هند و پاکستان نباید در افغانستان رقابت کنند
نباید کشور ما میدان رقابت های هندوستان و پاکستان شود، این دو کشور صاحب سلاح های اتمی هستند و در جنگ های نیابتی آنها مردم افغانستان نباید قربانی گردند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۶    ۱۳۹۵/۹/۱۵ کد خبر: 125187 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی در پناه هندوستان بر پاکستان تاخت و احساس کرد که در هندوستان می تواند به پاکستان زور بگوید. غافل از اینکه این کنفرانس دو روز است و بعد باز اشرف غنی میماند و سیاستمداران پاکستانی که باید در مقابل شان کرنش کند.
آیا افغانستان به طور کامل از پاکستان روی برگردانده و به سمت هندوستان گرایش پیدا کرده است؟ آیا با این سیاست پاکستان نسبت به ما نرمش خواهد کرد؟
همچنین گپ و گفت هایی مبنی بر اینکه گفتگوهای پنهانی میان طالبان و حکومت در قطر انجام شده است و این بارهم حکومت افغانستان امیدوار است که طالبان به پروسه صلح بپیوندند. اما گفته می شود در این گفتگو نماینده ای از جانب پاکستان وجود نداشته است. چرا باید این گفتگو ها اینگونه و بدون حضور پاکستان پیش رود؟ مگر نه اینکه پاکستان مرکز و منبع تروریست به شمار می رود و طالبان هم زیر فرمان این کشور می باشند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یاسین حبیب، رهبر حزب بیداری ملی فلاح افغانستان در برنامه «راه حل» گفت: پاکستان از دیر زمان با افغانستان دشمنی دیرینه داشته است. همچنین این کشور با هند نیز دشمنی دارد و از آنجایی که افغانستان روابط حسنه با هند برقرار کرده است، این دشمنی بیشتر هم شده است. در حالیکه این حق مسلم ما است که با هر کشوری که بخواهیم روابط برقرار نماییم و دوستی کنیم.

وی افزود: با این حال به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که کشور ما میدان رقابت های هندوستان و پاکستان شود، این دو کشور صاحب سلاح های اتمی هستند و در جنگ های نیابتی آنها مردم افغانستان نباید قربانی گردند. تابه کی در افغانستان آتش جنگ وجود داشته باشد، تابه کی ملت مظلوم ما در این آتش بسوزد؟ تابه کی ما قربانی دهیم؟ تابه کی ما از کاروان تمدن و ترقی و پیشرفت عقب افتیم. چرا این حالت ما خاتمه پیدا نمی کند و چرا زمامداران ما سیاستی مشخص را در قبال کشورهای دخیل ندارد تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم؟

حبیب، با بیان اینکه پاکستان در ناامنی افغانستان نقش فوق العاده ای دارد اظهار کرد: این پاکستان است که تمویل می شود تا تروریزم تربیت کند. این پاکستان است که به مرکز تروریزم جهانی مبدل شده است. مشخص نیست که به کدام علت تابحال کشورهایی که داعیه مبارزه با تروریزم را دارند، این کشور را تحت فشار قرار نداده اند.

با اینکه آمریکا بارها توسط برخی زمامداران افغانستان متقاعد ساخته شده اند که پاکستان است که آتش جنگ را در افغانستان می افروزد، بازهم تابحال اقدامی برای متوقف ساختن پاکستان نکرده است.

بازهم برای اینکه ما خودکفا باشیم و بتوانیم به اوضاع جنگ و صلح افغانستان و سیاست خارجی آن تسلط داشته باشیم، زمامداران ما باید اختلافات میان خود را حل کنند و به یک وحدت برسند و عواملی که باعث مکدر شدن فضای همکاری و اعتماد می شود را رفع کنند. به بیگانگان چه در سطح منطقه و چه در سطح فرامنطقه اجازه دخالت و دست درازی به مسایل داخلی را ندهند و به مردم و خواسته های آنها بها دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یاسین خان!
خودت را میشناسم که از سر سپردگان گلمرجان هستی!!! با بایدها و نبایدها کار بجایی نمیرسد!!!!!

>>>   هر کس که اهینه ساخت سکندر نمی شود.
جناب یاسین!!!!!
شما منحیث یک افغان حق دارید در قسمت رویداد های کشور تان اظهار نظر نمایید.مگر هیچ وقت انتظار نداشته باشید سخن شما بکرسی بنشیند.ویا معجون حل معضله سیاسی افغانستان طرز دید شما باشد.ریشه سیایس حالت فعلی در کشور به مراتب عمیقتر از ان است که شما به تصویر کشیده اید.گفتار شما ابتدایی ترین ردیف بندی جملات روزمره است است که زبان زد عام و خاص است که حتی کسانی که در سرک ها تایر موتر ها را باد میکنند میدانند.تحلیل سیاسی از دیدگاه یک آگاه سیاسی ویک رهبر باید به مراتب ژرف تر از ان باشدتا چیزی که شما گفته اید.برای یک آگاه سیاسی جمله ذیل که شما فرموده اید
(مشخص نیست که به کدام علت تابحال کشورهایی که داعیه مبارزه با تروریزم را دارند، این کشور را تحت فشار قرار نداده اند.)بسیار بچه گانه است. اول اینکه برای یک خواننده مثل من ذهنیت میدهد که آقا!وقتی شما مشخص بودن این مطلب را نمیدانید از مردم چه انتظار دارید؟ویا انکه گفته اید (زمامداران باید اختلاف خود را حل کنند)این یک تحلیل سیاسی نیست این یک امر است یک توقوع است در حالیکه اگر این کار هم شود شاید حقایق برملا سازد که شما خود هم در این اختلافات دست دارید.در نهایت بلای هر جمله این مضمون شما میتوان صفحه ها نوشت بنا برین توقع من منحیث یک خواننده از شما که ادعای رهبری را هم دارید این است که در مطالب تان عمیق تر صحبت کنید خیر است وظیفه شماست که مطالعه کنید تحقیق کنیدببینید سیاسیون چطور صحبت میکنند چطور مسایل را به تحلیل میگرند.
به این خو نمی شود که هر که بینی خود را رنگ کرد ادعا کند که رنگمال است.

>>>   دو کشور رقابت می کند افغا نستا ن در جنگ بین دو کشور در می گرد

>>>   باکمال تاسف که غنی همواره در سیاست های خود شتاب زده واحساساتی عمل کرده

>>>   افغانستان نه تنها میدان جنگ و رقابت بین هند و پاکستان است که میدان رقابت و جنگ دنیا شده است هر کس از هر طریقی چه جنگ ابزاری و چه جنگ روانی در افغانستان فعالیت می کند در این بین نیز بی شمار هستند افرادی که افغان بودن خود را زیر پا گذاشته و در خدمت دشمن در آمده اند بی شمارند بی شمار....

>>>   نواده خان عبدالغفار خان پسر خان اسفندیار ولی خان : از پدر و اجداد پاکستانی هستیم و در دفاع از پاکستان خون می دهیم. سالها اسفندیار ولی و پدرش با تکان دادن پرچمهای سرخ کمونیستی از دولت حزب دمکراتیک خلق افغانستان میلیاردها دالر پول گرفتند. همچنن سالها از دادود خان هم پول گرفتند. اما تخم خود را در سبد پاکستان گذاشتند. کسانی که سالها فریب اینها را تحت عنوان خط دیورند خورده اند بهتر است اگر خودکشی نمی کنند لا اقل دست از ادعای دیورند خواهی بردارند تا بلکه کشور رو به آرامش بگذارد. چون دل شان خوش به همین پشتونهای پاکستانی بود . که آنها هم حالا آب سردی روی دست شان ریختند. پس دیگر هیچ دلیل بر ادامه این وضعیت نیست.

>>>   جناب یاسین خان اگر چی در سیاست آنقدر دست رسی ندارم وباز هم نظر به تجربه که دارم از سیاست. مشکل افغانستان گروه طالبان، شبکه حقانی و یا داعش نیست. بنظر من مشکل اساسی افغانستان مرز بین کشور افغانستان و پاکستان میباشد که دیوورند نامیده میشود. تا که مشکل دیورند حل نگردد در افغانستان هیچگاه صلح و ثبات نمی اید.

>>>   آیا پرسیده میتونانم تا به کی افغانستان میدان نبرد باقی خواهد ماند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است