گفته های جنرال دوستم حقایق غیر قابل انکار است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۲    ۱۳۹۵/۸/۶ کد خبر: 123196 منبع: پرینت

موضع گیری های اخیر جنرال دوستم نشان می دهد که حکومت وحدت ملی به لحاظ سیاسی پارچه و پارچه و پراکنده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper) ، آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی گفت: وی نفس آنچه جنرال دوستم به عنوان مساله انحصار قدرت و تمامیت خواهی و همه چیز را در یک نهاد جمع کردن درباره حکومت گفته است کاملاً درست است.

وی افزود: تمام آن چیز هایی که جنرال دوستم اشاره کرده است، حقایقی است که ما نمی توانیم آن را انکار کنیم.

آشنا گفت: به این موضوع نه تنها جنرال دوستم پرداخته بلکه یار دیگر انتخاباتی اشرف غنی، احمدضیا مسعود هم قبلا به این مسایل پرداخته است و همچنین سر و صدای شریک قدرت اشرف غنی در ریاست اجرایی ماه های قبل از رسانه ها بر آمد چرا که آنها نتوانستند مشکلات را در درون رفع کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وطندار محترم شما شاید متوجه شده باشید هر باری که ریس جمهور سخن از اصلاحات در دولت تاکید میکند به قومگرایی ، خودخاهی وغیره متهم میشود. آقایان باید آهسته آهسته درک کنند که این همه غوغا و نیرنگ برعلاوه اینکه به مفاد خود و تبار شان نیست بلکه به آسیاب دشمنان وطن آب میریزند.
...بیسواد

>>>   غنی بیماری فاشیسم و قومپرستی و امحصدر قدرت و دیکتاتوری دارد. این شخص افغانستان را نابود و تجزیه میکند. غنی بعلت بیماری شخصیتی خود هیچ کس را از اقوام غیر پشتون را در قدرت و حکومت شریک نمیکند از اقوام غیرپشتون بحیث مامور و مزدور و برده استفاده میکند. غنی خطرناک و بیمار است

>>>   عرض حرمت و احترام به همه خوانندګان ګرامی
در مورد موقف جنرال دوستم باید بګویم که نامبرده بازهم وسیله دست دیګران شد زیرا اولا برای شخص دوستم لازم نبود که در عملیات های ضد طالبان در شمال کشور اشتراک نماید زیرا موصوف معاون اول ریس دولت می باشد و شخص دوم مملکت است و اجرای چنین عملیات ها وظیفه یک قوماندان غند و یا لواء می باشد ، حال میایم بالای موضوع اینکه ګویا اشرف غنی متعصب است البته به ګفته دوستم ، ولی شما ببینید که تعصب از کجا و کی الوده به تعصب قومی است ، اولا در جریان دو سال که جنرال دوستم به صفت معاون ریس جمهور ایفای وظیفه میدارد ایا غیر از فاریاب و جوزجان کدام جایی دیګری هم در افغنستان در عملیات ها اشتراک ورزید؟ این خود نمونه تعصب است ، ګذشته ازان دوستم به چه حق اتهام وارد میکند که ګویا اشرف غنی پشتون پرست است و میګوید که پشتون باشید و لوګری همه کاره هستید ایا دوستم حق انرا دارد که بالای قوم پشتون و مردم لوګر چنین اتهام را ببندد ، علاوه براین ایا از ولایت لوګر ستانکزی ریس امنیت ملی می باشد که نامبرده شرم مردم لوګر می باشد دیګر جناب دوستم نشان بدهد که کسی در مقامم بلند دولتی اجرای وظیفه نماید ولی امروز از قوم ازبک تعداد زیاد وزیر ، معین و سفیر و ریس داریم پس به جنرال دوستم میګویم که یکبار سر در ګریبان خود نماید و بازهم تجارب ناکام ګذشته را تکرار نکند زیرا در زمان حکومت نجیب هم یکبار چنین کرد که تا امروز مردم ما بیچاره هستند ، دوستم نباید بار ثانی اله دست دیګران قرار بګیرد زیرا حالا به ګفته مردم اوغایتا نیست و برباد خواهد شد .

>>>   ارگ پرونده جنایات جنگی جنرال دوستم را به سر میز قاضی دادگاه لاهه گذاشته است

یکی از قوی ترین کارت های بازی پشتونست های تکنوکرات در ۱۵ سال اخیر ترساندن جنگسالاران از محاکمه به ارتکاب جنایات جنگی در دادگاه بین المللی در لاهه موسوم به International Criminal Court بوده است. این در حالی بود که اکثریت تکنوکراتهای پشتونیست از خلیلزاد گرفته تا غنی، احدی، جلالی، اتمر و کرزی خود شان بحیث تیوریسین ها در کنار جنایتکاران از گلبدین گرفته تا حقانی و طالبان قرار داشتند. اما آنها در رکاب ماشین نظامی، پولی و سیاسی غرب بحیث تکنوکرات و دموکرات های کاذب از کارت جنگسالار و جنایت کار برای امتیاز گرفتن استفاده ای اعظمی نمودند.
دموکرات های کاذب نسبت به هر جنگسالار دیگر از جنرال دوستم با دو انگیزه قومی نفرت دارند: یکی نقش او در سرنگونی حکومت نجیب و دیگری نسل کشی طالبان بحیث فرزندان قبیله در دشت لیلی. چنانچه در ۱۵ سال گذشته هر باریکه دعوای حق و تقسیم عادلانه قدرت مطرح می گردید، پشتونستها فورا پرونده جنایات جنگی او را بر سر میز قاضی دادگاه جنایات جنگی در لاهه می گذاشتند و بدین ترتیب او را خاموش می ساختند و یا در خدمت خود می گرفتند. چنانچه خلیلزاد در کتاب خود نوشت:" هیچ جنگسالاری به اندازه دوستم کرزی را خشمگین نمی ساخت، اما ما برایش مشوره می دادیم برای توازن قدرت در شمال به او ضرورت داریم".
منظور خلیزاد توازن قدرت در شمال بمعنای ثبات و عدالت در شمال نیست. هدف او استفاده از دوستم بحیث ابزار در سرکوب نیروهای ملی و فرزندان اصیل شمال و ایجاد بی اتفاقی میان اقوام غیر پشتون در شمال بود.
اما زمانیکه ماموریت خلیلزاد در افغانستان به پایان رسید، کرزی در جستجوی بهانه و گرفتن انتقام خون طالبان در دشت لیلی می گشت تا اینکه در مسئله ای جنجال دوستم با اکبربای ناخن افگار دوستم بدست کرزی افتید. کرزی مدت ۸ ماه دوستم را در خانه اش در کابل در محاصره و حبس خانگی قرار داد و حامیان خارجی خود را متقاعد ساخت که زمان انتقام و مجازات او فرا رسیده است و باید با زور و حتا دیسانت نیروهای امریکایی به خانه وی حمله کنند او را زنده و یا مرده دستگیر کنند.
دوستم که عضو جبهه ملی بحیث اپوزیسیون در تحت رهبری استاد ربانی و مارشال فهیم بود، بار ها از استاد ربانی، مارشال فهیم و امر الله صالح رییس امنیت کرزی التماس نمود که او را نجات دهند، سر انجام به وساطت آنها و نقش امر الله صالح در قناعت دادن غربی ها وی از عملیات انتقام جویانه ای کرزی نجات یافت، ولی کرزی گفت که او باید از افعانستان به ترکیه پناهگاه او تبعید شود. رییس جمهور ترکیه هوا پیمای شخصی خود را فرستاده و وی را به ترکیه از افغانستان انتقال داد. اما با تضمین دولت ترکیه او در انتخابات ۲۰۰۹ به شرط حمایت از کرزی دوباره به افغانستان برگشت. کرزی همچنان تلاش کرد که او را زمانیکه در یک پست تشریفاتی نظامی در ارگ ریاست جمهوری بحیث "رييس ارکان سرقومندانی اعلی قوای مسلح افغانستان" تقرر نموده بود زهر بدهد ، ولی با مداخله ترکیه کرزی دست از کشتن دوستم کشید.
در انتخابات ۲۰۰۹ زمانیکه دوستم از کرزی حمایت می کرد، اشرف غنی بحیث کاندید رقیب وی در روزنامه های غربی کرزی را متهم کرد که از یک جنایت کار جنگی دوستم کمک می گیرد. اما در انتخابات ۲۰۱۴ اشرف غنی خود دوستم را بحیث متحد خود در رقابت با داکتر عبدالله انتخاب کرد و عجالتا پرونده جنایات جنگی او را کنار گذاشت. چنانچه دوستم بخاطر جنایات گذشته اش معذرت خواست.
اما خلیلزاد اخیرا در یک مصاحبه در تلویزیون طلوع گفت که دوستم را من تشویق کردم که از جنایات گذشته اش از مردم افغانستان معذرت بخواهد. او همچنان از حکمتیار سلطان جنایتکاران افغانستان خواست پیش ازینکه توافقنامه صلح با دولت غنی را به امضا برساند از مردم افغانستان معذرت بخواهد. ولی تا حال حکمتیار نه تنها معذرت نخواسته است، با چشم سفیدی و بی شرمی خود را پاک ، بی گناه و قهرمان صلح معرفی کرده است.
چرا پشتونستها باری دیگر پرونده جنایات جنگی دوستم را روی دست گرفته اند؟
دوستم بحیث یک انسان احساساتی و خشونتگرا در صحبت اخیر خود دو اشتباه خیلی بزرگ کرد. این دو اشتباه آتش انتقام خون طالبان در دشت لیلی و سقوط حکومت داکتر نجیب را در دل و دماغ پشتونها از دموکرات تا کمونست، مجاهد و طالب و داعش باری دیگر شعله ور ساخت.
این دو اشتباه اینست:
۱) پراندن حکومت غنی مثل حکومت نجیب الله در ظرف دو ساعت
۲) یاد آوری نسل کشی طالبان در دشت لیلی و شمال کشور بحیث داکتر طالب کش
پشتونست ها با ضعف های دوستم خوب آشنایی دارند. ارگ چهار کارت بازی در برابر جنرال دوستم دارد:
۱) دادن چند کرسی تشریفاتی دیگر برای نزدیکان او از جمله پسر او باتور خان تا فرا رسیدن انتقام بدون سر و صدا
۲) جنگاندن او با تاجیکان و یا هزاره ها در شمال از طریق پروژه توطیه
۳) پیش کشیدن پرونده جنایات جنگی او در دادگاه لاهه توسط حامیان بین المللی شان
۴) فرار دادن او به ترکیه پناهگاه همیشگی او.

اما پرسش اساسی اینست که بر اساس کدام عدالت پرونده یک جنایتکار در دادگاه جرایم جنگی باز میشود ولی پرونده جنایتکار و تروریست معروف مثل حکمتیار بسته شده بحیث" د سولی اتل " جای دوستم را پُر می کند؟

>>>   حافظه تاریخی نداریم !
اگر حافظه تاریخی می‌داشتیم و از گذشت روزگار پند می‌گرفتیم شبرغان رفته و برای احیای یک "جنازه سیاسی" ناسپاس هرگز تلاش نمی‌کردیم. تجربه نشان داده که جنرال دوستم هر باری که شکست سیاسی و نظامی خورده - از دوره مقاومت آغاز تا به دوره محاصره‌ خانه‌اش در کابل توسط کرزی - به حمایت جمعیت و متحدان جمعیت در میان اقوام کشور دو باره سر پا ایستاده شده، اما ناسپاس‌مندانه همواره به روی این حزب شمشیر کشیده است.
دوستم، همان هیولای فرانک‌شتاینی است که هر قدر احیااش کنیم و تقویت‌اش نماییم، خود مان را خواهد بلعید.
لطفا این جنازه سیاسی را به حال‌اش بگذارید تا در آینده قدر و حرمت جمعیت را بداند.
عبدالشهيد ثاقب

>>>   فريب فيس بوك چلونكى ها را نخوريد!
بركنارى أتمر و اجراى كامل توافقات و شروع مذاكرات براى حل مسله ملى تنها راه نجات وطن است !

>>>   از زبان دوستم بی سواد کله خام معاون غنی کله خراب كه گفتند :
به داكتر صاحب أشرف غني گفتم ، رئيس صاحب مره آزرده نكنيد ، داكتر نجيب هم مره آزرده كرد خير نديد افغانستان خراب کردم ، استاد رباني شهيد هم مره آزرده كرد خير نديد با حکمتار صاحب کابل خراب کردم ، كرزي هم مره آزرده كرد خير نديد من به ترکیه رفتم
!! به داكتر صاحب أشرف غني گفتم ، رئيس صاحب مره آزرده نكنيد که امروز مه افغانستان دوباره خراب کردم

>>>   اوغان ها چی حال انداخته اند در این صفحه حالا که یک مرد پیداشده ویک اوغان کوچی راچند کلام گپ گفته همگیشان طرفدار طالب و داعش شدین کلام حقیقت تلخ است اما سوال من از پشتونها لوگری.قندهاری.جلاآبادی.خوستی.کنری.قندزی.سرپلی.فراه.غزنی.و ازهمه اوغانها که همگیشان پشتوانه ایشان به طالب ویاداعش سرمیخورد این است که در طی بیشتر از دوصدسال است که حکومت افغانستان دردستان نکبت شماافتاده همان یکیتان که خدمت کرده کدام است چقدرکشوررا بطرف پیشرفت وطرقی
هدایت کرده وکدامش آدمکش نبوده در حکومت فعلی ریس جمهور اوغان مخالف اوغان جنگ ودعوا سرچی است گلبدین میگه اشرف غنی .... فروش است اشرف غنی میگه گلبدین دزداست وبه نام جهاد ناموس فروشی میکنه طالب میگه داعش کافراست داعش میگه طالب کافراست والقالده میگه همگیتان کافرهستیداین کسانیکه درگیرجنگ هستند همگیشان قوم و طایفه اوغان است در قدم اول چون افغانستان یک کشوراسلامی است وخواهدبود باید مشخص شودکه کدام این گروها کافراست وکدامش مسلمان که مردم افغانستان بفهمندکه کافراینهاکیست ومسلمان اینهاکیست مردم بیخی گیج شدن درمسله قوم اوغان ...ی ک

>>>   دوستم با دشمنان کشورجنگیده اما حکمتیار مردم کشور را به خاک و خون کشیدهو در این پانزده سال اخیر نیز بر علیه دولت و و ملت افغانستان توطئه کرده و آرام ننشسته است ولی در عین حال چونه پشتون است از سوی اشرف و اطرافیانش به بغل گرفته می شود تا از بین نرود و نابود نشود.

>>>   گفته های آقای جنرال دوستم کاملا راست است آقای ریس جمهوراگرقوم پرست نباشد
چند وزارت را به قوم ازبیک داده
چند ولایت را به قوم ازبیک داده
چند کشور را سپیری شانرا به قوم ازبیک داده
نداده است برعلاوه اینها هم صلاحیت های معاون اول را هم گرفته هرکس هم باشه دلش درد میکنه اگر جنرال صاحب نمی بود اشرف غنی ریس جمهورهم نمی بود به رای جنرال دوستم برنده شد
آیا این حق اش بود به این قسم به حق اش ظلم میکرد

>>>   دوستم شخصی است که با قوم خود در معامله گری صادق است به این معنی که به هرف طرف لول میخورد اینگونه لولگریها هیچ سودی به قوم و قبیله وی نمیرساند بلکه محبوبیت برادران ازبک را در بین دیگر اقوام به صفر رسانیده است.چند تبعات زشت معامله گریهای دوستم برای شما پیشکش میگردد:
1-ماهیتا ازبکان که در دورون دولت ایفای وظیفه مینمایند تعهد به افغانستان ندارند بلکه امتیاز میگیرند و در تلاش امتیاز هستند ولو اگر بقتل مردم بی انجامد.
2-پاکستان و بخصوص سازمان استخبارات از حماقت و بی ماهیت بودن شخص دوستم بسیار استفاده خوب کرد مثلا در وقت طالبان در مراحل اوایل دوستم نمایندگی در g10 اسلام اباد داشت و به ضد جبهه مقاومت فعالیت میکرد و بخصوص از طریق طیاره های خویش امیرصاحب اسماعیل و جبهات وی را بمباردمان میکرد.
3-سواد،عقلانیت،منطق، برابری، عدالت و اخلاق نیکو از بین برادران ازبک کاملا در حال فروپاشی و محوشدن است.
4-ازبکها در وظایف خود همیشه تعریف و توصیف ترکیه را مینمایند به حد اینها در این موضع افراط میکنند که فکر میکنید ترکیه یک ابرقدرت جهان است در حالیکه ترکیه از جمله کشورهای عضو ناتو و مانند پاکستان در نفاق اندازی بین کشورهای اسلامی به نفع اسراییل و امریکا فعالیت میکند.
5-با معذرت دوستمیان همیشه در پی خوردن و آشامیدن خوب هستند مردم ضعیف و ناتوان در امور درک و نبوغ سیاسی میباشند.
6-صفحات شمال در حالیکه خانه و کاشانه اینهاست و مردم تاجیک،ترکمن،ایماق و هزار ها همردیف و هم سهم اینها در شمال هستند ولی تصامیم ازبکها حتی برای بقای خود شان مقطعی میباشد از این بی ثباتی ازبکها پشتونهای متعصب شمال و حامیان انها یعنی پاکستان خوب استفاده نموده اند اگر این موضوع را من حیث اثبات بیبنید شما قیاس کنید در ولایت پنجشیر،بامیان و داینکند که اکثریت مطلق تاجک و هزار هستند طالب یعنی مزدوران پاکستان هیچ نوع رشد نکرده است که امنیت این ولایتها را مختل سازند ولی برعکس در ولایت های ازبک نشین طالبان فوق العاده رشد نموده است حتی جوزجان زادگاه دوستم خان.
7 تعدادی از پشتونهای که متعصب هستند و به نفع پاکستان فعالیت دارند همیشه دوستم را استفاده نموده اند بطور مثال در زمان داکتر نجیب، در زمان جنگهای راکتیارصاحب و اخیرا در موضوع امبر حبیب الله خان کلکانی.
بااحترام
شمشیرزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است