ترامپ: وارث جنگ بوش و شکست اوباما
جمهوری خواهان که آغازگران جنگ افغانستان بودند بار دیگر در چرخشی از دولت اوبامایِ دموکرات، فرصت پایان جنگ را به دست گرفتند، حال ترامپ جنگ طلبی به مانند بوش می شود یا شکست خورده ای چون اوباما؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۸    ۱۳۹۵/۱۱/۲ کد خبر: 127586 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنگ افغانستان میراثی از بوش جمهوری خواه برای دولت اوباما بود که از جنگ گسترده تا تلاش برای گفتگو با طالبان به سر برد و بدون رسیدن به پایان! بار دیگر به حزبی رسید که آغازگر جنگ بود: جمهوریخواهان و دونالد ترامپ.

شکافی که در پی پیکارهای انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا به وجود آمد به یکی از دغدغه های سیاستمداران بدل شد تا کمترین نظرات رییس جمهور منتخب امریکا برای افغانستان ابراز شود اما طی ماه های گذشته نشان داد که سکوت ها نشان از تغییر چندانی نسبت به سیاست واشنگتن در قبال کابل نیست و احتمال می رود خرج بازرسی استراتژی و راه حل ها شود.

از سوی دیگر، افزایش نزدیکی پاکستان با دولت جدید امریکا نگرانی از جان گرفتن دوباره دشمن ثبات و امنیت افغانستان افزایش یافت اما پست تویتر دونالد ترامپ از سیاست صریح این کشور در قبال پاکستان گفت: اسلام آباد با وجود میلیاردها دالر کمک با دشمنان واشنگن همکاری می کند.

در این میان، در نبود حکومت و سیاستمدار با اقدار و قوی در افغانستان، امریکا جایگزنی دیگری جز پاکستان در منطقه ندارد و اسلام آباد با سو استفاده از همین ضعف، همواره در پی امتیازگیری و اعمال سیاست های خود بر افغانستان بوده است.

رسیدگی به مسایل داخلی اصل کاری هر رییس جمهور امریکا در سال های ابتدای دولت می باشد و علاقمندی به سیاست خارجی در سال های پایانی شکل می گرد و نکته قابل توجه، اهمیت افغانستان برای امریکا و گره امنیتی میان آن است، در گذشته با وجود اختلاف ها میان احزاب جمهوری خواه و دموکرات این کشور اما همواره بر سر افغانستان توافق نظر داشته اند و هرچند ترامپ از شکست در جنگ افغانستان منتقد شدید اوباما بود اما انتظار تغییر اساسی در اعمال سیاست این کشور در افغانستان نمی توان داشت.

16 سال فرصتی طولانی برای رسیدن به ثبات و امنیت را دولتمردان افغانستان در فردیت و قومگرایی به جای ملی گرایی از دست دادند که ارمغان آور جنگ و بی اعتمادی های خارجی و داخلی بود و حکومتی به بوجود آمد مملو از تقلب و زدوبندهای سیاسی.

از ابتدای دوران جدید در افغانستان همواره تنها یک قوم از آدرس افغانستان با امریکا گفتگو کرد، در مقابل سیاست های خصمانه پاکستان سرخم کرد، با طالبان و مخالفان مسلح راه مدارا در پیش گرفت و تنها با انحصار طلبی دولتی بی اعتماد را بنا نهاد.

جنگ افغانستان هیچ گاه در دست امریکا و پاکستان نبوده همچنان که صلح در گرو گفتگو با طالبان نیست بلکه امنیت و جنگ از درون هر کشور نشات می گیرد و در اراده ای ملی به پایان می رسد.

بوش، اوباما و ترامپ و هر رییس جمهوری دیگری که بر این ابر قدرت تکیه بزند برای افغانستان یک سیاست را به همراه دارد و آن کنترل قدرت های منطقه به قیمت جنگی مدام است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رهبران اشرار بی فرهنگ بی کفایت ترین سیاسیون قشر جامعه ما اند.
از ایشان چرا گله دارید؟

>>>   من نمیدانم خاندانی که اجداد شان به خیانت و وطنفروشی از خاک افغانستان رانده شدند و اولاد شان در دیره دون هند پیدا و تربیه گردیدند و هنوز هم زبان دری و پشتو را زبان مادری خود نمیدانند و نه روان صحبت کرده میتوانند و در خانه‌های خود هندی گپ میزنند و تا دیروز به سبب خیانت‌های خود از خاک افغانستان رانده شده بودند، با آن سوانح ننگین و اجنبی‌پرستیهای تاریخی، چگونه به خاک افغانستان صادق شدند؛ ولی امثال ما مردم که عمری را در تنویر اذهان و خدمات علمی و ادبی کشور عزیز صرف کرده‌ایم و زبان مرده و نامرتب پشتو را زندگی ادبی و تاریخی بخشیده‌ایم و به علت این که ملت‌آزاری، ستمگاری، یغماگری و چور و چپاول آل یحیی را انتقاد می‌کنیم، از شرف افغانیت و وطنیت و ملیت محروم شویم. عجبا! مدتی برعکس باشد کارها/ شحنه را دزد آورد بر دارها» (شماره دوم هفته‌نامه "آزاد افغانستان"/ شنبه، هفتم جدی ۱۳۳۰/ بیست‌ونهم دسمبر 1951)

>>>   كه در دهه گذشته حكومت كابل براي ثبت كردن كتاب مذكور به اسم اثر فرهنگي و تاريخي در يونسكو مراجعه نمودند كه از أنطرف رد گرديد دليلش هم اين كه هيچ نشانه از هزار سال بودن اين كتاب وجود ندارد.

>>>   Aziz Arianfar
روند تبدیل شدن افعانستان به وحشتستان با راندمان تندی ادامه دارد.
به گونه یی که دوستان می دانند ، این کمترین از چندین سال بدین سو شب و روز در این باره هشدار می دادم، اما کجا بود گوش شنوا و چشم بینا.
همین اکنون هم دیر نیست.
اما آوخ!
ارگ و کاخ سپیدار در خواب سنگین زمستانی فرورفته اند.
کاروان رفت و تو در خواب و بیابند در پیش

>>>   با ديدن اين تصويرِ ماندگار كه قطعن به عنوانِ شرم آورترين و خجالت آورترين تصوير، ثبتِ تاريخِ افغانستان خواهد شد؛ چنان عرقِ شرم بر جبينم آمد كه سرماي زمستان را كاملن فراموش كردم.
اگر من رييس جمهور بودم، سفير را بخاطر اين كار شرم آورش همين امروز به كابل فراميخواندم.
#سلفي_با_سايه_ي_ترامپ_از_فاصله_صد_متري

>>>   اگر رئیس اش به خاطر چند دقیقه صحبت بیشتر با ترمپ افتخار کند، سفیرش باید هم چنین عکس بگیرد. همین دیگ و همین شلغم هایش!

>>>   سلفى كه جهان را تكان داد.
اينها فقط شعار غيرت را ميدهند، و بعد آمده با بى شرمى به سايهء ترمپ افتخار ميكنند.
فكر كنيد اگر ترمپ اين عكس را ببيند، چقدر مغرور شده و بيشتر به ادارهء حكومت افغانستان به ديدهء حقارت خواهد نگريست.
آيا مغز متعفن يك انسان شايسته را نميشناخت كه اين پاكستانى را سفير تعين كرده؟؟!!

>>>   Mehr
توبه توبه!
أوج بي عزتي، مزدوري و استعمار زدگي

يعني اينكه دستگاه تقلب و فاشيزم ارگ كساني را بنمايندگي از أفغانستان در كشور هاي ديگر به عنوان سفير و ديپلومات مي فرستد كه، سواد ديپلوماتيك را بگذار، حتي از موقعيت و شرايط خودش هم خبر ندارد
اين آقا، همانند كسي سلفي گرفته كه گويا يك راهگذر باشد و فرصت نمايي ترامپ برايش مساعد شده باشد

اين آغا، محب نام دارد و سفير غني در آمريكاست، يعني جايكه ترامپ در انجا سوگند وفاداري ياد كرد

پس يك باشنده معمولي هم قادر است تا از دور يك عكس سلفي بگيرد و در چند كيلومتري تصوير فلان نَفَر قرار بگيرد

حالا اگر ترامپ را از نزديك ديده نتوانستيد عيب ندارد، چون حتي بزرگترين آرمان و آرزوي غني نيز اشتراك در آن محفل بود كه برايش اجازه ندادند، زيرا شايسته نيست تا كاريگران شركتهاي آمريكايي در مراسم سياسي آمريكا شركت نمايند،

حالا حرمت، عزت و شرافت أفغانستان را بايد حفظ ميكرديد، و نبايد تا اين اندازه دون صفتي و كوچك نمايي ميكرديد

اين كار را اگر يك شهروند عادي ميكرد مشكلي نداشت، ولي شما سفير و نماينده رسمي يك كشور هستيد، آيا اين كار لازم بود؟؟؟؟

اين تصوير شما به ديپلوماتها و لابي هاي پاكستاني صد مرتبه جان و روح بيشتر مي بخشد، چون بيانگر أوج ذلت و بي عزتي تان را نمايش ميدهد

>>>   در صورت #لغو شناسنامه هاى #هوشمند #نافرمانى مدنى بهترين شيوه #مبارزه است!

>>>   ترامپ هم مثل اشرف غنی دیوانه است همه آمریکا را با
... خود مانند افغانستان چطل و مردار خواهد
کرد که بویش همه جهان را دیوانه کند مثل افغانستان.
م م

>>>   مبارزه براى بدست اوردن حق و تامين عدالت هيچگاه آسان نبوده و مردم افغانستان هم مطمن باشند تا دست به عمل نزنند حق شان با نوشتن در فيس بوك تامين نخواهد شد.
راه هاى عملى مانند نافرمانى هاى مدنى، تظاهرات ميليونى، ايجاد خود مختارى هاى منطقه يى و محلى را عملى سازيد تا دولت فاشيستى و قومى مجبور به تمكين شود.

>>>   همی توزیع شناسنامه کتابچه یی با ریاست اجراییه مشورت شده باشه یا نی؟

>>>   اگر حکومت بتواند دزد های آزاد ودزد های حکومتی پروانر ا مهار سازد هشتاد فیصد دزدی وجرم در سراسر کشور کم میشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است