از فساد اخلاقی و اداری تا دزدی اموال!
سمبل فاسدهای افغانستان که عضو گذشته کمیسیون انتخابات بودند و اکنون به عنوان مشاور، اندوخته های خود را در اختیار حکومتداری رییس جمهور قرار می دهند، چنان غرق در فساد هستند که حتی از اموال و اسناد این کمیسیون نیز نگذشتند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۵/۱۱/۱ کد خبر: 127526 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ارزنده ترین دستاورد دوران جدید افغانستان تبدیل به سیاست زده ترین نهادی شده است که از ابتدا نه مستقل بوده و نه در راستای ثبات: کمیسیون انتخابات افغانستان و انتخابات.

در کشوری جنگ زده چون افغانستان با حکومتی قوم گرا و انحصار طلب هر گاه سخن از صلح شد، فردی چون مجاهد آن را به ننگ قدیسین طالب آلوده کرد و هر گاه از آزادی گفت به فساد انتخاباتی انجامید و آن زمان که نهادهای با دنباله مستقل شروع به کار کردند به رسوایی رسید.

انتخابات آزاد با کمیسیون مستقل انتخابات طی 15 سال گذشته مملو از فساد و رشوه بوده که اوج آن را می توان در انتخابات ریاست جمهوری 1394 دید که در روندی طولانی و تقلب های گسترده به تشکیل حکومت وحدت ملی انجامید.

انتقادهای بسیار از عملکرد این کمیسیون از ضعف گرفته تا فساد و معامله سرانجام به برکناری اعضای گذشته و تعیین عضوهای جدید توسط رییس جمهور رسید اما رسوایی اخلاقی و اداری بعدی دیگر مسایل پیرامون انتخابات است.

اعضای گذشته کمیسیون انتخابات متهم هستند به فساد اخلاقی و مالی، بردن تمامی امکانات مالی و تجهیزات این کمیسیون و تقلب های بیشمار طی هفت دوره انتخابات.

از سوی دیگر، برگه های رای دهی چاپ شده بیش از تعداد واجدین شرایط رای، یکی از معظلات بزرگ و پیش روی انتخابات شفاف است، 21 میلیون برگه رای در اختیار مردم است که در طی سال های گذشته توزیع و در هفت دوره انتخابات استفاده شده در حالی که تنها حدود 6 میلیون واجد رای دادن هستند.

هرچند نمایندگان مجلس و فعالان کشور بارها با انتقاد شدید از رویکرد حکومت نسبت به برگزاری انتخابات و تعیین اعضای جدید کمیسیون انتخابات براساس سلیقه شخصی و قوم گرایی خواهان باطل کردن برگه های رای دهی و استفاده از شناسنامه های الکترونیک شدند اما تاکنون رییس جمهور تمایلی برای تعیین زمان انتخابات مجلس و اصلاحات در سیستم رای دهی نشان نداده است.

سیاسی شدن کمیسیون انتخابات در کنار وابستگی مالی و جناحی به حکومت، هیچ نشانی از شفافیت و آزادی در رای دادن و انتخابات ندارد و اگر انتخاباتی دیگر رخ دهد باید منتظر جنجال و تقلب های به مانند انتخابات ریاست جمهوری گذشته باشیم و افرادی که تنها با زد و بندهای سیاسی و تباری به مقام در مجلس و حکومت خواهند رسید.

از سوی دیگر اعضای برکنار شده این کمیسیون که طی سال ها غرق در فساد و معامله های سیاسی و جناحی بوده اند، حتی از اسناد و اموال نگذشته و کمیسیون را خالی از کارمند و امکانات رها کردند.

چنین اعضایی که نماد فساد و تقلب افغانستان هستند با اندوخته های بسیار گذشته، اکنون در حلقه مشاوران رییس جمهور برقرار شده اند و می توانند بهترین ابزار برای شخصی باشد که خود به وسیله تقلب و جنجال به حکومت رسید نه رای مردم.

اگر برگزاری انتخابات شفاف و توزیع شناسنامه های الکترونیک از موارد توافقنامه حکومت وحدت ملی است اما با گذشت دو سال و نیم تبدیل به فراموش شدهای اشرف غنی شد، زیرا هر دو مورد به مانند سدی در برابر اهداف وی قرار دارد که با شناسنامه های الکترونیک، جمعیت افغانستان مشخص شده و دست متقلبان و فاسدان گذشته را کوتاه می کند، زیانی که برای تمامی مقام های برحال حکومتی می باشد.

21 میلیون برگ رای دهی توزیع شده در قبال تنها 6 میلیون واجدین شرایط، اعضای فاسد و متقلب گذشته کمیسیون انتخابات در جایگاه مشاور رییس جمهور، وابستگی جناحی، قومیتی اعضا و مالی کمیسیون مستقل انتخابات به حکومت، نامشخص بودن زمان انتخابات مجلس نمایندگان، مبهم بودن سرنوشت شناسنامه های الکترونیک در کنار ناامنی های گسترده دلیل محکم برای از تقلب گرفته تا فساد در انتخاب های پش رو می باشد.

کمیسیونی که با نام انتخابات آزاد و شفاف به چنان فساد دست زد که توانست کشور را در آستانه بحران قرار دهد و همچنان با همان رویکرد و اعضایی جدید وابسته ادامه خواهد داد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   می گویند سردار ....بسم الله خان ممنوع الخروج شده؟؟؟

>>>   این یک عمل کاملا قانونی است وقتی یک مسئول از دفتر حکومتی برطرف میشود دارائی آن دفتر مال خودش هست میتواند با خودببرد مثلا زمانیکه امرالله صالح از ریاست امنیت ناملی طرد شد شش ملیون دالر پول اپراتیفی رابا خودبرد ، وحالا انجوی روند سبز را ساخته است سبز به این خاطر که رنگ دالر سبز است
حالا ازان جمله شش ملیون چهار ملیونش توسط شخصی بنام خالد مالی یکجا با پول های بیشمار اما حرام استاد عطا سرمایه گذاری تجارتی شده وماهانه مفادش به صالح تحویل داده میشود
ر

>>>   يك ملت ايا از اين بدبخت تر ميشود كه كسانى را رهبر گفته هفده سال دنبال كنند ، كه انها با وجود اگاهى از حقايق يعنى از جعل عالى ترين قانون كشور ، از جعل مهم ترين موارد كه با سرنوشت ما ارتباط مستقيم دارد، خاموشانه گذشتند و شاهد بدبختى مردم خود بودند.
در قانون اساسى سرود به دو زبان ذكر شده است.
حكومت غير متمركز ذكر شده و بسيارى از جعليات امروزى در ان نيست.
ما عامل اين بدبختى كرزى را نمى دانيم چون او به انچه باور داشت عمل كرد
ما متهم رده اول چند ميراث خور، معامله گر و مزدور بيغيرت را مى دانيم چنين جفاى را در حق مردم كردند!

>>>   متأسفانه از جعل هويت و ستم ايكه بر زبان ، فرهنگ و تمدن ما رفته است، نه تنها نسل جوان مطلع نيستند بلكه حتى كاركشته ترين شخصيت هاى سياسى ما از ان اطلاع درستى ندارند.
مثلاً سال پار در جريان تقسيم شهرستان سبزوار هرات كه متأسفانه امروز به نام مهمل و مجهول شيندند ياد مى شود به پنج ولسوالى ، نه تنها امير اسماعيل خان از جنبش جوانان حمايت علنى نكرد بلكه حتى كاخ سپيدار جديت و قاطعيت لازم را نشان نداد .
دليل بسيار مهمتر اين است كه متأسفانه هم اكنون فاشيزم با تمام قدرت در تكميل تئورى و نظريه محمد گل خان مومند عمل مى نمايد .
تا زمانيكه جوانان ما به انچه اتفاق افتاده است مطلع نباشند، راه نجات و احياء به هويت تمدنى و فرهنگى و تاريخى خود را نمى توانند باز يابند و انتخاب نمايند.
نكته اى مهمتر اين است كه هم زبان فارسى و هم هويت خراسانى مربوط يك قوم نبوده و يك حركت قومى نمى باشد بلكه يك حركت مدنى و تمدنى است .

>>>   در جهان امروز براى نگهداشت نسل حيوانات و خصلت و خصوصيات شان مليون ها دالر به مصرف مى رسد ، اما در افغانستان با داشته هاى فرهنگ انسانى و هويت تمدنى اين بخشى از سرزمين باستان با تمدن كهن اش يك مشت اقليت خائن تلاش شباروزى دارند و ارزو دارند با يك نقاشى بوسيله رنگ هاى كاذب ان را بپوشانند كه اين دال به جهالت شان مى نمايد.
البته اين غير از رسوائى تاريخى چيزى ديگرى نخواهد بود

>>>   پژوهش، نقد، استناد، حق گويى، دادخواهى و مبارزه براى عدالت اجتماعى در افغانستان خيانت به وحدت ملى تلقى ميشود.

>>>   ما مسلمان ها هميش غربى ها را ملامت مى كنيم وقتى حكومت هاى افراطى اسلامى و يا نيرو هاى قرون وسطايى با انديشه هاى مذهبى جوامع اسلامى را دچار نا هنجارى مى كنند، اين درست است كه جهان استكبارغير مستقيم از نيروى مخرب اينها به نفع اهداف خود در جا هاى سود مى برند ، اما مانيفيست اين نيروهاى افراطى ، فلسفه غرب و عقايد غربى نيست ، بل عقايد اينها عميقن ريشه در عقايد اسلامى و قرائت هاى افراطى آنها از آموزه هاى دينى دارد. قرائت هاى دگم و خشن از دين و آموزه هاى آن از همان صدر اسلام وجود داشته است ، و قربانى هاى نخستين هم اهل و بيت پيامبر و خليفه هاى اسلام اند . قتل حضرت عثمان و حضرت على مگر به دست همين افراطى ها صورت نگرفت !!! در آن زمان نه امريكاى بود و نه روسى ، بل اين انديشه هاى كشنده عقيدتى بود كه ريشه در قرائت از دين داشت و تا اكنون هم دين را اين انديشه ها از درون مى خورند و تخريب مى كنند.
مشكل اساسى مسلمان ها ، فقر تفسير و تاويل هاى انسانى و درخور از آموزه هاى دين است كه شوربختانه اكثريت مطلق با آن مسموم اند.
Salam

>>>   با شعار و كل گويى مشكلات ما حل نمى شود.
اگر وحدت به قيمت نابودى عدالت و انهدام و تحريف حقيقت بدست مى ايد، ان وحدت را بايد به ديوار زد.

>>>   محمد حسين آمر حوزه سیزدهم امنيتي كابل به اتهام٣٠ هزار دالر آمریکایی رشوه از سوی كارمندان رياست جرایم سنگین وزارت امور داخله باالفعل دستگیر شد منابع پولیس کابل میگویند که آمر حوزه ، در داخل حوزه سیزده امنيتي كابل نخست با فیر سلاح مقاومت کرده اما كارمندان رياست جرایم سنگین وزارت امور داخله توانسته اند او را گرفتار نمايند اما در اين درگيري دو تن از كارمندان رياست جرايم سنگين زخم برداشته اند.
یاسان یاسان
بگفته ی رفیق شمس این مبلغ ۵۰۰۰۰ روپیه بوده

>>>   دولت دولت دزد هاست . اين باند دزد ها جند سال قبل بسيارى انها دالر را نديده بودند وحالا كب حتى از مليون ها دالر مى زنند . بنام غريبان به كام دزدان وجباول كران . اين ها در فكر ملت نيستند در فكر بر كردن جيبهاى خود هستند . با موجوديت اين أشغالكران وهمكاران دزد شان افغانستان هركز جور نمى شود . اى ملت بيدار شويد همه وعده هاى اين ها دروغ است وشما را فريب مى دهند فقط وقت خود را تمديد مى نمايند .

>>>   كسانى كه اطلاع رسانى به مردم و دفاع از حق انها را تفرقه مى دانند و از اين واژه به براى در تاريكى نگهداشتن مردم استفاده ميكنند از منظر من منافق اند .

>>>   اين صديق اوغان اگر تاجيك است و خود را اوغان ميگويد عذر بدتر از گناه است و با اين كارش بزرگترين خدمت را براي حكومت قبيله انجام داده پس لطفن از اين ديوانه حمايت نكنيد.
پ ن

>>>   تصور كنيد اكثريت مردم جهان مسلمان مى بودند و از اين جمع اكثريت مطلق هم ملا و مولوى ، طالب و آيت الله..... مى بود ، حال اين گيتى در چه حال و موقعيت مى بود. خدا نشان ندهد!!!

>>>   شگفتا !
چه کشوری داریم.
این کمترین نزدیک به یک دهه آزگار شورای عالی صلح را شورای نامنهاد صلح خواندم و آن را یک نهاد بیخی بیهوده و فرجام کار آن را ناکامی اما آوخ!
اکنون که نزدیک به صد میلیون دالر یاری جامعه جهانی از سوی این نهاد برباد رفته است، تازه گروهی سخن از برچیدن گلیم آن سخن می گویند!

>>>   پول دالر جزم نیست حتی اگر شش ملیون باشد پول افغانی جرم است حتی اگر پنج افغانی باشد

>>>   فساد از ارگ شروع شده ازکه م....ن درپاکستان تهداب گزاری شده ودراگ توسط کرزی خان عملی شده وتا امروز به فسم های مخلتف از توسط دزادان دولتی عملی میشود چورکردن شیرپور ازشب بنام اینکه منطقه را ببینید خط کشی کردن وسر ازفرداجورکردن راشوع کردن کدام مقام دولتی خانه ندارد قصر هم جورکردن همه مسلمان درظاهر ودرباطن بچهار کتاب بی دین وبی مذهب همه از پشت های کوها وازپشت..... امده اندفکر میکنند مردمرا بازی میدیم درحالی خودشان از خر بد تر اند .
مسافرجبری

>>>   کی را زوردادکه ظلم نکرد وکی را پول داد که سود نخورد.
ع

>>>   یک برادر ما از بسم الله خان یاد اور شده که ممنوع الخروج شد هههه او برارد بسم الله خان از سازمان سی ای هی یا ای اس ای پرتاب نشده بود که ممنوع الخروج شود اینها به خارج علا قمندی هم ندارد و در خارج نبودند در کوه پایه های هندوکش زیست کرده اند و پرتاب شدگان بی فرهنگ حچ گاه مانع حرکت ما شده نمیتواند شما تشویش نداشته باشید

>>>   به نویسنده18
بلی برادر مردم افغانستان خوب می فهمند که آن های درابتدا در رأس حکومت قرار داشتن چه خیانت های را بمردم افغانستان روا داشته وچطوري به حق این مردم ظلم کردند . البته بسم الله خان را هم میشناسن در کجا تولد شده و چه در بساط داشته . و این که حالا به چه شکل زندگی می کند و این سرمایه را چطوری بدست آورده

>>>   فاشيزم در هـر نقطه جهان شكسته ويا محكوم به شكست است.شما مبارزه تان را ادامه دهيد،

>>>   Ismail Feroughi heeft 4 nieuwe foto's toegevoegd.
دو روز پیش وزارت دفاع ایالات متحده ی امریکا از راز شرم آوردیگری در وزارت دفاع افغانستان پرده برداشت ــ راز پرداخت مصارف ماهوار برای پنجاه هزار سرباز خیالی در وزارت دفاع افغنستان که سالانه به پانزده میلیارد افغانی میرسیده است .
اینهمه پول را طی اینهمه سالها چه کسانی به جیب زده اند ؟ هرسال پانزده میلیارد افغانی .
آیا حامدکرزی رییس جمهور پیشین کشورازین دزدی بزرگ هم همانند دزدی بزرگ هزاران مکتب خیالی باخبربوده است ؟
با خبر یا بیخبر ، به باورمن همانگونه که قضیه ی هزاران مکتب ومیلیونها شاگرد خیالی در زمان اقتدار حامدکرزی بی پرسان باقی ماند ؛ قضیه ی شرم آور پنجاه هزار سرباز خیالی هم در دوران محمداشرف غنی به بوته ی فراموشی سپرده خواهد شد .
جالب است که این دزدی های هزاران میلیون دالری را مفتشان بزرگ آمریکایی هم همانگونه که فاش میسازند به همانگونه هم ماهرانه بروی آن سرپوش میگذارند !!!
هرچند آنان اعلام کرده اند که پرداخت معاش پنجاه هزار سرباز خیالی را از ماه جنوری 2017 قطع کرده اند ؛ اما آنگونه که تجربه نشان داده است ، پیگیری چونان قضایا و دزدیابی ثروتهای کلان ، زیاد مورد علاقه ی امریکاییان نبوده است .
دولت افغانستان نیز ازیکسو نمیخواهد دزدان و فاسدان بزرگ را به کیفر برساند ، از جانب دیگر سیستم عدلی ــ قضایی ما تاهنوز این توانایی را کسب نکرده است تا از دزدان بزرگ چون ایجادگران هزاران مکتب خیالی ، میلیونها شاگرد و هزاران سرباز خیالی کوچکترین بازخواستی بتواند .
همانگونه که آقای فاروق وردک وزیرمعارف پیشین را کسی و قدرتی نتوانست یا نخواست در رابطه به هزاران مکتب و میلیونها شاگرد خیالی مورد بازپرس قرار بدهد ، آقایون عبدالرحیم وردک و بسم الله محمدی وزرای دفاع پیشین راهم کسی و قدرتی نمیتواند در مورد هزاران سرباز خیالی مورد سوال و بازجویی قرار بدهند . برعکس ، آنان هم اکنون همه از مقربین دربار و سرآمدان سیاست و دولت افغانستان استند .
پس وای برمردمِ دزد پروری که نابودی و تاراجش را با چه سکوت مرگباری تماشا نموده ، هرگز نمیخواهند از خواب غفلت بیدار شوند .

>>>   21 میلیون برگ رای دهی توزیع شده در قبال تنها 6 میلیون واجدین شرایط، اعضای فاسد و متقلب گذشته کمیسیون انتخابات در جایگاه مشاور رییس جمهور، وابستگی جناحی، قومیتی اعضا و مالی کمیسیون مستقل انتخابات به حکومت، نامشخص بودن زمان انتخابات مجلس نمایندگان، مبهم بودن سرنوشت شناسنامه های الکترونیک در کنار ناامنی های گسترده دلیل محکم برای از تقلب گرفته تا فساد در انتخاب های پش رو می باشد.
ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است