صلح افغانستان تبدیل به یک تجارت شده است
هم اکنون استقلال ما در دست B 52 آمریکا است. طالبان هم برای این پروژه ساخته شده بودند تا با جنگ هایی که در اینجا براه می اندازند استقلال کشور ما را با مشکل مواجه کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۳    ۱۳۹۵/۸/۴ کد خبر: 123078 منبع: پرینت

صلح پدیده است که مردم افغانستان سالها است در آرزوی داشتن آن هستند. اما این صلح در کجا می باشد و چه زمانی به افغانستان خواهد آمد و چه کسانی می توانند صلح را در افغانستان تامین کنند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، بسم الله شیر رییس حزبی وفاق ملی افغانستان در برنامه «راه حل» گفت: صلح افغانستان تبدیل به یک تجارت شده است. در هر جایی که بروی و نام صلح افغانستان را برزبان آوری معامله وار دراین مورد صحبت می کنند.

وی افزود: این حرف خدا در قرآن است که می گوید در صلح خیر وجود دارد. اما ما وقتی بسیار طولانی را برای صلح گذراندیم و قربانی های زیادی برای این موضوع دادیم و پول بیت المال ملت افغانستان را حیف و میل کردیم این صلح در طول سیزده سال حکومت کرزی و دوسال حکومت فعلی هیچ نتیجه ای نداد. حالا ما چطور می توانیم برویم و دستان خود را به پیش عربستان سعودی و پاکستان دراز کنیم و از آنها صلح بخواهیم این کار برای افغانستان بسیار شرم آور است. کشورهای دیگر که برای خود صلح آورده اند نرفته اند پیش کشورهای دیگر تضرع و زاری کرده باشند. آنها برنامه صلح را برای خود چیده اند و خود آن را برای خود بوجود آورده اند.

شیر، جنگ افغانستان را جنگی پیچیده می داند و رسیدن به صلح آن را نیز دشوار و می گوید: متاسفانه جنگ در افغانستان توسط طالبان، جنگی نبود که ما بتوانیم به راحتی باگفتگو آن را به صلح تبدیل کنیم. درپشت دشمنان ما آمریکا و انگلیس و پاکستان بودند. سی و هشت سال شده است که پاکستان طالبان را منبع اقتصادی خود ساخته است حالا ما چگونه پیش پاکستان می رویم که برای ما صلح بیاورد و از این منبع خود بگذرد. ما قبل از همه چیز باید در کشور خود قانونی را به عنوان قانون اساسی بپذیریم و بسیاری از مسایل را حل کنیم. تا حداقل حاکمان ما بتوانند آن را تطیبق کنند و پس از آن مردم و گروه ها از آن تبعیت کنند. وقتی هیچ قانونی وجود ندارد صلح بر کدام مبنا باید استوار باشد.

وی اضافه کرد: هر کشوری از خود استقلال دارد. رهبران ما متاسفانه این استقلال را برای کشورمان بوجود نیاوردند. هم اکنون استقلال ما در دست ب 52 آمریکا است. طالبان هم برای این پروژه ساخته شده بودند که با جنگ هایی که در اینجا به راه می اندازند استقلال کشور ما را با مشکل مواجه کنند. حکومتی که داریم تکه و پارچه است و هر قسمت آن به یک جایی وابسته است.و بخشی از آن به آمریکا، بخشی به پاکستان، بخشی به زورمندان، بخشی به روسیه و بخش هایی به طالبان وابسته است. با این اوضاع ما چطور می توانیم صلح بیاوریم؟با این اوضاع، ما بجای رسیدن به صلح قربانی می شویم.

رییس حزب وفاق ملی افغانستان، معتقد است افغانستان رهبری شایسته و با کفایتی که بتواند جنگ و صلح را اداره کند ندارد و افزود: در حال حاضر می بینیم که طالبان از جانب افغانستان به قطر می روند و آنجا با مقام های آنجا صحبت می کنند و درمورد وضعیت مهاجرین مذاکره می کنند و درمورد صلح مذاکره می کنند واقعا ما چند حکومت داریم؟! بنابراین ما رهبری مشخصی نداریم و رهبری ما از ما نبوده و نیست. همانطور که ما در حال حاضر یک رهبری درست نداریم یک ملت با اراده هم نداریم. ملت ما هم باید ملتی فعال باشد و در مقابل این موضوع بایستد. این بدین معنا نیست که ما سلاح بر سرشانه های خود بگیریم و به میدان جنگ رویم. ما باید بایستیم و از انگلیس و آمریکا بپرسیم که کجا است آن امنیتی که به ما وعده داده بودید؟

وی، افزود: آنها وعده های دروغین داده بودند تا به اینجا بیایند و هرچه در افغانستان وجود دارد ببرند. آنها آمده اند تا سالانه هزارها کیلو مواد مخدر را از افغانستان خارج کنند و برای بهانه مبارزه با آن چند نفر افغان بیچاره و بی بضاعت خرده فروش را در زندان ها می افکنند. آنها آمده اند تا از اینجا به رقابت های خود با دیگر قدرت ها بپردازد و چه جایی بی صاحب تر از افغانستان برای این کار پیدا می شود. اگر ما می خواهیم به صلح برسیم باید در مقابل آمریکا و انگلیس و برنامه های آنها در افغانستان بایستیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ببینید دوستان عزیز دسیسه بنام صلح فقط تبلیغات شوم دستگاه های اطلاعاتی غرب است که میخواهند بار دیگر احساس مردم را به بازی بگیرند و به نیروی شکست خورده خود انگیزه بدهد. امارت اسلامی افغانستان بارها بیان داشتند که تا زمانی که حتی یک نظامی اشغالگر در افغانستان حضور داشته باشد صلح کردن امکان پذیر نیست. وکسانی هستند که داد از عدالت و قانون اساسی میزنند ایا اینها میدانند قانون اساسی فعلی افغانستان برگرفته از غرب است؟ و کسانی که میگویند ما باید صلح را از عربستان گدایی کنیم این یک سخن اشتباه و بدون فکر است . دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان که در قطر قرار دارد تنها مخالفان فقط میتواند از طریق این دفتر با مسولین امارت اسلامی ارتباط بر قرار کنند و نظرات خود را با مسولین امارت اسلامی در میان بگذارند . قضاوت یک طرفه خلاف وصول جامعه جهانی و حقوق بشر است لطفا عاقلانه فکر کنید و حتی شما دوست عزیز . حبیب الله یوسف زی

>>>   ماوشما خوب یکدیگرخود را شناخته ایم اینرابدانید که بیدون موجودیت آنها گذاره مانمیشود

>>>   کیسه بر بچیم شما صلح را از نظر کیسه بری تان تعریف نموده اید. فکر کنم باز دراین شب روز بازار کیسه بری تان سرد شده که سر وکله تان معلوم شد.

>>>   اشرف غنی علیه خود شهادت می دهد!
گفتند که "ارگ" در برابر اظهارات جنرال عبدالرشید دوستم واکنش نشان داد. آیا این گفته پرسش برانگیز نیست؟
ارگ مطابق قانون اساسی کشور، متشکل از رییس جمهور و دو معاونش است. همان روزی که یکی از این سه پایه نباشد، ارگ قانوناً سقوط می کند. مردم به شخص غنی رای نداده اند- حتی همو رای گوسفندی را.
مردم به یک گروه سه نفری رای داده اند که عبارت باشد از رییس جمهور و دو معاونش. پس اینجا ارگ نیست که واکنش نشان می دهد بلکه یک بخش ارگ است که علیه بخش دیگری واکنش می دهد.
این که تنها اشرف غنی را "ارگ" می دانند، خود مؤید ادعای جنرال دوستم است. یعنی قدرت در دست یک نفر است و قانون اساسی، حتی در همین شکل موجودِ ریاستی و رسوایش، نقض می شود. اینجا معاون اول رییس جمهور یک فرد پنداشته شده است نه عضو ارگ. اما اشرف غنی به تنهایی ارگ قلمداد می شود.
این طرز دید نسبت به قدرت سیاسی سراپا ناقص و مقلوب است. هم غنی و اطرافیان هژمونیستش کرسی ریاست جمهوری را "پاچهی" می دانند و هم بسیاری از مردم به این طرز و تعبیر ناقص از ریاست جمهوری عادت کرده اند. چنین طرز دیدی، خود فاجعه است.
به این ترتیب اعلامیۀ اخیر اشرف غنی زیر نام "واکنش ارگ"، گویای این حقیقت است که اشرف غنی علیه خود شهادت داده است و به گفتۀ بچه های کابل، سرِ خود عریضه کرده است.
آیا چنین نیست؟
Saboor Rahee

>>>   اين امر از ابتدا واضح بود كه ارگ يعني غني و اتمر و استانكزي و كوچي نه عبدالله نه دوستم و نه معاونين

>>>   دیر آید ، درست آید!
گرچه جنرال دوستم و احمدضیا مسعود بسیار دیرتر از خواب غفلت بیدار شدند و یا از به خواب زدگی خود را رها کردند ، ولی به هرصورت موضعگیری هایی اخیر شان آرایش نیروها را به نفع اتحاد وهمبستگی نیروهایی طرفدار ساختار غیر متمرکز دولت تغیر می دهد.
وضعیت به وجود آمده مستلزم اقدامات سریع برای ایجاد جبهه وسیع از همه نیروهایی که خواهان غیر متمرکز سازی دولت اند در یک محور واحد و آمادگی برای تدویر مجلس بزرگ ملی و تعدیل قانون اساسی وانتخابات آزاد می باشد.
به هرصورت ازچنین موضعگیری ها باید حمایت کرد.
امیدوارم که موضعگیری هایی جنرال دوستم و احمدضیا مسعود و دیگران مقطعی وموسومی و بخاطر بدست آوردن امتیازات شخصی نه باشد.

>>>   بخدا شعار بوش يادم آمد که گفته بود "اگر هر چند خراب وبدکار باشد در صورتيکه با ما باشيد شما انسان هاي خوب سرزمين دونيا هستين "

>>>   میگویند سیاست دوست و دشمن دایمی ندارد ، موقع شناسی در سیاست باید از هر صدای مخالفت علیه ای غنی حمایت کرد. و هوشیاری را از دست نداد.

>>>   یا درد تقسیم در شراکت است، یا که شاید بیدار شدن و یا ممکن هم عذاب وجدان باشد!
برای نه گفتن به استبداد فاشستی - طالبانی "کرزی- اتمر- غنی" هر صدا یک خدمت و کمک است و ما را بطرف همبستگی در برابر هژمونی قومی نزدیکتر میسازد.

>>>   من قبلن در نوشته ى گفته بودم كه شكل گيرى مقاومت ها در راه است . عنقريب تازه هاى اميد وار كننده ى را خواهيم شنيد .

>>>   اگر دوستم نیروی مردم و بخصوص تاجیک ها و هزاره ها را در کنار خود داشته باشد که در این موضعگیری اش انشاالله همگی با او خواهند بود، هیچ قدرتی توان سرکوبی آنها و جرات داخل شدن در منجلاب خون مردم را ندارد...

>>>   کدام مقاومت امومقاومتی که دیده بودیم

>>>   اگربسم الله واری ادم باکفایت رئیس جمهورشود این مشکل حل میشود ما به اشرف غنی میگوئیم چوکی شانرابه شما رها کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است