حوصله جنرال دوستم به تنگ آمده است...
اگر رییس جمهور، به این خانه تکانی قومی ادامه دهد، تا سال دیگر ما به بحرانی بزرگ خواهیم رسید و این بحران هم جنگ قومی و مذهبی است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۷    ۱۳۹۵/۸/۵ کد خبر: 123142 منبع: پرینت

بتازگی، معاون نخست رییس جمهور دو رهبر حکومت وحدت ملی را به زبان گرایی و قوم پرستی متهم کرد. وی، نزدیکان رییس جمهور را نیز به ناکارایی متهم کرده است و می گوید: رییس جمهور به آنچه عمل می کند مشوره ای از جانب افرادی خاص است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالولی نیازی، عضو مجلس نمایندگان گفت:افغانستان کشوری متشکل از اقوام مختلف بوده است اما پیشینه ای مملو از حق تلفی دارد. متاسفانه هیچ کسی نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد. در این کشور قوم های پشتون، تاجیک، ازبک، هزاره، ایماق و ده ها قوم دیگر زندگی می کنند اما پیوسته حکومت ها در انحصار یک قوم بوده است و اقوام دیگر هرچندذ صبر و حوصله کرده اند تا در مدتی به آن برسند نتوانستند و این اوج قوم گرایی رهبران افغانستان را نشان می دهد.

وی درخصوص اظهارات جنرال دوستم بیان داشت: جنرال دوستم از لحاظ سیاسی و حقوقی معاون رییس جمهور افغانستان بوده و است و بعد از رییس جمهور رییس جمهور افغانستان است اما می بینیم که وی در ارگ رییس جمهور قرار دارد بدون اینکه بتواند کاری انجام دهد.بنابراین حوصله اش به حدی تنگ می شود که مجبور می شود وظیفه قوماندان لوا و قوماندان فرقه را بگیرد و بدبختانه به همان ولایاتی می رود که خودش از همانجا است.

نیازی افزود: در قانون، صلاحیت هایی مشخص بعد از رییس جمهور به معاون رییس جمهور می رسد اما این صلاحیت ها تا هنوز به وی داده نشده و نادیده گرفته شده است. در ارگ ریاست جمهوری فقط چند نفر تصمیم گیرنده هستند و به غیر از آنها به هیچ کسی دیگر اجازه تصمیم گیری و دخالت داده نمی شود حتی به معاون اول رییس جمهور.

این نماینده مجلس، با انتقاد از این انحصار طلبی رییس جمهور می گوید: ما شورای عالی صلح داریم، ریس امنیت و مشاور شورای امنیت چه کاره هستند که به قطر می روند و با طالبان دیدار می کنند در حالیکه پارلمان هم داریم. همچنین ما کمیته ملی تدارکات داریم چرا رییس جمهور از لحاظ قانونی قرار دادهای افغانستان را در انحصار قرار می دهد. یکی از دلایلی که وزیران نتوانستند حتی سی درصد بودجه همان وزارت را مصرف کنند همین قراردادها و همین زد و بندهای داخل حکومت با وزیران بوده است.

وی افزود: هر کسی در حکومت وظیفه ای دارد که باید همان را انجام دهد. امروز طالبان می آیند و دروازه دروازه به داخل ارگ و صدارت می رسند و انتحار و انفجار می کنند و به دور پارلمان می رسند. آیا کار امنیت این است که از طالبان جلوگیری کند یا به قطر برود و با آنها گفتگو کند؟

نیازی، با تایید حرف های جنرال دوستم معتقد است رییس جمهور قوم گرایی می کند و می گوید: در این میان مقام های اطراف رییس جمهور مانند رییس اجرایی و جنرال دوستم و باقی هرقدر که صبر و تحمل می کنند متاسفانه رییس جمهور از این صبر استفاده کرده و به کارهای خود و به قوم گرایی خود ادامه می دهد. در واقع وی به یک خانه تکانی قومی روی آورده است. چنانچه وزیرانی را که رییس اجرایی و جنرال دوستم تعیین کرده اند در کابینه هیچ نقشی ندارد اما وزیرانی که خود انتخاب کرده است در همه کارها دخیل هستند و صلاحیت های بالایی دارند.

وی، در اخیر گفت: رییس جمهور فردی است که انحصار قدرت را بوجود آورده و افرادی خاص هر روز تشکیل جلسه می دهند و تصمیم ها را می گیرند و در این میان نه داکتر عبدالله و نه جنرال دوستم هیچ نقشی ندارند. در حالیکه افغانستان در اوج بحران است و معاون اول رییس جمهور چنان بیکار است که می رود و فرماندهی لوا را می کند. این موضوع از بی عدالتی و ناحقی است. اگر رییس جمهور افغانستان، به این خانه تکانی قومی ادامه دهد، تا سال دیگر ما به بحرانی بزرگ خواهیم رسید و این بحران هم جنگ قومی و مذهبی است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همین اشرف غنی ریس جمهور در زمانیکه وزیر مالیه بود وبعداش ریس پوهنتون کابل شد این خصلت بد قومگراللوانحصار قدرت بدست خوداش را انجام داد وخاطرات بدی از خود بجا مانده است وبه همین اساس ریس پوهنتون دولتی کابل را یک خاین مرتجع قومگرا را که شهروندان این کشور را بضم گندیده خوداش درجه بندی کرده بود ودر یکی از تلویزیون ها انرا بیان کرده بود وقوم خوداش یعنی پشتون ها را شهروند درجه اول ودیگران را درجه دوم و سوم وغیذه تقسیم بندی کرده بود ااز طرف شخص اشرف غنی همین قومگرا را در یک مرکز علمی بحیث ریس ان تعین ومقرر کرده است اگر این قومگرایی نیست پس چه است جنرال دوستم بتنگ امده که بجنگ شده تا کسی بتنگ نشود بجنگ نمی شود .

>>>   اين اشتباه بزرك را غنى نموده است كه يك انسان جانى ، جاهل و بيسواد را معاون خود مقرر نموده است كه امروز كستاخانه وبيشرمانه بالايش مى تازد . شاكرد اكر كمزاد بود كردن زند استاد را

>>>   حق خود را باید بزور از ظالم گرفت. ظالم و فاشیست حق اقوام را به آسانی و زاری و گریان بکسی نمیدهد. کمر خود را بسته کنید و حق خود را بگیرید. دستم بزرگترین اشتباه را کرد که از غنی فاشیست و قومپرست بیمار حمایت کرد. ایگر نمیکرد اقوام غیرپشتون بقدرت میرسیدند و حکومت وحدت ملی حقیقی تشکیل میدادند. هنوز وقت هست هرچه زودتر متحد شوید و استبداد فاشیستی و قومی غنی و کرزی را بشکنیدو طالب را شکست دهید. قدرت طالب بدست غنی و کرزی است.

>>>   وقتی ریس جمهور باشد معاون حق کار های ریس جمهور را ندارد. نظر به قانون در عدم موجودیت ریس جمهور وقتیکه معاون به حیث سربرست میباشد تعینات کرده نمیتواند.
باید ګفت که دوستم بسیار اختیار دارد. به طور نمونه همین سفر های جوزجان و فاریاب. بدون کدام مشوره و اجاز خودش حرکت میکند ایا این صلاحیت نیست. باید ګفت که شما کی هستید بالای مقام های ذی صلاح انتقاد میکنید
همه میداند که پارلمان افغانستان حیثیت یک طویله خانه را دارد و کسانیکه در انجا است به مدام علمیت یا کدام دست اورد انجا نرفته است بلکه از طریق جناوران سر زور و رهبران دزد و ادم کش خود رفته اند.

>>>   برادر محترم نایزی صاحب جناب جنرال صاحب نه به تنگ امده اند ونه هم به جنگ!
ایشان وقتی در خلیج سفر داشته اند دو معامله ای بزرگ را انجام داده دوقلم پول هنگقت که هرکدام مبلغ ۲۵ نلیوت دالر بود که مجموعا ۵۰ ملیون دالر میشود از دوکشور منطقه بدست اوردند درابتدا گمانه زنی ها درین بود که این مبلغ را بخاطر مقابله با جمعیت ومجاهدین گرفته باشد در حالیکه این حدس وگمان ها به قوت خود باقی است ولی تشویش دیگری را نیز داریم که موصوف شمال را با انها معامله کرده وداعش را بعد از برامدن از عراق وسوریه دراینجا بیاورند اینها که عادت کرده اهمیشه معاملهگری کنند وهیچدکدام بخاطر ازادی کشور کوشش نمی نمایند همه بخاطر فروش وطن عزیز تلاش دارند
اروز گیلدی

>>>   دوستم حق بجانب است .. حلقه فاشیستی را باید بباد انتقاد گرفت مگر اینها از انتقاد هم نمیشود چون هرچه که تر شد پلید تر میشود ..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است