استفاده از او بحیث ابزار تفرقه اندازی میان مردم شمال باید استفاده کرد
ترکیه و ازبیکستان هم خاموش نه مشسته اند. آنها همانگونه که درگذشته ازین مردک بد نام استفاده در تخریب افغانستان کردند و حالا هم با
معامله با غنی تا روز مرگش از جسد او برای منافع شان در بازی افغانستان استفاده می کنند.

برخی آگاهان باور دارند که دوستم در انتخابات آینده کمر غنی احمدزی و یا کدام زی دیگر را مثل زمان کرزی بسته خواهد کرد.
حالا دوستم پرستان بجای قدرت نمایی به حکومت غنی آنتن های تلویزیون طلوع را تخریب کردند که چرا جنایات رهبر بد اخلاق شانرا نشر کرده است. این در حالی بود که همین‌تلویزیون طلوع بود که قدم بقدم با دوستم در خبر رسانی نمایشات مضحک عملیات ها در فاریاب و جوزجان از دوستم یک قهرمان افسانوی ساخته بودند. اما حالا به ادعای دوستم این یک تلویزیون دروغگو است. از دوستم و دوستم پرستان کرده دروغگو و بی حیا در افغانستان کیست؟
درست گفته اند: تا احمق در جهان است، مفلس خوار نمی ماند.

>>>   دوستم قهرمان است از هیچ کسی ترس ندارد.
امینی از کندهار

>>>   ثاقب جان مواظب خودت باش از خودت پاره نشه
تاپار از استانبول


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است