در یک دور باطل قدرت به ناکام ها واگذار می شود
این رهبری متکی به کمک های آمریکا است و اگر قطع شود، نظام در روز دوم سقوط می کند. حکومت وقتی اوضاع به نفعش نیست، یک نان چاشت به ریش سفیدان در ارگ می دهد و به روی مردم می کشد که ما با بزرگان شما مشورت می کنیم 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۰    ۱۳۹۵/۱۱/۴ کد خبر: 127733 منبع: پرینت

بحث حلف وفاداری رییس جمهور جدید آمریکا تاثیرگذاری عمیقی بر مجموعه کشورهای بین المللی، از جمله کشورهای وابسته به آمریکا داشت و افغانستان به عنوان کشور شکننده ی جهان سومی که هزینه چرخش ماشین سیاسی و جنگی اش از جانب آمریکا تمویل می شود، از هر حرکت کوچک آمریکا متاثر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد ولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود در گفتگوی اختصاصی در برنامه "تحول" درخصوص روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا گفت: با وجود تمام نهادهای قدرت در آمریکا، ترامپ توانست خود را به طبقه متوسط وصل کند و برنده انتخابات شود و این معنی می دهد که مردم آمریکا از سیاست های دولت های قبلی خسته شده اند و اینبار به یک آدم متفاوت رای داده اند.

مسعود می گوید: ترامپ در اداره جدید آمریکا کسانی را روی کار آورده است که تجربه روابط بین الملل، جنگ ها و نظامی گری ها را در تمام دنیا دارند و به همین دلیل کشورهای جهان دچار ابهام شده اند و منتظرند از جهت گیری سیاسی وی مطلع شوند.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود، درخصوص نوع بازی ترامپ در افغانستان بعد از ده سال سیاست معاشات آمریکا و رشد فساد در ساختار سیاسی افغانستان می گوید: افغانستان کشوری است که یا باید در یک تفاهم خارجی به تعادل برسد و از آرامش نسبی برخوردار شود و یا در یک تعادل داخلی که تمام مردم خود را در آینه قدرت ببیند، به ثبات برسد. اما متاسفانه در طی 16 سال سیاست های آمریکا در افغانستان، با وجود صرف هزینه های کلان و سهم گرفتن در جنگ ها، اهداف کم کردن تروریزم، دولت-ملت سازی و آوردن صلح و ثبات عملی نشد.

وی، درخصوص ناکام ماندن اهداف آمریکا در افغانستان اظهار می کند: بزرگترین دلیل این ناکامی حمایت و سرمایه گذاری آمریکا بر تکه داران سیاسی در افغانستان بود و قصد داشتن از مجرای همین تکیه داران صلح و ثبات را به کشور بیاروند درحالیکه آنها در تمام مشکلات افغانستان، در کشور نبودند و در آمریکا حضور داشتند. همانطور که حزب دمکراتیک خلق روس ها را در رسیدن اهدافشان در افغانستان ناکام گذاشتند، این تکیه داران، سیاست آمریکا را در افغانستان در 16 سال بی نتیجه کردند.

مسعود می افزاید: سفارت خانه آمریکا با تمام ماموریت های دیپلماتیک که در کابل فعال بوده است کمتر با مردم تماس داشته است و بیشتر از طریق کانال های خاص خود در قدرت تماس داشته اند. وقتی جامعه جهانی و در راس آنها آمریکا، وارد افغانستان شد، یک اجماع جهانی و همسویی منطقه ای در تعریف تروریزم وجود داشت و همه در این مجموعه تلاش کردند اما این حرکت، آهسته آهسته توسط رهبران افغانی تغییر داده شد به طور مثال گفتند که یک تعدادی از طالبان برادران ما هستند و تروریست نیستند و پاکستان هم کشور برادر ما است و با این تعریف های نامشخص، توانستند جامعه جهانی را گمراه کنند و برنامه ها را ناکام کردند.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود در همین باره ادامه می دهد: وقتی یک تعداد جنرال های آمریکایی برای اولین بار به کشور آمدند به راهنمایی نیاز داشتند اما تکیه دارانی مانند آقای کرزی، داکتر غنی و جناب خیلیلزاد آنها از اصل مسیر منحرف کردند. مثلا آقای خیلیلزاد به عنوان سفیر آمریکا، سیاست شخصی و رفاقتی خود را با غنی و کرزی در پیش گرفت و یک آجندای شخصی را پیاده کردند و حتی در مقالات خود آقای خلیلزاد این موارد را اعتراف می کند که سیاست هایش غلط بوده و باید یک سیاست نو بیاید که نفع تمام مردم کشور را در نظر داشته باشد. در حقیقت همین افغان های آمریکایی که 16 سال قدرت را در دست داشتند، در برنامه های کلان کشور انحراف های کلان ایجاد کردند.

وی، درخصوص اهمیت صحبت های ترامپ مبنی بر مبارزه با تروریزم برای افغانستان می گوید: امکان دارد این سیاست ها برای افغانستان مفید باشد و اگر با کشورهای منطقه بخصوص روسیه به تفاهم برسد، مطمئنا همکاری دو ابرقدرت می تواند تنش ها را در افغانستان پایین بیارود و بازیگران منطقه ای را سرجایشان بنشانند.

مسعود، درخصوص خطرات بحران سیاسی میان رهبران کشور می گوید: در داخل دولت، مراکز قدرت مختلفی هست درحالیکه همه به یک دولت مربوط می شوند و این گروه های نامتجانس تا کنون نتوانسته اند، یک دیدگاه واحد اتخاذ کنند و در این شرایط هر بازیگر منطقه ای و فرامنطقه ای منافع استراتژیک خود را از طریق افغانستان پیش می برد.

این منتقد می گوید: یک حکومت بی نهایت ضعیف، غیرقابل اعتماد، کاملا بی برنامه و غیر ملی داریم که فقط برای آجنداهای شخصی شان تلاش می کند و بیشتر یک سری ماموریت های بین المللی را برای خود عملی می کنند تا اینکه بخواهند به مسایل افغانستان رسیدگی کنند. وقتی کشورها منافع استراتژیک دارند، ما به دولتی نیاز داریم که بتواند جایگاه روابط افغانستان را در میان کشورها تثبیت کند و در رده اول منافع افغانستان را در نظر بگیرد.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود می گوید: اینکه شنیده می شود، افغانستان در پروژه های اقتصادی جای پیشرفت دارد، تا جایی که من مطالعه می کنم، پروژه های بزرگ افغانستان عمقی و بنیادی نیستند و بیشتر پروژه های سفید هستند.

مسعود، درخصوص مذاکرات رییس اجرایی جمعیت با رییس جمهور می گوید: مشکل افغانستان، ابعاد بسیار کلانی دارد. نقطه مرکزی و محور تصمیمات و اختیارات به شخص رییس جمهور بر می گردد و اینکه با چه کسی درباره چه موضوعی مذاکره می کند، به مسوولیت خودش است. حرف این است که این حکومت ائتلافی و درواقع حکومت وحدت ملی است و ما رییس جمهور به معنای واقعی آن نداریم و رییس حکومت وحدت ملی و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی داریم. اینها باید یک دولت منسجم می ساختند که نتوانستند این کار را انجام بدهند. افراد زیادی خواهان آوردن تعادل هستند اما کسی که در راس قدرت است باید آن را عملی کند و قضیه این است حکومت خود یک مشکل است تا اینکه بخواهد مشکلی را حل کند.

وی، درباره اینکه حکومت افغانستان می تواند، شریکی برای دولت جدید آمریکا باشد معتقد است: مسلما حکومت فعلی این توانایی را ندارد. شخصیت هایی که در 16 سال پست های کلیدی در اختیارشان بود، نتوانستند این کار را تحقق بدهند و در دو سال باقیمانده عمر این حکومت هم رهبری نمی تواند کاری بکند. هر رهبری که در افغانستان روی کار آمده است بدون در نظر گرفتن منافع ملی و براساس سلیقه های شخصی با کشورها طرح دوستی و دشمنی راه انداخته و جالب است که خود را هم مسوول نمی دانند. امروز هیچ سیاستدان، تحلیلگر و مردم عادی ای وجود ندارد که از آنها انتقاد نکند و صدای دنیا بالا رفته که در رده فاسدترین کشورهای دنیا هستید اما این رهبران اصلا به روی خودشان نمی آورند و همیشه فرافکنی می کنند.

این منتقد، درخصوص صحبت های آتشین ترامپ در نابودی هراس افگنی از طریق قدرت نظامی و زور اظهار می کند: مبارزه با افراط گرایی و تروریزم در کشورهای اسلامی هم باید به وسیله نظامی و هم راهکارهای فرهنگی و سیاسی پیش برده شود و اگر ترامپ واقعا قصد دارد با در برابر افراطی گری بایستد مجبور است با مسلمانان عام جهان در یک جبهه واحد باشد و نمی شود افراط گرایی را با لیبرالیزم محض نابود کرد. راهکارهای فردی ترامپ، مطمئنا تنش ها را بالا می برد و اینکه بخواهد از طریق نظامی تروریزم را شکست دهد مطمئنا اشتباه است.

عربستان و پاکستان همواره به عنوان شرکای استراتژیک مهم آمریکا در خاورمیانه و شرق آسیا مطرح بوده اند و ایران هم به عنوان چالشگر مهم منطقه، در اوضاع افغانستان نقش بازی کرده است و این سه کشور به عنوان حامیان تروریزم در افغانستان شناخته می شوند و در کنار اینها افغانستان همواره با رهبران فاسدی طرف بوده که برنامه های قابل حل را به انحراف برده اند.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود، ذرباره نحوه عملکرد رییس جمهور آمریکا در این شرایط می گوید: ترامپ باید برای رهبران افغانی، سیاست های بنیادین نو بیاورد و تکیه به سیاستمداران و افغان های آمریکایی را کنار بگذارد و با تمام افغان ها رابطه داشته باشد. در رابطه با پاکستان، سیاست ها باید قاطع و روشن باشد و با صحبت های گرم تلفنی ترامپ و نواز شریف نمی توان تروریزم را شکست داد چرا که تروریزم برای برخی کشورها ابزار شده است که از طریق آن می توانند حتی اطمینان کشورهای غربی را برای تامین منافع در منطقه ضمانت کنند.

وی می افزاید: بهترین راهکار این است که چهره هایی که فساد آنها اظهر من الشمس است و در قراردادهای بلند دست بالا را داشته اند از صحنه قدرت حذف شوند و یک تعداد چهره های ناشناخته اما کاردان و از چهر های جوان ترکیبی را ساخته شود و مورد حمایت واقع شوند و به دور باطل به قدرت رسیدن کسانی که در 16 سال امتحان ناکام بودند، خاتمه داد.

مسعود می گوید: حکومت وقتی اوضاع به نفعش نیست، یک نان چاشت به ریش سفیدان کشور در ارگ می دهد و به روی مردم می کشد که ما با بزرگان شما مشورت می کنیم درحالیکه این کار کاملا عوام فریبانه و بی اساس است. اگر آمریکا یک دولت ملی با همراهی چهره های نیک نام و جوان را روی کار بیارود، مردم از این دایه حمایت می کنند و یک تحول کلان بوجود می آید. آمریکا می تواند با تکیه به مردم افغانستان تغییر بیاورد و از مسایل جاری کشور عبور کند اما اگر مانند حکومت قبلی آمریکا، یک سیاست غیر قاطع با تکیه به صحبت های تکیه داران سیاسی در پیش بگیرد، اوضاع بدتر می شود و بازیگران زیادی نگران از صحبت های ترامپ، به دنبال فرصت یابی و مانور در خلا قدرت منجسم در افغانستان هستند.

مصاحبه ضمیر کابلوف با شبکه ترکیه، جنگی مشابه حلب سوریه را در افغانستان به ذهن متبادر می کند که مسلما از کنترل نظامی های افغانستان خارج است و از صحبت های ترامپ هم، بوی یک جنگ دوام دار به مشام می سد، مسعود درخصوص اوضاع افغانستان در سال بعد می گوید: حکومت روز به روز ضعیف تر می شود و به فروپاشی سیاسی خود نزدیک می شود و در مقابل گروه های مختلف طالبان و مراکز قدرت در کشور بیشتر می شود که تصویر آینده را تاریک می سازد، به دنبال این وقایع نمی توان امیدواری جدی به صحبت های ترامپ داشت.

رییس بنیاد احمد شاه مسعود می افزاید: صد در صد این کشور به تحول و تغییرات بنیادین نیاز دارد. کشورهای دنیا به ادامه کمک های خود تا سال 2020 به افغانستان تعهد کرده اند اما مسلما این حکومت فعلی نمی تواند تحول آفرین باشد و سرمایه گذاری روی این رهبران ناکام، اشتباه است.

وی، در ارزیابی اوضاع افغانستان افزود: به قدری ابعاد سیاسی و مراکز قدرت پیچیده شده اند که نمی توان تمام موارد را در یک محاسبه کلی، آورد و نتیجه ای برای آن گرفت به همین اندازه سیاست های ترامپ هم مبهم است و هم مقامات افغانستان، بازیگران بیرونی افغانستان و کشورهای جهان منتظرند ببیند، وی چه سیاستی را در پیش می گیرد. آنچه روشن است این است که این رهبری متکی به مردم نیست و متکی به کمک های آمریکا است و اگر آمریکا کمک های خود را قطع کند، رهبری کنونی در روز دوم سقوط می کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این جای شرم است به شما ....ها که به افتخار میګوید اګر کمک امریکا قطع شود نظام سقوط میکند در این پانزده سال تمام دارای امریکا و حکومت را شما چور نمودید باید اول شما پرسان شود که تمام حرام خوری مه کرده اید باید حساب بدهید.

>>>   باید سر در گریبان کنید اگر اتکا به امریکا و انگلیس و فرانسه نمیبود شما اقایان که امروز از اسمان گز میکنید تلخان خورده جان تان میبرامد.

>>>   جناب مسعود یگانه کسی هست که تاحال برای بدست آوردن چوکی نه کسی را دشنام داده نه تفرقه های قومی براه انداخته ونه بوجی های دالر را بخارج انتقال داده فقط مانند حافظ وظیفه اش دعا گفتن است وبس !
ر

>>>   حکومت کانادا کگفته است پول های راکه بنام معارف به افغانستان کمک کرده برراسی میکند اگر فسادی دران صورت گرفته باشد پول هارا دوباره می خواهد ویونس قانونی وپاروک وردک راهم ضم آنها خواستار میشود تا آدرس پول های دزدیده شده را واضح سازند
ر

>>>   افغانها کوچک تر از ان اند که مسایل بزرگ دنیا واستراتیجی قدرت های بزرگ وسرنوشت ساز دنیا را سبک وسنگین نمایند این که میگویم امریکای ها نتوانسته اند در اینجا وانجا کارهای انجام دهند درست نیست اگر انها بخواهند واراده نمایند میتوانندتباهی بار اورند الا ما شا الله هرچه در کشور ویرانه ای ما نقشه همینطور کشیده شده بود وانها در تطبیق برنامه هاوپروگرامهای خود کاملا دقیق وسنجیده عمل مینمایند خارجی ها دقیقا در افغانستان نه با تروریزم می جنگیدند ونه ازمواد مخدر که بنیه ای اقتصادی انها را تقویه میکند بدشان می اید ونه هم خواهان دموکراسی در کشور ها وجهان اند این همه بهانه های اند مانند حقوق بشر وازادی بیان و... که صرف در اوان های گذاری وتوجیه حملات خو در جهان سوم بیان میدارند انها به اهداف که در کشور ما ودر بسا از نقاط جهان داشتند رسیدند ودر اجرای نقشه های خود کاملا موفق بوده اند در وطن عزیز ما بزرگترین اهداف شان سرنگونی دولت ربانی ومسعود بود واین دولت اگرچه بنام اسلامی بود ترسیدند تا اینها الگوی برای سایر نقاط نگردد که انجام دادند وبعد تشتت وپراگندگی سایر نیروهای مقاوم و رزمجو بود که انها را یا بی خاصیت ساختند وبه دالر وپوند تطمیع نمودند وبا تکنوکرات های بی دین وبی وطن تعویض کردند وظرف ده سال اخیر در افغانستان وجهان بیش از ده ملیون مسلمان وگویندگان کلمه لا اله را کشتند وسرمایه های هنگفت را یا تارج نمودند ویا در حیطه ای تصرف خود اوردند تا یکصد سال اینده خطر اتحاد ویکپارچگی کشور های اسلامی وبنام اسلامی را منتفی ساختند امنیت اسرایل رابرای ابد تامین نمودند ونیروهای مزدور وگروه های ایجنت را بنا نهادند تا بسیار وقت ها اینها برای نا امن ساختن جهان وهرجای را که خواسته باشند نا ارام سازند کافی است یک خانم مسیحی را در ارگ ریاست جمهوری یک کشور در سابق اسلامی حکمران گردانیدند و...
امریکا مانند کشور های جهان سوم نیست که فاقد استراتیجی وجهان بینی باشدتا ده ریاست جمهور اینده که باید که ها وچه کسانی در راس اهرم قدرت بیاید میدانندوافراد قبلا انگشت نشان گردیده اند درانجا نیز دموکراسی شکلی وظاهری است دست های بیرونی در عقب دوحزب بزرگ قرار دارد که هرکدامش را خواسته باشند ودران ها هرکه را لازیم ببینند رویکار می اورند مگر در هرجا احزاب قوی باشد وملت یک پارچه ومتحدباشند درانجا ها تاثیرات شان کمرنگ میباشد ولی گاهی تلاش وکوشش خودرا از دست نداده به سعی خود ادامه میدهند تا لا اقل غیر از خودشان کسی دیگری در دنیا نقس راحت نکشد وروی خوش بختی وسعادت را نبیند
بهتر است اقای مسعود نه خودرا فریب بدهد ونه اسباب تشویش دیگران را مهیا سازد وبا وارونه جلوه دادن حقایق عمدا ویا ازروی نادانی روح خلق های مستضعف ومظلوم را نیازاردیگانه چیزی که امروزه به ملت ها امید میدهد ونوید بخش است اگاهی کشور ها وملت ها از مقاصد نادرست استعمار است ودارد قدرت های دیگر هم شکل میگیرد ونمیگذارند هرچه استعمار گران اراده داشته باشند به منصه عمل پیاده نمایند وخود نیز دانسته اند که دیگر انها درجهان حرف اول ویگانه حرف را نمی زنند وسد ها وموانعی جلوزورگوی ها ویکه تازی های انها در حال ایجاد شدن است{ ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض الایه}انها تباهی وبر بادی زمین وحکمت مطلقه در روی ان را اراده داشتند که با موانع برخوردندوظاهرا ناکام گردیدند امید واریم که این نا امیدی ادامه یابد وکشور ها وملت ها از زیر یوغ استعمار جدید وکهن هردو نجات یابد
شیخ علی بلحابی سرپلی

>>>   بلی تحلیل واقعی از اوضاع افغانستان است من گفته های شما را کاملاً تائید و تصدیق می نمایم. و می افزایم که مردم باید دست به کار شوند و هرچه زودتر منسجم گردند تا از خطرات بعدی که متوجه آنهامی باشد خود را وقایه نمایند. هیچ کشور و قدرتی برای ما دل نمی سوزاند، هموطنان ما هم در قالب تیگه داران دین و سیاست این کشور ره به قرون وسطی سوق داده می روند. یک تعداد این تیکه داران از منابع سرشار مالی و پولی امریکا برای شان حزب، گروه و فرقه ها ساخته اند، تمام سرمایه های ملی را برای خود و خانواده های شان اخصاص داده اند، آنها پروای مردم مظلوم را ندارند حتی نواسه و کواسه و کون کاسه شانرا توسط پول های دزدی به مدارج دکتورا و چه و چه رسانیده و به این ترتیب به بقای ننگین قدرت شان در کشو ر خواب ادامه آنرا می بیندد در حالیکه این خواب است و مهال است و جنون. چه جهان هر روز رو به پیشرفت و ترقی دارد و آنانیکه فکر می کنند که از طربق تفوق طلیی و انحصار قدرت به زور خارجی ها می توانند یک ملت قهرمان را زمین گیر نمایند بازه اشتباه کرده اند و توصیه من برای شان این است که ازین بیشتر خود را فریب ندهد و اگر می خواهد مردم از شما به خوبی یاد کنند، برای همه خوبی کنید. در غیر آن اگر هزاران سال هم بگذرد شما نمی توانید نیات شوم تانرا بالای مردم های آزاده تحمیل نماید و این را خوب می دانید که بدون حمایت خارجی ها حتی برای یک روز هم در کشور جای پا داشته باشید، این را خوب می دانید و باز هم خودتان را به کوچه حسن چپ می زنید که این نوع فکر شسما وخانواده های تان را در انظار مردم بد جلوه داده شرایط زندگی بعدی تانرا در کشور و یا وطن بگویم به مشکلات خطرناک مواجه خواهد ساخت.
باخترام
اراتمند از کابل

>>>   د طول همین چهارده سال بگو به کدام اندازه به این مملکت بیچاره خدمت کردی بخیر از پر کردن چیپ هایتان وکماشتن افراد تان در پست های مهم دولتیکدا خدمت والا را به این کشور کردید همین افراد شما بود که با کرزی همکاری نزدیک وتنکاتنک داشت واز پهلوی کرزی وفعلآ در همکاری با غنی تاروبود ایم وطن را سست کردید وای حالا شما خایینین که همیشه برف بام تان را یکی بالای دیگر میندازید وشرم ندارید ،خداوند هدایت نیکی برایتان از بارگاهالهی اعطا فرماید .
عبدالله ریحان

>>>   هر قدر كه بنويسم باز هم بايد بگويم كه از اول تا اخر از خورد تا بزرگ از ديوانه تا هوشيار، رهروان محمد گل مهمند متقلب بودند، هستند و خواهند بود.
بعد از دروغ بزرگ تويي پشتو
قصه مختصر

>>>   حكومت تصميم دارد نخست تذكره هاي كتابچه يي توزيع كند و به دنبالش بالتي توزيع مي كند. ميشه تذكره برقي smile-emoticon

>>>   اين واقعيت ندارد كه در اين كشور پشتونها نفر اول باشد اين ذهنيت منفي قبيلوي را خليل زاد در نزد امريكايي خلق كرده بود و ديگران هم پذيرفته بودند.

>>>   يكطرف خليلزاد بود كه استراتژيك مى انديشيد و طرف ديگر خودفروشان جبهه شمال بودند كه خود انديشى مينمودند و براى احراز يك كرسى پوشالى معاونيت از هرچيز گذشتند

>>>   مُلكى كه از سوى اين گله ى طفيلى و رهبران فاسد و مزدور رهبرى شود، مُلكش مخوان. مگر اينها شما را به سوى سر فرازى و خوش بختى خواهند برد !!!!
من از اين گله ى مردم آزار و شكمبو گلايه ندارم ، شكوه ى من از رهروان اينها و مردم است كه با پذيرش اين فيگورك ها داوطلبانه آينده ى خود و كودكان خود را مسخره كرده اند.

>>>   این ۱۵ سال قدرت عملا نزد شمااست شما ها چه کردید اقای مسعود؟چه خدمتی به این ملت کردید به جز جیب های تان را پر کردید وبس.

>>>   اینها کار خود را کردند و حالا همی تاجیک در کجایی رهبری حکومت است...؟
ریاست اجراییه شما مگر کی ها است ، افغان در راس و افغانی هایی از هر تباری در کنار شان. ..

>>>   مردم که تلخان خورده باشد مسایل جهانی را تحلیل کرده نمیتواند چرا که مغز تلخان ظرفیت تحلیل را ندارد فقط وفقط به مادیات می اندیشد مثل که اتحاد شمال به رهبری .... وطن را تباه کرد.
ع ع از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است