سومین توربین برق "سد کجکی" نصب شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۶    ۱۳۹۵/۱۱/۵ کد خبر: 127738 منبع: پرینت

سومین توربین تولید برق بر روی سد کجکی در مسیر رودخانه هیرمند نصب شده است که با این اقدام، 18.5 مگاوات برق وارد شبکه انرژی ولایت هلمند می شود.
عبدالبصیر عظیمی افزود: 33 مگاوات برق از سد کجکی تولید می شد که با نصب توربین سوم، ظرفیت آن به 51.5 مگاوات افزایش یافت.

سد کجکی با ظرفیت یک هزار و 800 میلیون متر مکعب آب، روی رودخانه هیرمند افغانستان احداث شده است. این رودخانه با وسعت حوزه آبریزی 350 هزار کیلومتر مربع و با طول تقریبی 1100کیلومتر، بزرگترین رود فلات ایران و افغانستان و طولانی‌ترین رود جنوب آسیا به حساب می آید.
اکنون برق تولیدی از سد کجکی در ولایت های «هلمند» و «قندهار» مورد استفاده قرار می گیرد.

عظیمی افزود: هزینه نصب توربین سوم را اداره توسعه آمریکا یا «یو اس آی دی» تامین کرده است.
کار ساخت فاز دوم سد کجکی جریان دارد و قرار است بر روی این سد 3 توربین جدید نصب شود که ظرفیت تولید 100 مگاوات برق دیگر را خواهد داشت.

به گفته وی، شرکت موسوم به «77» ترکیه قرار است با سرمایه گذاری 200 میلیون دالری، این توربین ها را نصب کند و پس از نصب توربین ها و تولید انرژی، هزینه آن را از محل فروش برق، از شرکت توزیع برق «رشنا دریافت کند.

عظیمی در باره سد کمال خان در ولایت نیمروز نیز گفت: این سد یکی از اولویت های دولت افغانستان است و در تفاهمنامه آب بین ایران و افغانستان هم به آن اشاره شده و می تواند برای تنظیم میزان سرازیر شدن آب به ایران مطابق با قرارداد سال 1351 مورد استفاده قرار بگیرد.

مطابق این قرارداد که میان امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران و «موسی شفیق»، همتای افغانستانی وی به امضا رسیده است، سالانه 850 میلیون متر مکعب آب به ایران سرازیر خواهد شد. این وزارتخانه مطابق اظهارات رییس جمهوری افغانستان متعهد به اجرای تفاهمنامه آب میان ایران و افغانستان است.

عظیمی افزود که سد کمال خان دارای سه مرحله است که فاز اول و دوم آن تکمیل شده و کار مطالعاتی فاز سوم نیز پایان یافته و بزودی ساخت آن به یک شرکت معتبر واگذار خواهد شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است