زعفران افغانستان بهترین زعفرانِ جهان شناخته شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۳    ۱۳۹۵/۸/۸ کد خبر: 123282 منبع: پرینت

زعفران افغانستان از میان ۳۰۰ گونه‌ی زعفران از کشورهای مختلف، برای سومین سال پیاپی بهترین زعفران دنیا از سوی انستیتوت جهانی ذایقه و کیفیت انتخاب شد.

به گزارش اطلاعات روز، زعفران افغانستان در رقابت با زعفران ایران و اسپانیا، به‌عنوان بهترین زعفران سال برگزیده شده است.

انستیتوت جهانی ذایقه و کیفیت که مقر آن در بروکسل قرار دارد، اعلام کرده است که زعفران افغاسنتان بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران در جهان است.

افغانستان با داشتن آب وهوای خوب برای کشت و برداشت حاصلات بهتر زعفران مناسب است و بربنیاد ارزیابی‌ها اگر این گیاه صنعتی به‌گونه‌ی لازم کشت شود، حاصلات آن تا سه برابر نسبت به کشورهای دیگر افزایش می‌یابد.

از زغفران به‌عنوان طلای زراعتی یاد می‌کنند. گفته می‌شود هر کیلو زعفران در ولایت هرات در حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد. قیمت جهانی برای یک کیلو زعفران افغانستان دو هزار دالر و تقاضا برای این زعفران در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

در همین حال اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در صفحه‌ی رسمی فیسبوکش نوشته است که کشت نبات زعفران از سال ۲۰۰۲ به این‌سو در افغانستان گسترش یافته ودرحال حاضر تولید این نبات با کمیت ۳.۵ تٌن در سال بیش از ۴.۵ میلیون دالر عاید برای دهقانان به‌دست می‌آورد.

در حال حاضر ۱۱۵۰ هکتار زمین زراعتی در سراسر کشور تحت کشت زعفران قرار دارد و تلاش‌ها برای گسترش این مزارع بیشتر شده است.

به گفته‌ی آقای ضمیر به اساس استراتژی انکشاف زعفران که در جریان همین سال تصویب شد، تا چهارده سال آینده میزان تولید زعفران در کشور به ۱۴ تُن در سال خواهد رسید.
گفتنی است که درجریان سال جاری وزیر زراعت کشور تفاهم‌نامه‌ی صادرات زعفران افغانستان را با کشور چین نیز به امضا رسانیده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در دنيا فقط دو كشور است كه افغانستان با به اصطلاح تاريخ پنجهزار ساله و غيرت افغاني اش از آنها كمك نگرفته و گدايي نكرده است؛ يكي سومالي كه سرزمين دارد و دولت ندارد، ديگرش كردستان كه هنوز تشكيل نشده است.

>>>   به لطف ایران وهدیه ایران به افغانها پیاز زعفران تا از کشت خشخاش حلو گیری کنند از ایران یک جهان سپاس را داریم

>>>   طالب تریاک کشت و میکند و هیروئین میسازد دهقانان فقیر غرب کشور زعفران کشت میکنند و عطر و ذائقه خوشی بمردم میدهند تفاوت بین طالب قاتل و مردم بافرهنگ این است

>>>   کامنت اول خودش شخصیت فامیلیش رانشان می دهد.ماقابلیت هاوگنجایش تولید محصولات استراتژیک باغی ازپسته وبادام تامحصولات استراتژیک گندم وحتی صادرات آنهابه پیمانه میلیونهاتون که میلیاردهادالرمی تواندعاید ماکندداریم امابه کشت زعفران چندمیلیون دالری دل خوش کردیم .
شیوا.بلخ

>>>   ایکاش زعفران ما خراب میبود ریس جمهور وحکومت خوب میداشتیم .مسافرجبری

>>>   از کشاورزان افغانستانی عزیز تقاضا می شود که با کشاورزان ایرانی همکاری کنند تا کشت زعفران با کیفیت ،به مقدار فراوان تولید شود. /
ایران بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است. و در جهان حرف اول صادرات را می زند.و بیشترین ارقام پر محصول زعفران را در جهان دارد. با همکاری کشاورزان دو کشور می شود زعفران با کیفیت تر و مرغوب تر به مقدار فراوان تولید کرد...
محمدرسول یک کشاورز از شهر گرگان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است