وهابیت خنجر پنهان آل سعود در افغانستان
اگر چه زمینه افراط گری در افغانستان مساعد اما تاریخ نشان داده که میانه روترین کشور دینی است که عربستان با سرازیرکردن پول در پی ترویج وهابیت و جنگ مذهبی در کشور ما است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۵/۹/۲۰ کد خبر: 125366 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان میانه روترین کشور دینی است که اختلافات مذهبی در آن کمترین برخوردها را داشته که امتیاز بزرگی برای کشور در منطقه ای است که به راحتی، کشورها درگیر جنگ مذهبی می شود.

با این وجود کشوری چون عربستان که حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود و تاکنون نه تنها سهم قابل توجهی در صلح و بازسازی افغانستان نداشته بلکه نقش مخربی در نشر وهابیت و افراطی گری مذهبی و تنش های فرقه ای در افغانستان و منطقه دارد.

مشاور امنیت ملی با ابراز نگرانی از سرازیرشدن پول عربستان برای طالبان و گروه های هراس افکنی می گوید که شیخ های عرب از سال ها بدین سو ماشین جنگ در افغانستان را فعال نگه داشته است.

نیویورک تایمز با بررسی نقش عربستان در بحران افغانستان می نویسد که روشن نیست ریاض همچون دوست واشنگتن در بحران افغانستان است یا دشمن، زیرا زمامداران سعودی روابط دیرینه ای با گروه های تندوری چون طالبان دارند.

این نگرانی ها معطوف کمک 4.4 میلیون دالری عربستان در گسترش زبان عربی در افغانستان البته در ظاهر اما با هدف پشتبانی از گروه های هراس افکنی و ترویج وهابیت است.

در این میان تمایل رهبران حکومت وحدت ملی برای برقراری روابط دوستانه با عربستان در حالی است که به روشنی با سیاست افراط گری این کشور و حمایت از پاکستان واقف هستند بیش از همه تاسف برانگیز است زیرا زمانی که افغانستان بیشترین صدمه را از سوی افراط گرایی داشته نزدیکی با تمویل کنندگان و حامیان آنان با چه هدفی است؟

این نشان از حمایت رهبران حکومت از افراط گری است که جنگ گسترده در کشور و نفوذ هرچه بیشتر طالبان و داعش درپی همین رویکرد می باشد.

اما خطر بزرگ از کمک ها و سیاست عربستان در افغانستان، ترویج وهابیت در میان مردم است در حالی که باید به این حقیقت رسیده باشند که با وجود زمینه مساعد افراط گری در کشور اما هیچ گاه به سوی اختلاف های مذهبی نرفته ایم و وهابیت جایی در میان اهل تسنن نداشته است.

مردم افغانستان از میانه روترین مردم مسلمان در جهان هستند که با وجود دو گروه مذهبی بزرگ، اهل تشیع و تسنن نه به سوی اختلاف رفتند و نه در جهت شاخه های تندوری چون وهابیت جلب شدند و با چنین تاریخی نباید هیچ گاه به فرصت طلبانی چون ال سعود عربستان فرصتی برای شعله ورکردن وهابیت و تندروی های مذهبی داده شود.

هرچند که مردم همواره هوشیارانه درگیر چین مسایلی نشده اند اما باید دولتمردان نیز ضرورت چنین آگاهی برخوردار باشد تا در مقابل هر دالری از سوی دشمن سست نشوند، زیرا عواقبی بدتر از پاکستان و طالب دارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام .من تعجب میکنم وقتی حمایت بینهایت عربستان سعودی ازگروه های تروریستی وهابیت ازآفتاب رو شنتراست چرا دولتمردان ما دست دوستی بسوی حامیان تروریست ها درازکرده

>>>   عربستان منبع اصلی تروریسم در کل دنیاست.

>>>   عامل بدبختي افغانها اول خودشان هستند

>>>     مشکل ما این است که احزاب ما سیاسی نیستند ومتاسفانه بر اساس قوم پایه گذاری شده اند.
باید هر حزب سیاسی ما از فارق از قومیت از افراد خبره هر قوم عضو گیری کنند.واحزابی کاملا سیاسی تشکیل شود .

>>>   وهابیت مذهبی خود ساخته انگلیس است که توسط ال سعود برای رسیدن به قدرت در شبه جزیره عربستان به زور شمشیر بر مردم اجبار شد.واز ابتدا با خون وقتل عام همراه شده وهنوز مردم بی گناه از دست این ظالمان در امان نیستند.

>>>   تماما" بدبختيهايكه امروز ميبينيم همه ازدست وهابيهاى ساخت انگليس است كه مسلمانان رابه گروگان گرفته اند درواقيعت همه شان مزدوران استعمار امريكاه وانگليس اند

>>>   هدف وهابیت و سعودی های تنها بدنام کردن اسلام و مسلمانی می باشد.
عایشه از ایران

>>>   وهابیت ریشه تروریسم در جهان است که توسط سعودی ها کشت شده و میشود اسلام توسط وهابیت تروریست در جهان جایگاه خود را از دست داده است وروز به روز میان مردم جهان بد نام میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است