توهین به احمدشاه مسعود عبور از خط سرخ است
جای تعجب است کسانیکه از آدرس فرمانده مسعود به مقام هایی در حکومت رسیده اند و رییس اجرایی یا مشاور رییس جمهور در حکومتداری خوب شده اند نتوانسته اند بخاطر موقعیت ها و معاملاتی که داشتند در این مورد اعتراض و ابراز نظر کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۵/۹/۲۰ کد خبر: 125374 منبع: پرینت

جای تعجب است کسانیکه از آدرس فرمانده مسعود به مقام هایی در حکومت رسیده اند و رییس اجرایی یا مشاور رییس جمهور در حکومتداری خوب شده اند نتوانسته اند بخاطر موقعیت ها و معاملاتی که داشتند در این مورد اعتراض و ابراز نظر کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف پدرام، عضو مجلس نمایندگان امروز شنبه 20 قوس 1395 در صحن علنی مجلس گفت: اخیراً اظهارات برخی از مقام ها در نهادهای دولت را شنیده ایم که گفته اند ما نمی توانیم به کسی که در جنگ های داخلی شرکت داشته قهرمان ملی بگوییم. آنها اشاره به احمدشاه مسعود داشتند.

وی، افزود: شکی وجود ندارد که در زمان وی، جنگ هایی میان تنظیم ها و جنگ هایی میان گروه های سیاسی در افغانستان صورت گرفت و این نقطه ضعف مجموعه مبارزات و مجاهدت های مردم افغانستان بود اما احمدشاه مسعود بخاطر این جنگ های داخلی مطرح نشد احمدشاه مسعود بخاطر دو مقاومت استوار در برابر ارتش سرخ و تهاجم هایی که بعدا صورت گرفت مطرح گردید و شهرت وی به عنوان یک قهرمان از مرز افغانستان گذشت. برخی از اظهارات در این مورد و در مورد برخی افراد عبور از خط سرخ است. اینبار در مورد فرمانده مسعود مساله خطیرتر خواهد بود. کشوری مانند افغانستان که بسیار شکننده است و ادعا دارد که در آن جنگ جهانی جریان و ادامه دارد، اینگونه سخن گفتن درباره یک شخصیت مهم معاصر بی مبالاتی است.

پدرام گفت: جای تعجب است کسانیکه از آدرس فرمانده مسعود به مقام هایی در حکومت رسیده اند و رییس اجرایی یا مشاور رییس جمهور در حکومتداری خوب شده اند نتوانسته اند بخاطر موقعیت ها و معاملاتی که داشتند در این مورد اعتراض و ابراز نظر کنند.

نماینده مجلس، افزود: پیشنهاد من این است که مقام ها، در این موارد محتاطانه و هشیارانه برخورد کنند همین ابراز نظرهای بی پایه می تواند باعث مشکلات بسیار کلان در کشور شود. این مساله و این ابراز نظر در مورد فرمانده مسعود به سادگی تمام نخواهد شد و ما شاهد بحران های پیگیری در این مورد خواهیم بود.

پدرام، در خصوص مشکلات و بحران های داخل حکومت بیان داشت: برای همین است که ما بارها تاکید کردیم که این نظام دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز ها باشد. مقام های مختلف می گویند که ما دیگر نمی توانیم با این حکومت دوام آوریم. معاونان آن وزیر خارجه آن و دیگر مقام های آن می گویند بحران های فراگیر داریم. پس اگر چنین است، چه کاری باید کرد؟

وی، در خصوص حل بحران های داخل حکومت بیان داشت: پیشنهاد من این است که همان بحث غیر متمرکز شدن در دستور کار محافل سیاسی افغانستان قرار بگیرد و پیشنهاد صریح من این است که ما باید به یک ساختار دموکراتیک فدرال گذار کنیم تا بتوانیم مسایل مان را مدیریت کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بیشترین استفاده را از نام احمد شاه مسعود بسم الله خان یونس قانونی کردند چرا خاموش اند ، برای خودت حتی یک وزارت هم بنام او ندادند بگذار آنها دفاع کنند

>>>   قهرمان درمحیط تنش زا پرورش می یابد پخته می شود راه طبیعی خورا از پیچ وخم تاریخ به افق های بلند آرمانهای انسانی اش می پیماید ودراین راه شایستگی وتوانایی اش برهمه گان آفتابی می شود ودردلها جای می گیرد دیگر چنین شخصیتی ازتایید ورد دیگران بی نیاز است زیرا اودیگر جاودانه شده است

>>>   اقای پدرام لطفا جنایات افشار را هم که توسط مسعود رخ داد را هم توجیح کنید؟

>>>   موضعگیری دکتر پدرام امروز شنبه 20 قوس 1395 در مجلس نمایندگان
برخی اظهارات در مورد قهرمان ملی عبور از خط سرخ است.این مساله به همین سادگی تمام نخواهد شد وشما شاهد بحران های پیگیری در این مورد خواهید بود. احمدشاه مسعود به خاطر جنگ های داخلی مطرح نشد احمدشاه مسعود به خاطر دومقاومت استوار در برابر ارتش سرخ ودر برابرتهاجماتی که بعدآ صورت گرفت مطرح شد وشهرت اش هم از مرزهای افغانستان گذشت به عنوان یک قهرمان.
پیشنهادم این است همان بحث غیرمتمرکز شدن باید جدآ در دستور کار محافل سیاسی افغانستان قرار بگیرد ومن صریحا پیشنهادم این است که ما باید به یک ساختار دموکراتیک فدرال گذار کنیم تابتوانیم مسایل خود را مدیریت کنیم .

>>>     مشکل ما این است که احزاب ما سیاسی نیستند ومتاسفانه بر اساس قوم پایه گذاری شده اند.
باید هر حزب سیاسی ما از فارق از قومیت از افراد خبره هر قوم عضو گیری کنند.واحزابی کاملا سیاسی تشکیل شود .

>>>   در رگ ما خون مسعود است، می‌دانید نه
راه ما، راهی که پیمود است، می‌دانید نه
ما تبرداران فرهنگ خلیل‌الله‌ستیم
قصهء ما آتش و دود است، می‌دانید نه
ای اسارت‌پیشه‌گان سر فروافتاده‌گی
بودنِ در بند، نا "بود" است می‌دانید نه
های مزدوران ناکس، تحفه ما بر شما
بعد از این انواع پدرود است، می‌دانید نه
ای قفس افتاده‌گان، شکر غلامی تا به کی؟
صاحب زندان که نمرود است، می‌دانید نه
هر که با ما گفت از آزاده‌گی، هم‌کیش باد
این هدف دارای مقصود است، می‌دانید نه:
ما جداافتاده چون دریاچه‌های کوچکیم
مرگ این خاشاکیان رود است، می‌دانید نه
کاوه‌ها داریم ما در کورهء آهنگری
موم ما بازوی داوود است، می‌دانید نه
ما پُر آوازیم، پُر شوریم، مملو از غرور
در رگ ما خون مسعود است، می‌دانید نه
نجیب بارور

>>>   نظام فدرال یک نظام کارا وپیشرفته در
جهان است و با در نظر داشت مو قعیت جیو پو لیتیک و جیو اقتصادی افغا نستان این
یک امر ضروری و بجاست که یک گفتمان سیاسی _اجتماعی براه انداخته شود تاتمام
جوانب مثبت و منفی نظامهای گونه گونه ی
که در جهان است تجزیه و تحلیل گر دید ه
بعدا در باره نظام مورد نظر که بتواند کشور را از بحران نجات دهد در یک اجماع ملی اقدام صورت گیرد .
آصف سرابی

>>>   چيگونه چنين مرد مبارز را در اين برهه مهم تاريخى مورد بى مهرى قرار مى دهيد ؟

>>>   اگر امانك واقيت انگليس شكست داد پس هيچ قدرت نميتانست او را شكست بدهد چون بي دين انگليس بود در مقابل حبيب الله ايستاد نشد

>>>   ياران دروغين مسعود كجا اند !!! وقتى پاى مقام وثروت باشد ، بسيارى ها براى به دست آوردن آن مسعود و نام مسعود را چك سفيد براى خود مى سازند ، وقتى پاى دفاع از عزت و افتخارات او در ميان باشد ، اينها در غار هاى بلورين پنهان مى شوند. حال بگو تو يارى مسعودى يا من!!!

>>>   بگذار کسانی دفاع کنند که از برکت او صاحب ملیونها دالرشدند ودر طول بیست سال نه برای حکومت زمینی باقی گذاشتند ونه برای مردم همه چیز را بین خود تقسیم کردند همه زمین های وزارت دفاع را غنیمت گرفتندو لیلام کردندبه نرخ شلغم خود شان خریدند خورد تا کلان شان بجزدزدی کاری دیگری نکردند

>>>   نوشته يي از رزاق مامون
گناه غنی نیست؛ از عبدالله سوال کنید!
درلویه جرگه قانونی اساسی که پس از سقوط اداره طالبان درکابل دایر شد، حلقات وابسته به «مقاومت» به اتفاق جمع زیادی از حلقات ضد طالبان روی برنامه یی کار کرده بودند که لقب رسمی «قهرمان ملی» که به پاس مبارزات و خدمات احمد شاه «مسعود» در دفاع از افغانستان برای ایشان منظور شده بود، درمتن قانون اساسی نیز گنجانیده شود. اما دکترعبدالله با این نظریه یک تنه به مخالفت برخاست وخبر این قضیه به طورکامل موثق است. شخص دکترعبدالله می تواند درین باره دلایل خود را بیان کند. این که دکترغنی و حلقات شبه نادرخانی که چنین لقبی را جدی نمی گیرند، معنایش این است که مبنای قانونی ندارد. اما هیچ کس نیست از نکتایی شان محکم بگیرد که مدال وزیراکبرخان وغازی امان الله خان براساس کدام قانون واجب الاجراست؟ این مسأله شکاف تاریخی و اجتماعی را عمیق تر می کند. نگاه صرفاً قومی، صرفاً شکست می آورد.

>>>   جاهايي كه همه گان سكوت كردند هميشه صداي پدرام بلند بوده است.
همسخن
اظهارات غني در باره قهرمان ملي عبور از خط سرخ است.
چرا كساني كه از از نام فرمانده مسعود به رياست اجرائيه و حكومتداري خوب رسيدند، نتوانستند در مقابل اظهارات غني إبراز نظر بكنند؟؟

>>>   خداوند در امان خود داشته باشد مرد بزرگ! نمانید که او پوده گگ غنی را میگم از خط شرخ عبور کند به سخنان تکاندهنده و انقلابی ات بلرزانش و اب را در گلوش خشک کن که بار دیگر همچون سخنان را نگوید

>>>   درود پدرام
درد مشترک
آنهایی که از نام قهرمان ملی و شهید وحدت ملی به نان نوا رسیده اند
در برابر ستم که در حق شهید احمد شاه مسعود و شهید استاد مزاری شد سکوت مرگبار کردن

>>>   زنده باشی پدرام صاحب باز تکرار میگوم که تکه داران که امروز از برکت آمرصاحب به قدرت رسیده اند ازمشاورریس جمهورگرفته تا ریاست اجرایه فردا اینها جوابی ندارند

>>>   زنده باد رهبر عزیزم استاد عبدل لطیف پدرام قامتت استوار و قدم هایت مستدام باد. ......

>>>   سرف فدایت پطرام صاحب تا خون در رگ ماست از تو حمایت میکنیم حتا جان خوده فدایتان میکنم

>>>   پدرام مرد حقیقت گو است که بسیاری از سیاست مدار های امروزی با وی قابل مقایسه نیست

>>>   عجب!!!!
هنوزهم ازجنایت کاران جنگی دفاع می شود!!!!
آیا جنایت افشار درسال 71 فراموش شدنیست؟

>>>   چند واقعيت در باره امان الله و نسل جديد
واقعيت اين است كه حبيب الله پدر امان الله عاشق ثريا مى شود، اما پدر ثريا مى خواست دخترش را به امان الله دهد تا رابطه اش را با ارگ محكم كند. امان الله هم ثريا را مى خواست، وقتى امان الله از نيت پدر آگاه مى شود، تنش ميان پدر و پسر پديدار مى شود. كار تا جايى پيش مى رود كه راهى جز كشتنِ پدر نمى ماند. پدر را در كله گوشِ لغمان به گونه ىِ مرموز مى كشد، پدر شهيد مى شود و خودش غازى عجبا!
وقتى در قدرت رسيد همه توانش را براى پياده كردن فكرِ اتاتركى بكار برد، ضد دين، ضدِ ارزش هاى دينى، ضدِ حجاب و ...
مى گويند وقتى امان الله از قدرت خلع شد، نخواست با مردم بجنگد و خونريزى كند بنابراين كشور را ترك كرد.
دروغ مى گويند، چون وقتى درمانده شد، از اتاترك درخواست كمك كرد تا بجنگد و برگردد كه با پاسخ منفى اتاترك روبرو شد. اتاترك گفته بود، ما حالا با نادر جور آمده ايم نيازى نيست با شما جبهه ىِ ديگر باز كنيم.
امان الله چگونه و در كجا مرد؟
در روسپى خانه ىِ روم جان داد نه در خانه و در دفاع از مردمش.
آيا اين آغاز و انـجامِ زندگى از يك قهرمان است يا از يك ذليل؟
نسل حاضر ديگر به ظواهر، تاريخ جعلى ساختگى و حرف هاىِ ميان تهى فريب نمى خورد.
اين نسل نسلِ پژوهش و واكاوى است، با پرسش هاىِ خود خوب خوب آدم ها را به چالش مى كشد.
اين نسل فقط تشنه ىِ حقيقت است و آن را هر جايى كه باشد در مى يابد.
اين نسل متاثر از انديشه هاى بلند قهرمان ملى كشور شهيد احمد شاه مسعود است، نسلِ پژوهشگر و استوار.
اين نسلى است كه سخنِ قهرمان ملى را در گوش دارند: " حكومت مالِ پدر كسى نيست، اگر استعدادش را دارى، كمرت ببند و پيش برو."
اين نسل نسلِ پس از مسعود است و هر كدامش رهروِ مسعود است.
راه مسعود راه اسلام است، راه قرآن است، راه پيامبر است و راهى است كه ريشه در دين دارد.
زنده باد راهيان قهرمان ملى!

>>>   بیایید از واقعیت‌ها چشم‌پوشی نکنیم و ‌دست‌کم پیش وجدان ما خجل نباشیم!
دو تن به ایتالیا فرار کردند؛ یکی‌اش غازی لقب گرفت و دیگری بابا و سومی‌اش هم با پناه‌بردن به سازمان ملل، از سوی هوادارانش قهرمان نامیده شد؛ اما کسی که غازی‌‌ فراری را به زانو دراورد و "دار" را به "فرار" ترجیح داد، نامش را «بچه سقاو» گذاشتند.

>>>   بهترين تاجيك براى حاكمان و نخبگان سياسى قبيله تاجيك بزدل و شكمبو است .

>>>   از پروتوکول های آمر صاحب با قشون سرخ هم صحبت کنید. که چند بار امضاء کرده بود .اگر اینطور باشد پس خود پدرام هم در لیست منتظرین قهرمانان است

>>>   بلی، "پیشنهاد سریع پدرام برای یک نظام فدرالی" برای این است که هرکدام این جنگسالاران یک ولایت را قبضه کنند و بالای مردم پادشاهی بچلانند و دود از دمار مردم مظلوم آن ولایت بکشند.

>>>   من یکی از دوستداران احمد شاه مسعود قهرمان هستم ولی به آنهای که روی آن سرمایه گذاری بخاطر جمع آوری سرمایه میکنند سخت متنفرم بسم اله خان ،قانونی ،جرئت وووووووو اینها چه نکردند آنها باید حرمت این قهرمان را نگاه میکردند ،او تا شهید شد خانه پدری اش در کارته پروان برایش بود و بس.

>>>   آفرین دوکتور لطیف پدرام.

>>>   بسیاریها خود را خود توهین تاریخ کرده اند.

>>>   آفرین دوکتور لطیف پدرام.

>>>   چندان گویی نبود زیاد کلانش نکنید هر گویی که بودفقط
بری طایفه پنجشیر و دزدهای سرگردنه بود تمام ولا وبلا اگه دروغ بگویم.
مجیدپاچا از حودخیل

>>>   جای تشکر وسپاس است از جناب وکیل صاحب وهمچنان ازبزرگ مردان واقعی این سرزمین که همیشه باید قهرمان ملی میباشد وتشکرزیاد ازبرادر بزرگ وار ودانشمند نجیب بارور که همه گفته هارا در شعرپرمفهوم بیان داشت واگرکسانیکه درپی نابودی نام قهرمانان این سرزمین باشند انشاالله خود نابود میشوند تجربه وتاریخ نشانداده است که عده ی درپی نابودی قهرمان اند خود نیست ونابودشده واصلآ به هدف نرسیده ونه خواهند رسید

>>>   یاران مسعود (رح) را دالر خنثی ساخته

>>>   زنده با لطیف پدرام ما حمایتت میگنیم

>>>   هرچه بود نگذاشت پای کثیف پاکستانی ها به خاک ولایتش یرسد، درحالیکه دیگران ولایات شانرا دودسته تقدیم آی اس آی میکردند

>>>   سلام آقای نجیب باور.
تنها شما در پای وپیرو قهرمان مسعود نیستید، پسیاری از جنایتکا ران که منافع شان به آن وابسته گی دارد.از نامش به صفت قهرمان استفاده نموده عکسهایش را در موتر های خود ودر خانه های خود ودر ودیوار ها نصب واز آن بهره برداری میکنند.باور داشته با شید که بزودی خجل وپشیمان خواهید شد.
ع ق از کاپیسا.

>>>   سلام.
مسعود از خود هیچ چیز نداشت. از پدر یکدربند حویلی در کارته پروان داشت. که آن هم در قید مکتب ابتدائی بود. نمیدانم این مقبره مجلل ومنار بنام آن وبنیاد مسعود از کدام دارائی ساخته شده است. اگر از پول چور وبیت المال باشد، باید قهرمان چور وچپاوالگر نامیده شود.
م س از پنجشیر

>>>   نظرشخصی من است مسعود ازروی چه قهرمان گفته میشود چه کارروای کرده است که فهرمان برایش گفته شوددرصورتیکه او قهرمان باشد پس گلبدین ومسعود درجنایت کابل دست بالای داشتن پس مهربانی کنید کلبدین را هم قهرمان اعلان کنید بهتراست

>>>   ههههههه خط سرخ یا قرمز
از خط های سرخ انقدر عبور و مرور شده که اصلآ خط سرخی فعلآ وجود ندارد
افتاب را به دوانگشت پنهان نکنرده از الله بترسید و وافعیت های جامعه را بیان کنید

>>>   کسانیکه شهرکابل رادیوانه واربه کندواله بدل کرد بگذارمردم بالایشان نام بگذارد نه اینکه مابزور بالای مردم نام خودراتحمیل کنیم زیرا درآنوقت نه روس بود ونه امریکا به نظر من چنین ابراز نظرها تماما بهره برداری سیاسی است ازنام یک شخص وبرای ما هیچ خط سرخی وجود ندارد

>>>   مردم ما به قهرمانان آبادی کشورنیاز دارند نه به قهرمانان بربادی وویرانی کشور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است