انتخاب کمیشنرها، سلیقه ای و سیاسی بود
کمیشنران قبلی انتخابات که متهم به تقلب و خیانت در آرای مردم بودند، به جای اینکه محاکمه شوند به عنوان مشاوران رییس جمهور گماشته می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۵/۹/۱۳ کد خبر: 125048 منبع: پرینت

چشم اندازی از انتخابات آینده با معرفی چهره های جدید در کمیسیون های انتخاباتی رقم خورد. اعضای پیشین کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخابات که متهم به تقلب انتخاباتی بودند از سمت های خود برکنار اما هم اکنون به عنوان مشاوران رییس جمهور گماشته شدند. تا اینجای کار چه آینده ای در پیش روی انتخابات پیش رو خواهد بود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، محمد حسن شریفی بلخابی، عضو مجلس نمایندگان در گفتگو «بانگاه» گفت: پیشنهاد من به رهبران حکومت وحدت ملی این است که قانون و اصول در همه دنیا است که وقتی یک تنش و تضاد و تقابل پیش می آید، راه حل آن گفتمان است. رییس جمهور باید آنقدر صبر و حوصله باید داشته باشد که حرف های طرف مقابل را بشنود و گوش کند. تا اینکه از این جنجال ها و انحصاری که هم اکنون در آن است، بیرون آید.

وی، در رابطه با گزینش کمیشنرها گفت: جامعه مدنی، جامعه جهانی، نهادهای اجتماعی و مردم همه ادعا دارند که آن خواستی که داشتیم و عدالت لازم در انتخاب کمیشنرها در هر دو کمیسیون مراعات نشده است. این محصول همان عدم وجود گفتمان در حکومت است.

بلخابی، با انتقاد از طریقه گزینش کمیشنرها بیان داشت: ما طرفدار ثبات، امنیت و بازسازی، هستیم و بسیار خوشحال می شویم که در این روزها پروژه خط آهن آقینه افتتاح شده و قرار است پروژه های دیگری نیز افتتاح شود. اما باید گفت که اگر می خواهیم به طرف ثبات حرکت کنیم، یکی از بحث های ثبات و امنیت بحث انتخابات است. ما باید در این مورد اصولی و قانونی حرکت کنیم. در حال حاضر می بینیم که قانون انتخابات، بدون طی مراحل قانونی آمد. پس باز هم ما به طرف بی قانونی ها پیش رفتیم. همچنین آن اصلاحات همه جانبه ای که به مردم افغانستان و جامعه جهانی وعده سپرده شد، نیامد. بدتر از همه اینها این است که ، کمیشنران قبلی انتخابات که متهم به تقلب و خیانت در آرای مردم بودند، به جای اینکه محاکمه شوند به عنوان مشاوران رییس جمهور گماشته می شوند. در اینجا بازهم حرکتی سیاسی و برخوردی سلیقه ای صورت گرفته است.

این نماینده مجلس، در خصوص مشکلات اصلاحات انتخابات بیان داشت: چالش ها و مشکلاتی که در فراروی انتخابات لیست شده، بارها از رسانه های مختلف و افراد مختلف سیاسی گفته شده است و جامعه مدنی هم بارها آن را فریاد کرده است. اما این حرف ها درد انتخابات را دوا نمی کند. قانون یا همان فرمانی که در مورد انتخابات صادر شده جامع نیست و مشکلات خود را دارد. همچنین شرایط انتخاباتی که تعیین شده، با شرایط افغانستان تطابق ندارد. انتخابات با بحث تک حوزه ای در این کشور بسیار زود است و حتی خلاف قانون اساسی در افغانستان است. این موضوع یک چالش بزرگ در انتخابات افغانستان خواهد بود. بحث تک حوزه ای به سمت قومیت گرایی پیش می رود و تبلیغات انتخاباتی را رنگ و بوی قومی می دهد. اگر انتخابات با بحث تک حوزه ای پیش رود این زورمندان و سران قبایلی هستند که روی کار می آیند و دست جوانان و تحصیلکردگان بسته می شود و محدود می گردند در حالیکه پارلمان جایی است که باید نخبگان و تحصیلکردگان ما بیایند چراکه قرار است آنها قانون را وضع کنند.

وی، در خصوص مشکلات انتخابات پیش رو بیان داشت: قرار بود وقتی کمیشنرها تعیین می شوند از لحاظ تکنیکی و تخصص بررسی شوند اما دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد و کمیشنرها بر اساس مسایل سیاسی و سلیقه ای انتخاب شدند. تعیین چنینی کمیشنرها در دوره قبل مارا با مشکلات بزرگی روبرو کرد. اگر با همین روش پیش برویم، انتخابات پیش رو بدتر از انتخابات قبلی خواهد بود. ده ها اشکال دیگر در انتخابات وجود دارد که باید یکی یکی در پی هم دیگر اصلاح شود تا اعتماد از دست رفته مردم دو مرتبه به دست آید. همچینن وضعیت امنیتی در حال حاضر اینچنین وخیم می باشد، حکومت با ایجاد نکردن شرایط امنیتی چطور می خواهد انتخابات را برگزار کند؟

بلخابی در اخیر گفت: متاسفانه پایه کارهایی که تاکنون برای انتخابات انجام شده است، انجام وظیفه حکومت نبوده است، بلکه به دلیل جذب کمک هایی بوده است که قرار بوده از جامعه جهانی بگیرند. حکومتیان تمام این کارها را انجام داده اند که به جامعه جهانی بگویند ما چنین کارهایی را انجام داده ایم و به تعهدات خود عمل کرده ایم. آنها تا بحال نه به فکر افغانستان و نه به فکر مردم آن نبوده اند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای آدمک ها به خاطری که خود را در ردیف انسانها جلوه دهند ، آهن کهنه ای خود را طلایی رنگ میکنند و با همان مغز های منفرد به خود شان، فکر میکنند همه قبول کردند که این طلا است. غافل از اینکه بدانند که طلا از خود تعریف مشخص و خصوصیات خود را دارد که در دیگر فلزات پیدا نمی شود

>>>   ریيس جمهور! خود خوانده كه خود عامل نقض قانون و چپاول است!
کمیشنران پیشین کمیسیون های انتخاباتی (مشاوران کنونی رئیس جمهور) بیش از 30 موتر لند کروزر و هایلکس را بر بنیاد فرمان رئیس جمهورغنی با خود برده اند.
رئیس جمهور گفته بود که به کمیشنران جدید موتر و امکانات جدید فراهم می کند، اکنون کمیشنران جدید موترهای روسای دارالانشای را مورد استفاده قرار می دهند.
مشاوران بزرگوار محافظان و کانتینرهای را که کمیسیون برای بود و باش محافظان شان تهیه کرده بود، نیز مسترد نکرده اند.
پاینده باد...
قاسانى

>>>   کمیشنر ها نقلب نکردند بلکه تقلب عبدالله و اشرف غنی کردند
بصیر نظری

>>>   اقای شریفی شما هم در خمیر مو و در .....استخوان میپالید اعضای کمسیون سابقه هم سلیقه ای بودو اعضای کنونی هم سلقه ایست انتخاب انها تحت نظر تمام کسانی که در حکومت دست بالا دارند صورت گرفته است اعضای کمسیون سابقه هم به تقلب کشانده شدند واعضای کمسیون فعلی هم به واسطه همین کسان به شمول شما به تقلب کشانده خواهد شدچرا ظاهر فریبی میکنید و خود را در عقب این کلمات پنهان میکنید.بسیار احمقانه خواهد بود که بپذیریم اعضای کمسیون سابقه بدون دست داشتن سران حکومت وحدت ملی به تقلب دست زده باشند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است