متن کامل سخنان وزیرخارجه در نشست وزرای ناتو
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۵/۹/۱۸ کد خبر: 125293 منبع: پرینت

سخنرانی صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه کشور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل:

آقای ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو؛

جلالتمآبان وزرای امور خارجه؛

خانم ها و آقایان؛

جایی بسا خرسندی است که امروز در جمع شما حضور دارم. آقای استولتنبرگ، از دعوت شما و در مجموع از رهبری راسخ و قاطع شما برای حمایت و کمک سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان، امتنان می کنم.

به دنبال اسلاف تان در ناتو، شما ماموریتی را رهبری کرده اید که مردم افغانستان را در ساختن یک آینده روشن برای کشور شان بی نهایت کمک می کند. من خرسند ام که در جمع گروهی از کشورها و سازمان های همکار که ما را در تلاش برای صلح، ثبات و مردم سالاری کمک کرده اند، حضور دارم.

طی پانزده سال گذشته، ما به دستاوردهای چشمگیری در عرصه های مختلف نایل آمده ایم که زندگی مردم ما را در سراسر افغانستان بهبود بخشیده و آن ها را قادر ساخته تا در تامین آینده صلح آمیز و مرفه با اعتماد و عزم راسخ ایستادگی نمایند. اجلاس سران ناتو در وارسا در ماه جولای سال روان، نقطه عطفی در راستای آغاز مرحله جدید همکاری های استراتیژیک ما با همکاران ناتو بود.

با اغتنام از فرصت، می خواهم یکبار دیگر قدردانی مردم و حکومت افغانستان را در قبال تجدید تعهد ناتو غرض ادامه کمک های این سازمان برای تمویل پایدار نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان تا پایان سال 2020 میلادی، ابراز نمایم. ما همچنان از کار مهم ماموریت حمایت قاطع به خاطر آموزش، مشورت و کمک با نهادهای ملی امنیتی افغانستان سپاس گذار هستیم.

از آنجایی که پولیس و ارتش ملی ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان علیه نیروهای شریر تروریسم و افراطگرایی خشونت بار دفاع می کنند، اجلاس سران وارسا اعتماد به نفس تازه ای را در میان آن ها به وجود آورده است. کمک های ناتو و کشورهای عضو آن به افغانستان، در واقع سرمایه گذاری برای امنیت و ثبات کشورهای شما و جهان نیز می باشد. ما خواهان ادامه این همکاری مشترک و نیل به دستاوردهای مشترک مان برای منافع متقابل می باشیم.

حالا می خواهم مروری به برخی از پیشرفت های کلید در افغانستان پس از اجلاس سران ناتو در وارسا در رابطه به اوضاع امنیتی، حکومتداری، صلح، همکاری های منطقه ای و حقوق بشر داشته باشم. در زمینه امنیت، قوای امنیتی ما یکبار دیگر در جبهات متعدد مورد آزمایش قرار گرفته؛ طالبان و سایر گروه های افراطی و تروریستی چون القاعده، داعش و شبکه حقانی تلاش کردند تا بعضی از ساحات را در نقاط مختلف کشور، به ویژه ولایت جنوبی هلمند و ولایت های شمال مانند قندوز و بغلان به تصرف شان درآورند. در این راستا، قوای امنیتی ما حملات گسترده دشمن را که در آن تعداد زیاد از جنگجویان خارجی شرکت داشته اند، مکررا دفع کرده اند. قابلیت عملیاتی نیروهای افراطی تضعیف شده و تلفات سنگینی را در صفوف شان متحمل شده اند.

به دنبال این شکست ها، به صورت فزاینده برای جلب توجه رسانه ها، به حمله بالای اهداف آسانتر تمرکز کرده اند. این هدف شوم شان اخیرا در حمله ماه گذشته بالای قونسلگری آلمان در شمال افغانستان و در مساجدی در کابل و مزار شریف به هدف برهم زدن وحدت ملی مردم افغانستان، آشکار شده است.

تغییر تکتیک نیروهای امنیتی ما علیه گروه های تروریستی موفق بوده و ما این موفقیت را به شجاعت و عزم راسخ شان و همچنان حمایت های مهم تکتیکی و مشوره ماموریت حمایت قاطع ناتو می دانیم. با این حال، مبارزه ما علیه تروریسم یک کار در حال پیشرفت می باشد. در این زمینه، ما به ادامه حمایت بین المللی جهت بلند بردن قابلیت نیروهای خویش مشمول فراهم سازی امکانات لازمی تأکید می کنیم.

طوری که همه ما می دانیم، ناامنی و خشونت در افغانستان یک پدیده داخلی نیست و این یک پدیده منطقه ای بوده و گروه های افراطی با داشتن پناهگاه، آزادی تحرک، زمینه استخدام و کمک مادی در خارجِ افغانستان حمایت و منبع اصلی ایجاد نا امنی را تشکیل می دهند.

قطعنامه امسال مجمع عمومی پیرامون اوضاع افغانستان، یکباردیگر مشخصاً از کشورهای همسایه تقاضا نمود تا هیچ­گونه حمایت را به افراط گریان فراهم نسازند ، چون این ها صلح و امنیت منطقه را به مخاطره می اندازند. ما امیدواریم که بازیگران مربوط در منطقه، برای جلوگیری از انزوای بیشتر در سطح بین المللی به داعیه ما در تبعیت از منشور سازمان ملل متحد لبیک بگویند. افزون براین، ما ادعای اخیر طالبان را مبنی بر انتقال رهبری شورای این گروه از پاکستان به ولایت جنوبی هلمند را تکذیب می کنیم. چنین ادعایی بی اساس بوده و هدف آن منحرف ساختن ذهنیت ها از برخی کشورهایی است که در مبارزه با تروریسم به گونه موثر و با حسن نیت همکاری و تلاش صادقانه نمی کنند، به سمت دیگری است.

همکاران محترم، خانم ها و آقایان!

در ماه های اخیر، رهبری حکومت وحدت ملی روی یک تعداد از موضوعات مهمی که برای استقرار صلح و ثبات و تحکیم دموکراسی در کشور ما ضروری می باشند، به توافق رسیده اند. این تحول مهم بخشی از تلاش های وسیع ما جهت تقویت ثبات سیاسی و وحدت ملی و همچنان حراست از منافع ملی افغانستان می باشد.

در بخش گفتگوهای صلح، امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی یک تحول مهم بود. این توافقنامه در نتیجۀ بیشتر از یک سال تلاش بوجود آمد که در آن سلسلۀ وسیعی از مباحثات با تعداد کثیری از جوانب ذیدخل مشمول مقامات دولتی، روسای احزاب سیاسی، شخصیت های برجستۀ ملی، و جامعۀ مدنی جهت فراهم سازی حمایت ملی صورت گرفت.

در این مرحله، ما روی تطبیق عملی این توافقنامه برای صلح پایدار تمرکز می کنیم. بنابر این، یک کمیسیون مشترک با فرمان رییس جمهور ایجاد شد تا برای برآورده ساختن تعهدات مشترک روی پیشرفت ها نظارت نماید.

در مطابقت با توافقنامه صلح، در آینده ما از کمیتۀ تحریم شورای امنیت ملل متحد تقاضا می نماییم تا اسامی تعداد از افرادی را از فهرست تحریم ها حذف نمایند. ما از اعضای شورای امنیت خواسته ایم تا این تقاضای ما را مد نظر بگیرند، تا باشد ما را در راستای رسیدن به صلح کمک نمایند.

خانمها و آقایان!

همچنانی که ما به پیش در حرکت هستیم، مبارزه علیه فساد و تقویت نمودن حکومتداری در صدر آجندای حکومت وحدت ملی همواره قرار خواهد داشت. هدف ما این است تا به پیشرفت هایی که تا حال از طریق ایجاد مرکز عدلی مبارزه با فساد، و تشکیل کمیسیون تدارکات ملی بوجود آمده است، در زمینه مبارزه بر ضد فساد ادامه دهیم. بسیاری از شما که امروز حضور به هم رسانیده اید، در کنفرانس بروکسل پیرامون افغانستان در ماه اکتوبر نیز حضور داشتید، جایی که روی اقدامات کلیدی مبارزه با فساد و عواقب آن تمرکز صورت گرفت.

پیام ما واضح است که افغانستان از هیچ تلاشی برای ریشه کن ساختن فساد و تامین حکومت داری حسابده و شفاف در سرتاسر افغانستان دریغ نمی ورزد. این کار اهمیت زیادی دارد و حاکمیت قانون ستون اساسی ثبات و راه دایمی افغانستان را تشکیل میدهد.

از زمان اجلاس سران ناتو در وارسا و برکسل تا حال در بخش اصلاحات انتخاباتی به برخی پیشرفت ها نایل آمده ایم. چند هفته قبل کمیشنران کمیسیون انتخابات و کمیسیون سمع شکایات در یک روندی که براساس اصول شفافیت و شایستگی استوار و همه شمول بود تعیین شدند. این امر برای تأمین اعتبار، شفافیت، و تمامیت انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، و شورای ولسوالی ها بسیار ارزنده می باشد.

خانم ها و آقایان!

در قسمت همکاری های منطقه ای که همواره از اهمیت اساسی برای ثبات افغانستان و منطقه برخوردار بوده است، ما همیشه از یک رویکرد و راهبردی حمایت نموده ایم که برای همۀ همسایگان دور و نزدیک در برخورد با چالش هایی که منطقه با آن روبرو است، قابل قبول باشد و این چالش های منطقه ای از دید ما، عبارت از دهشت افگنی، ستیزه جویی، مواد مخدر، و انواع دیگر جرایم سازمان یافته می باشند.

در اوایل همین هفته، در ششمین کنفرانس وزرای پروسۀ استانبول یا قلب آسیا در امرتسر هند یکبار دیگر تأکید کردیم که تمام کشورهای منطقه در بلند بردن همکاری های شان در برابر چالش های مشترک و بدست آوردن یک منطقۀ با امن، با ثبات، و مرفه دارای منافع مشترک می باشند.

در کنفرانس وزرا که در امرتسر برگزار شد، تأکید شد که تروریزم بزرگترین تهدید در برابر صلح و ثباتِ منطقه بوده و همچنان تاکید صورت گرفت تا به تمام اشکال حمایت از تروریزم در سطح منطقه فورا نقطۀ پایان گذاشته شود. در سال گذشته، یکجا با شرکای منطقه ای خویش ما در شماری از پروژه های مهم منطقه ای به هدف اتصال بیشتر منطقه و دریافت فرصت های اقتصادی مشترک، به پیشرفت هایی دست یافتیم.

پیشرفت های اخیر شامل امضای موافقتنامه تزانزیتی بندر چابهار، آماده سازی موافقتنامه تجارت و ترانزیت راه لاجورد و افتتاح بخش خط آهن افغانستان ترکمنستان توسط رییس جمهور غنی و رییس جمهور ترکمنستان بردی محمداوف در دو هفتۀ گذشته می باشد. ما حالا چشم به راه هفتمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان هستیم که در نوامبر 2017 در عشق آباد ترکمنستان برگزار خواهد شد.

خانم ها و آقایان،

برای حفــظ وترویج حقوق شهروندان کشــــــور، بخصوص حقوق زنان و کودکان، گام های قاطعانه ای، از سوی حکومت افغانستان برداشته شده است. جای مسرت است تا اعلام نمایم که در رابطه با مشارکت کامل و مساویانۀ زنان در تمام زمینه ها، مشمول حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، پیشرفت ها بگونه قابل توجهی ادامه دارد.

ما یک رویکرد کُلی حکومتداری را برای بازبینی و تطبیق سیاست های مشخص شده در برنامۀ عمل ملی خویش در قبالِ قطعنامۀ شماره 1325 شورای امنیت پیرامون زنان، صلح و امنیت، روی دست گرفته ایم.

در روشنایی قانون و مطابق با تعهدات ملّی و همچنان با درنظرداشت کنوانسیون بین المللی رفع خشونت علیه زنان، حمایت از زنان و خانم ها را در کانون توجه خویش، قرار داده ایم. نامزدی وکاندیدشدن ما به شورای حقوق بشر بین سال های 2018 – 2020 منعکس کنند تعهــد جِدِّی ما پیرامون حقوق بشر است که در زمینه، خواستار حمایت از سوی شرکای بین المللی خود نیز می باشیم.

خانم ها و آقایان،

در حالی که به تلاش های خود برای رفتن بسوی ثبات و اعتماد به نفس ادامه می دهیم، همچنان روی حمایت و پشتیبانی دوستان و شرکای خویش در جامعۀ جهانی، حساب می کنیم.

از آغاز تعامل و همکاری های مجدد جامعۀ جهانی با افغانستان از سال 2001 تا اکنون، ناتو یک عامل مهم در مورد ثبات و امنیت بوده است. با گذشت سال ها، همکاری ها و مشارکت ما محکم تر و عمیق تر شده و وارد یک مرحلۀ شراکت راهبردی و استراتیژیک گردیده است. ما علاقمند استفادۀ بیشتر از این مشارکت در راستای منافع مشترک خویش برای گسترش امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

برای رسیدن به اهداف فوق، افغانستان علاقمند تأسیس یک نمایندگی رسمی در مقرِّ ناتو است تا همکاری های خود در زمینه های مربوط را با این سازمان ارتقا داده و به سطوح بالاتری برساند. ما قبلاً تقاضای رسمی خویش را در زمینه فرستاده ایم و امیدوار هستیم که کشورهای عضوی ناتو، در مورد درخواست ما نظر مثبت و مساعد خویش را ابراز دارند.

با اغتنام از فرصت، می خواهم از جنرال "جان نیکول سَن" در رابطه با رهبری توانمند و مقتدرانۀ وی از نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، ستایش و قدردانی نمایم. ما همچنان از خدمات ومشارکت صادقانۀ آقای سفیر "اسماعیل اراماز" منحیث نمایندۀ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان ابراز سپاس و قدردانی می کنیم. برای وی در تلاش ها و برنامه های آینده اش، آرزوی موفقیت می نماییم.

در پایان، از تمام کشورهایی که امروز اینجا جمع شده و تعهدات درازمدت ومداوِم خود را در قبال حفظ امنیت و ثبات در افغانستان یاد آوری کردند، سپاسگذاری می کنم. در همین رابطه می خواهم که به نقش مرکزی آمریکا در رهبری و سمت وسو دادن به تلاش های بین المللی پیرامون حفظ امنیت در افغانستان، تاکید نمایم.

ما چشم براه ادامۀ همکاری های راهبردی و استراتیژیک خود با رهبری حکومت آیندۀ آمریکا رای دست یابی به اهداف مشترک خود، هستیم.

در خاتمه، بیایید تا به همه سربازان شما، چه مرد و چه زن وهمچنان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که صادقانه خدمت نموده و جنگیدند و جان های خود را در نهایت قربان کردند تا صلح را در افغانستان برقرار نموده و امنیت جهانی را برای نسل های کنونی و آینده ما به ارمغان بیاورند، ادای احترام نماییم.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وزیر رد شده جرا در سفر ها می رود
غ نمی تو اند در بین سی پنج میلو ن
یک شخص دیگر تیعن نما ید

>>>   شما مگرخود حاکم ویا شهروندان این کشورهستید که دیگران را اخطار میدهید ؟
منشی ناتو : "مداخله خارجی ها در امور افغانستان غیر قابل قبول است "
استولتنبرگ منشی عمومی ناتو در بروکسل طی کنفرانس مطبوعاتی گفت : مداخله نیرو های خارجی در سیاست داخلی افغانستان غیرتحمل وغیر قابل قبول است.« تمام بازیکنان خارجی باید به حکومت افغانستان کمک نمایند، نه اینکه در امور این کشور مداخله کنند و به حکومت زیان برسانند». آقای منشی ! موجودیت شما دراین کشور خود یک مداخله آشکار نیست؟ مگر شما خویشاوندان من هستید که بااین آرامی همچون خودی ها از نام من صحبت میکنید؟ .همه میدانند که ریشه مشکل شما درکجاست....ازآنجاییکه رقیبان دیرینه شما (چین ومسکو ) قرار است نشستی درمسکودرمورد افغانستان بخاطر ایجاد یک پیمان جدید دایر نمایند , بدین منظور شما ناراحت شده ایید , ایکاش که این هیاهو شما بخاطرعدم مداخله خارجی ها میبود ؛ تجربه نشان داده است که متاسفانه نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است