بحث طرح تک کرسی آزمونی برای کمیشنران جدید است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۶    ۱۳۹۵/۱۱/۱ کد خبر: 127538 منبع: پرینت

کمیشنران انتخابات کار خود را آغاز کرده اند و گفته می شود انتخابات با طرح تک کرسی اجرا می شود.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghan paper)، محمدنعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، گفت: بحث تک کرسی، یک آزمون خوب، برای کمیشنران جدید است که دیده شود آیا آنها به طرف تک کرسی در شرایط کنونی می روند یا به طرف این می روند که ولایت یک حوزه انتخاباتی داشته باشد و یا به طرف هر آنچه که قبلا در گذشته در قانون بوده و از آن استفاده صورت گرفته است می روند.

وی افزود: این آزمونی است برای کار تکنیکی و مسلکی کمیشنران جدید و باید ببینیم که آنها چه تصمیمی را اتخاذ می کنند. اما همه می دانیم که در شرایط کنونی بحث تک کرسی در افغانستان نواقص زیادی دارد و ما هنوز هم آماده استفاده از روش تک کرسی برای حوزه های انتخاباتی در افغانستان نیستیم.

ایوبی گفت: برای طرح تک کرسی باید نفوس کاملاً مشخص باشد که در افغانستان چنین نیست. همچنین سرحدات در ولسوالی ها باید کاملاً مشخص باشد که در ولسوالی های زیادی از کشور چنین نیست. همچنین امنیت کاملاً برقرار باشد و مشارکت زنان نیز کاملاً تضمین گردد. همه این شرایط در افغانستان مهیا نیست و پیاده کردن این روش غیر قابل امکان می باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان آگاهی دارند که انتقاد من از رهبران و متولیان امور همواره جنبه اصلاحی داشته و دارد و هیچگونه اغراض شخصیی در کار نیست و نباید هم باشد. از سوی دیگر حداقل طی 15 سال اخیر از بس ناجوانمردی ها، وعده خلافی ها، فریب ها، ندانم کاری ها، بی کفایتی ها و دغلبازی ها دیدیم و شنیدیم، تمامی دیوارهای اعتماد فرو ریخت که می باید برای بازسازی آن، معمار دیوار چین در کار است.
امروز مطلبی را به ارتباط اظهارات یکی از بزرگان ما (یونس قانونی) که در پیوند به ناکارآیی و ناکامی نظام ریاستی ابراز داشته و خواستار تغییر آن شده بودند، نوشتم و با درنظرداشت سوابق کاری ایشان، صداقت شان را در گفتار و عمل زیر سوال بردم که واکنش بسیاری از دوستان نزدیک مرا برانگیخت و دوستان این بار تاکید داشتند که ما از نزدیک با ایشان در تماس هستیم و اینبار اراده قوی و محکمی برای تغییر نظام ریاستی بوجود آمده و آقای قانونی هم فوق العاده درین راه، جدی و مصمم هستند.
بنابرین بنده به نسبت اصرار دوستان آن پست را که از نهایت درد و درک نوشته بودم برمی دارم و اميدوارم خاطر دوستان را نرنجانده باشد و از دوستان خواهش دارم به چنين مسائل دور از گرايش وطنداري و محل گرايي بپردازيم.
ما از هر صدا و حرکت صادقانه که سبب تمرکززدایی از قدرت سیاسی به نفع تمام اقشار مردم باشد حمایت مي كنيم؛ اما در عین حال اوضاع را نیز به شدت تحت نظر داریم و صداقت رهبران را نیز به محاق آزمایش می بریم.
Haroon Mutaref

>>>   متأسفانه از جعل هويت و ستم ايكه بر زبان ، فرهنگ و تمدن ما رفته است، نه تنها نسل جوان مطلع نيستند بلكه حتى كاركشته ترين شخصيت هاى سياسى ما از ان اطلاع درستى ندارند.
مثلاً سال پار در جريان تقسيم شهرستان سبزوار هرات كه متأسفانه امروز به نام مهمل و مجهول شيندند ياد مى شود به پنج ولسوالى ، نه تنها امير اسماعيل خان از جنبش جوانان حمايت علنى نكرد بلكه حتى كاخ سپيدار جديت و قاطعيت لازم را نشان نداد .
د
دليل بسيار مهمتر اين است كه متأسفانه هم اكنون فاشيزم با تمام قدرت در تكميل تئورى و نظريه محمد گل خان مومند عمل مى نمايد .
تا زمانيكه جوانان ما به انچه اتفاق افتاده است مطلع نباشند، راه نجات و احياء به هويت تمدنى و فرهنگى و تاريخى خود را نمى توانند باز يابند و انتخاب نمايند.
نكته اى مهمتر اين است كه هم زبان فارسى و هم هويت خراسانى مربوط يك قوم نبوده و يك حركت قومى نمى باشد بلكه يك حركت مدنى و تمدنى است .

>>>   قانون اساسى اصلى ما #كجاست؟

>>>   در جيب همان تقلب كار هايست كه انتخابات گوسفندى را در كشور ما بالاى مردم ما تحميل. كردند

>>>   ازادى ، دموكراسى و حكومت برخاسته از راى و اراده مردم زمانى روي كارخواهد امد كه سياسيون تابع مردم باشند، نه مردم تابع سياسيون و به نظر مى رسد قانونى دارد تابع مردم ميشود. سخنان اخير قانونى در حمايت از غير متمركز سازى قدرت نخستين نشانه هاى از اين روند را نؤيد مى دهد. اما مردم بايد بيدار و هوشيار باشند كه از هيچ كسى بى هدف بت نسازند . قانونى تا كسب اعتماد مردم فاصله زياد دارد . سخنان او در حمايت از اراده مردم به معنى قبول شكست اش در برابر راى وأراده مردم است. او مجبور است دنبال مردم بياييد، انقدر بياييد تا اعتماد مردم را جلب كند. اما اين به معنى ان نيست كه مردم سرنوشت خود را به دست قانونى و ياران مانند خودش بسپارند. قانونى اگر واقعاً ميخواهد در راه ارمان مردم قدم بگذارد هيچگاه تلاش نكند كه دوباره براى منافع شخصى خود مردم را بفريبد. او بايد باقى مانده عمر خود را صرف كار هاى تشكيلاتى ، انسجام جوانان، اوردن اصلاحات در جمعيت و مبارزه عليه سلطه برترى جويان كند. مردم امروز بخوبى اگاه اند كه چيگونه رهبران را بسازند و همچنان عزل كنند و اين روند در مورد همه صدق ميكند . در همين راستا بدون شك چنانچه اگر داكتر عبدالله ريس اجرايى نيز نتواند دست اورد خوبى تا اخر دوره اين حكومت براى مردم كمايى كند، مردم هميشه در صحنه ، فاتحه سياسى او را در مبارزات اينده خواهند خواند و اجازه نخواهند داد تا نقش دست اول را در اينده بازى كند و ما منحيث مردم و نسل جوان در صحنه حضور و شاهد اوضاع خواهيم ماند و اجازه نخواهيم داد كه سياسيون انقدر در رهبرى باقى بمانند كه هم خود بگندند و هم سرنوشت مردم را گند زنند!

>>>   تا وقتی پشتونها بر این ناحیه خراسان مسلط هستند همین وضعیت ادامه پیدا می کند. تا حالا یک رئیس جمهور فارسی زبان(تاجیک) در کابل نیامده است/ دسیسه انگلیسی ها بر علیه زبان فارسی و برکشیدن قوم پشتون هنوز جزء استراتژی های غالب (افغانستان) است

>>>   در جهان امروز براى نگهداشت نسل حيوانات و خصلت و خصوصيات شان مليون ها دالر به مصرف مى رسد ، اما در افغانستان با داشته هاى فرهنگ انسانى و هويت تمدنى اين بخشى از سرزمين باستان با تمدن كهن اش يك مشت اقليت خائن تلاش شباروزى دارند و ارزو دارند با يك نقاشى بوسيله رنگ هاى كاذب ان را بپوشانند كه اين دال به جهالت شان مى نمايد.
البته اين غير از رسوائى تاريخى چيزى ديگرى نخواهد بود

>>>   با شعار و كل گويى مشكلات ما حل نمى شود.
اگر وحدت به قيمت نابودى عدالت و انهدام و تحريف حقيقت بدست مى ايد، ان وحدت را بايد به ديوار زد.

>>>   غنى ،خلاف منافع ملت ميخواهد تذكره كاغذى صادر كند.اين يعنى استثمار همه به نفع يك قوم!

>>>   كسانى كه اطلاع رسانى به مردم و دفاع از حق انها را تفرقه مى دانند و از اين واژه به براى در تاريكى نگهداشتن مردم استفاده ميكنند از منظر من منافق اند .

>>>   اين صديق اوغان اگر تاجيك است و خود را اوغان ميگويد عذر بدتر از گناه است و با اين كارش بزرگترين خدمت را براي حكومت قبيله انجام داده پس لطفن از اين ديوانه حمايت نكنيد.
پ ن

>>>   کشور خدا داد افعانستان به راستی خدا داد است.
صد میلیون دالر گدایی شده از جامعه جهانی ( کیسه خلیفه) هزینه شناسنامه های برقی شد. اکنون آوازه افتاده است که حاجی غنی با یک راندمان ملانصرالدینی و به یک گردش چزخ نیلوفری دستور صدور تذکره های کتابچه یی قدیمی را صادر فرموده است.
این بدان معنا است که صد میلیون دالری که از راه دریوزگی و دست درازی و روی زردی به دست آمده بود، ناروا و بیهوده برباد هوا داده می شود.
در این حال روشن نیست چه کسانی مسوول برباد دادن این مبلغ گزاف اند.

>>>   اين گروه تا وقتيكه مطمئن نشوند كه قوم شان بالا تَر از ٨٠٪‏ نفوس كشور است، هيچ كار و أجرات را انجام نميدهند. فقط به دروع، فريب، تزوير، تقلب، تروريزم قدرت را در قيد خود شان گروگان ميگيرند.

>>>   هنوز انتقال جت های اکاخیل و پاکستانی ها تکمیل نشده، هر که این پروژه جنایت مکمل شود، شاید شناسنامه ها نیز الکترونیکی شود. مردم ، به شمول جوانان، محصلین دانشگاهی ها، جامعه مدنی همه در مقابل این پروژه جنایت هوشیار باشند.

>>>   نام اصلی کمیشنران با اضافه کردن یک "کا" بعد از حرف "ن" صحیح میشود یعنی "کمیشنکاران".


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است