حمایت آمریکا از پاکستان ادامه خواهد داشت
گرچه آمریکا تابحال از پاکستان حمایت کرده و این حمایت را بنابر منافع خود ادامه خواهد داد، ولی می خواهد که حکومت افغانستان را اغفال بسازد 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۱    ۱۳۹۵/۱۱/۱ کد خبر: 127524 منبع: پرینت

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان گفته است برقراری ثبات در افغانستان از اولویت های کاری اسلام آباد شمرده می شود و تازمانیکه شرایط صلح از راه گفتگو میسر نشود، شورش خاتمه نخواهد یافت. با این حال جنرال بجوا رییس ستاد ارتش پاکستان در گفتگوی تلفنی با رییس جمهور افغانستان اظهار داشته است که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و همکاری با حکومت افغانستان برای برقراری صلح و ثبات متحد است. اما آیا حرف و عمل پاکستان در قضیه افغانستان یکسان بوده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر ظهیر سعادت عضو مجلس نمایندگان در برنامه «بازنگاه» گفت: حرف و گفتار پاکستان با عملش از چهاردهه به این طرف متفاوت بوده است. در حرف یک چیز می گوید و در عمل عکس آن را انجام می دهد. این باعث شده است که این بحران نه تنها حل نشود، بلکه روزبروز بیشتر شود و حتی روابط ما بدتر شود.

وی افزود: این که در این اواخر پاکستانی ها دوباره این موضوع را مطرح می کنند و از درگفتگو پیش می آیند و می گویند که تهدیدهای ما مشترک است، منافع خودشان در میان است. آنها می خواهند یک تیر و دو هدف داشته باشند قدم اول این است که ذهنیت و یا تغییر استراتژی که حداقل در حد گفتار در آمریکا به وجود آمده، می خواهند آنها را هم اغفال بسازند و خود را قربانی نشان دهند طوری که در گذشته نشان دادند که ما قربانی خط اول تروریزم هستیم. گرچه آمریکا همینگونه هم تابحال از پاکستان حمایت کرده و این حمایت را بنابر منافع خود ادامه خواهند داد. دوم، با موضع گیری هایی که کم یا زیاد در این اواخر حکومت افغانستان گرفته، می خواهند که حکومت افغانستان را اغفال بسازند که ما می خواهیم این مشکل را از در تفاهم حل بسازیم.

داکتر سعادت می گوید: اما چند چیز به حکومت افغانستان بر می گردد، اگر پاکستانی ها گام های صادقانه را بردارند و در امر مبارزه با تروریزم بیایند صادق باشند و واقعا ثابت بسازند که با دهشت گری و تروریزم مبارزه می کنند حکومت افغانستان از آنها چند خواست بسیار مشخص می تواند داشته باشد. حکومت افغانستان لیست مراکزی که در پاکستان است، افراد کلیدی طالبان و القاعده که در پاکستان زندگی می کنند و تروریست های دیگری که در پاکستان زندگی می کنند را به بخش استخبارات پاکسنان ارایه کند و بخواهد که دروازه این مراکز تربیت کننده تروریست بسته شود و افرادشان را اگر برای افغانستان نمی فرستند، خودشان به زندان اندازند. تا ما بتوانیم صداقت آنها را درک کنیم واحساس کنیم که اینبار گفته هایشان متفاوت با گفته های قبلی است. حکومت افغانستان باید این بار آگاه و هوشیار باشد که فریب نخورد.

نماینده مجلس با بیان اینکه، ما نباید بیشتر از این قربانی شعارهای احساساتی شویم، افزود: ما باید اینبار ابتدا عمل از سوی پاکستان ببینیم و سپس تفاهم، در گذشته ها ابتدا تفاهم می کردیم و سپس منتظر می ماندیم که آنها در مقابل ما چه کاری انجام می دهند و این موضوع تابحال به ضرر ما تمام شده است.
وی افزود: حکومت افغانستان باید اهدافی را که از سوی پاکستان بوده و باعث اختلاف بین ما و پاکستان شده است مطرح بسازد. اگر بین حکومتین قابل حل است که خوب و اگر قابل حل نیست باید به آرای مردم مراجعه شود ما نباید دیگر بیشتر از این قربانی شعارهای احساساتی شویم.

سعادت، در خصوص مشکلاتی که بر سر راه ما در مقابل پاکستان و از سوی خودمان وجود دارد گفت: مشکلی که در اداره و سیاست افغانستان وجود دارد، این است که سیاسیون ما سطح فکرشان با مردم عادی یکسان است. آنها هم گله و شکایت می کنند، مردم عادی هم گله و شکایت می کنند، آنها هم احساساتی تصمیم می گیرند، مردم عادی هم احساساتی تصمیم می گیرند به این اساس است که مشکلات ما حل نمی شود. چرات که نخبگان ما باید متفاوت تر از مردم عادی فکر کنند، استراتژیک تر ودرازمدت تر فکر کنند، راه های حلی را باید جستجو کنند و از مردم هم نترسند و اگر راه و کارشان درست است با خود بگویند با این کاری که حالا ما انجام می دهیم درست است که در حال حاضر مردم به ما بد می گویند اما پنج سال بعد نتیجه آن را می بیننند و ما را ستایش خواهند کرد.

وی افزود: ما اتاق فکر یا دستگاه فکری نداریم که به شکل ملی فکر کند و استراتژیک اندیشه کند و برنامه سازی نماید و هر عملی که انجام می شود از اینجا منشا بگیرد و مبدا اینجا باشد. اگر اتاقی هم داریم بیشتر به شکل سلیقه ای تصمیم گرفته می شود ما باید این مشکلات را در درون خود حل بسازیم تا بتوانیم مشکلات کلان مان را با پاکستان حل نماییم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکیلی بنام حکومت پاکستان وانتخاب افغانستان منحیث یک کشور بی طرف کاری عادی نبوده که ثمره فکر یک روزه باشد تجارب و به نتیجه رسیدن های قدرت های استعماری ان وقت بود تا این تصمیم گرفته شود که تشریح ان به بحث نهایت طویل نیازمند است اما بطور خلاصه میتوان گفت که غیر منسلک بودن افغانستان به هیچ وجه به سود افغانستان نبوده ونیست وتشکیل حکومت پاکستان هم نیازی در جغرافیای منطقه نداشت و ندارد.ممکن طرز دید دوستان بنا بر اوضاع و جریانات مقطعی مخالف این دید باشند که من به نظر شان احترام میگذارم.فقد یاد اور میشوم که پاکستان از منسلک بودن خود امروز دارای قدرت اتومی است وما از غیر منسلک بودن خود هنوز هم نان گدا هستیم.طوری که میبینید مصرف بودیجوی پاکستان از روزی پیدایش تا امروز از طرف آمریکا و انگلیس است باید باور داشته باشیم که پاکستان برای آمریکا و انگلیس مهمتر از افغانستان است فقد یک مثال برای نمونه ارتش پاکستان امروز محافظ تمام حکومت های دست نشانده امریکا وانگلیس در سرزمین عرب است که آمریکا و انگلیس به هیچ صورت این احسان پاکستان را فراموش کرده نمیتواند. بر میگردیم به گفتار ظهیر. بالا و پایین امدن سیاسی کشور ها به این معنی نیست که کشوری را که سال ها بلایش سرمایه گذاری شده به ان واحد نابود فکر کنیم بنبست سیایس در افغانستان زاده کشمکش های یک مشت وابسته ها است که هر روز کمر ملت را خم و خمتر میسازد.سلسله
واین مشت وابسته از پارلمان شروع شهد تا چوکی اول مملکت میرسد.ما افغان ها تا جایکه منافع خود ما در میان باشد هیچ اصول و روش و اندیشه برای ما قابل قبول نیست نیجهد بیگانه ها را ملامت نکنید . اقای ظهیر! ارتباطات شما هم درین اواخر باکشور همسایه قابل تشویش است. امید منظورم فهمیده باشی.

>>>   ترامپ همراي غني بيشتر از ديگر روساي جمهور دنيا صحبت تيلفوني نمود
مگر از وي دعوت ننمود
چون فني ريس جمهور منتخب نيست و شركت روساي جمهور فير قانوني ممنوع شده است و در ده دقيقه صحبت ها غني هرقدر عزر نموده ترامپ برش كاخ سفيد است نه تبيله خانه
--------------------
👍سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که از دولت این کشور برای حضور در مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا دعوت نشده

>>>   Zahir Ariaie
ازادى، دموكراسى و حكومت برخاسته از راى و اراده مردم زمانى روي كارخواهد امد كه سياسيون تابع مردم باشند ، نه مردم تابع سياسيون.
سخنان اخير قانونى در حمايت از غير متمركز سازى قدرت نخستين نشانه هاى از اين روند را نؤيد مى دهد. اما مردم بايد بيدار و هوشيار باشند كه از هيچ كسى بى هدف بت نسازند . قانونى تا كسب اعتماد مردم فاصله زياد دارد . سخنان او در حمايت از اراده مردم به معنى قبول شكست اش در برابر راى وأراده مردم است. او مجبور است دنبال مردم بياييد، انقدر بياييد تا اعتماد مردم را جلب كند. اما اين به معنى ان نيست كه مردم سرنوشت خود را به دست قانونى و ياران مانند خودش بسپارند. قانونى اگر واقعاً ميخواهد در راه ارمان مردم قدم بگذارد هيچگاه تلاش نكند كه دوباره براى منافع شخصى خود مردم را بفريبد. او بايد باقى مانده عمر خود را صرف كار هاى تشكيلاتى ، انسجام جوانان، اوردن اصلاحات در جمعيت و مبارزه عليه سلطه برترى جويان صرف كند. مردم امروز بخوبى اگاه اند كه چيگونه رهبران را بسازند و همچنان عزل كنند و اين روند در مورد همه صدق ميكند . در هنين راستا بدون شك چنانچه اگر داكتر عبدالله ريس اجرايى نيز نتواند دست اورد خوبى تا اخر دوره اين حكومت براى مردم كمايى كند، مردم هميشه در صحنه ، فاتحه سياسى او را در مبارزات اينده خواهند خواند و اجازه نخواهند داد تا نقش دست اول را در اينده بازى كند و ما منحيث مردم و نسل جوان در صحنه حضور و شاهد اوضاع خواهيم ماند و اجازه نخواهيم داد كه سياسيون انقدر در رهبرى باقى بمانند كه هم خود بگندند و هم سرنوشت مردم را گند زنند!

>>>   در معادلات سیاسی پاکستان ترامپ و ابرقدرتهای شرق مهم است و افغانستان را خنثی فرض میکنند بنآ افغانستان باید وحدت داخلی و پلیس خود را تقویت کند تا ترامپ و حتی پاکستان به ما باور پیدا کنند که آماده مقابله و دفاع از منافع خود و متحدین مان هستیم

>>>   اگر نظرات یک ماهه این صاحبنظران را درمورد امریکا وپاکستان باهم مقایسه کنید می بینید که چقدر متفاوت است امروز میگوید حمایت امریکا از پاکستان ادامه خواهد داشت اما دوهفته بعد کاملا برعکس نظر میدهند ودر هفته چهارمی چیزی دیگری میگویند
ر

>>>   من شروع كار ترامپ را ختم فاشيزم و قبيله گرايى و شروع يك روند شفاف و نو مردمى در افغانستان پيش بين ميشوم و اين را ميگذارم اينجا تا چهار سال بعد دوباره اين پست را باز كنم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است