حکومت بر خلاف ادعایش، شرکت سهامی ساخته است
حکومت وحدت ملی بر خلاف ادعا و شعارهایش یک شرکت سهامی ساخته است که در آن رییس جمهور با معاونانش و رییس اجرایی با معاونش است و هر کدام از آدرس یک قوم نمایندگی می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۳۹۵/۸/۶ کد خبر: 123193 منبع: پرینت

جنرال دوستم مهمترین مهره حکومت های پی در پی در افغانستان از زمان داکتر نجیب تا حالا است. عامل سقوط حکومت داکتر نجیب دوستم بود که در همسویی با مجاهدین حکومت رابا چالش مواجه ساخت و قدرت رژیم کمونیستی سابق را افول کرد. همچنین در زمان حکومت مجاهدین مهره ای بسیار اساسی در ساختار قدرت بود. همچنین در حکومت کرزی و حالا هم معاون اول رییس جمهور است. حالا این مهره مهم حکومتی هارا متهم به قوم گرایی و انحصار طلبی قدرت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper) عبدالعلی احمدی، استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: یک واقعیت غیر قابل انکار این است که دولت وحدت ملی از ابتدای شکل گیری یک دولت نامتجانس و با ترکیب ناهمگون و بر اساس یک ساختار کاملاً غیر ملی و دور از تعقل شکل گرفت. مثلا مطابق با ساختار قانون اساسی ریاست اجرایی عملا ً در قانون اصلاً تعریف نشده است.

وی افزود: ما نباید حقایق غیر قابل انکار را از مردم پنهان کنیم. شکی در این نیست که حکومت وحدت ملی بر اساس یک سلسله مجبوریت ها و یک سری ملزومات بر خلاف ادعا و شعارهایش یک شرکت سهامی ساخته است که در آن رییس جمهور با معاونانش و رییس اجرایی با معاونش است و هر کدام از آدرس یک قوم نمایندگی می کنند و در این نکته هیچ تردید وجود ندارد. هرتیم به تناسب امکانات و شرایط و فرصت هایی که دارند در همین مقطع سهم خود را می گیرند.

احمدی، معتقد است حرف های جنرال دوستم درمورد حکومت واقعیت محض است و افزود: اگر بار اول بود که یک سری حرف هایی از زبان یک مقام درمورد قوم گرایی رییس جمهور بر می آمد تا اندازه ای قابل توجیه بود و می شد گفت که شاید از روی احساسات است اما متاسفانه می بینیم که مدت ها است مقام های مختلفی انتقاد می کنند که رییس جمهور تمام صلاحیت ها را در قبضه گرفته است.

استاد دانشگاه اضافه کرد: بدبختانه یک سلسله اعمال و رفتار از آدرس حکومت خصوصا در قسمت تعیینات و صلاحیت ها به مشاهده می رسد که انحصار قدرت را بوضوح نشان می دهد. این وضعیت برای ما زنگ خطری جدی است و اگر این اوضاع تداوم پیدا کند جنگ، فقر و ناامنی و ده ها مشکل دیگر که مردم افغانستان با آن درگیر هستند بسیار بیشتر خواهد شد و مردم را بیشتر درگیر خواهد کرد.

وی، در اخیر گفت: دوسال از دوره حکومت وحدت ملی سپری شده و شعارها و توقعات و حتی تعهدی که در مقابل دنیا در فساد اداری ایجاد شده هیچ کدام انجام نشده و برعکس، تا هنوز رییس جمهور با تیم خود عملاً در مشکل است و به همین دلیل هرازچندگاهی از درون صدایی اعتراضی بلند می شود. اگر این قضیه از یک آدرس و یک تیم بود یک امر قابل نادیده گرفتن بود اما می بینیم که این صدا همیشگی شده است. در طول عمر دو ساله حکومت وحدت ملی این چندمین بار است که چنین صدایی بلند می شود. تمامیت خواهی و در انحصار گرفتن قدرت توسط یک شخص فضای بی اعتمادی را ایجاد می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ریس جمهور با حنیف اتمر و معصوم ستانکزی این دو موره شناخته شده زمان حکومت کمونستی با ریس جمهور یکدست شده میخواهند با همان شیوه فاشیستی شان اقوام دیگر را از صحنه سیاست و چوکی هایکلان دولت دور سازند وهر روز در همین فکر غرق شده اند و اصل وظیفه را فراموش کرده اند به همین لحاظ امنیت کشور در مخاطره جدی قرار گرفته و فقر وبیکاری بیشتر از پیش گردیده وفساد به اخرین اوج خود رسیده دشمنان خاک و مردم روز تا روز قویتر شده میرود اما همین تیم چند نفره ریس جمهور مصروف جابجایی قوم وزبان خود شاتن در نهاد های مهم دولتی هستند و همین اشخاص بیکاره تنبل بی سواد باعث ناکامی دولت در کار مبارزه با ترورستان و خدمت رسانی عادلانه به مردم فراموش ریس جمهور وتیم چند نفره ان گردیده است ونا رضایتی مردم ازین حکومت بیشتر وبیشتر گردیده است ریس جمهور اشتباه کرده دولتداری توسط یک قوم خاص درست به دیش برده نمیشود انهم در کشوری که چندین ملیتی واقوام بزرگ دیگری هم وجود دارد کهارگ نشینان چنان سر مست و مغرور گشته اند انها را دست کم گرفته در حالیکه بقای این حکومت و سقوط ان بدست همین اقوام است که انها را میخواهند از چوکی های دولتی حذف کنند واقوام خود شانرا جاگزین انها کنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است