ایجادگران اصلی داعش، قطر، عربستان، آمریکا و ترکیه
اهداف ظاهری ایجاد داعش، خلافت اسلامی بود و مردم را تشویق کردند که از این گروه حمایت کنند. اما اهداف خارجی این بود که کشاکش مناسبات بین المللی را با این گروه پیش ببرند و بتوانند منافع رقبا را در منطقه سرکوب کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۷    ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ کد خبر: 127523 منبع: پرینت

اردوگاه داعش در ننگرهار دایر شده و دست کم دو هزار تن از اجیران خارجی از گوشه و کنار مختلف دنیا در آن تجمع کرده اند. گزارش های تازه از رسانه های منطقه ای نشان می دهد که پولیس اینترپل پس از گزارش هشدار داده است که حداقل پنجاه تن از شهروندان هندی در افغانستان به صف داعش پیوسته اند. آیا حرکت های گروه داعش در ولایت های ننگرهار، پکتیا، غور و فاریاب و شمال کشور و شکست این گروه در عراق و سوریه زمینه ساز ایجاد پایگاه دایمی در افغانستان نخواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، زکریا زکریا، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «بازنگاه» گفت: افراطیت و تروریزم یک واحد تجزیه ناپذیر است و هرازچندگاهی می تواند فرم و شکل خود را تغییر دهد اما در اصل مشکل اصلی پدیده تروریزم است که تروریست ها می تواند طالبان باشد، گروه النصره باشد، می تواند داعش باشد، تشویش یک تشویش است، عمل یک عمل است و نیاز به مبارزه همگانی بشریت صلح دوست و مردمی که امنیت می خواهند و برای دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان و در کلام بسیار ساده آزادی انسان و حقوق انسانی هستند، باید در مقابل آن مبارزه کنند.

وی، در خصوص دلیل بوجود آمدن داعش بیان داشت: اختلافات و کشمکش هایی که روی اهداف استراتژیک در مقیاس بین المللی بوجود می آیند،باعث می شود که این کشورهای بین المللی بعضی وقت ها به دنبال ابزارهایی بروند که بتوانند حریف های خود را بگونه ای ضربه بزنند یا حاضر به میز معامله کنند. داعش در بحران هایی که در خلیج فارس یا در شرق میانه ایجاد شد، بوجود آمد. مساله عراق و سوریه، مساله یمن، صف آرایی های جدیدی به وجود آمد در یک طرف، کشورهایی مانند ایران و روسیه و در طرف دیگر کشورهای غربی و عربی قرار داشتند که البته حامیان کشورهای عربی به گونه ای ترکیه، آمریکا بود و گاهی حمایت اسراییل هم دیده شد، آنها گروه جدیدی را در جنگ شامل ساختند و ایجاد کردند که آن گروه داعش بود. ایجادگران اصلی داعش، قطر، عربستان سعودی و ترکیه با همکاری آمریکا می باشند.

زکریا، در خصوص هدف ایجاد گروه داعش وروان کردن آن به آسیای میانه بیان داشت: یکی از این اهداف این بود که با ایجاد این گروه یک امپراطوری مشابه امپراطوری ترکاسمانی ایجاد کنند و یک خلافت سرتاسر اسلامی را ایجاد کنند که در این ساحه آن را حاکم کنند. بعداً آن را تبدیل به داعش کردند که یک خلافت جهانی را بوجود آورند. اهداف ظاهری آنها خلافت اسلامی بود و مردم را تشویق می کردند که از این گروه حمایت کنند. اما اهداف خارجی این بود که کشاکش مناسبات بین المللی را با این گروه پیش برند و بتوانند منافع کشورهای دیگر را دراین حوزه سرکوب کنند. هدف اصلی هم سرکوب ایران و منافع و اهداف موضع مورد علاقه روس در منطقه بود.

این نماینده مجلس در رابطه با گروه های داعشی که در افغانستان وجود دارد بیان داشت: گروه هایی که تازه به افغانستان آمده اند، گروه هایی هستند که در عراق و سوریه شکست خورده اند و مجبور شده اند که به اینجا بیایند. اینها با پاسپورت های ترکی وپاسپورت های پاکستانی سفر می کنند و زمینه سفر آنها را پاکستان مهیا می سازد و هر جایی را که پاکستان مناسب ببیند آنها را همانجا می فرستند. شاید گاهی حکومت اسلام آباد در این کار توافق نداشته باشد و موافق نباشد اما استخبارات آن آی اس آی تحت نظر سی آی ای آمریکا و قاچاقبران پاکستانی در تمام امورات قاچاقبری می کنند. به عنوان قاچاق پاسپورت پاکستانی آنها را به مرزهای افغانستان انتقال می دهند. بخاطر اینکه آنها به طور کل نابود نشوند و با فشارهایی که به آنها وارد شده است آنها مجبور هستند که جای خود را عوض کنند.

وی، در خصوص چرایی حمایت پاکستان از داعش و از این طرف همکاری باروسیه بیان داشت: پاکستانی ها همانطور که در مقابل افغانستان راستگو نبوده اند و همیشه موقف دوگانه داشته اند، حالا با روس ها هم همین رویه را در پیش گرفته اند و روس ها هم به اشتباه با آنها هم پیمان شده اند. پاکستانی ها با هیچ کسی صادق نیستند و به دنبال اهداف خود هستند و حکومت پاکستان هم حکومتی سیاسی و متمرکز نیست. افراد در آنجا عملکردهای جداگانه دارند. آی اس آی هم در آنجا یک حکومت جدا است.

زکریا، در مورد دلیل افزایش نیروهای داعشی در افغانستان بیان داشت: موقف قوی ایران و روسیه در منطقه سبب شد که دیگران به ناامیدی شکست به گونه ای اعتراف کنند و موجودیت داعش در منطقه قضیه یمن را شدت می داد و این سبب می شود که قطر و عربستان سعودی در آشوب داعش درگیر بحران تروریزم شوند. به این دلیل حتی عربستان و قطر هم کوشش می کند که این افراطیون را از حاشیه کشورهای خود به جاهای دیگری از جمله افغانستان انتقال دهند. این کارا را با همکاری پاکستان انجام می دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برای پاکستان هدفش مهم است که هدف آن تخریب افغانستان ودولت افغانستان است هرکس که دراین هدف به پاکستان کمک کند ووسیله شود ازآن استفاده میکند.
بعد ازپیروزی مجاهدین ازحکمتیاراستفاده نمود، وبعد ازطالبان وحال ازداعش ودرآینده شاید کدام گروه تروریستی دیگر جسم یکی است ( ترورووحشت)لباسش را تبدیل میکند. تازمانیک دست جاسوسان ازاین مرزبوم قطع نشود پاکستان به هرنام ازهمچو افراد استفاده میکند.
ایمل ازکابل

>>>   این همه بدبختی ها
محصول حکومت( اشرار بی فرهنگ) است‌.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است