چهار واقعیتی که ترامپ نمی تواند از آنها فرار کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۵/۱۱/۴ کد خبر: 127680 منبع: پرینت

روزنامه لبنانی الجمهوریه نوشت:تردیدی نیست که چشم همه مردم دنیا به واشنگتن دوخته شده بود، جایی که «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا را از «باراک اوباما» تحویل گرفت.
الجمهوریه روز شنبه افزود: ارزیابی ها و تحلیل های مختلفی درباره سیاست های داخلی و خارجی ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد زیرا رئیس جمهوری جدید در جریان تبلیغات انتخاباتی خود وعده ها و تعهدهای زیادی داده است که بسیاری از آنها با یکدیگر تناقض دارند.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: ترامپ از یک سو خواهان روابط مستحکم با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و مسکو است اما از سوی دیگر از توافق هسته ای با تهران که همپیمان مسکو به شمار می آید به شدت عصبانی است.

الجمهوریه نوشت: ترامپ در سوریه بر اولویت مبارزه با تروریسم تاکید می کند حتی اگر به تفاهم با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه منجرشود، اما درعین حال وعده حمایت های نامحدود از رژیم صهیونیستی را می دهد که سوریه و متحدان آن را دشمن شماره یک خود می داند و رابطه خود را با برخی گروه های مسلح در سوریه مخفی نمی کند.

این روزنامه لبنانی افزود: برای هرگونه تحلیل موضوعی دوران ریاست جمهوری ترامپ نباید از واقعیت های زیرغافل ماند:
1- تصمیماتی که در واشنگتن گرفته می شود توسط نهادها و مراکز تصمیم گیری و لابی های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی اتخاذ می شوند.
حتی جنرال « آیزنهاور» رییس جمهوری معروف آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، قدرت آمریکا را « گروه صنعتگران نظامی» می خواند که گفته می شود در ترور «جان اف کندی» رییس جمهوری بعد از آیزنهاور دست داشته، جنایتی که انگیزه آن با وجود گذشت 53 سال همچنان در پرده ابهام باقی مانده است.
بنابراین رییس جمهوری آمریکا هراندازه هم که قدرت داشته باشد، نمی تواند از تصمیم های این «گروه» تخطی کند، گروهی که به گفته خیلی ها «استابلیشمنت» (طبقه حاکم) را در ایالات متحده رهبری می کند.

2- رییس جمهوری آمریکا با هرگونه تمایلات از توان شخصی محدودی برخوردار است و حتی کشورش هم از قدرت محدودی برخوردار می باشد. ترامپ در سخنرانی مراسم سوگند ریاست جمهوری سعی کرد وضعیت نابسامان آمریکا را توضیح دهد.
اینکه ترامپ تمایل، اراده و حتی عزم راسح دارد که برخی سیاست ها را عملی سازد، کفایت نمی کند بلکه وی در نهایت خود را به مراعات قدرت خود و کشورش مجبورخواهد دید.

3- ترامپ بعد از یک معرکه انتخاباتی که بی شباهت به جنگ داخلی بین طرفداران و مخالفان او نبود، به ریاست جمهوری رسیده است، تظاهرات مخالفانش که به نژادها، ادیان و فرهنگ های مختلف وابسته هستند و در روز مراسم سوگند ریاست جمهوری به اوج خود رسید، براین ارزیابی تاکید می کند.
دو دستگی های داخلی در ایالات متحده باعث کاهش نفوذ رییس جمهوری جدید خواهد شد.
ترامپ می داند که نتوانسته است حتی نیمی از آرای آمریکایی ها را از آن خود کند و رای دهندگان به رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری «هیلاری کلینتون» حدود سه میلیون نفر بیشتر از طرفداران وی بودند.

4- ناظران معتقدند دولت آمریکا از فقدان راهبردهای سیاسی بزرگ رنج می برد و با هر کدام از مشکلاتش به شیوه ای متفاوت برخورد می کند.
بدتر از همه اینکه ترامپ یک رییس جمهوری تاجر است و تجربه بستن قراردادهای در این گوشه و آن گوشه را دارد و بعید نیست که همان شیوه را در اداره کشور و روابط خارجی در پیش بگیرد، ولو اینکه این معامله ها به نتایج متناقضی منجر شود.

الجمهوریه تاکید کرد:بر اساس این واقعیت ها، تحلیلگران سیاسی موضوعی نگر معتقدند که ترامپ مجبور خواهد شد سیاست عقب نشینی به داخل کشور را در پیش بگیرد تا از پس حل و فصل مشکلات بزرگ نظام آمریکا برآید، نظامی که مانند اتحاد جماهیر شوروی در 1990 در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: ترامپ از این حیث تفاوت چندانی با «مونرو» رییس جمهوری پیشین آمریکا ندارد ، مونرو هم در سال 1823 با اتخاذ سیاست عقب نشینی به داخل آمریکا، فرصتی را برای حکمرانی امپراتوری های اورپایی بر جهان فراهم کرد.

الجمهوریه تصریح کرد: بسیاری معتقدند که این سیاست ترامپ برای خیلی ها در مراکز تصمیم گیری آمریکا خوشایند نخواهد بود زیرا به گسترش نفوذ دشمنان بین المللی واشنگتن مانند روسیه و چین و نفوذ متحدان آن در اروپا منجر خواهد شد.

این روزنامه لبنانی نوشت: درعین حال نباید احتمال ماجراجویی رییس جمهوری جدید آمریکا را که به جنگ هایی بسیار پرهزینه برای آمریکا در مناطق مختلف دنیا منجر می شود، نادیده گرفت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است