زنگ تباهی که دوستم نواخت
فشار جنگ شمال چنان جنرال دوستم را به خشم آورد که هم به سران حکومت تاخت و هم از مقامات بلندپایه ای گفت که به دنبال ترور وی هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۵/۸/۴ کد خبر: 123039 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنرال عبدالرشید دوستم که برای رهبری جنگ به شمال کشور رفته است در تازه ترین سخنرانی خود، رهبران حکومت وحدت ملی را به باد انتقاد گرفت و صراحتا می گوید که برای رییس جمهور پشتون و لوگری بودن معیار است و احمد ضیا مسعود، نماینده ویژه رییس جمهور در امور حکومت داری خوب نیز طی سخنانی در پنجشیر اشرف غنی را متهم به قومگرایی کرد.

عدم همکاری مسوولان ولایتی و امنیتی ولایت فاریات با رهبر جنگ شمال که به گفته جنرال دوستم به دنبال جلوه دادن ضعف وی در میدان نبرد بودند دلیلی شد بر ابراز خشم و انتقادهای تند.

معاون اول ریاست جمهوری، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری، معصوم سناتکزی رییس اداره امنیت ملی و عبدالسلام رحیمی رییس اداره امور ریاست جمهور را به عنوان چهره های بدنام عنوان کرد که با حقله بر رییس جمهور، به دنبال به انزوای وی هستند.

این رهبر جهادی سابق، اتمر را متهم به سازماندهی حمله بر کاروان نظامی وی در ولسوالی غورماچ کرد، استانکزی را طالب خواند که در ترور برهان الدین ربانی دست داشته که درصدد ترور وی نیز است.

همچنین به اشاره به هراس سران حکومت از سقوط دوباره شمال و سرنگونی حکومت به دست وی با تاکید بر اشتباه بودن چنین تفکری گفت: اگر اراده کند حتی فرماندهان ارتش شمال نیز توانایی و رویایی با ارتش من را ندارند.

اختلافات عمیق در دولت اکنون خود را در همزمانی انتقادهای جنرال دوستم و احمد ضیا مسعودی نشان می دهد که هرچند نقش اساسی در انتخابات سال 2014 به نفع اشرف غنی داشته اند اما اکنون که خطر به انزوا رفتن را احساس می کنند در مقابل رسانه ها از قوم گرایی رییس جمهوری می گویند که از ابتدا با چنین هدفی به ریاست رسید.

مقامات افغانستان به خوبی نشان داده اند که قومیت بیش از امنیت مردم برای آنان مهم جلوه می کند و همواره به دنبال مسیر منتهی به منفعت خود بوده اند نه صلاحیت یک کشور و ملت.

هرچند که چنین سخنانی که جایگاه شخص غنی را نشانه گرفته است نه تنها دور از واقعیت نیست بلکه دیگر تعجبی را بر نمی انگیزد فقط بار دیگر رییس جمهوری را نشان می دهد که استعداد خوبی نه در حکومت داری بلکه در جابه جایی های سیاسی و قومیتی دارد که اکنون صدای نزدیک ترین افرادبه حکومت را بلند کرده است.

اما سخنان تحریک آمیز مقاماتی چون جنرال دوستم که سابقه طولانی در جنگ های داخلی و حکومت بر شمال افغانستان را داشته و با وجود ارتش و حامی ، زنگ خطری بر حکومتی است که سقوط آن، بازگشت دوباره کشور به دوران تباهی و جنگ می باشد.

زمانی که کشور در تهدید جدی نیروهای طالبان و داعش به سر می برد، پررنگ شدن چنین اختلافاتی که برمبنای قومیت بوده و هست خطری بزرگتر از مخالفان مسلح برای دولت است.

حال غنی با خیل عظیمی از منتقدانی روبه روست که اگر به دنبال راه حل و تغییر رویکرد خود نباشد به سرانجام چون داکتر نجیبی دچار خواهد شد که دولت را در اختلافات سیاس و قومیتی به باد داد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال دوستم به جاي سفر بِه فارياب بهتر است نخست صلاحيت هاي خودرا پيدا كند و مبارزه را در داخل نظام با أتمر و ديگران تصفيه كند بعد برود فارياب

>>>   با بودن و نبودن دوستم چیزی تغییر نمی کند، هدف اصلی اتمر و غنی هم همین است که حضور فزیکی دوستم باید حذف شود چه به زور و یا یک بهانه، به هر حال آنها خوب می دانند نبود دوستم هیچ خالیگاهی ایجاد نخواهد کرد.

>>>   دوستم: مه حالی فهمیدم که کی ستون‌پنجم است.
ستون پنجم: اتمر، کرزی و ستانکزی استند.

>>>   افشاگری دوستم در پیوند به حمله بر کاروانش در بادغیس
بار ديگر انتقاد جنرال دوستم از همكاران اش:
براي داكتر عبدالله كه تاجك باشد، هر قدر هم بد نام، خوب است.
براي رييس جمهور پشتو حرف بزند، خوب است و اگر از لوگر باشد، بسيار خوبتر است.
سه نفر است: اتمر، استانكزي و رحيمي. همين كه براي رييس جمهور شير را سياه بگويند، ميپذيرد.
استانكزي را مردم به نام طالب مي شناسند، او مشكوك است و من هم نگران هستم. او را قاتل استاد رباني ميگويند.

>>>   جنرال دوستم با هر انگيزه ى كه سخن گفته باشد ، جاى خودش ، اما صادقانه حرف زد و جُل و پوُستك ء اين حكومت شوؤنيست را از آب كشيد . اين حكومت شوؤنيستى بايد برود.

>>>   انتخاب بدست مردم است : ازراه قومگرایی و مذهبگرایی مرگ حتمی راقبول میکنند یاانسانیت دموکراسی ؟
وطندار

>>>   با احترام به جنرال صاحب، چرا از دید ایشان اشرف غنی دیروز خوب بود و امروز بد است؟
مگر ایشان هیچ فرقی با این سه دوره (رییس دانشگاه کابل، وزیر مالیه، مسوول انتقال مسوولیت‌های امنیتی) داشته که جنرال صاحب را حالا آشفته کرده؟
شخصیت اشرف غنی هیچ‌گاه تغییر نکرده. او همواره در قبال قوم و زبان موضع با ثبات داشته.
جنرال صاحب و حامیان شان باید توضیح بدهند کسی را که دیروز «کلان قوم» پس از جنرال می‌گفتند، چه شد یک شبه تغییر کرد؟
اگر حافظه تاریخی داریم یک‌بار به «تعریف و تمجید‌های» دوران کمپاین انتخاباتی چند سال پیش در همین فیس‌بوک برگردیم.
بدون شک جنرال از یک درد مشترک حرف می‌زند، ولی آیا این دغدغه و دادخواهی با ثبات می‌ماند و یا باز فصلی است؟!

>>>   مردم ما از اندازه زیاد خثی شده اند تا در مقابل تمامیت‌خواهی ها و تعصبات بیش از حد غنی و اتمر و استانکزی متحد و ایستاده شوند.

>>>   این «شکر رنجی ها» با یک دلجویی ساده برطرف و باز دنیا گل و گلزار میشه...

>>>   همی جنرال دوستم تازه رهبر خود را پیدا کرده از گپ هایش هم سر کشی نمیکند

>>>   شکستن سکوت دوستم ؟؟؟
یا ختم استبدادگری قومی ...
حرف های که هرگز در پانزده سال کسی جرعت گفتن اش نکرد ...
نگفتن چنین حرف ها بود که قتل های سیاسی و زنجیریی پشت هم صورت گرفت...
اطمینان داشته باشند اگر پشتون ها ، تاجک ها ، هزاره ها، و اوزبک ها وطن دوست حرف های این ژنرال دوستم نادیده بگیرند داعش توسط امپریالیستهای اشغالگر تحت رهبری ریس جمهور غنی حنیف اتمر و ستانکزی بر سرنوشت ما بسیار زود حاکم میشود بیاید هموطنان عزیز هم صدا شویم تا رها شویم ....

>>>   رییس جمهور اشرف غنی خواسته یا ناخواسته در حلقه ی فاشیستی به مدیریت حنیف اتمر خودرا محصور نموده است و معلوم نیست تا کی و کجا به چنین روش ادامه خواهد داد!
دیوار بلند تبعیض و توطئه در ارگ شکسته نمیشود مگر اینکه تمام اقوام افغانستان برای فروریزی این دیوار دست بدست هم دهند. دیدیم که فاشیست حتی به حامیانش وفادار نماند و نمی ماند. دیدیم که معماران حکومت فعلی یکی پی دیگر زبان به گلایه گشودند و ناخواسته واقعیت های را فاش میسازند که برای خود آنان خیلی سنگین تمام میشود.

>>>   حامى أتمر كى است همه از او شكايت دارند ولى كسى نمى تواند او را بركنار كند؟

>>>   جنرال دوستم بلاخره مجبور شد بغض نهان در گلویش را بعد از سوء قصد ناکام به جانش در فاریاب را بگونه ای بی پرده بکفاند . حرفهای وی کاملا دقیق است. او از پشتون پرستی رییس جمهور تا توطیه قتلش توسط اتمر، ستانکزی، سلام رحیمی توسط عوامل شورای امنیت در میان طالبان پرده برداشت. بسیاری ها شورای امنیت در تحت رهبری اتمر را بحیث شورای طالبان می شناختند که در توطیه ها، قتل های زنجیره ای و سقوط ولایات در همدستی با طالبان نقش دارند. ولی جناب جنرال دوستم بحیث معاون اول رییس جمهور بجای اینکه خودش رسالت و مسوولیت خویش را بحیث شخص دوم کشور اجرا کنند یا در ترکیه روز گذرانی کردند و یا برای سرکوب تروریستان از اتمر ، غنی و استانکزی رهبران طالبان اجازه می گرفتند. بارها به جنرال صاحب دوستم هوشدار دادیم و حتا با الفاظ درشت نقد کردیم، ایشان بحیث قربانی و ابزار در خدمت دشمنان قرار گرفتند.
شکایات ایشان متاسفانه خیلی ناوقت است. دشمن در تار و پود دولت و جامعه در همدستی با استخبارات خارجی ریشه دوانده اند.

>>>   اگر مانند یورشهای پیشینش طالبان را قلع قمع نکند، طالبان بیشتر از پیش بر مردم ستمها خواهند کرد
پیروزی زمانی معنی دارد که طالب یا نابود شود یا خلع سلاح !
درغیرآن، اتمر و استانکزی طالبان را با شیوه های گوناگون مسلح تر و مجهز تر می کنند.

>>>   زمان کنار رفتن ها نه بلکه کنار بردن اهریمن سیه از اریکه قدرت است:
اونهاییکه دشمنان تاریخی مارا به ارگ نشینان، اختیار داران کامل سرنوشت مردم ما مبدل کردند امروز باید جبران کنند جفایی را که در حق ملیت های خود دیده به دانسته روا داشتند، در مقابل رسیدن به کرسی های موقتی نمایشی.
به جای گله گذاری های مظلومانه باید دست به اقدام وسیع و هم آهنگ زد تا غداران سیاسی ارگ نشین را به گودال تاریخ سپرده و تدبیری سنجید به حالت بحرانی کشور که دارد از تراژیدی به فاجعه مبدل میشود .
کریم کریم

>>>   انتقاد های تند جنرال دوستم دستیار نخست ریاست جمهوری اخبار گرمی درشبکه های اجتماعی ورسانه ها شده امیدواریم که جنرال با گرفتن چند روپیه وچوکی دوباره دراغوش فاشیزم نرود ودوباره ارگ رابر مرگ ترجیع ندهد

>>>   دوستم ( كلم جم ) كه در هر قالب خو را جا مى زند يكى از بزرك ترين جانى ها وادمكشان قرن مى باشد جنايات وى خيلى اشكار است. وى حتى لياقت باهين ترين جوكى دولت را هم ندارد باز جه رسد به معاونيت رياست جمهوري . بر مردم افغانستان شرم و خجالت است كه دراين عصر جنين شخصى معاون ريس جمهور باشد . صد ها انسانهاى تحصيل كرده ووطن دوست در كشور موجود است كسى بر انها توجه ندا رد همه كرد يك انسان بيسواد و جنايتكار جمع شده اند . واى بحال مردم افغانستان .

>>>   خداوند متعال شما مردم را اصلاح کند وهدایت نیکی اعطا فرماید مگر خودت آقای دوستم نبودی که غنی را پشتیبانی کردی ،احمد ضیا مسعود خودت مشاور خاص رییس‌جمهور نئستی، نمیدانم که از کجا آب میخورید ودوباره این وطن را به ویرانه ومردم را به بدبختی میکشنید، هر گاه این حالتان دوام پیدا کند مردم را زیادتر خوار و زبون میکنید وجنگ های سلیقه ای را که به نفع هیچکس نیست ببار میآورد پس بهتر خواهد که با هم تفاهم داشته باشید ودر حق وطن از حفا وبی عدالتی کار نگیرید وبگزارید مردم بیچاره به آرامی زندگی کند وامید است که غنی هم به عقل باید ودر اصطلاح به جا دادا به نخبه کان وطن زمینه تحرک را مساعد سازد تا باشد همه در قدرت و تعادل حکمومتداری خوب زندگی کند وزیادتر ازاین افغانستان را به ویرانه تبدیل نکنید .
عبدالله ریحان

>>>   جنرال صاحب دیر متوجه شدی . مردمان که از سیاست های خصمانه این دو جنسه آگاه شده بودند اما هیچ کس باور نمی کرد بشمول خودی جنرال ويک تعداد ووطنپرستان دیگر و از روز اول و همین هدفی شوم جنرال را کشانده بود طرف خودش . غنی فکر می کرد توسط جنرال به ریاست جمهوری میرسم و بعدآ با پلان های شوم و نا جوانمردانه خودم سرش را زیر آب میکنم. طوریکه درگذشته ها هم با چنین نیرنگ ها به حکومت استبدادی و قبیله ای خودشان ادامه میداند.

>>>   اشرف غنی بخاطر مردن جنرال دوستم در منطقه غورماچ لحظه شماری می کرد .

>>>   لطفا در نوشته تان دقت کنید. دوستم از رهبران جهادی سابق نیست. او سالیان زیادی با مجاهدین جنگیده و در خدمت ارتش سرخ شوروی سابق بوده است. اطلاع رسانی شفاف رسالت تاریخی است. دوستم گلیم جم را درست معرفی کنید. تحریف تاریخ بدترین خیانت به نسل های آینده است.

>>>   دوستم راست می گوید. تاجیکها و پشتونها هردو به زدن وی فکر می کنند. هردو از دوستم و موفقیتهایش ترس دارند. تاریخ هم نشان داده که حرکت دوستم تغییر آور است. تاجیکها از تحکیم موقعیت دوستم در شمال ترس دارند و پشتونها از قبل با وی مشکل داشتند. شکست مبارزان ضد تروریستی شمال یکی از مهمترین دلایلش توطئه ی حکومت است.

>>>   این ... خود یکی از اپورتونیست های بی ایمان و دوروی است که با همه ی جریان های سیاسی 30 سال اخیر همکار بود و اگر راستکار میبود از اول معلوم بود کسی که به کون نامش زی را نگهمیدارد از اینراه عوامفریبی میکند. پشتون ها در عرصه ی تاریخ و اجتماع افغانستان چیز دیگری قابل نگهداری ندارند به غیر از قدرت دولتی و چور و چپاول. هرگاه که آنها با پول های دزدی شده از مردم این وطن و در آمد تریاک تمام اوغونستان را صاحب شوند باز هم همچنان دور نمائی بدون فرهنگ دیگران ندارند و جهان آنها را میبلعد.
بدخشانی

>>>   دولت غنی وعبداله وهمدستان وهم سفره گانشان چیزیکه کاشته اند روزی درو میکنند .اینکه مردم مظلوم چه سرنوشتی پیدا میکنند خدا میداند ولی شاید بد تر از سالهای نجیب ودولت موقت وملاعمری هاباشد ولی نا انسانهای مانند این جیب پرستان دولت وحشت ملی وباداران شان بفکر تنها چیزیکه نیستند ونبوده اند ونخواهند بود مردم بیچاره ما هستند فعلا مانند لاشخوار ها مصروف تکه‌تکه نمودن وبلعیدن مردم وثروت ملی ما هستند وبعدا هم سرنوشت بهتر از نوکران ووطنفروشان دیگر نخواهند داشت .اگر انتظار داشته باشید که امروز یا فردا وجدان شان بیدار شود وبخود وبه اعمال خود لعنت بفرستن وخودرا تغییر دهند این یک خواب ویک محال است زیرا بنده های زر وزور وتذویر هیچ گاه وجدان بیدار ندارند.راهی را که دولتمداران منحوس ما در پیش گرفته اند انتخاب شان است ودرین راه بیخبرانه پا نگذاشته اند .ولی آه یتیمان وبیوه گان تمام کشور دامنگیر این خائنین خواهد بود به امید آن روز.

>>>   من تا کنون سعی کردم برادران پشتون را متهم نکنم اما با کمال تاسف سطح فکری این قوم اصلا نمی تواند از محدوده قوم پرستی بالاتر رود.
غنی که خود ارزشهای انسانی را درغرب نه درقوم وقبیله که درلیاقت وارزشهای اخلاقی وانسانی به چشم خوددیده اما همین آدم وقتی خود به قدرت می رسد دقیقا همان گونه فکر می کند که یک کوچی شترچران وبیابانی فکر می کند.
ای کاش همین قوم که به حکومت دوصد ساله شان افتخار می کند وداعیه حکومت پشتونی رادارد بتواند این کشور را آباد کند وحکومت هم مال همین ها باشد مگر تا حالا حکومت دست این قبیله نبوده؟
این های که این همه افتخار می کنند برای این کشور جز ذلت وننگ چه به ارمغان آوردند؟
اگر حرف از فساد است این کشور در راس کشورها است اگر حرف از مواد مخدر است این کشور تنهاتامین کننده است.
اگر حرف از مهاجرت است این کشور در صدر کشور ها است.
اگر حرف از جنایت وادم ربای ونا امنی است اگر در صدر نباشد در رتبه دوم وسوم است و.....
پس برادران پشتون شما چه افتخار کسب کردید؟ وچه گره از کارمردمان دیگر نه که از مردمان خود وا کردید که دم از افتخار دو صدساله می زنید؟
والله اگر قومی در دنیا این همه تباهی را داشتند افتخار که نه خودرا پنهان می کردند ویا در صدد جبران گذشته خود بودند. اما افسوس از جهالت که زیشتی ها را مایه مباهات می بینند.

>>>   خوب شد كه كه به هوش امد.
هنوز دير نشده نبايد گذاشت كه اين قاچاقبران به مرام خود برسند.
حالا كشور بايد به پا برخيزد و اين چتل استانى را خارج كنند.
چودرى غنى تمام اقوام با هم برادر اين وطن را به خاك و خون كشيد وميكشد
از يك كروپ كوچك بنام پشتون استفاده ميكند در اصل انها نه پشتونها بلكه پنجابى ها اند. در اين مقطع زمان عبدالله بايد به دوستم لبيك بگويد وهمراه با إستاد عطا وديگر وطن دوستان از تمام مليت ها وأقوام يكجا شده وبيرق ازادى را بلند وكشور را از چنگال اين توطعه بزرگ خلاص كنند.
ح ع

>>>   اگر جناب ریس جمهور اشرف غنی حساس خطر در افغانستان کرد طیاره در خدمت اش است فورا به پیش دختر وبچه خود بخارج میرود وجنرال دوستم هم انطرف سرحد ازبکستان و ترکیه در خدمتش است میرود و معصوم استانکزی و حنیف اتمر انگلستان خانه اصلی شان با بوجی های پر دالر میروند اما هر بلای که بیاید بسر مردم بچاره و کم بخت در مانده میاید انها جواب تمام بدبختی ها را خواهند گفت در حالیکه همین اربابان قدرت اصلا به انها توجه ای ندارند مصروف زد وبند های سیاسی شان با کذب و فریب مردم بنام قوم و مذهب و زبان ومنطقه هدف های سیاسی شانرا پیش میبرند .

>>>   سخنرانی هردو صحی است این قوم از دوران عبدالرحمن
قا تل کاری شان همین است بس
انسانم آرزوست ==

>>>   دوستم پاچا ،کنده یخ احمد ضیا بسیار دیر از خواب خرگوشی بدر آمدید فکرمیکنم روز های آخر شما باشد قصه آن سه گاو را نشنیده بودید که رفیق های جانی جانی همدل بودند و سالها در کنار هم در یک مرغزار سر سبز زندگی داشتند ودرغم وشادی خوشی همدیگر شریک درنزدیکی آن ها یک شیر درنده زنده گی می کرد واز ترس جرت قدم زدن در ساحه آنها را نداشت تا این که روباهی گرسنه وچرب زبان مکار پیداشد وبه شیر نزدیک شد از سه گاو فربه سخن زد شیر از قبل می دانست ولی می دانست با آنها مقابله کرده نمی تواند تنها از طریق اختلاف میتواند بر آنها پیروز شود وروباه کمر بسته کرد به آهسته گی وعده ووعید وحدت آنها را از هم پاشید وبر آنها دست یافت و موفق به شکار آنها شد ضیا بر قوم خود پشت کرد در کنار غنی قرارگرفت ربانی بر افراد مومن وبا تقوا ومجاهد بی باور وبی اعتماد بود بالای یک ژیگلو بی هویت که پدرش هم معلوم نیست اعتماد نمود از طرف جمیعت کاندید ریاست جمهوری شد جمیعت از اودفاع کرد وقتی که در بین مردم مطرح شد بادار قوی تر اوراوسوسه نمود با ربانی برسر پول مخالفت نمود وبازبان خود گفت که جمیعتی نیستم دوستم این شیر افکن کاذب از ابتدا معلوم بود که اهل معامله است آدمی که با ولی نعمت خود نمک حرامی کند وعهد خود را بشکند عاقبت آن گرفتار شدن در دام خودش است
غنی احمد زی است نجیب از خون آواست انتقام آنها را نگیرد پیغور است بر هرچه پشتون است
ضیا جان صاحب روز های حساب پس دادن هایت نزدیک رسیده پول های سلاح کوت های دوره جهاد کابل بانک قرار دادها ذخایر بانک های دوبی آ......امانتهای جهاد اتمر رفیقت از همه اسرار با خبر است دمت را آب میبرد تو خبر نبودی .وملت هم تشنه به محکمه کشیدن شما و حصول دارای های مردم از شما هستند باور داشته باش پیره دار ها مشتت را بسته وتسلیم عدالت خواهند کرد
دوستم خون بیگناهان خشک نمی شود تا انتقام نگیرد خداوند بسیار آرام وخاموشانه انتقام میگیرد دیر گیرد سخت گیرد آنروز دورنخواهد بود که جنایت کاران حرفوی که القاب ستر جنرال مارشال برید جنرالی را در دنباله نام خود میکشیدند باهویت اصلی خود به محاکمه کشیده شوند تا بدانند عاقبت فرعون ها قارون ها وبلعم ها چیست

>>>   زنده باد مارشال دوستم یگانه حامی مردم غریب افغان

>>>   جناب نویسنده ونویسنده متن عنوان که شما داده آید دور از سیاست و توهین بزرگ به جنرال دوستم است
جنرال دوستم واقعیت های عینی جامعه را که قوم پشتون در حال اجرا کردن آن است بیان نموده است کدام حرفی دوستم غلط است که شما گفته آید زنگ جنگ را دوستم به صدا درآورد این همه از خود خواهی های قوم پشتون است که در این مدت بیشتر از 250 سال خود را بالا دیگر اقوام به زور بادران خارجی اش تحمیل نموده است و چنان در کرسی ریاست دولت چسپیده اند که گویی میراث پدری شان است در حالی که تاریخ گواه است که سران این قوم به خاطر کرسی به جان یکدیگر تاختند کور کردند کشتند وحتی به خانواده های یکدیگر ترحم نکردند وهمه را از بین بردند این قوم از همان نسل نادر غدار که در گوشه قرآن مجید مهر نمود وبفدا به آن وفا نکرد دیگر بس است قلدری وزور گویی بیجا قوم پشتون مرد های شان به خاطر تجارت و کار وار به خارج سفر میکنند و خانواده های آن را همین اقوام دیگر نگهداری میکنند اگر کمی وجدان هم داشته باشند مردانه در کنار خانواده های خود ایستاده واز آنها دفاع نمایند یکبار شما به کشور های سعودی کویت قطر هند امارات سرشماری کنید که اکثریت شان از ولایت های جنوب افغانستان رفته اند که حتی نظاکت های طیاره را هم نمی دانند وقتیکه یک رهبر از دیگر قوم حقیقت را بیان کرد اورا به قوم گرایی متهم می کنند و اگر خود شان ملت ومردم را به بیگانه بفروشند هیج کپی نیست و نه قوم گرایی است
با احترام حقگو کابل

>>>   پشونهامیخواهند جنرال صادق راستکار را از سر راه
خود بردارند ومیدانندکه اگر جنرال دوستم نباشد دیگر
قوم ازبک از خود سر و رهبر نخواهد داشت ومیشود
از مردمش مانند هزاره ها که رهبر دلسوز ندارند استفاده ابزاری کرد..
م ی

>>>   دوستم تشت رسوایی(ع وغ)را به زمین زد و حرف دل همه مردم افغانستان را گفت حالا حد اقل جامعه جهانی باید در قسمت این حکومت فاسد و بیکاره تصمیم جدی بگیرد واگر دست نشاده هم است حد اقل یک آدم خوب را برای این کار تعین کنند ع و غ را.
عبدالخالق

>>>   دوستم درزمان داکتر نجیب باموقف عالی وصلاحیتی که داشت شکر نکشید با ارتکاب اشتباه بزرگ وخیانت به دولت آنوقت در اعتلاف باجمعیت وشورای نظار باعث تخریب پلان صلح ملل متحد وسقوط داکتر نجیب گردید که درنتیجه باعث جنگ های داخلی ،ویرانی وبربادی افغانستان گردید.حال باوجود این پست معاونیت اول ریاست جمهوری که ۱٪ هم لیاقت آنرا ندارد وسهم بسیارزیادی که به قوم ازبک داده ،بازهم هزیان وچتیات میگوید وباعث ضعیف شدن اراده وعزم قوای مسلح درجنگ باطالبان وکاهش اعتباردولت افغانستان میگردد.اگر دوباره طالبان به قدرت برسد ،جای خودش ترکیه خواهدبودواز قوم ازبک حتی یک مدیر دفتر هم دردولت نخواهد بود.بهتر است جنرال دوستم کله خام پخته فکر کند ودیگر چتیات نگوید.چون خودش یک آدم بیسواد و بی عقل است، برایش بهتراست خاموش باشد.هر بار که بالای مسایل کلان نظر داده، خرابی کرده به عوض مفاد نقص بیشتر به دولت وبه خود رسانده.
راستگوی

>>>   حق ـ گو بچیش!نام حق را بد نکن .از برکت پشتونهاست که کلمات چون غیرت ،عزت،ننگ وناموس رامیفهمی. پشتونها نه تنها درداخل افغانستان بلکه درممالک عرب وتمام ممالکی که افغانهاست ،اکثریت است. چرا زورت میته،چراحسادت میورزی. کسانیکه درمقابل انگلیس ها در جنگ اول ودوم افغان وانگلیس جنگیدند وانگلیس ها راشکست دادند،پشتونها بودند،کسانیکه با روسها جنگیدند ۹۰٪ پشتون بودند(شما خو باروسها پروتوکول داشتید)،کسانیکه با امریکایی ها و۴۷ مملکت ناتو جنگیدند وبیشتر ۱۵۰۰۰۰نفر تلفات داشتند پشتون بودند،وقوای مسلح که درین ۱۵ سال علیه طالبان جنگیدند وشهید شدند ۹۸٪ پشتون استند(مخصوصاً درولایات شرقی ،جنوبی و جنوب غربی ).همیشه پشتونها ازین خاک دفاع نموده وخواهد نمود.شما خودرعسکری وظیفه نفرخدمتی وسقاوی داشتید.شما باطلگو جرأت اینرا دارید که به جنوب بروید وخانه کسی رانگاه کنید.این سربازوقوماندان پشتون است که درهمه افغانستان مقابل دشمن میجنگد،یک کمی حق بگو وسرت رابه گریبان کن.

>>>   خوب خوب همین 3-4 نفررابایدازبینبرد

>>>   حالا هوش بر سرش آمده،
البته یادش رفته که گفته بود ما رهبر خود را یافتیم وترک تبار های کشور را به ناموس شان قسم داد که به این قومپرست رای بدهند۰

>>>   باید در شرایط فعلی همه اقوام غیرپشتون سلاح بگیرند و مسلح شوند چون پشتونهاهمگیشان مسلح هستند هم از طالب ملی وطالبهای وحشی همگیشان آمادگی دارندکه اقوام غیر پشتون را درهم بکوبند تا
نتوانند برعلیه ظلم وستم و فساد و چور و چپاولشان حرف بزنند سترجنرال عبدالرشید دوستم با
گفتن حقیقت صابت ساخت که فرزند صدیق وصادق
افغانستان است حرف حقیقت تلخ است اما حقیقت
حقیقت است امروزاگر جنرال دوستم نمیگفت فردا کسی دیگری یخن این خاینین را حتما میگرفت اما آفرین به شیری که این ابرمرد از مادرخورده تاچهره سیاه وکثیف حکومت وحشت ملی را به همه جهانیان آشکارساخت واین واقعیت است که سخنان جنرال دوستم در دل تاریخ یادگارخواهدماندکه چی شهامتی داشته این فرزند غیور افغانستان که چهره دزدان مافیا را آشکارکردباید همه مردم غیرپشتون ازاین مرد شجاع تاریخ محفظت کنندتا مارهای زخمی به آن صدمه نرسانند وبه سرنوشت مانند استاد برهاندین ربانی دچارنسازند.

>>>   در خراسان خاک میبارد هنوز

برخیز ، در خراسان خاک میبارد امـــــــروز ، مــــادری در غم فرزند می نالد امروز
گاه به نام فارس گاه به نام اوزبیک و هزاره ، فرزند مادر وطن خون مینوشد امــروز
نیست اسری ز پدر ، بابــــــــــــــه و کاکا ، زنده به گور کردن انسانها است امـــروز
کجا شد آن ابر مرد دلیر مســــــعود و داود ، سید خلیی و ربانی جان میبازد امــــروز
تا به کی دست انداختن به گـــردن یک دگر ، دادن فرصت بر دشمنان است امـــــروز
برخیزاز خواب غفلت ای دلیران خــراسان ، خنجر از پشت میزند این نامردان امروز
بسی ظلم روا داشتن بر این ملت مظلوم ، نهادن نام تاجکی و ایرانی و ترکی امروز
شناس دشمن خویش را ای فرزند شـــجاع ، مار از دهن آستین نیش میزند امـــــــروز
به نوهی میدهند چوکی و کرسـ‌‌ـی و مقامت ، میچکاند زهر همچو مار به اطرافت امروز
در ظاهر گویند خویش را حامی رسول و قران ، در حقیقت یاور و دوست یهود است امروز
چی کردن با حبـــــییب الله و یــــاران باوفا ، دیگر بس است اعتماد بر این جاهیلان امروز
با خبر باش ای طالب و پاکستانی مزدور ، میدرخشد خورشید در این سرزمین باستان امروز
(عثمانی) مکن ناله زدیار غربت و بی کسی ، یاور هر مسکین و بیچاره خداوند است امروز

به یادی از شهید بزرگوار جنرال صاحب داود.

>>>   دوستم معاون اول رئیس جمهوراست نه قوماندان کندک امتیازات ازمعاونیت ریاست جمهوری میگیرد که یک چوکی سیاسی است چون خودش بیچاره ازسیاست عاجز است نا گزیر میرود وازقوم خود دفاع میکند کسیکه علنی تمام افغانستان رایکسوبگذارد وصرف ازقوم خوددفاع کند پس وجدانا شما قضاوت کنید که قوم گرا کی است اشرف غنی یادوستم رای آوردن بدین معنی نیست که حالا نکاح خط مادرمارانیز دعوا کند

>>>   باحفظ احترام به جنرال صاحب
درزمان کمپاین می گفت که ما افغا نستان را ازتجزیه نجات دادیم داکتر صاحب اشرف غنی مغز متفکر است وصد ها گپ های دیگر حتی گپ به جای رسید که طرفداران جنرال دوستم باانتقال عکس های جمعه خان همدرد ازبرنامه های آقی غنی حمایت می کردند اما انسان های عاقل این موضوع را ازقبل درک می کردند رای به غنی برگشت به زمان عبدالرحمن ونادرغدار
درست وقتیکه عکس های جمعه خان همدرد را انتقال میدادند سخنگویان جنبش خیلی خوشحال بودند وقتیکه پیران قل در رستاق تخار وکیل عین الدین را به شهادت رساند پسر ایشان بشیر ضیایی درصفه فیسبوک اش نوشت که یک پشتون وردک میان تاجیک ها وازبک ها نفاق انداخته فرق بین جمعه خان پشتون که باشما یکدست شده وبرعلیه استاد عطا کودتا کردید ووکیل عین الدین که به نماینده گی ازتاجیکان رستاق وکیل بود چه است
بدخشی

>>>   اشرف غنی ازمردمی نیست که به کولاب ویاکدام جای دیگربرود خاطرجمع باشید

>>>   در این شک نداشته باشید که ارگ در تلاش است تا تمام اقوام دیگر را از قدرت اذل وفقد پشتون به یکهتازی بپردازد باز دوصد سال دیگر باید رنج و غم بربادی.

>>>   برادر که بودن دوستم را در اریکه قدرت شرم میداند باید بگوید در جایش که باید مقرر شود اگر دوستم به جنایت بشری محکوم است کسی که نیست که است؟ لطف نموده بگوید. کشتن بیش از صد شخص عاقل و با سواد و موثر این خاک بدست های ناپاک ارگ نشینان کمتر از جنایات بشری دوستم است ؟ کسانیکه بجای تفنگ قلم بدست داشتند و به جای خشونت به گروه های امنیت کشور گل تقدیم نمودند در روز دوم اسدسال 1395 چسان با خاک وخون یکسان شدند؟ و گناه شان چه بود؟ اگر شما واقعا یک شخص متعصب نیستید چرا در مورد چنین قتل ها قضاوت نمیکنید؟ که در مورد دوستم قضاوت میکنید. دوستم یک شخص خدا شناس است دوستم کسی را به نا حق به قتل نرسانده کسانی را کشته که تیشه بر ریشه خود میزد کسی که روزانه هزاران انسان این سرزمین را به ناحق گردن میزد. اگر دوستم جانی است پس که خوب است ؟دولت که درست همین لحظه جنگ های خانمان سوز قومی را تقویه نموده و گسترش میدهد؟ و خود پل جمع آوری مینماید تا چند دوره دگر رابه تقلب از خود نموده و افغانستان رابه خانه شخصی باداران شان مبدل سازد.اگر امرو ز دوستم نباشد مانند سال های 98 و 99 حاکمیت دوره سیاه و شوم طالبان بالای مردم افغانستان تکرار میشود مرد ها استاد و زن ها را برادران ناراضی کرزی و مخالفان سیاسی غنی احمد زی شلاق کاری مینمودند اینست فرهنگ انسان های والاتر از دوستم. تبسم را جنین گردن برید مثل که شب مهمان داشته باشد و گوشت این کودک نو جوان را برای مهمانان کباب بره بسازد اگر ندیدی یا الله بگو دروغ است بگو تهمت است اگر ارگ بهمین خاطر نلرزید و جهان به پا نخاست بگو دروغ است پس دیده به دیده چرا منکر میشوی رهبریت چنین قتل ها بدست کیست؟ همین ارگ نشینان فعلی و با سوادان لایق به گفته یک عده برادران. گناه جنبش روشنایی چه بود؟ همانا حرکت معنوی که از والا ترین فرهنگ انسانیت برخوردا بود برای ارگ نشینان قابل حوصله نبود چرا دولت مردان نمیتواند که از این فرهنگ غنی برخوردار گردند که جوانان نسل امروز چنین فرهنگ های جاودانه، انسان پرورانه و صلح آمیز را دربین یک مملکت مملو از جنگ ٰقتل ، اخططاف،چور؛ چپاول؛ غارتگری، دزدی، دروغگویی، انتحار،انزجارو بی عدالتی از حد انسانیت گذشته را مروج میسازد و به این جانی های ارگ نشین می آموزاند که روش بهتر برای زندگی کردن را پیشه نماید. و در بدل ارگ نشینان همه رابه گلوله بست و به مردم و کسانی که رای داده بود اخطار داد که است معنی آزادی بیان و احترام به خواست های مشروع مردم و خصوصا نسل نوین. یا با رسم های کهن زهر مانند دیرین زندگی نماید یا آرمان نوین رابا خود به گور ببرید انتخاب بدست شما. این است فرهنگ باسوادان.آیا این ها را باید باسواد تلقی کرد و از دوستم جانی روش بهتر دارند ؟ که یک سره دوستم را سر کوب مینماید. که مستحق سرکوب است ؟ لطف نموده بیان نماید کسانی که مردم عام را در یک حرکت مدنی و صلح آمیز رگبار مینماید ؟ یا کسی که در سنگر نبرد دشمنان جانی مردم افغانستان را به رگبار میبندد ؟ ما مردم کهن و دوره جنگ به جوانان نسل جدید چشم دوخته بودیم که چند روز زندگی بقیه را در سایه امید این جوانان بگذرانیم و مانند یک تاریخ زنده حکایت های زندگی خود را به گوش های نسل نوین زمزمه نمایم تا از زندگی نکبت بار ما عبرت گرفته در سابه صلح رفاح اخوت و برادری زندگی نماید. اما متاسفانه که یک عده صیادان وحشی صفت دور نسل نوین را چنین حلقه زدند که چشم بهم زدنی همه را به باد فناه دادند. چنان آهو بره ها را مانند گرگ های وحشی بجان هم انداختند بدون اینکه ثانیه مکث نماید با شوق تمام یک دگر را به گلوله میبندند این است فرهنگ با سوادان فعلی و خود ها در بین شان می درایند تا مبادا این جوانان به یک دگر رحم نمایند و یک دگر را در آغوش
بگیرند.آنگاه رو های شان مانند ذغال زمستان و پلان های سیاه و شوم شان ناکام و در پیش باداران شان تباه میگردند. فقط از افغانستان هستم به تمام کسانیکه به انسانیت احترام دارند احترام دارم هیچ نوع ارتباط با جندال دوستم نداره. اما اگر توانستو عمرم رهبهوی دهم در صورت قبول وی حاضر بودم برادران اگر در سنگر نبرد با تن خسته و خون الود و شکم گرسنه و گلون خشک در انتظار آب باشید صد بار به دولت و قومندان تان زنگ بزنید تلفن ها خاموش باشد آنهم از روی مصلحت اما دوستم مصممانه حرکت مینماید روی هم رفته به دوستم باید چه گفت ؟ قاتل جانی یا حرکت و عمل انسانی؟ پس من که یک نظامی هم نیستم اما بار بار صدای نعره مادران را در روز سوگ واری فرزندان شان شنیده ام که بعد از مکالمه تلفنی با خانواده های شان در دست دشمنان اسیر گردیده و چطور سر بریده شده از صمیم قلب کسانی را که صادقانه ازعمل مشروع این سربازان دفاع مینماید دعا مینمایم که جندال صاحب دوستم هم از همین انسان های صادق و بینا مردم افغانستان است و کسانی که صدای اینها را نا شنیده میگیرند و سربازانرا یاری نمیرساند و از مسؤلیت شان شانه خالی مینماید از خداوند منان برایشان در هر دو جهان روی سیاه و جهنم سوزان را میخواهم
از کابل

>>>   از جنرال دوستم شکایت می شود که گویا خودش کمر جناح متقلب و فاشیست را بسته است و مخالفت امروزی اش از اشرف غنی و قومگرایی منحط اش گویا بیجاست.
اما آیا جناح غیر متقلب و مظلومک درین میان بیگناه است؟ چه کسی نقش عمده تری در بستن کمر غنی داشت، دوستم یا عبدالله؟
حکومت امروزی فاشیست ترین و خطرناکترین حکومت قومی در طول تاریخ این سرزمین است. مشروعیتِ به نامِ این حکومت از کجا می آید؟ مگر خود ادعا ندارند که نیم مشروعیت از سپیددار است نیمی از ارگ؟ چرا و چگونه می گذارند که نیم ارگ بر همه امور مسلط باشد و رسواترین برنامه های بنیاد برانداز قومی را در این کشور تطبیق کنند؟ چرا عبدالله زیر نام اسکان مهاجر و کوچی، زمینهای شمالی و پروان را به پشتونها می بخشد و سندش را امضاء می کند؟ آیا این خودش بیانگر شرکت مستقیم در اصلیترین و اساسی ترین برنامۀ فاشیستی.... سقوی نیست؟
چرا عطا محمد نور دست در دست عبدالله به عمره می رود- آنهم پس امضای سند غصب زمینهای شمالی؟ چرا عطا محمد نور که تنها والی بلخ نیست و رهبر جمعیت اسلامی را نیز ادعا دارد، نقشی نمی گیرد و ممانعتی نمی کند؟ همنوایی عطا محمد نور با عبدالله که در خدمت فاشیزم قرار گرفته است را چگونه می شود تعبیر کرد؟
چه کسی کمر فاشیزم را بسته است، دوستم یا عبدالله و عطا محمد نور؟
تسلط یک نظام طراز فاشیستی به رهبری غنی در کشور از خبث عمل یا از نرمش برنامه ریزی شدۀ سپیدار سرچشمه می گیرد یا از اتحاد دوستم با غنی؟
آیا نمی شود ادعا کرد که عبدالله و همدست نزدیکش، والی بلخ در تمامی ستمگریها و خیانتهایی که غنی و یاران فاشیستش می کنند، شریک اند؟ اگر نیستند، بفرمایند بگویند که مثلاً در کجا و چگونه و تا چه حدی و باکدام راهکارهایی تاکنون مانع کدام برنامۀ فاشیستی شده اند و در آینده چه برنامه هایی برای تامین عدالت و جلوگیری از جنایت و تجاوز و اشغالگریهای تیم صیهونستی و فاشیستی حاکم بر ارگ شده و می شوند؟
saboor Raheel

>>>   مردم افغانستان باید بیدار باشید این بار یک قانون بسازیم در افغانستان اگر در افغانستان نا آرامی به وجود آمد هر آن شخص کلان که از این خاک بیرون رفت دگر حق آمدن را در این خاک ندارند. اگر ما مردم افغانستان به اتفاق آرا از این قانون دفاع نمایم همهشان این خاک راترگ گفته . ها از شر این غاصبین خلا ص خواهیم شد. در غیر آن ما همیشه هیزم سوخت این ها باقی خواهیم بود .

>>>   راه حل مشکلات افغانستان راه سیاسی است نه راه نظامی هرکس که براه نظامی تاکید میورزد ازسیاست عاجز ویا به مرض سادیزم گرفتاراست

>>>   اگر راه حل سیاست است پس این سیاست را چه نام میدهید؟ آیا این سیاست است ؟ که چنگ جای خانه به خانه را تقویت کنی و یک قرن دگر در بین مردم این خاک نفاق بیفگنی ؟ این نوع سیاست و این نوع اندیشه خودش نمایانگر مرض سادیزم است که همیشه برای مردم مشکل خلق شود. در صورت سیاست میتواند راه حل باشد که جانب مقابل سیاست مدار باشد و دشمن هم مشخص باشد و تعریف مشخص از دشمن داشته باشیم دشمن نا آشنا باید سزایش دار باشد.

>>>   دست های ناپاک نجیب پرستان فعلا هم در دولت کار میکند 50000 انسان بی گناه را در آن وقت روانه پولی گن کرد. و امروز از دگر طریق برای خیانت ظاهر گردیده اند.

>>>   حنیف اتمر کمونیست وآدمکش حرفه ای است باید هرچی زودتر محاکمه شود در غیرآن کشور را تباه و
برباد میکند.

>>>   احمد ضیا مسعود را بگوئید اول 52 ملیون دالر را دوباره برگردان بعد صحبت کن!

>>>   دوستان به فکر وطن باشید که دارد از دست میره ، این کی چه کرد اینو بچه ۶ ساله افغانستان میدونه به فکر غول های بیابانی داعش باشید که دارند امادگی رو برای شون آماده می کنند اینور بزار که دوستم و...از ای تا زیت میدونه که در افغانسان چه می گذرد ، هر کس به سهم خویش کاری رو انجام داده چه دزد ، چه آدمکش چه وطن خواه چه و چه،دست تان را گره بزنید در مقابل دشمن پاکستان و...

>>>   دوستم، تو رای و سرنوشت اوزبیک های کشور را بخاطر مقام و چوکی برای خودت و نزدیکانت فروختی۰
اوغان کوچی، و آنهم تمامیت خواه هیچگاهی دوست توده های اوزبیک ویا هزاره، بلوچ، تاجیک، ویا غیره شده نمیتواند۰
اینکه غنی کوچی و تیم قبیلوی او، مثل کرزی و گلبدینی های و اوغان ملیتی های او، همه سخت قومپرست، سخت مرکز گرا، و سخت تمامیت خوا بودند و هستند تو هم میفهمیدی و همه دیگران هم میفهمیدند۰
پس چرا با غنی یکجا شدی؟؟؟
آیا تو در آینده اصلاح خواهی شد؟

>>>   جناب جنرال صاحب:
اولاً معلوم نیست که شما شخص دوم مملکت میباشید یا اقای عبدالله حالاقبول کنیم که دونفردرمقام دوم قرارداشته باشند وهردوشان شکایت کنند، پس این ملت چه خواهند کرد. ایا انتخابات وتعین یک رهبرکاری آنقدر ساده است که حد اقل سرنوشت یک ملت را برای پنج سال بدست کسیکه آنرا نمی شناسی وازبرنامه های کاری اش اگاهی نداری، بسپاری.
این ازاول معلوم بود که درمیانه کار به همین جامیرسد.
آرزومندیم روزهای بدترازاین درانتظارملیت نباشد.

>>>   جنرال صاحب را کرزی بازی داد بعد غنی فریب داد پیشنهاد میکنم که از تاریخ جنرال صاحب بی اموزد و با ای برادر های ناراضی که نیم قران را قبول کرده اند هم دست نشود عاقبتش همین است

>>>   غالمغال بیجا نکونین هیچ چیزی ازدست تان نمیآید ونه کس برایتان اجازه میدهد اینجا شما تنها نیستید که هرچیزیکه دل تان خواست انجام دهید کسان آرام دیگرهم پیدا میشودکه جواب شمارا بگوید خداناخواسته باز به کولاب مجبورنشوید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است