شناسنامه‌ کتابچه‌ ای به جای شناسنامه‌ تک‌ ورقی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۷    ۱۳۹۵/۱۱/۴ کد خبر: 127709 منبع: پرینت

رسانه‌ها از توزیع شناسنامه‌های کتابچه‌ ای به عوض شناسنامه‌ تک‌ ورقی، از سوی حکومت آقای غنی خبر دادند.
این خبر اگرچه با واکنش تند نهادهای مدنی و اذهان آگاه جامعه روبرو گردیده است؛ اما پرسش اساسی این است که چرا در شرایط کنونی حکومت به جای توزیع شناسنامه‌های برقی، به توزیع تذکره‌های کتابچه ‌ای اقدام می‌کند؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان دلایل متعددی را برشمرد، از جمله:
1-حکومت کنونی به ریاست آقای غنی که یک متحجر نکتایی‌پوش است، می‌خواهد همچنان به برتری‌جویی‌های قومی و قبیله‌یی هرچند برای مدت دیگری ادامه دهد.
2-رییس ‌جمهور غنی و همفکرانش، از قبول حقیقت چگونگی نفوس این سرزمین هراس دارند و نمی‌خواهند که این حقیقت را بپذیرند.
3-حکومت کنونی به ریاست آقای غنی، از ایجاد نظمی که به وسیلۀ توزیع شناسنامه ‌های برقی به وجود می‌آید، می‌هراسد؛ زیرا توزیع شناسنامه‌های کتابچه ‌ای راه را برای تخلف در خیلی از عرصه‌ها از جمله در انتخابات آینده، باز نگاه می‌دارد.
4-احتمالاً توزیع شناسنامه‌های کتابچه ‌ای به همان شیوۀ تک ‌زبانی گذشته صورت می‌گیرد و این امر می‌تواند فاشیزم قبیله را ارضا کند.
5-حکومت می‌خواهد برای مدتی ذهن مردم را از اصل موضوع که همان توزیع شناسنامه‌های برقی و دیگر ناکارآمدی‌های آن است، منحرف سازد.
6-توزیع شناسنامه‌های کتابچه ‌ای زمینه را برای دسترسی اتباع بیگانه مانند قبایل و کوچی‌های آن سوی مرز دیورند، همچنان باز نگاه می‌دارد.

با توجه به آنچه بیان گردید، برای توزیع شناسنامه‌های کتابچه ‌ای منطقی وجود ندارد؛ زیرا توزیع این شناسنامه‌ها، بار سنگین اقتصادی را نیز بر گردۀ دولت و ملت تحمیل می‌کند.
ای کاش از همان ابتدا به جای توزیع انواع کارت‌های انتخابات و تذکره‌های غیر معیاری، حکومت به فکر توزیع شناسنامه‌های برقی می‌شد، تا از آن همه مصرف گزاف و فساد و بی‌قانونی جلوگیری به عمل می‌آمد.

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بیچاره مردم ، که همه روزه از طرف قدرتمندان سر کار گذاشته می شوند، این شناسنامه های لعنتی طی دو و یا سال است که ذهن مردم رو به خودشه مشغول کرده تا مردم رو از دیگه مسایل دور کند ، هر روز یه نگرانی ، و این همه دار و دستگاه و پول های اون شناسنامه برقی چه شد؟ که به تیکه کاغذ بی مصرف توجه اذهان عامه رو به خود در گیر کنند

>>>   اقاى ريس جمهور!
دست از خيانت بردار و #شناسنامه هوشمند را از بند #تعصب قومى ازاد كن!

>>>   ما مصمم هستيم تا زنده ايم عليه ظلم منافقين بيستيم. اين جهاد واقعى است.

>>>   یعنی به دوره طالبان برمیگردیم چون آنها در ظرف ۳ ماه شناسنامه های کتابچه را چاپ و به مردم توزیع نمودند

>>>   کشورهای همسایه روز به روز پشرفت میکنه ولی کشور ما افغانستان روز به روز به عقب برمیگرده به سیاست مداران خایین ووطن فروش که هرروز دارن به این مردم دلاور مرد جفا میکنن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است