هرلحظه خطر شروع جنگ داخلی وجود دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۵/۱۲/۴ کد خبر: 129403 منبع: پرینت

بازی های سياسی در افغانستان خيلی كثيف و هرزه شده است.

آنچه اين روزها در كشور جريان دارد، در بدترين شرايط اتفاق نيوفتاده بود. شيرازه نظام به طور بی سابقه در معرض لغزش و فروريزی قرار گرفته است. با اندک ترين جرقه ممكن، جنگ داخلی رقم بخورد.

جنگ و ناامنی، نبود سياستِ روشن در بعد داخلی و خارجی، استقرار سياست خصمانه ميان نهادهای نظام، تقابل بی سابقه ميان حكومت و جريان ها، افراد بلند رتبه نظام، هم تيمی های خودی، نبود اشتغال و بلند بودن ميزان فرار مغزها، از عواملی است كه هر لحظه شرايط را به جنگ داخلی و بن بست نزديک تر می سازد.

اين روزها خيلی شبیه روزهای های پايانی دولت داكتر نجيب الله می ماند.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی ناوقت اعتراف کردی!

>>>   اگر همین افکار فاشیستی را بر سر بپروراند انشالله این کار خواهد شد.

>>>   با این دولت خود جورنمی شود ، پس بگذارکه مرد ونا مرد معلوم شود.

>>>   برادر دیگر جنگ داخلی هر گز شروع نمی شود زیرا تمام قو مندانها سیر شدن و هو شیار شدن

>>>   داکتر نجیب با افتخار رفت و اما این ..... ها با سر افگنده گی میروند، هیچ قابل مقایسه نیست او و یاران شان تو سط دشمن معلوم پاکستان به دار کشیده شدند و اما اینها توسط دوستان قدیمی ..... پاکستان رسوا و زلیل گشتند ، ربانی گفته بود ،، کشور برادر و مسلمان پاکستان ،،

>>>   شرایط جنک داخلی قبلا واکنون خیلی متفاوت است . مطمین باشید جنک داخلی به هیج وجه صورت نمی گیرد.

>>>   غربیها از روی ناگزیری از بُرد داکتر عبدالله چشم پوشی کردند ولی موازی با آن تلاش داشته اند تا حق ما و آبروی وی در حکومت وحدت ملی حفظ باشد. برای غرب حکومت وحدت ملی نسبتا خط سرخ است چون امیدی یا بدیلی دیگری نیست.
غربیها به همین سبب در نشست های داخلی و بین المللی برای عبدالله همان جایگاهی قایل میشوند که برای غنی قایل اند تا وسوسه انحصارطلبی جناح او را لجام زنند. ولی از جُبن و عقب نشینی های پیا پی عبدالله، در مقابل تمامیت خواهی و بی اعتناعی های غنی، غربیها هم انگشت به دهان شده اند. اگر عبدالله همینگونه ادامه دهد و قامت راست نکند غرب بیشتر ازین عصایش نخواهد شد. هنوز که آغاز کار است! وقتی پیاز غنی بخاطر بیعُرضگی ما بیخ بگیرد، دیگر نه اصلاحاتی خواهد بود و نه هم مصلحتی - بجز از تداوم ..... ۲۵۰ ساله.
در پهلوی مدارا، بُرش و موقع شناسی صفات نیک یک سیاستمدار عاقل و مردمی اند. ولی ما غیر از مدارا - که تا زمانی قابل توجیه بود - چیزی دیگری تا حال ندیده ایم. جوانان تاجیک از روی سرخورده گی هر روز به دامن گروه های تکفیری سقوط میکنند، ولی عبدالله شمشیر اش را برای "روز مبادا" در غلاف گذاشته است!
شاید میترسد چون فکر میکند که پُل های عقبی با مردمش تخریب شده و در یک رقابت خیلی نا سالم با چند کودن دیگر قرارش داده اند. اشتباه فکر میکند. اگر ستون فقرات راست کند غرب و شرق در پهلویش قرار خواهد گرفت - آنهم از روی ناگزیریها. لطفآ هر چه زودتر حساب شمشیر زن و قلمزن را معلوم کنید تا مردم چاره صف خویش بنمودی.
(این هشدار را دو سال پیش در همین روز نبشته بودم)

>>>   در مورد شمالي
ولايت هاي پروان، كاپيسا و پنجشير كه طي سالهاي طولاني در گذشته كشور، در يك حالت انزوا نگهداشته شده بودند، اكنون هم با وجود داشتن ده ها رهبر نامدار و فرماندهان قدرتمند، به نوعي در يك انزوا قرار داده شده اند.
بر اساس سنت هاي حاكم سياسي، هميشه افراد ناتوان و بي پايه از اين حوزه به سمت هاي بلند حكومتي گماشته ميشوند.
براي مصروف ساختن مردم اين ولايت ها هميشه تلاش شده تا مردم در فقر و بدبختي نگهداشته شوند.
با استفاده از بيكاري و روزگار بد اقتصادي مردم، جوانان معتاد به مواد مخدر شده اند و اكنون مواد مخدر به صورت سيستماتيك و منظم در اين مناطق توزيع ميشود.
روزانه ده ها جوان از ولايت هاي نامبرده در صفوف نيروهاي امنيتي كشته ميشوند، اكثر قربانيان هم بر اثر بي توجهي فرماندهان يا وجود معامله و فساد بدست دشمن قرباني ميشوند.
با وجود اين همه بدبختي، هيچ مسئولي پاسخ گو نيست!
در چند سال اخير وضعيت امنيتي در پروان و كاپيسا رو به بدترشدن است و حمل سلاح غير قانوني در اين ولايت ها هيچ مانعي ندارد.
اگر در اين حالت گروهي بتواند در اين حوزه نهاد سازي كند و حد اقل براي يكي از اين چالش ها برنامه ريزي كند، بايد با جبين گشاده استقبال شود.
براي انجام چنين كاري، طبيعي است كه منافع يك عده جنايت كار داخلي در تضاد با اين جريان قرار ميگيرد و مانع ميشوند.
گام نخست براي ايجاد يك مانع ميخواهند خود جوانان باشند.
اكنون كه شماري از دوستان صدا بلند كرده اند براي انجام يك كار مهم و اساسي، بهتر است تا حمايت شوند و اگر نمي توانيم حمايت كنيم، حد اقل خاموش بمانيم بهتر است.
تبليغات منفي فقط ميتواند براي بقاي جنايت كاران عمر بيشتر بدهد و بر سياهي روزگار مردم بيافرايد.
البته اين پيام مخصوص دوستان جوان ما در اين حوزه است كه نيت نيك دارند اما شايد به دلايلي از دوستان دست اندركار ناراحت باشند.
ممنون كه وقت گذاشتيد و اين متن را خوانديد
نصرت اقبال

>>>   اشرف غني يك د.... و خود خواه است. او در فاميل خود بنام اغايگل ديوانه مشهور است. او خوش است كه رئيس جمهور است. تمام بد بختي هاي امروز در افغانستان از دست حلقه فاشيست در ارگ است. اين حلقه مشتمل از اتمر، يون، استانكزي ، خپلواك ، رحيمي و يك تعداد ديگر از افغان ذلتي ها است. هر بدبختي ايكه بالاي اين وطن بيايد، مسوليتش بدوش همينها است. بي اتفاقي در بين رهبران جمعيت، سناريوي دوستم و ايشچي، فعال ساختن دوباره موره سوخته و دادن هزار ها امتياز به او و پيروانش، همه كار اينها است. خداوند (ج) مفسدين را خوار، ذليل ، نيست و نابود بسازد.

>>>   من از نگاه علم ریا ضی برایت می گو یم که هچ گپی صورت نمی گیرد خا طر جمع باشید

>>>   دیگر چه شود دربین شهر مقابل پوهنتون مرکز کشوروسایط پولیس به آتش کشیده میشود.مطابق اعتراف قوماندانی قوای ناتو40 فیصد خاک کشور به دست مخالفان است.جوانان به خاطر بیکاری به بیرون فرار میکنند. فساد بیداد می کند دربین بزرگان نظام همدیگر فهمی وتحمل یکدیگر دیده نمی شود. بهتراست. جامعه جهانی و همکاران بین المللی درین زمینه یک راه بیرون رفت جستجو نماید ویا ابرومندانه استعفا نمایند. زیرا ابتکار عمل رادیگر از دست داده اند. "تخم دیگر به کف آریم بکاریم زنو = آنچه کشتیم زخجلت نتوان کرد درو.

>>>   در همان روزهای اول امدن مجاهدین به کابل من به گوش خودم از دو آدم پشم الله خان ( سیاف و ربانی) چندین بار شنیده ام که بخاطر چاپلوسی به پاکستان نام مجاهدین کشمیر (دزدان کشمیر!!!)در هنگام سخنرانیها (چرندیات) از زبان شان نمی افتید!

>>>   دوستم کله خام با فکر و کله خام خود با مشوره ته اینچ جان و فرهمند جان فکر کردند که با این در اختیار گرفتن تپه وزیر محمد اکبر خان واین صف ارایی اول اینکه جناب ریس جمهور غنی را میترسانم و خواستم را بالیش قبول میکنم و اگر نشد باز مانند زمان داکتر نجیب انرا بدست دشمن دیرینه کشور ومردم پاکستان میسپارم تا انرا مانند داکتر نجیب قتل کنند اما یک فکر کاملا خام و غلط اول اینکه توان و قدرت نظامی دوستم بسبت به انزمان خیلی کم است و دیگر اینکه تمام قوای نظامی در دست دولت است مانند انزمان از هم نپاشیده و متفرق نگردیده صانی اینکه همه مردم به جز یکتعداد کمی دیگران نسبت اعمال خاینانه اش مخالفبا دوستم اند و حتی در بین قوم وتبار خوداش هم ان پرستیزی گذشته را ندارد واینکه صدای شانرا از بیزلری دوستم بلند نمیکنند از ترس ترورشان است بدست ترورستان دوستم واگر اندکترین عکس العمل در برابر دولت از خود نشان دهد در انصورت خواهید دید که چه بلای بالای دوستم میاید که تصوراش را کرده نمیتواند .

>>>   خطر جنگ داخلی در حال حاضر بکلی مرفوع است در ظاهر امر فکر میشود که خارجی ها نیروهای خودرا بیرون کرده اند ولی در واقع کنترول کامل هوا وزمین وحدود ما در حیطه ای قدرت انهاست هر که پا کج بگذارد راستش میسازند وبه عباره ای دیگر تنبیه مینمایند گویا انها با قوت کامل حضور دارندوکسی را یارای تمرد وسرکشی نیست شاید پرسشی بعمل اید که پس اینهمه داعش وطالب القاعده چطور میتوانند تردد نمایند وبه عملیات های نظامی دست یازند وبکشند وکشته شوند وهمسایه ها به تجاوزات خود دوام میدهندجواب این سوال پر واضح وروشن است وان این که اگ اینها نخواسته باشند هیچ یک ازین اعمال رخ نمیدهدامید باین اشاره ای مختصر کنه وحقیقت موضوع را درک وچهره های ان گروه هارا شناخته باشید واز نیات ونقشه های اداره چیان جهان اگاهی حاصل کرده باشید اما انهای که امروزه قد بلندک مینمایند در گذشته ها حوصله ای انهارا امتحان ومسایل را بصورت خوب درک نموده انداین همه درامه وتمثیل بیش نیست
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است