پاکستان در پی حفظ پیمان استفاده از آب دریای کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۲    ۱۳۹۵/۱۱/۵ کد خبر: 127736 منبع: پرینت

اسلام‌آباد تلاش دارد تا به توافقی دوجانبه با دولت افغانستان برای تداوم استفاده از آب دریای کابل دست یابد.
رسانه پاکستانی از تلاش دولت این کشور برای تهیه پیش‌نویسی توافقنامه‌ای با دولت افغانستان برای حفظ پیمان استفاده از آب دریای کابل خبر داد.
«دِ نیشن» گزارش داد که پس از اظهارات اخیر مقامات هند مبنی بر ساخت بند آب در مسیر دریای کابل، به ظاهر دولت پاکستان برای تمدید پیمان آب با افغانستان تلاش می‌کند.

منابع آگاه گزارش دادند که پاکستان به منظور جلوگیری از هرگونه تنش و اختلاف در رابطه با آب‌های جاری افغانستان به این کشور و حفظ پیمان آب در نظر دارد تا نگرانی‌های دولت افغانستان در این رابطه را به صورت غیر رسمی بررسی نماید.
منابع می‌افزایند دولت پاکستان معتقد است که بخشی از آب کوه‌های چترال در پاکستان به دریای «کونر» در شرق افغانستان می‌ریزد که این دریا یکی از شاخه‌های اصلی دریای کابل محسوب می‌گردد.

این در حالی است که دریای کابل بزرگترین منبع آبی برای ایالت خیبرپشتونخوا در پاکستان محسوب می‌گردد که از داخل خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد و در صورت اعمار بند بر روی این دریا در افغانستان این ایالت با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بیا ید بیینیمک برار در ریا ی کابل غیر از اشغا ل و گو و ریخ و معتاد دیگه چی است .

نا م از دریا ی کا بل است بزرگترین معا ونا ن ان دریا دریا های پنجشیر است که از راه تگا ب در منظقه سروبی با دریا ی کا بل یکجا میشود و دریا های علیشنگ و علینگاری لغما ن در منطقه قرغه ایی با ان دریا یکجا میشود و در منطقه کا مه و گوشته دریا ی مست کنر به ان می پیو ندد .

به اندازه یک جوی اب در منطقه چترال از کوه های مربوط به پا کستا ن از راه ولسوالی شیگل به دریا ی کنر سرا زیر میشود که به پا کستا ن گقته شود لطف نموده هما ن جوی گک کوچک را دور دهد به طرف خود شا ن در دریا ما شریک نه سا زد .

خو شحا ل لغما نی

>>>   خاینین وطنفروش بمجرد خبر ضر به پاکستان مرچ به معقد شان داخل میگردد وبه نسبت سوزش معقد شان گاز شکم شان چنان بوی ناک خارج میگردد که از گو و ریخ تکیه کلام همیشگی شان در برابر وطن ما استفاده میکنند اب دریای کابل شامل دریای خروشان پینجشیر و کنر و لغمان است ونسبت صافی وذلالت اب کشور ما که در خاک پاکستان با اب دریا انکشور یکجا میگردد همه دیده اند که اب صاف مابا اب کثیف پاکستان یکجا نگردیده بکطرف دریای شان اب کثیف خود شان وبطرف دیگر دریای ان اب صاف افغانستان روان است هر گز یکجا نشده است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است