چگونگی سیاست ترامپ در قبال افغانستان و پاکستان
اگر ترامپ بر آنچه در کمپاین انتخابات خود علیه پاکستان و تروریزم اظهار کرده، باقی بماند، خوب است اما صحبت هایی را که با نواز شریف کرده و پاکستان را مورد لطف خود قرار داده است، عکس قضیه را ثابت می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۵/۱۲/۲ کد خبر: 129300 منبع: پرینت

دبیر کل ناتو اوضاع افغانستان را نگران کننده می داند و بر ادامه ماموریت این سازمان در افغانستان تاکید می ورزد. این مقام نخست ناتو از رییس جمهور تازه آمریکا نیز می خواهد که کمک های این کشور را به افغانستان ادامه دهد. ناتو موضوع افغانستان را در صدر کارهای این سازمان می داند و از تلاش های گسترده هراس افکنان برای حضور در افغانستان خبر می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «محور» گفت: اوضاع در افغانستان و منطقه به شکلی مجهول پیش می رود. اخیراً بیست و هشت وزیر خارجه اعضای ناتو در بروکسل در این مورد نشستی داشتند. همچنین سرمنشی ناتو با وزیر خارجه افغانستان، ربانی، در بروکسل دیداری داشته است.

وی، در خصوص تشویش هایی که ناتو با روی کار آمدن ترامپ دارد بیان داشت: ناتو دو تشویش عمده دارد. یک تشویش این است که وضعیت بحرانی افغانستان ادامه جنگ، مداخله در افغانستان، کشتار مردم ملکی و ادامه ماموریت ناتو تا چه وقت و تا کجا ادامه می یابد؟ و تشویش دوم، این است که آیا رییس جمهور جدید آمریکا آقای ترامپ به تعهدات اوباما در پیمان ناتو وفادار خواهد بود؟ آیا بر تعهدات چهارساله ای را که باراک اوباما به افغانستان داده، می ماند و این تعهد را انجام خواهدداد؟ تشویش دیگر ناتو این است ترامپ با افغانستان چه معامله ای خواهد کرد؟ با ناتو چه خواهد کرد؟ با شرق میانه و پاکستان چه خواهد کرد؟ همچنین تیرگی روابط میان افغانستان و پاکستان هم سوال دیگری است که کشورها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن تشویش دارند. حضور داعش، افراط گرایی، تروریزم در منطقه، هم مشکلاتی هستند که هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارند. ابهام هم این است که رهبری جدید آمریکا با این پدیده شوم چگونه برخورد خواهد کرد؟

سعیدی، در خصوص رویکرد ترامپ نسبت به پاکستان، تروریزم و افغانستان اظهار کرد: اگر ترامپ بر آنچه در کمپاین انتخابات خود علیه پاکستان و علیه تروریزم اظهار کرده، باقی بماند بسیار خوب است اما صحبت هایی را که در حال حاضر با نواز شریف کرده و پاکستان را مورد لطف خود قرار داده است، همچنین صحبت هایی که با تایوان کرده و برای چین تشنج ایجاد کرده امیدها را به این موضوع کم کرده است و همچنین سیاست هایی را که در افغانستان به کار می برد هنوز مشخص نیست. ترامپ همچنین گفته است که دیگر به ناتو چک سفید نخواهد داد. باید دانست که آیا در قبال افغانستان هم اینگونه خواهد بود؟ اگر کمک های آمریکا به ناتو کم شود، ناتو دیگر به افغانستان هم نمی تواند مانند گذشته کمک کند.
مطابق اصولی که وجود دارد، رییس جمهور جدید که روی کار می آید می تواند قراردادهای قبلی را باطل کند، آنهارا بشکند و وتو کند. دولت باراک اوباما برای افغانستان تعهد چهارساله ای دارد و قرار داد امنیتی امضا کرده است، همچنین با ناتو قرارداد دارد، اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که ترامپ بر این تعهدات ترامپ باقی بماند و بازی دیگری را آغاز نکند؟ اگر بازی دیگری را آغاز کند، تشویش ناتو و سرمنشی ناتو، درمورد افغانستان و درمورد کشورهای منطقه و سیاست شرق میانه قابل درک و تشویش است.

استاد دانشگاه، در خصوص کم کردن خطر تروریزم بیان داشت: بسیار خوب می بود که فشارها را در سطح ملی و بین المللی بر پاکستان وارد می کردیم. افغانستان بعد از این سیاستی همسو، هم باور و هم اندیشه، با هند، در مقابل تروریزم، در مقابل قضایای منطقه وفرامنطقه دارد. اما سیاست های ما اگر بی طرفانه می بود، بهتر بود.

وی، در خصصو راه هایی که برای مهار بحران در افغانستان وجود دارد، گفت: در قدم اول ما باید اعتماد ملی مردم افغانستان را به دست آوریم که متاسفانه چنین امری وجود ندارد. بحران دیگری که در کشور وجود دارد، عدم اعتماد در داخل رهبری نظام است. این عدم اعتماد میان رییس جمهور، رییس اجرایی و معاونان وجود دارد. این بی اعتمادی برای کشور ما بسیار شکننده است و این درخت هر قدر که پرثمر باشد با شکست شاخ و برگ هایش از ریشه در خواهد آمد. ما باید به عنوان دولتی با سواد اعتماد را در سطح منطقه ایجاد کنیم. تا اعتماد شریک های بین المللی خود را در تمام قضایا همسو و هم نگاه ببینیم و کشورها منطقه را نیز در مهار تروریزم با خود همسو کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به همکاران دوستان و هم میهنان عزیز خود سلام می فرستم وسر تعظیم فرود می آورم دوستان اطلاع دارند طرحی را از مدت ده سال به این سو بخاطر آمدن صلح سراسری وختم جنگ برادر کشی در کشور عزیز ما افغانستان با همکاران فرهنگی کشورم که افتخار مردم افغانستان هستند ومن در چمع آنها گرچه غیر حرفوی هستم ودر این عرصه معلومات ام اندک و ناچیز است بحیث خادم وخد‌مت گار آنها ومردم رنجدیده خود در این راه بودم وتا زنده هستم در کنار آنها ومردم خود باقی خواهم ماند تا آخرین لحظه حیاتم با وصف مشکلات که دیدیم وترور های شخصیتی به سطح افراد داخل کشور و عده از کشور های که منافع خود را در دوام جنگ در افغانستان می بینند عمل روبرو شدیم ودر داخیل خود ما هم افرادی بخاطر شهرت ثروت دست به نا جوان مردانه ترین اعمال ضد کرامت بشری زدند وخواستند تا از این مسیر واز این را مارا به نفع خود ومنافع کشور دل خواه خود تغیر جهت دهند اما در مجموع همکاران ما اکثرا نظر مشترک دارند وآن اینکه منافع هیچ حزب گروه سمت لسان زبانی را در نظر نمیگیرند منافع عام مدنظر شان است کمک بشر دوستانه وروابط نیک آبرو مندانه را با در نظر داشت حفظ منافع مردم وکشور خود با همه کشور های جهان آرزودارند روش بیطرفی فعال مثبت دولت اسلامی میانه رو را با آزادی کامل ودایمی کشور خود با تضمیم بین الملی خواهان هستند در این را از هیچ روش خشم خشونت استفاده نمیکنند وخواهان یک دولت مستقل بی طرف فعال در سطح بین المللی به کشور ومردم خود هستند آرزومند هستند افغانستا ن از پدر میراث مانده یک کشور اسلامی است تیجاب مینماید وپیشنهاد ما به مردم ما وکشور های صلح دوست جهان این است تا این کشور واین مردم را همکاری نمایند تا این کشور واین مردم با عرت افتخار داشتن یک دولت اسلامی میانه رو ومعتدل را که هر گونه افراط تفریط در آن گنجایش نداشته باشد و به دیگران وهم سایه ها آسیبی نرساند را داشد باشد این به نفع همه‌ ملل جهان وصلح سعادت بشر است زیرا افغانستان در موقعیت جهرافیایی خاصی قرار گرفته در غیر آن اگر بی طرفی فعال ومثبت خودرا حفظ نکند در بین منافع کشور های دیگر گیر می ماند نانوان واز کار وان تمدن عقب می ماند در این دا خدای خودرا شاهید میگیریم که با هیچ کشوری معامله ویا از هیچ کشوری هدایت نگرفته ایم هر نوع معامله را در حد کفر شرگ خیانت به مردم کشور خود میدانیم ما این پیام را بار بار به مردم خود رسانده ایم فکرمیکنم کشور های صلح دوست جهان وعموم مردم افغانسان نظر مثبت دارند اما عده تز شیر روزی های موج سوار در این را به کمک یک عده دزد غارت گر چور گر ملیونر تز مال بیت المال مدت هاست راه ما داه میگیرند سهم میخواهند به ترورشخصیتی دست میزنند عملا دیده شده به کمک کشور های بیرونی وحامی شان توهین وتحقیر نا سزا میگویند خلاصه هر تنچه ظلم‌وجفا اعمال ضد انسانی وضو بشری است علیهه ما انجا م میدهند کسی از اسلام نفرت دارد کسی در پی شهرت قروت است کسی منا فع بیگانه را نسبت به منافع کشور ومردم خود تر جیع میدهد کسی میخواهد مادام العمر در قدرت و بدست آورنده ثروت باشد به خر کاری دست می زنند کسی هم نیست جلو شان را بگیرد هر قدر شکایت کردیم هنوز هم اضافه نر واضافه تر شد بنا به مردم حود صادقا نه میگوایم هر گر ما با چود گر چپاول گر قدرت مند زور مند خیانت گار جنایت کار قاچاق بر مواد مخدر قاتل مردم افغانستان وحامیان طرف داران آنها در هیچ دولتی سهم نمی گیریم ونه هم سهمی ما بخود قایل هستیم ادامه دارد
رحیم کریم

>>>   پول افغاني و يا كلدار پاكستاني
اكثريت كساني كه امروز پاكستان را اخطار مي دهند، اگر تلاشي شوند، از جيب شان كلدار پاكستاني بيرون ميشود !
لطفاً اول جيب تان را مستقل سازيد، بعداً به دنبال دفاع از كشور و سرزمين خويش باشيد !
تا زماني كه وابسته باشيم كاري از دست ما ساخته نيست، مگر اينكه به پاي خود بايستيم. كشور و هويت خود را پاسداري نمايم !
با محبت
سالم وحدت

>>>   در پیوند به پست قبلی‌ام مبنی‌بر کنترول و حصارکشی بر مرز میان افغانستان و پاکستان معروف به مرز دیورند تعدادی از دوستان هنوز هم برطبل مالکیت نیمی از پاکستان تاکید داشتند و از حق افغانستان برپاکستان سخن راندند.
اینکه مرز دیورند از طرف عبدالرحمن خان با وزیر خارجه هند بریتانوی «دیروند» در بدل پرداخت مبلغی مشخص سال‌وار، واگذار گردید و قراردادی نیز به امضا رسید و بعد از آن حاکمان بعدی به نوبه‌ی خویش رسماً به تائید آن پرداختند، به یک طرف. حالا من توجه شما را به مقاله‌ی تحقیقی پروفیسور لعل‌زاد زیر نام «شكل گيري مرزها و إيجاد كشور افغانستان» که کاملاً بحث حقوقی می‌باشد جلب می‌کنم. استاد لعل‌زاد درین نوشته‌ی تحقیقی نشان‌ داده است که تمامی مرزهای افغانستان علی‌السویه به اساس نتیجه‌ی مذاکرات روسیه‌ی تزار و هندبریتانوی و موافقه‌ی جانب دولت افغانستان مطابق معیارهای مدرن تثبیت و سپس علامت‌گذاری گردیده است که میان مرزهای شمال و جنوب و شرق و غرب کشور هیچ تفاوتی وجود ندارد و اگر قرارباشد یکی ازین مرزها پذیرفته نشود موجودیت سایر مرزهای کشور نیز زیر سوال می‌رود. ایشان درین نوشته‌ی تحقیقی علاوه می‌کند که دلایلی و اسناد کافی وجود دارد شماری از حاکمان افغانستان برخلاف تعهدات شان صرفاً بربنیاد منافع قومی، قبیله‌یی و حتی شخصی با بهانه‌تراشی‌های ناموجه مرز موسوم به دیورند را نپذیرفته اند.
باید اضافه کرد که روسیه‌ی تزار و هند بریتانوی که هردو از نفوذ یکدیگر در ساحه‌ی تحت تسلط شان نگرانی داشتند، ابتداء افغانستان را منحیث نقطه‌ی حایل و یا خط فاصل میان همدیگر پذیرفتند اما بعدها روسیه‌ی تزار نفوذ بریتانیا را به شرط اینکه بریتانیایی‌ها در آسیای میانه مداخله نمی‌کند، در افغانستان به رسمیت شناخت.

>>>   آقای ریس نه پروای افغانستان را دارد و نه پروای پاکستان را و روی منافع خود می چرخد و بازیگر خوب صحنه به کار است.
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است