تحريم ديكتاتورى قومى يك حركت اگاهانه و درست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۷    ۱۳۹۵/۱۱/۶ کد خبر: 127864 منبع: پرینت

وقتی سرباز در ارتش خودش را بیگانه حس می کند و صفوف نبرد را مأیوسانه ترک می کند؛
گلبدین، یکی از سربازان ارتش افغانستان که در اُستان خوست خدمت می کرده و حالا به قول خودش استعفا داده، در تماسی با برنامۀ باورشما آخرخط تلویزیون نور به من:
«من یک سرباز اوردو استم، بودم. چندروزی می شه استعفا داده ام. به ما تعلیم می دهند، آموزش می دهند، بعد قسم مان می دهند و می فرستندمان به خطوط جنگ. آنجا که می رویم، در همه چیز حرف اول را قوم می زند، آن هم یک قوم، همۀ قوماندانان از یک قوم اند، سربازانی که غیر از قوم خودش باشند؛ در خط اول رها می کنند و یک ذره پروای جان، شکست و پیروزی شان را ندارند. حتی در توزیع نان و اعاشه و لباس و نیازمندی های شان، مهمات شان هم قومیت را در نظر می گیرند.
اصلا طالب و پولیس و اردویی آنجا زیاد از هم تمایز ندارند و بحث بحث قومی است. بعد سربازی که از دیگر قوم است ماه ها رخصتش نمی دهند و سرباز قوم خودش مثل خیالی، پی هم رفت و آمد به خانه اش دارد و معاشش حواله است و در خط جنگ هم که باید متوجه اش باشند.

کاملاً نا امید شدم، شکستم و با افسردگی و مأیوسیت آمدم به زندگی عادی ام ادامه بدهم، دیگر هیچ انرژی نمی توانستم داشته باشم تا در برابر دشمن بجنگم، آب از بالا تا پایین خیت است و ناپاک...

احمد رشاد زرير


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ﻟﻂﻒ ﻛﻨﻴﺪ ﺳﻨﻪ ﻫﺎ و اﺷﺨﺎﺹ ﺧﺎﻳﻦ ﺭا ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻳﻔﻲ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻧﺎﻗﻠﻴﻦ ﺑﺎﺟﻮﺭ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﺭا ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﻗﻂﻐﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻧﺪ ﻛﻪ اﻣﺮﻭﺯ ﻫﻤﻪ ﻃﺎﻟﺐ و ﺩاﻋﺶ اﻧﺪ, ﻫﻢ ﻣﻠﻜﻴﺖ و ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﻣﻲ ﺭا ﻏﺼﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ, ﻫﻢ ﻇﻠﻢ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺯﻧﻨﺪ, ﻳﻜﻲ اﺯ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻫﺎﻱ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﻤﺎﻝ ﻧﺎﻗﻠﻴﻦ ﺑﺎﺟﻮﺭﻱ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ اﻧﺪ,,

>>>   توقیف یک قانون:
شناسنامه های برقی بر اساس قانون نافذ شده ثبت احوال باید از دو سال پیش توزیع می شد؛ کاری که به بهانه اعتراض شماری از هموطنان ما تا کنون انجام نشده است. چرا به قانون عمل نشد و چرا شناسنامه های برقی توزیع نگردید؟
در جریان تصویب این قانون در پارلمان، مباحث جدی و حادی پیرامون ضرورت و یا عدم ضرورت درج شدن دو موضوع "قومیت" و "افغان" در شناسنامه ها به میان آمد؛ اما سرانجام طرح پیشنهادی حکومت افغانستان در سال ۱۳۹۳ با اندک تعدیلاتی به تصویب مجلس رسید و برای توشیح به رئیس جمهور کرزی فرستاده شد. رئیس جمهور وقت نه آن را رد کرد و نه هم توشیح نمود. سرنوشت این قانون مانند بسیاری از مباحث دیگر تحت الشعاع جدال های انتخاباتی قرار گرفت و موضوع مسکوت ماند.
بر اساس احکام ماده ۹۴ قانون اساسی: (درصورتیکه رئیس جمهور با مصوبهء شورای ملی موافقه نداشته باشد می تواند آنرا در ظرف پانزده روز از تاریخ تقدیم با ذکر دلایل به ولسی جرگه مسترد نماید. با سپری شدن این مدت ویا درصورتی که ولسی جرگه آنرا مجدداً با دو ثلث ارای کل اعضا تصویب نماید، مصوبه توشیح شده محسوب ونافذ می گردد.) قانون ثبت احوال نفوس نافذ گردید.
پس از جدالهای انتخاباتی و روی کار آمدن آقایان غنی و عبدالله، بحث توزیع شناسنامه های برقی و شفافیت درانتخابات های آتی که از جمله مواد توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی بود به میان آمد. ریاست جمهوری ظاهرا برای تطبیق این قانون مبادرت به توشیح آن کرد؛ کاری که به حکم قانون اساسی نیازی نیز به آن نبود. با این رویه همه مقدمات توزیع شناسنامه های برقی فراهم شد؛ اما بازهم شناسنامه ای توزیع نگردید.
صدها تن از هموطنان "افغان" ما به خیابان آمدند و در مخالفت با "قانون نافذ" شعار دادند. آنها خواهان گنجانده شدن "ملیت افغان" در شناسنامه ها بودند. پس از یک روز مظاهره در کابل، مقدمات کار توزیع شناسنامه ها دوباره متوقف شد. با طولانی شدن این توقف، خبر آمد که حکومت قانون ثبت احوال نفوس را توقیف کرده است.
پس از به گوش رسیدن اخباری مبنی بر دستکاری قانون، جلسات متعددی از سوی شماری از اعضای مجلس نمایندگان به منظور پیگیری این موضوع در تابستان سال ۱۳۹۴ در دفتر جناب آقای رامین نماینده محترم مردم بغلان برگزار شد و سرانجام قرار شد هیاتی از میان این نمایندگان با آقای عبدالله در سپیدار گفتگو کند. در آن جلسه رئیس اجرایی حکومت با قطعیت خبر از اجرا نشدن "قانون نافذ" داد. او گفت رئیس جمهور غنی تاکید کرده است که نمی تواند "قانونی" را تطبیق کند که یک بخش جامعه افغانستان با آن موافق نباشند. اصرار و استدلال ما بر لزوم تطبیق قانون برای آقای عبدالله دلچسپ نبود؛ اما او در پایان جلسه گفت می تواند از تغییر دادن متن قانون جلوگیری کند.
از آن ماجرا ماه ها می گذرد و حکومت با استناد به مظاهره اعتراضی صدها تن از افغانها، همچنان از تطبیق "قانون" خودداری می‌کند
اینک حکومت وحدت ملی افغانستان در برابر این پرسش ها قرار دارد؟
۱ـ فرق اعتراض شهروندان پشتون تبار با اعتراض دیگر شهروندان در چیست؟
۲ـ چرا اعتراض یک روزه و چند صد نفره جمعی از شهروندان منجر به توقیف قانون نافذ کشور می شود و کار توزیع شناسنامه های برقی برای دو و نیم سال (تا کنون) معطل می ماند؟
نگارنده: احمد بهزاد

>>>   در كشوريكه خرافات و جهل در حضور بالاترين مقامات انكشور در قالب يك لنگى تجليل و اينده ان در وجود يك موجود عجيب ديگر تضمين شود ، اميد زيادى براى ترقى نمى ماند.

>>>   بسمه تعالی
فراخوان حزب کنگره ی ملی افغانستان!
فرآیند دولت – ملت سازی در افغانستان، که پس از سقوط حاکمیت طالبان با حمایت جامعه جهانی در چهارچوب یک نظام متمرکز تک ساخت مطرح شد، پس ازگذشت بیشتر از یک ونیم دهه، به بن بست رسیده است؛ که بزرگترین حامیان این روند امروزه پی‌بردند که با توجه به پیچیدگی‌های قومی، زبانی و فرهنگی و سطح گوناگون رشد جامعه افغانستان، نمی‌توان با نظا‌م متمرکز، فرآیند دولت –ملت سازی را در این کشور تجربه کرد و یک دولتی مبتنی بر مولفه‌های دموکراسی را بنیادگذاشت. بنابراین حزب کنگرة ملی افغانستان، در نظر دارد که گفت ‌وگوهای مقدماتی را با جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های فرهنگی و ملی و نهادهای مدنی، برای تغییر نظام فعلی به یک نظام دموکراتیک فدرال در کشور راه اندازی کند. براین اساس، کمیته اجراییه حزب، کمیسیونی را موظف نموده تا با نهادها، جریان های سیاسی و شخصیت‌های فرهنگی و ملی، در این مورد گفت‌وگو و مشوره نموده و نتایج بدست آمده را با شهروندان شریک ساخته و طی یک نشست بزرگ مواضع حزب را اعلام نماید، بناً از تمام کاربران شبکه‌های اجتماعی، چه موافق و چه مخالف دعوت می ‌نماییم که در"گفتمان تغییر نظام متمرکز به یک نظام دموکراتیک فدرال" اشتراک نموده و نظریات خویش را با ما شریک سازید، تا در روشنی این نظریات بتوانیم گام‌های بهتری برداریم.
با احترام
کمیتة اجراییه حزب کنگره ی ملی افغانستان.
چهار شنبه 6 دلو

>>>   مردم غریب قربانی سیاست قوم گراشدن مانند غنی عبدالله

>>>   این آرمان را بگور خواهم بورد در ۸۵ درصد جغرافیایی افغانستان پشتون ها در اکثریت است افغانستان افغانستان است نه قابل تجزیه است و نه قبل فدرالی خواهشن خودار نه شرمانید
جوزجانی

>>>   آقای جوزجانی منطقی حرف بزنید میشه بگویید این آما 85فیصدرا با جزیاتش به مردم بطوردقیق ارایه بدارید چون همه میداننددروغ میگوید تنها اقوام فارسی زبان افغانستان بیش 60فیصد نفوس این کشور را تشکیل میدهد تاجیک ها 42فیصد وبراداران هزاره ما بیش از18فیصد که تنها با یک زبان آن هم فارسی دری متباقی دیگراقوام بشمول پشتون ها وازبیک ها وغیره درحقیقت 85فیصد نفوس این کشور اول تاجیک ها دوم هزاره سوم ازبیک ها وغیره اقوام هستند قوم پشتون بیش 20یا25فیصد بیشتردر افغانستان نیستند فکرکنم پشتون های پاکستان را شامل این لیست ساختی پس ماهم باید فارس های ایران وتاجیکستان را هم شامل بسازیم تا 99فیصد جفرافیا مربوط ما شود گر چه بی از او هم هم اکنون فارسی زبان در افغانستان ازنگاه نفوس اول هستند

>>>   پشتون ها یک اقلیت 30 فیصدی است و کوشش می کند که پاکستانی ها را در افغانستان مستقر کند.
باید اقوام غیر پشتون جلو ورود پشتونهای پاکستانی را بگیرد.

>>>   برادرا تاج! به تاریخ عقبتان بنګرید وبعد روی پدرام را بنګرید! خود به خود میدانید که تپیدن پدرام بیجا است و قوم تاجک را سبک میسازد!
ای تاجکان! ای پدرامیان! به ریش اوغان دست نیاندازید! دستانیکه با اوغان چسپیده میده شده! من میدانم که دل تان زیاد کفت دارد اما اصل است که هیچ کس قدرت را به کس به رضا نسپرده! طوریکه تاریختان عیان میسازد!
اوغان
شهزاده اسیاووارث اوغانستان این ګورستان بیګانه ګان

>>>   من نه تاجک هستم نه پشتون به نظر من اگر یک عرب و یا یک پشیه که در اقلیت قرار دارد رئیس جمهور شود بهتر از ان پشتون و تاجک مزدور کرده خوب است به باور من نه پشتون 85 فیصد جغرافیای را تشکیل میدهد اگر پشتونهای پشاور را هم افزون بکنی باز هم فیصدی شما 85 فیصد را تشکیل داده نمیتواند پس از خواب بیدار شو جوزچانی جان.

>>>   به ج.زجانی :
اگر عرب رئیس جمهور شود عرب های قطر ودبی تمام پرنده گان این وطططن را میبرند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است