پاکستان تروریستی و مدرن در کنار هم ؟
معاشقه دو رویه پاکستان با افراطیت تروریستی مدرسه ای غرق در خشونت طلبی مقدس‌ مآب، تاریک اندیش و مخزن اطفال بی بضاعت و پاکستان علمی، صنعتی، لوکس و زیر بنادار برای افزایش سرمایه و زندگی مدرن و فیشنی 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۵/۱۲/۲ کد خبر: 129304 منبع: پرینت

هر پدیده ای نقطه اوجی دارد. مثلا آب مایع است الی آنکه به درجه 100 سانتیگراد می رسد و تبدیل به بخار می شود. می گویند الاغ را می توان تا یک حد معینی بار کرد. بعد از آن‌ نقطه، حتی خسی هم‌ می تواند زانوی او را بشکند‌.

به این حساب بنظر می رسد، معاشقه دو رویه پاکستان با افراطیت تروریستی مدرسه ای به نقطه اوج خود رسیده است‌. سال ها بود شهرهای لیبرال لاهور، کراچی، فیصل آباد، اسلام آباد و پیشاور بر غندی خیر نشستند و رشد دو پاکستان موازی را مشاهده کردند. یک پاکستان علمی، صنعتی، لوکس و زیر بنادار برای افزایش سرمایه و زندگی مدرن و فیشنی و دیگر پاکستان مدرسه ای غرق در خشونت طلبی مقدس‌ مآب، تاریک اندیش و مخزن اطفال بی بضاعتی که نان خوردن نداشتند و در بازارهای کابل و کشمیر برای‌ تامین منافع کاخ نشینان ناآگاهانه خود را می کفاندند.

مردم‌ پاکستان هم یا بی خبر از‌ وقایع بودند و یا با 'مجاهد خواندن' پتاقی های زنده‌ دم مدارس جمعیت العلما خود را اغفال می کردند. اما این‌ دو دنیای موازی دیگر‌ تحمل همدیگر را ندارند. برای طالب و داعش و لشکرهای عجیب و غریب تروریستی، تحمل پاکستان مدرن و تجددخواه دیگر ممکن نیست. برای آنها شهرهای پاکستان مراکز فحشا و گمراهی اند و دولت پاکستان خاین، فاسد و گمراه.

چنانچه روزگاری اختر عبدالرحمان گفته بود 'کابل باید بسوزد تا گناهانش پاک شود'، فرزندان وفادارش امروز همان لحن را با قاطعیت مشابه برای شهرهای پاکستان بکار می برند. در مقابل هم‌ شهرنشینان پاکستانی کارشان بدلیل امر بالمعروف قلدر مآبانه موجودات مدرسه ای لنگ است. سال هاست صنعت های توریزم‌ و ورزش پاکستان بدلیل ناامنی فلج است و تجارت و اقتصاد کشور گروگان گروه های تروریستی هستند.

رهبران سیاسی، علما، دانشمندان حتی داکترها و مامورین حکومتی به دلایلی در طول این دو دهه گذشته کشته شده اند و یا اگر زنده مانده اند دیگر از آزادی عمل کافی برخوردار نیستند و یا به تبعید خود ساخته رو آورده اند. پاکستانی ها دیگر‌ نه در مراکز تعلیمی خود آرام هستند و نه در بازارهای شان و نه هم در این اواخر در مراکز مذهبی و دینی.

دیگر آن مرحله گذشته است که شاگردهای مدارس را استخبارات پاکستان مطابق برنامه های مخفی خود در افغانستان و کشمیر، اویغور و ایران استفاده می کرد. ‌تحولات بعد از 2001 و سرازیر شدن اعراب خلیجی و آفریقایی، اهالی آسیای میانه، چین و چچین و رد و بدل و تماس های مکرر و تقریبا ناقابل شماری با استخبارات های جهانی؛ عناصر بنیادگرای مناطق مرز غربی پاکستان را مصداق 'گرگ باران‌ دیده' ساخته است که نه با روپیه نرخ پایین پاکستانی چشم شان سیر شدنی است و نه هم با شکست دادن هندوها در کشمیر و گلم‌ جم های افغانستان آرمان شان تکمیل شدنی‌.

آنها امروز نام افغانستان و پاکستان را خراسان مانده اند، منتظر آخر الزمان و جنگ نهایی حق و باطل اند. شکم شان از هر طرفی سیر می شود و قواعد جنگ و تبلیغ را هم‌ آموخته اند.

دولت پاکستان و بالاخص دولت داخل دولت یعنی ارتش و استخبارات آن هنوز نتوانسته است این چرخش بزرگ را هضم کند. مطمئنا فهم شان از اوضاع بهتر از امثال ماست اما هنوز باورمند به استراتژی های‌ احمقانه قبلی می خواهد طالب خوب خود را در افغانستان زنده نگه دارد و طالب بد (این‌ تفکیک واهمه ای بیش نیست) را سرکوب کند.

در بعد تبلیغاتی و روابط عامه، او می خواهد به مردم خود این باور را تزریق کند که تروریزم داخلی ساخته و پرداخته استخبارات های افغانستان و هند است. برای چنین ادعایی نه او سندی دارد و نه هم هیچ عاقلی می تواند آن را باور کند. تنها ابزار پاکستان برای این مغزشویی لاف و پتاق های شخصیت های اسبق و بالفعل نظامی هندی و افغانی است که هنوز با ادبیات جنگ‌ سرد در رسانه های اجتماعی ظاهر می شوند و رجز خوانی می کنند؛ از یاد می برند که اگر این شعارها تعدادی از وطنداران شان را مست غرور می کند، میلیون ها پاکستانی را وادار می کند تا در آغوش گرم‌ و خون آشام راولپندی نزدیکتر بچسبند.

عرض این است، سیاستمداران و نخبگان، هر سیاستی در مقابل پاکستان اتخاذ می کنند از یاد نبرند که اردوی پاکستان برعکس دهه هشتاد و نود که خداوندگار جنگ چریکی بود، امروز با دو جبهه جدید مواجه است. اولی تروریزم فلج کننده داخلی و دوم سوال های بی پاسخ طبقه متوسط پاکستانی که سال هاست آنها را پرستیده اند و این پرستش را گویا ختمیست نزدیک.

اعتماد مردم پاشنه آشیل ارتش پاکستان است. افشای حقیقت بهترین تیغی است برای شکافتن این پاشنه؛ افشای حقیقت پروژه درهم شکسته جهاد پاکستانی که همین چند سال پیش سر پدرخوانده خود امیر تارالمعروف کرنل امام را در ملاء عام‌ خورد.

جاوید جواد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به ادامه گزشته سلام دوستان من با سایت اطلاعات افغانستان آشنایی ندارم همه را ها را بروی من بسته ا ست از صفحه یو تیوب استفاده کرده نمیتوانم‌ که درد دل خودو مردم خودرا با مردم خود شریک سازم تنها این داه بروی من باز است به هر صورت می آییم سر اصل مطلب گفتیم سر حق وحقوق مردم خود کشور خود ووعده که به مردم خود داده ایم وفادار باقی می مانیم وهر گز آرروی پاداش و قدرت ثروت رادر این راه از هیچ مرجع نداریم خصوصا من خودم که کوچک تر از همه اعضای گروپ هستم ندارم ونخواهم پزیرفت واگر پاداشی قرار باشد داده شود به مردم افغانستان آرزو های یشان صاح سعادت آزادی داده شود من خودم جز از خدا ی خود هیچ پاداشی را نخواهم پزیرفت صرف خواهشی که دارم به آنهای گه خواسته ما به مردم ما ضد منافع شان باشد تگر خواسته باشند به مرمی به قلبم بزنند واز مردمم واز کشور های جهان توقع دارم که قاتلم را عفو کنند اما این خواهش وخواسته را هم دارم کسانی که به منافع بیگانه ویا منافع یک عده افراد زود مند وهدایت بیرونی ها در حق من وهمکارام جفاهای ساز مان یافته وترورستی نموده انرا در یک محکمه بین اللملی با حامیان شان با در نظر داشت اعمال شا ن تحت نظارت ومحاکمه قرارداده شوند تادرسی باشد در تاریخ جهان چگونه انسان های گرگ صفت در لباس انسان در راهی کمین میگیرند ودیگران وبیگنا هان را ترور و بفروش می رسانند آن زمان است که من به ملل متحد ونهاد های حقوق بشری باور مند خواهیم شد در غیر آن برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ًضعیف پا پال است در همین زمان که قرن ۲۱ است واین گفته مربوط به چند صد سال قبل وشرایط همان زمان دارد صدق میکند تسلیم شدن راه به حزبی ویا گروهیدر داخل ویا خارج کشوری در این راه ننگ میدانیم ودر این را تا آخرین لحظه حیات مبارزه خواهیم کرد وبا هرترورست وترورست پروری یکجا در هیچ دولتی به خاطر فدرت وثروت بکجا نخواهیم شد وسر نوشت مردم خودرا بدست قاتلان دزدان آدم کشان بیگانه پرستان بی خدا یان دین بی با وران خدا نا با وران نخواهم سپرد وبا هر معامله گر دزدرهزن دهن جوال را بخاطر نا بودی هست نیست دارایب های عامه نخواهیم گرفت واز هیچ مرجع بیرونی ودرونی هیچ پاداش وجوایز ی را نخواهیم پزیرفت اگر قرار باشد جایزه داده شدد بهتر آن است به کسانی که به ترور ما دست می زنند قناعت داده شود بس است چقدر خون انسان های هم نوع خود را بزمین میریزید انسان عبث آفریده نشده بخاطر زندگی آفریده شده باید حق زندگی آزادی و صلح سعادت که خداوند برایش داده راه از وی نگیرید بنده پرده فرمان بر اش نسازید ادامه دارد

>>>   پول افغاني و يا كلدار پاكستاني
اكثريت كساني كه امروز پاكستان را اخطار مي دهند، اگر تلاشي شوند، از جيب شان كلدار پاكستاني بيرون ميشود !
لطفاً اول جيب تان را مستقل سازيد، بعداً به دنبال دفاع از كشور و سرزمين خويش باشيد !
تا زماني كه وابسته باشيم كاري از دست ما ساخته نيست، مگر اينكه به پاي خود بايستيم. كشور و هويت خود را پاسداري نمايم !
با محبت
سالم وحدت

>>>   از عموم کشور های صلح دوست جهان به شمول کشور های شمال افغانستان خواهش وتقا ضای آنرا منحیث یک تبعه صلح طلب افغانستام دارم عطا محمد نور را که به اعمال ضد وحدت ملی وتفرقه نفاق خود سری وغصپ دارایی های عامه در همین مدت چند سال مصروف وبه فرعون زمان خود تبدیل شده است وبه هیچ وجهه مصدر خدمتی به کشور نمی گردد جز سمبول خیانت وتشویق دیگران به چپاول داراهه های عامه را از حمایت خارج وبه دولت افغانستان پیشنهاد دارم دارایی های مو صوف وشرکای دیگر آنرا ومطابق قانون با موصوف اجرات گردد
با احترام رحیم کریم

>>>   ازشهامت و دلیری سربازان شجاع افغان تشکرمینمایم تمام ملت افغانستان ازمردتازن وخوردوکلان حاضراندکه تاپای جان درمقابل این دشمن سفاک وزبون تآخرین قطره خون برزمندبیقین که سرانجام پروزی ازآن ماست نظری هستم ازحوزه جنوب غرب

>>>   کجاسیتید او.... که سالها غلامی امریکاو پاکستانرا کردید بخیزید که بامتجاوزین مبارزه کنید منتظر غنی ننشینید.وطن خودتانرا سرخودتان تباه وبرباد کردمیگذارید که پشت دروازه هایتان برسند.

>>>   ینازم ذستان تورا ای رزمنده دلیر افغان که چند ...رابه چتلگاه فرستادی ازدور دستانت را می بوسم
شریفی

>>>   پاکستان نمیتوامد کار خود را پیش برد
غیرت خراسانی

>>>   برای رهایی از چنگ دکاندار و تیکه داران دین تنها یک راه است.
بسیج ملی در برابر کشورهای مرتجع عربی و رژیم اخوانی ترکیه و رژیم نظامیگر پاکستان.
همین گونه باید برای وادار ساختند دولت به اصطلاحات بایسته است تا رژیم را وادار به برگزاری لویه جرگه و ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام سازیم.

>>>   كليم الله همسخن
افشاگرسیاسی می نویسد:
"جنجال بر سر رهبري حزب تازه تاسیس بنام محور:
داكتر اسپنتا رحمت الله نبيل رییس پیشین امنیت ملی را در منزل ارشاد احمدي معين سابق وزارت خارجه، منشی جريان سياسي《 حزب محور 》خطاب كرده است و خود را رهبر حزب خوانده است. این در حاليست كه رحيم وردك ، زلمي رسول و چند تن دیگر نيز خود را رهبر حزب به دنیا نیامده (محور)می دانند، محور تنها جريان سياسی ی کشور است که رهبران آن بیشتر از اعضای حزب هستند. ولی منبع افشاگر سیاسی می گوید: رهبر واقعی پشت پرده و اصلی این جریان آقای کرزی است "

>>>   Abdul Lalzad
وقتی حاکمان افغانستان مرز رسمی در بین دو کشور را به رسمیت نمی شناسند و دعوای مالکیت بر نیم پاکستان دارند، شما از حاکمان پاکستان چه توقع دارید که در مقابل این ادعا ها دست زیر الاشه بنشینند و بگذارند که افغانستان صاحب قدرت و اقتداری شود که نیم آن را تجزیه نموده و به خود ملحق سازد؟؟؟
وقتی از خورد تا بزرگ ما مرگ بر پاکستان می گوید و آن را کشور بدون تاریخ و دالخور می داند، شما از آنها چه توقع دارید که برای ما گل بفرستند؟

>>>   تا زماني مرز را به رسميت نه شناسيم و ادعاي ارضي بر خاك پاكستان داشته باشيم، مداخله پاكستان هم طبعي است.

>>>   Sharifi
درود بر شما. از نظر من پاکستانی های ارگ به مراتب خطرناکتر از پاکستانی های بیرون مرز هستند .

>>>   پاكستان حق دارد به عنوان يك كشور از مرزهايش حراست و حفاظت كند تا از عبور و مرور تروريست ها جلوگيري صورت گيرد. اين حق براي افغانستان و هر كشور ديگر نيز محفوظ است. زماني كه ما پاكستان را حامي و لانه تروريزم مي دانيم، چرا از سياست پاكستان نسبت بر إيجاد محدوديت بر مرزها و دروازه هايش بر آشفته شويم!؟ ما نه تنها از إيجاد محدوديت بر دروازه «تورخم» و «چمن» حمايت مي كنيم؛ بلكه براي جلوگيري از عبور تروريستان از آنطرف مرز به افغانستان، پاكستان بايد در امتداد مرز ديورند، حصار كشي يا ديوار بزرگ إعمار كند تا هم از رفت و آمد تروريزم جلوگيري شود و هم بر ادعاي ارضي دو طرف بر مرز ديورند پايان داده شود. اينطوري نمي شود كه هم مرزها باز باشد از سوي هم توقع مدينه فاضله در دو طرف مرز داشته باشيم.
هارون معترف

>>>   نخست عرض كنم كه ميان من و جنرال هاي پاكستان نه، بلكه دو ملت خواستار پايان دادن بر عبور و مرور تروريزم در دو طرف مرز ديورند هستند، تنها كسان كه طرفدار آزاد بودن مرز ديورند هستند، طالبان و حلقات تروريستان ديگر استند كه اينجا نقطه اشتراك شمارا نيز با آن ها نشان مي دهد. دوم اينكه مرز ديروز «فرضي» نيست بلكه مرز شناخته شده و تاييد شده از جناب ملل متحد و جامعه جهاني است. سوم اينكه مسله ديورند يك قضيه نهائي و حل شده است و هيچ مشكل استراتيزيك ميان دو كشور وجود ندارد، بلكه مشكل تنها در حلقات قومي و شونيزم در اين طرف مرز ديورند است. اگر باور نداريد برويد در آن طرف مرز همه پرسي راه اندازيد اگر يك درصد موافق با الحاق اراضي پاكستان به نفع افغانستان يافتيد، شما برنده هستيد. مسله مهم اين است كه سالهاست ما از بابت مرزهاي باز ديورند، قرباني داده ايم و اين تماميت خواهي ادعاي ارضي مافياي قومي در افغانستان عامل بحران بوده. بنا مردم افغانستان ازين بعد حاضر نيستند قرباني گاو شيري مرز ديورند شوند.

>>>   سالهاست ما از بابت مرزهاي باز ديورند، قرباني داده ايم و اين تماميت خواهي ادعاي ارضي مافياي قومي در افغانستان عامل بحران بوده. بنا مردم افغانستان ازين بعد حاضر نيستند قرباني گاو شيري مرز ديورند شوند.

>>>   استراتژیک افغانستان نه استراتژیک عده ای از پشتونها

>>>   مرز ديورند مثل بقيه مرز هاى كشور، يك مرز رسمى بين اللملى شناخته شده و توقع ما در اين مورد بيجا و غير منطقى است. من با اقاى متعرف موافق ام.
Mohammad Zahir

>>>   پاکستان حق اش است که‌ از مرزهای خود دفاع کند پل اتک نی تورخم وپشاور سپید بولدک ،

>>>   جنگ با پاکستان در یک سطح وسیع ملی نیست. در یک نگاه قومی، بسیاری ها جنگ با پاکستان را جنگ یک قوم می دانند که دیگر اقوام نباید در ان دخیل باشند.

>>>   درمقابل پاکستان ماباید تعداد راکت هارا ئدقیق حساب کنیم که اشتباه رخ ندهد
ر

>>>   "در مقابل پاکستان باید چگونه رفتار کنیم؟"
مثلیکه تا امروز کرده ایم!!!!!!!!!!!!>>>   رهبران پاکستان کشور خود را مدرن ساخته اند و حاکمان افغانستان در فکری وزارت و چوکی میباشند . زره

>>>   شاه آغا مراد محسنی
پدرآن شان وطن را فروختند حالا اینها بخاطر دفاع از وطن دادخواهی میکنند عجب ولا.
تمام بد بختی جامعه از دست ای وحشی های قرن بیست ویک است.
بالای خود ریشخند زدند

>>>   خیلی تحلیل زیبا دست تان درد نکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است