رییس‌ جمهور تعیینات معاون اولش را مسترد کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۱    ۱۳۹۵/۸/۵ کد خبر: 123097 منبع: پرینت

یک منبع نزدیک به جنرال عبدالرشید دوستم، به روزنامه‌ی 8 صبح گفت که رییس‌جمهور تمام آن شمار نامزدانی که در معاونیت ولایت‌ ها و ولسوالی‌ ها توسط معاون اول رییس‌‍ جمهور شامل امتحان و پس از گذر از آزمون کامیاب شده بودند را «بدون هیچ‌گونه دلیل» مسترد کرده است.

این منبع می‌ گوید که کارهای معاون اول برای رقابت و تعیینات، قربانی قوم‌ گرایی رییس‌ جمهور شده است و غنی تمامی آن کاندیدان معاونیت ولایت‌ ها و ولسوالی‌ ها را که توسط معاونیت اول شامل امتحان رقابتی و سپس کامیاب شده بودند، بدون هیچ‌ گونه دلیل، مسترد کرده است‌. این منبع در ادامه گفته است: امتحان به‌ شکل رقابتی با حضور داشت هیات اصلاحات اداری و ارگان‌های محلی صورت گرفته بود، در چندین دوره امتحان متفاوت از بین صد‌ها اشتراک‌ کننده، شماری کامیاب شده بودند بنابراین تمامی زحماتی که در جریان رقابت‌ ها متقبل شدند، قربانی سلیقه‌ ی قوم‌ گرای اشرف غنی شد.

در مکتوب شماره 9368 اداره‌ی امور ریاست‌ جمهوری که مورخ 95/7/29 به ارگان‌ های محلی فرستاده شده و به دست روزنامه‌ی 8 صبح رسیده است، آمده که: در پاسخ نامه‌ ی 6295 مورخ 95/7/13 شما مبنی بر تعقیب پیشنهادهای ارسالی جهت منظوری مقام‌ عالی ریاست ج. ا. ا نگاشته می‌شود، تعداد 27 قطعه پیشنهادهای مقرری در مربوطات آن اداره‌ ی محترم، طبق شرح جدول منضمه مورد تایید مقام عالی ریاست ج. ا. ا قرار نگرفت. موضوع غرض آگاهی، به آن اداره‌ی محترم ارقام یافت.

به روز دوشنبه 3 عقرب، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‌ جمهوری اتهام‌ «قوم‌گرایی و انحصار قدرت» را به رییس‌جمهور و اتهام «داشتن قصد ترور» را به شماری از مقام‌ های امنیتی نزدیک به رییس‌ جمهور وارد کرد که واکنش ارگ را برانگیخت. در تازه‌ ترین واکنش، ارگ گفته است: ایشان اتهام‌ های جدی‌ ای را به برخی نهادهای کشور نسبت داده است که این اتهامات نیازی به بررسی و تحقیقات همه‌ جانبه از سوی نهادهای عدلی و قضایی کشور دارد تا صحت و عدم صحت آن تثبیت و در مطابقت با قوانین کشور با آن برخورد شود، بدین ترتیب حکومت همچنان خود را مکلف می‌ داند تا به شکایات آن‌ عده از هموطنان ما که از سوی طالبان و سایر نیروهای درگیر جنگ‌ های اخیر مرتکب بد رفتاری و جرایم شده‌ اند، نیز رسیدگی نماید.

کد(24)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   Haroon Amirzada II
مصاحبه با بی بی سی فارسی پیرامون سخنان جنرال دوستم در برابر سیاست های پشتون محور اشرف غنی
محتویات بحث:
۱) تلاش ناکام توطیه قتل دوستم توسط غنی، اتمر و ستانکزی در غورماچ
۲) سیاست پشتون پرستی غنی و تبعیض نژادی
۳) تمرکز گرایی و دیکتاتوری طراز عبدالرحمن خانی در سده بیست ویکم
۴) سلب صلاحیت جنرال دوستم بحیث معاون اول رییس جمهور
۵) توطیه گسترس جنگ در شمال در راستای تمامیت خواهی قومی
۶) اخطار تهدید آمیز ریاست‌جمهوری مبنی به روی دست گرفتن پرونده جنایات جنگی جنرال دوستم در دادگاه بین المللی.
۷) تهدید دوستم به : پراندن" دولت غنی در ظرف دو ساعت به شیوه سقوط حکومت داکتر نجیب الله
۸) اعلام ‌حمایت از برنامه داکتر عبدالله در راستای نظام نامتمرکز بجای نظام متمرکز و تمامیت گرای اشرف غنی
۹) استراحت متواتر جنرال دوستم در ترکیه و ازبیکستان بجای کار در کابل بحیث معاون اول ریاست جمهوری. در نتیجه غضب صلاحیت وی توسط غنی.
۱۰) ایفای وظیفه ای فرمانده جنگی به دو سه ولایت خاص بجای نقش معاون اول رییس جمهور در سطح رهبری کشور در پایتخت.
۱۱) حمایت طرفداران داکتر عبدالله از موضعگیری های شدید جنرال دوستم در برابر حکومت پشتون محور اشرف غنی.

>>>   شجاعت، اعتماد‌‌به‌‌نفس، خشم و عصبانيت يك جنرال كارآزموده ميدان جنگ ديدنى است. به نظر من جنرال دوستم راه صعودش، ايستادگى پاى همين موضع است. داكتر عبدالله و ديگران با تمام غالمغال فصلى كه مى‌‌كنند، شهامت ايستادگى مثل دوستم را ندارند. بعد از اين غالمغال آخر داكتر عبدالله و دوباره آرام گرفتن او، كسى بعد از اين، او را جدى نخواهد گرفت. حالا ميدان براى جنرال دوستم هموار است و جنرال همين گونه نترس بايد روى حق مردم ايستادگى كند و مخاطبش هم تنها اوزبيك‌‌ها نباشد، بلكه تاجيكان و هزاره‌‌ها را هم با خود همراه بسازد. اگر جنرال دوستم در بسيج مردم موفق باشد، من يقين دارم كه قدرت‌‌هاى غربى هم براى سركوب او دست به كار نخواهند شد و چنان قمار سنگينى نخواهند زد. ممكن است كه در پس‌‌پرده تهديد كنند، اما تهديدات خود را عملى نمى‌‌كنند.
جنرال دوستم اگر بترسد و تن به تهديدات ميان‌‌تهى بدهد، بيشتر از اين تحقير خواهد شد. راه برد براى جنرال دوستم، ايستادگى خودگذرانه بر همين موضع فعلى و بسيج مردم در سطح تمام ولايات شمال و مركز است. بايد با محورهاى مقاومت در تماس شود و هماهنگ، خونسرد، سنجيده شده و با توجه به تجربيات گذشته، خود را در برابر ديكتاتورى اشرف غنى آماده بسازد. اشرف غنى مرد ميدان تقابل جدى سخت‌‌افزارى نيست. فقط با نيرنگ و ديپلماسى بازى قدرت مى‌‌كند.
پيش از اين كه جنرال را بزنند، مثل هميشه، جنرال بايد بزند و پيش‌‌دستى كند، وگرنه دير است. افغانستان باز به همان نقطه اواخر دوران نجيب بازگشته است: تلاش براى كنترل و تسلط بر شمال، حذف جنرال دوستم و تصفيه ديگران و فرستادن جمعه اسك‌‌ها به شمال و تحكيم و تثبيت قدرت و سلطه آنها.

>>>   هموطنان عزیز،
نشانه پلان پشتونیزم افغان ذلتی ها در رفت و آمد ها و معاملات پشت پرده در جریان است:
1. صلح با ننگدالدین ذلت یار
2. سفر رییس اجراییه و عطا محمد نور و غیره و شرکت نداشتن سران قوم هزاره وازبک در این سفر
3. خطر سقوط شهرستانهای کهندز، هلمند، فراه ، جلال آباد و بغلان و فاریاب و بدخشان
4. تهدید ولایت های همجواری چون کنهدز، هلمند و جلال اباد و غیره
5. انتقال قبایل پشتون کوچی در مناطق شمال کشور
6. حملات داعش و افزایش حملات طالبان
7. سردر گمی در پروسه صلح: پاکستان، هندوستان، روسیه، قطر ، عربستان سعودی، آمریکا، دولت افغانستان، و چین.
8. متهم کردن غنی به قومگرایی از طرف دوستم و پیوند حزب اشرف غنی به همکاری با دشمنان کشور مان
باید بیدار بود و صدای حق و عدالت و برابری بلند کرد

>>>   این یک واقعیت است که همه به شمول جنرال دوستم قوم گرایی می کند که پاک است هیچ کس از این امر پاک نیست دوستم در توانش باشد تمام قدرت را در احتیار ازبکهای خودش قرار میدهد در افغانستان شایعه سازی و بدگمانی و خود خودخواهی مردم را تباه کرده است باید رسانه های صوتی و تصویری کنترل گردد و الا کار دست همه میدهد می رویم به طرف یک چنگ داخلی دیگر دوستم از همه خود خواه تر است

>>>   دوستم با سقوط دادن حکومت داکتر نجیب افغانستان را به ویرانه و مبدان رشد افراطیت و طالبان و داعش و غیره تبدیل کرد و حال باز می خواهد یک باری دیگر جوی خون براه اندازد بلحاظ قانونی دوستم حق کاندید شدن و معاونت ریاست جمهوری را نداشت چون یک ادم کاملا بی سواد است در حالیکه معاون ریس چمهور باید یک ادم حد اقل ماستر داشته باشد

>>>   هارون اغا ، بيشك والله. براستي كه دلت به اي وطن و مردم بيچاره اش ميسوزه. جنرال دوستم هم از مشوره نيكت ! كه لطف كده و از لندن برايش ارسال كدي حتما مستفيد خواهد شد و او ره بكار خواهد بست. خودت بيغم "پيك هايته" به سلامتي مردم افغانستان ، زده برو . بعد از سقوط حكومت به اصطلاح وحدت ملي، مه برت مسج ميكنم باز عاجل خوده برسان كه وزارت خارجه ره به كدام تاي دگه نتن . گفته باشم !!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است