در اجرا نشدن طرح شناسنامه های الکترونیک:
بهانه تراشی دولت برای خریدن زمان!
با سال ها بهانه تراشی بر سر راه اجرایی نشدن طرح شناسنامه های الکترونیک، دولتمردان پشتون به دنبال زمان هستند تا با جابجایی های دیورند به جمعیتی برسند با هدف کشوری پشتونیزم 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۱    ۱۳۹۵/۱۱/۳ کد خبر: 127675 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، توزیع شناسنامه های الکترونیک از یک روال عادی اداری برای افغانستان تبدیل به کلافی سردرگم تنها از جانب ریاست جمهوری شده است زیرا تمامی مقام های بلندپایه اقوام جز پشتون، خواهان به اجر درآمدن این طرح هستند.

هر جریانی خلاق مصلحت راس حکومت و حلقه اطراف وی در کشور تبدیل به معضل می شود که بارها و بارها از جریان عادی خارج و با بهانه تراشی به روش های گوناگون به اجرا گذاشته نمی شود.

پس از جنجال و اتلاف وقت بسیار، سرانجام طرح"توزیع شناسنامه های الکترونیک" از سوی مجلس نمایندگان تصویب و رییس جمهور آن را توشیح کرد اما به تازگی ریاست شناسنامه های الکترونیک از توزیع شناسنامه های کتابچه ای (کاغذی) به جای الکترونیک سخن گفته است.

حال چرا شخص اشرف غنی و بانفوذان قوم پشتون سدی در برابر توزیع این شناسنامه ها هستند؟
سردرگمی که ریاست جمهوری در برابر این طرح به وجود آورده است هم هزینه و هم زمان مردم را تباه کرد و از سوی، بی اعتمادی ها را از حکومت در دوران ناامنی های گسترده، در میان مردم افزایش داده است.

اگر از دیربار افغانستان به دست قوم پشتون اداره می شد اکنون نیز با همان رویا و توهم جمعیتی غالب نسبت به دیگر اقوام به سر می برد هرچند مقام های بلندپایه ای این قومیت به خوبی دریافته اند که با توزیع شناسنامه های الکترونیک و تشخیص رقم دقیق جمعیت و اقوام، بسیاری از اهداف آنان از قدرت گرفته تا سیاست خارجی به چالش کشیده می شود.

اولین چالش بر سر راه این طرح، راس هرم قدرت است زیرا اقوام تاجیک که رقیب دیرنیه آنان درحکومت می باشد اکنون از جمعیتی به مراتب بیشتر برخوردار و برای آنان به مانند پیروزی و امتیاز و برای پشتون ها شکست است.

رییس جمهور با بهانه و مانع تراشی در اجرایی نشدن این طرح در پی خریدن زمان است، زمانی ضروری برای جابه جایی پشتون های خط دیورند به ولایت های کشور تا از این طریق هم کاستی جمعیت را جبران کند و هم تبدیل به قدرتی در افغانستان شوند به مانند رویای کشور پشتونیزم!

در دنیای امروز که هویت یکی از حقوق اولیه جوامع می باشد در افغانستان به مانند امنیت و ثبات گره خوده اش در سیاست و معامله از هویت فرد فرد این کشور نیز سو استفاده های تباری می شود و این مردم هستند بلاتکلیف حتی در هویت چه در داخل و چه در بیرون مرزها.

همواره طرف مذاکره و قدرت افغانستان با امریکا و دیگر کشورها، رهبرانی بودند با دغدغه های قومیتی نه منافع ملی که برای امریکا به مانند پاکستان بهترین متحد همگام با اهداف شان تنها قوم پشتون بوده است که می توان از جابه جایی های مرزی گفت که با همکاری واشنگتن و حمایت اسلام آباد صورت می گیرد.

در این میان زمانی که یک طرح قانونی از دل یک توافقنامه دولتی به تصویب مجلس نمایندگان و توشیح ریاست جمهوری می رسد باید به مرحله اجرا گذاشته شود و در مقابل کارشکنی حتی رییس جمهور، مقام های چون رییس اجرایی و معاون اول ریاست جمهوری به دنبال اعمال قانون و حق مردم باشند.

در دورانی که تمامی اقوام هزینه های گزاف مالی و جانی در راه رسیدن به کشوری تهی از جنگ داده اند اما همچنان به مانند قرن های گذشته تنها یک قومیت برای تمامی کشور با اقوام مختلف تصمیم می گیرد که نه قدرت آنان بلکه ضعف اکثریت مقام های این نظام را نشان می دهد.

از ریاست اجرایی گرفته تا مجلس نمایندگان و رهبران احزاب مختلف در مقابل طرحی قانونی چون توزیع شناسنامه های الکترونیک تاکنون شکست خورده هستند آیا با توجه به اعتماد و رای مردم باید شاهد چنین ضعف و ناکارآمدی هایی باشیم؟

رویای کشوری پشتونیزم در افغانستان به مانند بازگشت حکومت طالبان یک سراب است اما با وجود متحد نبودن اقوامی چون تاجیک، ازبک، هزاره و ... همواره باید شاهد به کرسی نشستن قدرت انحصارطلبان کشور باشیم.

آیا زمان آن نرسیده است که افغانستان نشان دهد جز قوم پشتون بسیار اقوام دیگر در این سرزمین زندگی می کنند که هم سربازانشان برای دفاع جان می دهند و هم زمین هایشان به دست مردمان آباد شده و به دنبال هویت هستند که نه تنها حق بلکه نشانه گذر از دوران تاریک تک قومیتی به کشوری با رنگ های مختلف و تابش دمکراسی است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به کارگیری افغان به جای صفت مردم و چیزهای متعلق به کشور از بنیاد نادرست است.
مثلاً:
وقتی نام کشوری جاپان است و صفتش جاپانی، این صفت را به تمامی چیزها و کارهایی که منسوب به جاپان باشد، می توان به کار بست. مثلا، داکتر جاپانی، موتر جاپانی، الوبالوی جاپانی، سگ جاپانی، خر جاپانی...
اما آیا می شود وقتی صفت افغانستان را افغان خوانده اند، آن در زبان فارسی یا پشتو به همین تفصیل جاپانی به کار برد؟
آیا می شود گفت، یک خر افغان، یک سگ افغان، یک قالین افغان، انگور افغان انار افغان و ...
روشن است که این صفت جز در مورد آدمها در هیچ مورد دیگر کاربرد نمی تواند داشته باشد. در مورد آدمها نیز به یک هزاره و تاجیک افغان گفتن، جز تحمیل هویت پشتون به آنها چیز دیگری نیست این نام نه منطق دارد، نه مصلحت دارد و نه هم حقانیت

>>>   کاربرد واژه «دانشگاه» توسط «مورخ نامدار» کشور!
دلچسب اینکه جناب حبیبی واژه «دانشگاه» را در زمانی استفاده کرده که واژه «پوهنتون» نیز اختراع شده و مورد استفاده بوده است... اما با تشدید پروسه «پشتو- سازی»، کاربرد آن ممنوع می شود!

>>>   با درود. در مورد تاسیس یونورستی کابل در سال 1932 حرفی نیست. اما تا آن جا که بنده مطالعه دارم، در آن سال تنها فاکولته طب تاسیس شده بود. اما باید به خاطر داشته باشید که در آن هنگام به هیچ صورت واژه پوهنتون کاربرد نداشت. واژه پوهنتون سال ها پس از این رواج یافت. این واژه را شادروان استاد داکتر جاوید پس از بازگشت از تحصیل از ایران در دوره پادشاهی ظاهرشاه وضع نمود که در واقع ترجمه دانشگاه بود. شما لطف نمایید و تحقیق نمایید که برای نخستین بار در کدام سال واژه پوهنتون کاربرد پیدا نموده بود و به روی اسناد و کدارک نشان بدهید.

>>>   وحدت ملى در زبان فارسى و احياء هويت خراسان نهفته است ، زبان و هويت ايكه تمام شهروندان در ان نقش داشته اند.

>>>   فاشيزم افغانى تمام نماد هاى هويت و تمدن را يك به يك منهدم ساخته است ، هويت جعلى ايجاد نموده و زبان محلى افغانى را به زبان منطقه يى و تمدنى مسلط ساخته و با تحريف تاريخ همچنان به پيش مى رود .
اگر وحدت و اقتدار مى خواهيد بايد عدالت و حقيقت را قبول كنيم .

>>>   سمبولها مظهر وحدت ملي :
تازماني كه بانگ نوت هاي افغانستان به هر دو زبان فارسي و پشتو نوشته نشده با شد و سرود ملي به هر دو زبان فاسي و پشتو نباشد به وحدت ملي در افغانستان باور ندارم همه وحدت ملي وحدت ملي گفتن ها را دروغ مي دانم

>>>   نزد حکومت اوغانی اشرف غنی بجای اینکه انسانیت اول قرار گرفته باشد اوغانیت است و دوم اسلامیت و سوم انسانیت . تا این پدیده شوم یعنی فاشیزم از خیرات کشورهای خارجی در قدرت تکیه بزنند این وطن روی آرامی را نخواهد دید.

>>>   سه برادر از يك خانواده كه مصروف خدمت در يك پوست امنيتى در ولسوالى ميوند ولايت قندهار بودند، يكجا شهيد شده اند.
گفته ميشود دولت هيچ همكارى در انتقال شهدا به كابل نكرده است!
روح شان شاد و بهشت برين منزل شان باد!
نوت: فقط يك وزير دفاعى كه بسيار مريض بايد باشد سه برادر را يكجا در يك خط جنگ ميفرستد!
يكبار ديگر به تمام مردم مى گويم كه جگر گوشه هايتان را براى دفاع از يك حكومت كه از بالا تا پايين توسط دزد ها و مريض هاى روانى اداره ميشود نفرستيد. دفاع از حكومت فاشيستى و جنايت كار به منزله خود كشى است!

>>>   این روند هنوز به شدت توسط فرزندان همان پدران فاشیست ادامه دارد ولی در مقابل انها انگیزه های دففاعی سایر اقوام بسیار ضعیف شده است.

>>>   حرفی که باید به خط زر گرفته شود:
"هرگاه حکومت طالب را ازدایره پشتونوالی بیرون کرد، بدان این مزدورک های بیگانه دریک ماه گم خواهد شد."
این گفته را از پیام آقای افضل عثمانی گرفته ام و به نام خودشان باید ثبت گردد. من به این گفتۀ اقای عثمانی باور خاراییین دارم و راز بقای طالبان در همین نکته نهفه است. استخبارات پاکستان با علم به همین راز بود که طالبان را در طلسم پشتونوالی کشت کرد...

>>>   تاجیکان یک قوم بزرگ و بالغ اند نه صغیر تا یک غیرتاجیک از آنها وکالت و سرپرستی کند. سپردن نمایندگی تاجیکان به یک غیرتاجیک خیانت و توهین بزرگیست به تاجیکان!

>>>   تذکره توضیع خواهد شد در صورتیکه دولت مردم افغانستان را از مهاجرین جدا سازد و تذکره صرف به افغانها توزیع شود نه برای کسانیکه افغان نیستند چون انها مربوط به افغانستان نیستند و حق ګرفت تذکره را نیز ندارند و حق سخن ګفتن در باره توضع شدن یا نشدن را دارند.

>>>   فاشيزم در هـر نقطه جهان شكسته ويا محكوم به شكست است.شما مبارزه تان را ادامه دهيد،

>>>   نیز می‌نویسد حالا که ریاست شناسنامه‌های الکترونیکی از توزیع شناسنامه کتابچه‌ایِ سخن می‌گوید، می‌رساند که این اداره خلاف وظیفه‌اش، به وظایفی روی ‌آورده که در واقع، از توزیع‌نشدن شناسنامه‌های الکترونیکی خبر می‌دهد.
ماندگار افزوده که قانون شناسنامه‌های الکترونیکی در چوکات قانون ثبت احوال نفوس، از طرف مجلس نمایند‌گان تصویب شده و رئیس‌جمهوری نیز آن را توشیح کرده و هیچ طرحِ دیگری در برابر آن پذیرفتنی نیست.
ماندگار نوشته که داشتن شناسنامه کتابچه‌ای به جای ورقی، هیچ دردی را دوا نمی‌کند و همان جعل‌وتقلبی که در شناسنامه‌های ورقی صورت می‌گرفت، در شناسنامه‌های کتابچه‌ای هم صورت خواهد گرفت؛ اما برای رهایی از این وضع، طرحِ توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی به میان آمده است.

>>>   روزنامه آرمان ملی نیز می‌نویسد که کاری که دولت با توزیع شناسنامه‌های کتابچه‌ای می‌تواند بکند، بار دیگر همان خیانت ممتدی است که در طول دهه‌های اخیر کرده است.
آرمان ملی افزوده که "مردم و گروه های اجتماعی و سیاسی باید در برابر این عمل فاشیستی ایستادگی کنند و با نافرمانی‌های مدنی و قانونمند مانع توزیع اینگونه شناسنامه شوند و حلقات مغرض را مجبور کنند که به قوانین کشور احترام و زمینه را برای توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی که محتوای آن مصوب شورای ملی است، فراهم سازند."

>>>   الكترنيكى واژه انگليسى است، پارسى اش برقى است..
لطف كنيد واژگان قشنگ پارسى را بكار ببريد و سبب لطمه زدن به زبان مادرى مان پارسى درى و نابودى تديريجى واژگان زيباى فارسى نشويد

>>>   اطلاعات فردی وخصوصی ما را کُد گذاری کنید!
ممکن از جمله خوشبخت ترین انسانهای باشیم که روزی به بهانه حرمت وتقدس عقاید یک عده انسان نما ها، شناسه های ما بر روی برگ یا پوست درختان حک شود وما صاحب شناسنامه تاریخی شویم.
شناسنامه های کتابچه یی هیچ تفاوتی با شناسنامه های توهین آمیز خشتکی ندارد. پس مردم را عقبگرد نزنید. بگذارید که ما با این جهان کوچک امروز بیشتر وصل شویم وهویت انسانی خویش را به نمایش گذاشته ونقاب زشت کشتن و زدودن را کنار بگذاریم. بیایید اطلاعات فردی وخصوصی ما را کُد گذاری کنیم.

>>>   بازمی خواهم این پرسش جنجال برانگیزرامطرح کنم که: تاچه حد «سران شوونیست پشتون» درمبارزه باطالبانی برخاسته ازمیان قوم پشتون صادق هستند؟ آیا ترجیح می دهند ومی پذیرند که یک دولت دموکراتیک به جای دولت شوونیستی موجود به وجودبیاید؟ ازامردموکراتیک دفاع می کنند یااز شوونیزم قومی خودشان به هرقیمتی؟

>>>   کلمه افغان هیچ ارتباطی با هویت اقوام دیگر کشور ما ندارد۰ افغان، اوغان، پتان، پختون، پشتون همه مترادف هم هستند۰
اینهم دید گاه محمود طرزی ( پدر فاشیزم ) درافغانستان:
"..."ما را ملت افغان، و خاک پاک وطن عزیز ما را افغانستان میگویند. چنانچه عادات، اطوار، اخلاق مخصوص داریم، زبان مخصوصی را نیز مالک می باشیم که آن زبان را "زبان افغانی" میگویند. این زبان را مانند حرز جان باید مخافظه کنیم، در ترقی و اصلاح آن جداً کوشش کنیم. تنها مردمان افغانی زبان نی، بلکه همۀ افراد اقوام مختلفه ملت افغانستان را واجب است که زبان افغانی وطنی ملتی خود را یاد بگیرد .درمکتبهای ما، اهمترین آموزشها، باید تحصیل زبان افغانی باشد. از آموختن زبان انگلیزی، ترکی حتی فارسی ، تحصیل زبان افغانی را اهم و اقدم باید شمرد... به فکر عاجزانۀ خود ما، یگانه وظیفۀ انجمن عالی معارف، باید اصلاح و ترقی و تعمیم زبان وطنی و ملتی افغانی باشد..."
(سراج‌الاخبار، شماره ۲، ۲۰سنبله ۱۲۹۴)
"...زبان افغانی اجداد زبان‌ها و ملت افغانی اجداد اقوام آریا می‌باشد...."
(سراج‌الاخبار، شماره ۹، ۳دلو

>>>   حقیقت همیشه از سه مرحله میگذرد:
نخست شدیدن مورد تمسخر و توهین قرار میگرد،
بعد دیوانه وار با آن جنگ و مبارزه میشود،
و بلاخره به آن عادت میکنند و آهسته آهسته موجودیت آنرا قبول میکنند۰
آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰
تجزیه به نفع غیر پشتونها است چون از این جنگ دائمی، بیفرهنگی، اضافه خواهی و وحشت دائمی پشتونها برای همیشه بیغم میشوند۰
کشور ها و ملت های دیگر پیشرفت کرده اند چون پشتون ندارند۰

>>>   اوغان یا افغان یعنی پشتون و پشتون یعنی اوغان، و ما همه شکر اوغان نیستیم۰
اوغانها یا پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   به نظر من حالا سال 2017 است مفکوره ملیت گرایی ناکام شده و ناکام خواهد شد.

>>>   خداوند بزرگ و مهمربان دیگر این نوع سیاست مداران غلط و قوم پرستان خاین را از رهبری مردم افغانستان دور کند و به جزای اعمال شان برساند کارد ستم پشتون ها به استخوان دگر اقوام رسیده است دگر حوصله بس است خدایا تو رحم کن، کاشکی حکومت میتوانستند مشکل نبود این ها به خاطر تبعیض و تعصب و اهداف شوم شان به مردم افغانستان جز بد بختی و بی عزتی دگر هیچ چیزی ندادند. از برکت این ها تا به حال در پایتخت بی امنیتی بی نظمی عدم ترقی در عرصه های مختلف و غیره هزاران مشکل دیگر داریم چه رسد به اطراف و ولایات کشور . هر روز شاهد یک حرکت وطن فروشی شان هستیم مثل رها کردن زندانیان حزب اسلامی و طالبان از زندان های کشور و هویت بخشیدن و به رسمیت شناختن احزاب تروریستی و رقصیدن به اشاره امریکا و عرب های وهابی عیاش که خود نوکرغربی ها هستند افسوس به حال این مردم سیاست مداران دگر کشور ها به فکر رفاه و ترقی مردم وتمام اتباع کشورخود هستند اما ازما هنوز به فکر عقب رفتن کشور در عرصه های مختلف چرا که این قوم لیاقت ترقی راندارند همیشه در کوه و دره با پتو هاو پیرهن های چرک و پر شپش زنده گی کردند به این مردم نه سرک پخته به کاراست و نه پاکی و نظافت و نظم دسپلین و نه اخلاق شهری نه خود شان زندهگی کردن را مثل انسان می پذیرند و نه دگر مردم را زنده گی کردن میمانند .غیر از کشتار و انفجار و ترس و وحشت دگر هیچ چیز را نمی دانند در مسایل اسلامی هم اگر بحث کند وقتی که دلیل و منطق نداشت از نوک تفنگ گپ میزنند. و از قدرت خود سوء استفاده میکنند.و باز هم غول گری خود را نشان میدهند. خداوندا به مردم کشور ما رحم کن و مردم اهلی وبا فرهنگ را سر قدرت بساز که این وطن آرام و امنیت و گل و گلزار شود خداوندا در کشور ما عدالت اتحاد یک پارچه گی و امنیت سر تاسری را بر قرار کن خداوندا اسلامیت و انسانیت و دموکراسی واقعی را در کشور ما حکم فرما بساز تا تمام اتباع کشور احساس امنیت رفاء و افتخار کنند. آمین یا رب العالمین.

>>>   به دنبال کار شکنیها وگریز ازقانون مقامات اینبار قانون ثبت واحوال نفوس وتوزیع شناسنامه های برقی به تعویق افتاده وبنابر وقت کشی های همیشگی رهبران به اصطلاح حکومت وحدت ملی بهانه ایی به توزیع شناسنامه کتابچه ایی گرفتند تا مردم را مدت زمان مصروف نگهدارند علت عدم توزیع شناسنامه های برقی فرار ازتثبیت هویت هاست نگرانی از افشای دروغهای پنهانی رهبران عظمت طلب گذشته است که بوسیله نظامهای استبدادی شان هویتهارا پامال ودر صدد نظامهای تک قومی بودند وهمچنان میتوانددر انتخابات روند تقلب را مانند همیشه زنده نگهدارد تا جکومت تقلبی به نفع یک قوم ادامه داشته باشد.
س.ی کابل

>>>   بلی اوغان ها باید بدانند که ما دزدان هم هستیم هرزمانی پاشا گردشی آمد چند روزی نوبت ماشد آن وقت غارت دزدی وچوروچپاول بی عدالتی را ببینید که به اسمان میرسد یانه!
شمالی

>>>   اگر حکومت بچه سقاو می بود حالا افغانستان هم چیزی بود نمیگذارند نخبه های ماتاجک هارا از بین میبرند حتی اگر همان حبیب استالفی را میگذاشتند کاری میکرد چون او هم عیار بود
ر

>>>   شنیدن مسئله توزیع شناسنامه‌های «کتابچه‌یی» از زبان سخن‌گویان ریاست اجرائیه دیگر کارد را به استخوان می‌رساند.
این درست است که شؤنیزم در سال 2017 هنوز هم خواب حکومت عبدالرحمن خانی می‌بییند و به بهانه‌ و ترفند‌های گوناگون و با وجود هزینه‌ ملیاردها دالر کمک های جامعه‌ی جهانی، نهادینه شدن دموکراسی واقعی را به تعویق می‌اندازند اما شما (ریاست اجرائیه) که از آدرس مردم و مردم‌سالاري آنجا تشریف دارید و به اساس همین برنامه‌ها (توزیع شناسنامه‌های برقی) از مردم رای گرفتید، چرا؟
ما از ریاست اجرائیه انتظار داشتیم که پس از نشر خبر توزیع شناسنامه‌ةای کتابچه‌یی بلادرنگ موضع‌گیری می‌کردند و با پوچ و بی‌معنی خواندن این کار، آن را تقبیح و رد می‌کردند. حرف و حديث هاي وجود دارد كه رياست اجراييه هم با كاروان ضد شناسنامه برقي با ارگ پيوسته و توافق كرده اند تا با استفاده از شناسنامه هاي جعلي قديمي روي تكت مشترك انتخاباتي يك بار ديگر سناريوي مضحك به نام انتخابات را مثل ١٣٩٣ پس از حكومت وحدت به اصطلاح ملي،تكرار كنند.
هارون معترف

>>>   با داخل شدن به تو نل زمان در فنلند میتوان گذشته رابدست آورد

>>>   مچم فوری اس یا عاجل
میگن تصمیم بر آن است که بعد از توزیع تذکره کتابچه ای، بجای تیلفون های هوشمند، تیلفون اندلکی یا همان آنالوگ توزیع شود. کسی حق اعتراض هم ندارد.
خدمت تان تقدیم است.
چی شناسنامه ی تان ازین دوران باشه چه تیلفون تان هردویش یکیست.
این که باز چی قسم در ای فیسبک کار میکنید، بر دوش شماست

>>>   سلام رحم الدین هستم ازایران
این هرفی پشتون تاجیک هزاره ازبک ویاقومی دیگر صرف درافغانستان به سرزبان ماهست بخاطر تفریقه انداختن یک دیگر ولی درجهان صرف بنامی افغان میشناسند اخرچرا چرا ازاین حرفا دست نمی کشید0 واقعن خیلی متآسفم

>>>   اگر هدفی خاصی در کار نیست پس چرابعوض نوشتن افغانستانی بالای کلمه افغان در تذکره های برقی پافشاری دارند در حالی که کلمه افغان صرف بقوم خاص پشتون اتلاق میگردد امانوشتن کلمه افغانستانی کلمه خاص نبوده بلکه کلمه عام است و به همه شهروندان کشور بدون نظرقوم وسمت ومنطقه به همه یکسان قابل تطبیق است .

>>>   سلام به رحم الدین !
این تفرقه اندازان همه از افغانستان نیستند از پاکستان بنام افغان نظر میدهند وتفرقه ایجاد میکنند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است