مرگ من روزی فرا خواهد رسید...
احمد ظاهر در طول 33 سال عمرش 380 آهنگ صوتی را در چهارده آلبوم از خود به جا گذاشته است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۵    ۱۳۸۸/۳/۲۴ کد خبر: 1294 منبع: پرینت

احمد ظاهر از جمله هنرمندانی خوش صدا و مبتکر در افغانستان به حساب می آید که با همکاری شماری از دوستان و همکاران نزدیکش همچون استاد ننگلالی، سلیم سرمست و زلان و ظاهر هویدا توانست تغییرات ویژه ای را بر موسیقی کلاسیک افغانی به وجود آورد و موسیقی آماتور را بنیانگذاری کند.
وی در اوایل با مخالفت پدرش که در زمانی صدراعظم وقت افغانستان بود، رو به رو گردید . همچنان تعصبات و مخالفت شماری از هنرمندان دیگر به فعالیت های احمد ظاهر باعث گردید که به وی به دیده حقارت و رقابت های ناسالم نگریسته شود.

احمد ظاهر در یکی از مصاحبه هایش گفته بود من طرفدار نوآوری و تازگی در کار هنری هستم و همیشه تلاش خواهم کرد تا آثار جدید و تازه تری را ارائه کنم.
یکی دیگر از ویژگیهای هنری وی یکجا کردن و تلفیق آلات موسیقی شرقی و غربی بود که طیف علاقه مندانش را بیشتر کرد و حتی در خارج از کشور طرفداران وی گسترش یافت.

وی در انتخاب شعر سخت گیر بود و برای اشعاری که آهنگ ساخته است، تازگی دارد. احمد ظاهر با هنرمندان بانو همچون استاد مهوش، هنگامه و ژیلا چندین آهنگ را به صورت دوگانگی ثبت کرده است.

نامبرده در سال 1325 هجری خورشیدی دیده به جهان گشود و در سن سیزده سالگی به نواختن هارمونی آشنا شد، از انجای که وی دانش اموز لیسه حبیبیه شهر کابل بود، چندین کنسرت هنری در لیسه یاد شده اجرا کرد که با موجی از شور و شوق علاقه مندانش مواجه شد و در این میان لقب بلبل حبیبیه را به او دادند.

وی سپس به موسیقی غربی از جمله آکاردئون، فلوت و ترونپت روی آورد و کوشید که سروده هایش را از این طریق به علاقه مندانش ارائه دهد.
صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: من زمانی شاعر، آهنگ ساز و دوستش بودم و از زمان کودکی با هم بزرگ شده بودیم و من یک کرسی را تاسیس کرده ام و از مقامات زیر صلاح می خواهم که مکتبی را به نام احمد ظاهر بنا کنند و این یک کار شایسته خواهد بودو از استادان مجرب استفاده کنند تا جوانان ما به موسیقی رو آوردند.

احمد ظاهر در سال 1340 هجری خورشیدی، گروهی هنری را تشکیل داد و به اجرای کنسرت های هنری را در رادیو افغانستان پرداخت.
او در طول 33 سال عمرش 380 آهنگ صوتی را در چهارده آلبوم به جا گذاشته است. وی تنها دو آهنگ تصویری داشته است که برای علاقه مندانش از اهمیت زیادی برخوردار است.

احمد ظاهر چندین کانسرت هنری را در چندین ولایت مختلف کشور اجرا کرده است و به دعوت خانم رضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران جهت اجرای سروده هایش به ایران رفت که با استقبال زیاد مواجه شد اما هیچ گاه فیلم های این کانسرت منتشر نشد و تا کنون اثری از تصویر های این کانسرت احمد ظاهر در ایران وجود ندارد.

بگزارش طلوع، صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: بسیاری از مردم به خاطر این که تعدادی از آهنگ هایش را ساخته است فکر می کنند که شاگرد نعیم نواز است ولی احمد ظاهر هیچ گاه شاگرد کسی نبوده است و من بارها این را تکرار کرده ام.

احمد ظاهر در سال 1351 هجری خورشیدی لقب بهتری آهنگ ساز افغانستان را به دست آورد و نام و آوازه اش از مرزهای کشور به بیرون رفت.
سرانجام احمد ظاهر به تاریخ 24 جوزای 1358 هجری خورشیدی در روز جشن تولدش به گونه مرموزی که شماری دلیل آن را حادثه ترافیکی گفته اند، در دره سالنگ ولایت پروان جان باخت و شمار ی از دوستان و نزدیکانش دلیل قتل وی را یک پلان سازمان دهی شده می دانند و تاکید دارند که احمد ظاهر قصدا به قتل رسیده است.

وی در طول عمرش سه بار ازدواج کرد که ثمره آن یک پسر به نام احمد رشاد از خانم اولش و یک دختر از همسر سومش می باشد که احمد ظاهر آرزو داشت نامش را شبنم بگذارد، اما شبنم یک روز پس از مرگ پدرش به دنیا آمد.

صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: یک آهنگ که وقف می کند از حالتی که احمد ظاهر در قبر است در کاست سومش که آهنگش را خودم گفته بودم
ناله کن ای دل شوریده من که ز من یار رمیده است
او که اندر دل من جایش بود ز لب بام پری دست امشب

این هنرمند نامدار پس از مرگش به ثبوت می رساند که هنر مرز نمی شناسد و جاویدانگی حیاتش در جایگاه بلند قلب ها راه می یابد و هر پیر و جوان و هر فرد شاد و افسرده ای با صدای پر سوزش خلوت می کند.

وی نه تنها در افغانستان که در ایران، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه و هندوستان نیز از محبوبیت و علاقمندان بسیاری برخوردار است و در این اواخر وی را به عنوان الماس شرق، نامزده کرده اند.

گرامیداشت مراسم سالروز کشته شدن احمدظاهر از طرف خانواده و دوستان آن مرحوم تجلیل شد و از وزارت اطلاعات و فرهنگ خبری نبود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احمد ظاهر يك هنرمند بسيار مشهور افغان و خوش صداي بود كه در طول عمر كوتاه خود توانست تا علاقمندان زيادي به خود پيدا كند من هم يكي علاقه مند سرسخت احمد ظاهر بود روحش شاد باد
سهراب درويشي

>>>   قدر زر رازرگرمیداند قدرعلی را قمبر نه وزارت اطلاعات فعلی

>>>   احمد ظاهر یک انسان خدا ناترس و ... بوده است که خدا .... بکنید و روح اش را نارام سازد. کشور ما با چند آهنگ بی معنی و فتنه انگیز ترقی نمی کند. از آهنگ خواندن کرده اول سواد خود را تکمیل کنید باز سراغ هنر مندی بروید. من منحیث یک مسلمان روشن فکر با هنر و هنر مندان مخالفت ندارم حتی دوست هم دارم. ولی متاسفانه امروز در هر کوچه و هر ده هنرمند تقلبی را میتوان پیدا کرد. مگر هنرمندی دانشگا ندارد؟ آیا احمد ظاهر دایملخمر کدام داشگا رفته بود. من به زودی به کابل خواهم رفت و گور این .... را به خاک یکسان خواهم کرد.

روشن فکر

>>>   برادر محترم روشن فكر صاحب اين كدام عمل انساني نيست كه شما تصميم گيريد. كه مقبره احمد ظاهر را خراب نمائيد چون كه چيزي شما حاصل كرده نميتوانيد احمد ظاهر تمام هنرموسيقي خود را در هند اموخته بود . او يك شخص غريب پرور وطن دوست و هنرمند محبوب كشور ماست كه تا حال نام او در زبان هر فرد افغان و خارجي هاست. احمد ظاهر روحش شاد نامش جاويداني است.
برادر افغان شما

>>>   احمد ظاهر بهترین آهنگ خوان افغانستان بود روهش شاد باد .روشن فکر عزیز روشن فکریت برای خودت نگاه دار حرف .... نزن
حمید

>>>   سلام
اګر روشن فکر ما اینطور باشد باز از مردم بیسواد چی ګله داریم. احمدظاهر یک هنرمند پر اوازه کشور ما است که همه مردم با شوق و لذت خاص اهنګهای ایشان را میشنود خدا ایشان را به درجه های بالا برساند و جنت فردوس نصیب ایشان شود .

>>>   بد ميكني تو ديوانه تاريك فكر! خود روشنفكر ميداني در حاليكه الف هم در كله ات دريافت نميشود
سعيدي

>>>   آقای روشن فکر طوری که از گپهای شما معلوم است شما نه یک مسلمان روشن فکر بلکه یک مسلمان افراطی و معتقد به سنت های قبیلوی و مخالف هنر و موسیقی هستید. طوری که از طرز تفکرت پیداست همین حالا آماده حمله انتحاری هستی.
حسین ذکی کابل

>>>   اقای روشن فکر در حقیقت تو هیچ منطق نداری.

>>>   به نظرمن احمدظاهرهرقسم که بودباشه به عملش میرسد اما ازمردم غیورملت افغانستان بلخصوص علاقمندانش میخواهم که خواندنائش راگوش نکندبخاطريكه شايد براساس گوش گرفتن خواندنها شاید درعذاب قبرمبتلاشودبعدازرحلت دنياي فاني انسان صرف وصرف به دعاضرورت داشته ميباشد هركس كه بخواهد خيربرساند به مرحوم احمدظاهرطلب مغفرت كندددربارخداوندمتعال
اعظم نورستاني

>>>   اقاي روشن برايت ..........
فقط ميگويم برو.....................
احمد زي امين از تهران

>>>   اى روشن فكر
تو بخواب ارام
تو را كى مانده قضاوت و بخيالم كه كدام عمه جانت و يا خاله جانت و يا مادر جانت از جمله دوست داران ان مرحومى بودند كه ننك كله روشن فكرى تان الحان طغيان كرده . كه روشن فكرى جناب عالى هم مبادا از ثمره محبوبيت ان مرحومى نباشد
امروز احمد ظاهر به سويه جهانى و ان هم بعد از مركش لقب الماس شرق را به خود اختصاص داده اما تو مثل بت هاى باميان كورش را يه خاك يكسان كنى
شادى خان دوست روشن فكر

>>>   اقای روشن فکر در حقیقت تو هیچ منطق نداری.

>>>   من حرف های روشنفکر و غیر روشن فکر به دقت خواندم. اما از متن هیچ یک دلیل قناعت بخش به طرز اندیشه برادر ما روشن فکر صاحب دریافت نکردم. برادر ها احساساتی نوشید. روشن فکرچند مسله را مطرح کرده است.
2. احمد ضاهر ... بود؟ شاید منطورش .... و ... بوده باشد که تا اندازه هم حقیقت دارد.
این هم از حقیقت دور نیست که هنرمندان تقلبی زیاد شده است. نه ......معلوم است نه ....
اینکه دختر های کابل سنت پرستش کردن قبر احمد ظاهر را پیش گرفته البته که به جامعه سنبی و اسلامی ما صدمه وارد می نمایید. اما نباید احساساتی گردد و کابل برود چراکه وضغ کابل خراب است.
به هر حال هر کی را نظرش، نظر خود را بیان کنید با منطق نه با احساسات.
موفق بشید.
سراج از کانادا

>>>   برای مرده صرف وصرف دعاضرورت میباشد نه برای یادبودش خواندهای شان گوش بگرد

>>>   توکه خود را روشن تخلص میکند عکس حقیقت است که شما میگوید هنرمندرا که افغانستان نه بلکه جهان برایش افتخار میکند توهین میکند شما گفته اید که مقبره اش را خراب میکنید شما باورداشته باشید که درکابل آنچنان شیر مردان وجود دارد که خود شمارا درپائین پای احمد ظاهر دفن میکنند اگر مرد هستید به گفته خود عمل کنید .

>>>   آقای که نام نداری یا نامت یادت رفته است. لطفاً واژه منطق را تعریف کنید. کدام حرف من دور از واقعت است؟ اگه بازهم از احمد ظاهر نمگزید باز مانند مرد اجازه بدهید خواهرت یا مادرت که گرد مقبره احمد ظاهر گل های عاشقانه خود را تحفه ببرد.
برادران کمی از عقل خود استفاده کنید. مگر خداوند کله را برای چه برای ما داده است؟
من قصد توهین به هیچ کس ندارم و نه از هنر نفرت داردم. من مسلمان روشن فکر هستم. و تو مسلمان بی خبر از دین.
من هنرمندان که هنر را به بازی نگیرد، هنر را به عشقبازی و .... نگیرد، و... حمایت میکنم.
ولی لطفاً اخلاق افغانی و اسلامی تانرا حفظ کنید و توهین نکنید ، چون توهین و فاش کسی میدهد که منطق نداشته باشد.

روشن فکر

>>>   سلام روشن فکر بی فکر دنیا در حال تغییر است دنیا دنیای آزادی است. تو را چی که گپ از احمد ظاهر جاااااااااان میزنی برو نماز و روزه ات را بگی . تو از موسیقی چی میدانی؟
صنم

>>>   برادر افغانم روشن فکر
قابل ضرورت نیست در باره هنرمند محبوب افغانیستان اینطور ابزار کرد زیرا اکثریت کامل مردم غیور و مسلمان افغانیستان همرای شما موافق نیست.
برادر مهاجر و وطن دوست ما سراج جان
من هم مهاجر هستم و بدبختانه 18 سال به وطن محبوبم افغانیستان نرفته ام.
اینجا ایگانه چیزی که قلبم را ارام میکند اواز همه اواز خوان افغانی
بلخصوص شهید احمد ظایر است.به شما هم مهشوره میدهم
اواز او را بلخصوص وقت که دل تنگ است...بشنوید و روحتان ارام میشود.
برای همه هموطنان عزیز و مهربانم افغانها در هر کجا که باشند سلام های گرم خود را در ساعت نیک تقدیم میکنم.ارام و موافق باشید.

>>>   شخص که خود را روشن فکر گفته و از گفتن نام خود در این صفحه اجتناب ورزیده به نظر شخصی من ادم است که اصلا منتطق را نمی شناسد و نمی داند که هنر چیست من برادرانه از وی تقاضا دارم اگر لطف کند فقد همین قدر بگوهید که از کدام ولایت افغانستان است ایا افغان است یا کدام مصدور خارجی ها چرا احمد ظاهر را بد گفته اگر به دست دوستداران احمد ظاهر افتید باز میدانیم چی کنیم به حقش نا انسان ....
شوهر خواهر روشن فکر

>>>   آقای روشن فکر چند سال نزد ملا عمر و بن لادن درس خواندی؟خوب بود بجای روشن فکر نامت را..... میگذاشتی
ملک زی از کاپیسا

>>>   برادران من با شما همنظر هستم، حرفهای روشنفکر را محکوم میکنم. شاید اشتباه کرده باشد، پشیمان هم شده باشد، همینقدر بسنده است که گفتیم. نیاز نیست خود را مصروف حرفهای یک آدم چرندگوی کنیم. از نظرات تان سپاس، موفق باشید. احمدظاهر زنده است ما به هنر احمدظاهر میبالیم، قابل قدر است.
با سپاس فراوان بهروز نورییان- کابل

>>>   سلام دوباره!
باوجودیکه بعضی از نظردهنده گان رسم و ادب نظر دهی را مرعات نکرده و احساساتی نظرات توهین امیز و بی منطق ارایه کردند، با آنهم به نظرات آنعده که از احمد ظاهر خوشش میاید احترام میگزارم. من هم بحیث یک شهروند افغان حق دارم نظر خود را بدهم. من نظر خود را با دلایل در مورد احمد ظاهر .... خدمت شما پیش کردم اما از شما جواب احساساتی، استوار به حرف بی معنی دیدم که برای من جای تعجب و تاسف است.
بازهم اگر زیر بار حرف من نمی آید ، نیاید به درک! مرا دینم ، شمارا دین تان!
من علاقه ندارم که نظر پوچ بی منطق تانرا باز مکرر بینم، اگر زیاد به احمد ظاهر علاقمند هستید گرد مقبره اش فامیل ورا بروید و ازش مسکو کوچک بسازید.
روشنفکر

>>>   جاي افسوس و تآسف است كه امروز مردم بيرون از افغانستان به رفته گان افغان چوت استاد بزرگوار سرآهنگ واحمد ظاهر مرحوم افتخار مي كنند و جوانان خون گرم و احساساتي ما اين سرمايه ملت را آله دست شان ساخته و حرف هاي غير بي مفهوم مي زنند امروز وقت آن است كه همه افغان ها عاقلانه بينديشند و منفي گرا نباشند چرا اين درس سه دهه جنگ هاي شوم و مداخله بيروني ها بود و است كه شماه جوانان را احساساتي تربيه نموده است.ببينيد كه ممالك بيرون از مرز هاي ما از هيچ براي شان آبرو مي سازند و خود را براي جهانيان متحد نشان مي دهند آيا آقاي روشنفكر از ديدن اينفدر كشتن وخرابي هاي جنگ خسته نشده است كه خود تصميم دارد يا نشان كوچك كه مقبره از يك هنر مند است خراب كند مه به عنوان يك مادر متآسف هستم و مطمين هستم كه اين آقا .... را نميخواهدبراي جهان و مردم اثبات كند كه ما جوانان افغان هنوزدر مفابل هنر تعصب داريم.
مادري از هرات

>>>   نظر من راجع به این وبسایت این است که ما هر معلو مات که می خواهیم باید برای ما مکمل جواب داده شود

>>>   سلام
من حميد هستم از تهران-ايران
سالهاي سال است كه كه به ترانه‌ها و اهنگهاي احمد ظاهر عشق مي‌ورزم و يادش را گرامي مي‌دارم.ازبزرگترين حسرتهاي من اين بوده كه در جواني فوت كرد و دست روزگار نگذاشت كه آثار هنري بيشتري از خود بجاي گذارد.
كساني كه به احمد ظاهر عيب و ايراد مي‌گيرند كه از نظر اخلاقي ادم خوبي نبوده است، اين را هم در نظر داشته باشند كه كدامين افراد خوب با اخلاق نيكو، توانسته‌اند براي افغانستان اينقدر تبليغ مناسب داشته باشند؟.اخلاق امري نسبي است كه در گذر روزگار جايگاهش عوض مي‌شود ولي آنچه مي‌ماند هنر و صداي احمد ظاهر است كه تا قرنها جاويد خواهد بود.يادش گرامي باد.

>>>   سلام .غیرازسخنان روشن فکرتمامش غیرعاقلا نه وبهوده است

>>>   سلام من اسفندیار هستم.تو روشن فکر اگه مردی اسم و آدرست را بده تا بهت نشان بدهم که توهین به احمد ظاهر یعنی چی سرت را چون سر .... از تن جدا خواهم کرد یگانه ارزویم این هست که خدا به من سروت زیادی بده تا قبر احمد ظاهرو چون کعبه باشکوه بسازم . اول خدا. دوم حضرت محمد.ص.سوم احمدظاهر.

>>>   با سلام به تمامي علاقمندان احمد ظاهر در سراسر جهان
احمد ظاهر يگانه اواز خوان محبوب است كه هنوز نامش بر سر زبانهاباقي مانده است وتمامي كشورهاي همسايه مدعي هستند كه احمد ظاهر از كشور انهاست ما مردم افغانستان هستيم كه قدر هنر احمد ظاهر را نميدانيم و احترامي به هنر او نداريم به نظر من مثل احمد ظاهر در دنيا پيدا نميشود
با تشكر
امير محمد حسيني

>>>   من باکمال میل که نسبت به هنر و آواز طلایی اش دارم گفته های دوستانم را کم میشمارم و یگانه چیز که روح و روانم را شاد میسازد صدای دل نشین عالی جناب شهید احمد ظاهرجان قرار میخشد
محمد فاروق هستم از مزارشریف

>>>   من يك عاشقم كه سالهاست معشوقه ام رانديده ام وسالهاست كه افسرده شده ام،وقتي يادمعشوقه مي افتم فقط صداي احمدظاهراست كه مرا ارام ميكند صدايي كه اگربه گوش مرده رسد اورازنده خواهدكرد،واگربه گوش شيطان رسد اورا خداپرست خواهدكرد
محمدنعيم سراهنگ ازايران_

>>>   من بخشش مي طلبم زيرا نميدانستم كه احمدظاهر اينقدر محبوب است وكرنه او را بد نمي كفتم اميدوارم معذرت مرا ببذيريد .
روشن فكر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است