از مرگ، طلا آفریدند!
سرزمینی که سال ها با کشت تریاک، آفریننده مرگ بود اکنون تبدیل به بهشتی برای طلای سرخ شده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۰    ۱۳۹۵/۸/۸ کد خبر: 123284 منبع: پرینت

زعفران افغانستان از میان ۳۰۰ گونه‌ی زعفران از کشورهای مختلف، برای سومین سال پیاپی بهترین زعفران دنیا از سوی انستیتوت جهانی ذایقه و کیفیت انتخاب شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، طلای سرخ افغانستان تنها با گذشت یک دهه چنان رشدی داشته است که با عنوان مرغوبترین زعفران جهان به دنبال تسخیر بازارهای جهانی است.

ولایت هرات پیشگام کشت این محصول به دلیل زمین های مرغوب به قطب سرخ کشور تبدیل شده است که می تواند الگویی برای دیگر ولایت های افغانستان باشد تا به جای کشت تریاک که جدایی از خطرات بازار سیاه این محصول، دلیل ویرانی زندگی مردمان جهان است، می تواند تبدیل به یکی از زیباترین محصولات کشاورزی شوند که یکی از بهترین بازارهای جهان را در اختیار دارد.

در حالی نام زعفران افغانستان به دلیل کیفیت بالا خواهان زیادی در سطح بین المللی دارد که محصولی نوپا در کشور می باشد و اکنون تنها یک درصد از صادرات جهان را شامل می شود.

کارشناسان امور زراعتی با بیان اینکه خریداران زعفران در جهان همواره به دنبال باکیفیت ترین زعفران بوده اند، عنوان می کنند که برند افغانستانی این گیاه طی چهار سال گذشته به عنوان مرغوب ترین زعفران جهان شناخته شده است.

بکر بودن زمین ها و تفاوت در حاصلخیزی این گیاه که عمدتا در هرات کشت می شود از دلایل کیفت بالای محصولات است که پس از آنکه زعفران کشور از سوی انستیتیوت بین المللی ذایقه و کیفیت، جایگاه اول را گرفت، تقاضا برای زعفران افغانستان بیشتر شده است.

رشد روزافزون زعفران در افغانستان برخی از تولید کنندگان این نبات را در سطح منطقه و جهان نگران کرده است که صادرات این محصول را در رقابت ناسالم و اعمال سازماندهی شده با مشکل روبرو می کند. ایران که خود 96 درصد صادرات جهانی زعفران را در دست دارد، صادرات پیاز زعفران را به افغانستان قاچاق می نامد.

مرغوبیت بالای زمین های افغانستان در کنار قیمت بالا و بازار متقاضی، دیگر کشاورزان ولایت ها را برآن داشته است که به دنبال کشت این طلای سرخ در جایگزینی تریاک باشند.

برخی از کشاورزان با رشد روزافزون این محصول و بازار متقاضی، دست به کشت دواطلبانه زده اند که این گامی بلند در بخش کشاورزی افغانستان می باشد.

افغانستان در حالی با معضل گسترده بی کاری روبروست که مناطقی با آب و هوایی مناسب و زمین های مرغوب برای کشاورزی دارد و می تواند با بکارگیری برنامه جامع و کارآمد نه تنها نیازهای داخلی را برطرف کند بلکه مانند زعفران به یک صادرکنند تراز اول تبدیل شود.

نگرانی های کشوری مانند ایران که خود عمده ترین صادر کنند این محصول است و شاید این نگرانی نسبت به در دست داشتن یک درصدی افغانستان از صادرات این محصول، اغراق کننده به نظر برسد اما کیفیت بالای محصول زعفران افغانستان و تقاضای بالای جهانی آن، می تواند افغانستان را در آینده به قطب زعفران جهان تبدیل کند.

رسیدن به جایگاهی که فقط یک دهه از کشت زعفران در کشور می گذرد و اکنون به مرغوب ترین محصول زعفران جهان تبدیل شده است گامی بزرگ برای کشاورزی افغانستان است که می توان امیدوار بود که در روزگاری نه چندان دور، جهان افغانستان را به جای جنگ و تریاک با طلای سرخ بیاد آورد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پیاز زعفران را از ایران می گیرید ان وقت می شود زعفران افغانی جالب است

>>>   ایران از افغانستان حمایت خواهد کرد

>>>   جنگ تریاک طالب را کرزی، غنی، اتمر و استانکزی رهبری میکنند. کشت زعفران را دهقانان مظلوم و فقیر کشور رهبری میکنند و از وحشت طالب و فاشسیزم دولت کابل تنفر دارند و در عذاب اند

>>>   در دنيا فقط دو كشور است كه افغانستان با به اصطلاح تاريخ پنجهزار ساله و غيرت افغاني اش از آنها كمك نگرفته و گدايي نكرده است؛ يكي سومالي كه سرزمين دارد و دولت ندارد، ديگرش كردستان كه هنوز تشكيل نشده است.

>>>   طالب تریاک کشت و میکند و هیروئین میسازد دهقانان فقیر غرب کشور زعفران کشت میکنند و عطر و ذائقه خوشی بمردم میدهند تفاوت بین طالب قاتل و مردم بافرهنگ این است

>>>   ایکاش زعفران ما خراب میبود ریس جمهور وحکومت خوب میداشتیم .مسافرجبری

>>>   زنده وموفق سربلند باد زعفران کاران عزیز وطن !
هراتیان افتخار ونیک نامی آفریدند !
حالا چرس وبنگ وتریاک کاران هم باید تغیر مسلک دهند واز راه حلال وقابل قبول مردم وخدا برای خود روزی ونان حلال بدست آورند از حرص و آزبگذرند وبیشتر باعث شرمندگی وبد نامی مردم ووطن خود نشوند
ر

>>>   درود سلام بر این خواهران زحمتکش دولت یا شهرداری باید از این ها قدر دانی کند برای انها کمک کند
راستی یک قصه کنم برای تان نه نه یک شوخی کنم
ایرانی ها گفته این زعفران مال افغانستان نیست زعفران ترکیه هست تازه گفته ما با سازمان یونسکو
صحبت کردم که باید زعفران ایران و زعفران ترکیه مشترک در سازمان یونسکو ثبت جهانی شود
نبی جاغوری

>>>   در پس هر شب تاریک صبح روشنی هست.خدایا صبح ما را روشنتر بفرما.آمین
>>>   بیادر ایرانی حوصله پیشه کو، در این که پیازشه از ایران گرفتیم هیچ شکی نیست. ولی خاک ملک ما حاصلخیز است. از جانب دیگه تعیین کیفیت زعفران در دست مانیست.

>>>   به برادران و خواهران تلاشگر هراتی تبریک میگم.
جدا از اهمیت صادرات محصولاتتان همین که در چنینی وضعیت نابسامان منطقه جوانان شما به جای پیوستن به گروه های خطرناک و یا کشت تریاک دست روی زانوی خود گذاشتند و با زحمت و تلاش مزارع زعفران را در هرات به وجود اوردند جای تبریک فراوان دارد و هیچ اهمیتی هم ندارد که پیاز ان را از ایران دریافت کردید یا جای دیگر مهم کار شماست.
افرین بر شما
محمد از ایران

>>>   باسلام
زعفران مرغوب تولید کنید ، بفروشید و سود کنید... در جهان اول شوید... از ایران و همه کشورها پیشی بگیرید ولی شمارا بخدا فقط تریاک و مواد مخدر خانمانسوز تولید و صادر نکنید. باتشکر
علی - تهران

>>>   شما خود به ما یاد دادید دانشمندان ما را ایرانی معرفی میکنید پیاز زعفران که چیزی نیست علفه دیگه موخ نیست
اساغرث هیاطله

>>>   آقای که نوشته پیاز ایرانی را میبرند بعد میگویند زعفران افغانی توجه بفرماید که خیلی از چیزها اینگونه است شما پراید کره آوردید گفتید تولیدر ایران حرفت آنقدر مسخره است که نیاز به گفتن نیست

>>>   تا میتوا نید تنگ نظری کنید آفرین بر این عقل
فارسی ها را بیچاره کردید دیکر چه میخواهید
به این زخمی زبان تان خوب شما اعلان کنید بنامی ایرانی

>>>   تریاک درقبال پیاززعفران بدبخت کشاورزایرانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است