سلاح های امریکایی به بازار سیاه طالبان رسید
امریکایی که علیرغم تمام وعده وعیدهای پوچ، هرگز ارتش و پولیس افغانستان را تقویت و تجهیز نکرد؛ چگونه سلاح های نیمه سنگین، سنگین و پیشرفته ی خود را کاملا اتفاقی و ناآگاهانه در اختیار مخالفان مسلح قرار می دهد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۳    ۱۳۹۵/۸/۳ کد خبر: 122985 منبع: پرینت

مخالفان مسلح که از منابع مختلفی تغذیه می شوند، بازار سیاه سلاح های امریکایی را نیز در اختیار و کنترل خود گرفته اند تا دیگر هیچ بهانه ای برای پیوستن به روند صلح و یا عقب نشینی از مواضع تحمیلی و تزریقی خود نداشته باشند.

پیشروی طالبان و دیگر گروهک های تروریستی در قندوز و صفحات شمال و نقاط مختلف کشور حقیقتا چنین می نماید که مخالفان مسلح از مخازن و روزنه های متعددی از نظر روانی، تسلیحاتی، مالی و عقیدتی حمایت می شوند درحالی که سربازان اردوی ملی در وضعیتی کاملا برعکس قرار دارند.

حال سوال اینجا است که نهادهای بین المللی اعم از کارخانجات اسلحه سازی، وزارت دفاع امریکا و نیروهای ایتلاف جهانی آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، که چنین از روی برنامه و حساب شده اقدام به جابجایی و فروش ابزارآلات و ادوات جنگی در جای جای جهان می کنند؛ چگونه نتوانسته اند مانع از افتادن بازار سیاه تسلیحات امریکایی به دست طالبان و داعش شوند؟

روزنامه ی ایندیپندنت در گزارش اخیر خود به نقل از مقامات ارشد نظامی امریکا مدعی شده است که سرنوشت بیش از یک میلیون و 450 هزار نوع قبضه سلاح نیمه سنگین و سنگین به ارزش بالغ بر 40 میلیارد دالر که وارد منطقه و مرزهای عراق و افغانستان شده بود، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این درحالی است که پیش از این، احتمال قریب به یقینی از تقویت و تجهیز گروهک های تروریستی در خاورمیانه با تسلیحات پیشرفته و گران قیمت امریکایی وجود داشت که کنترل و نظارت طالبان، القاعده، داعش و دیگر مخالفان مسلح منطقه بر بازار سیاه سلاح های غربی به آن دامن می زند.

گرچه عراق و افغانستان به دلیل اخذ سیاست های متفاوت، به سرنوشت متفاوتی از هنگام اشغال توسط ناتو و ابر قدرت غرب دچار شدند اما مفقود شدن این تعداد قابل توجه از تسلیحات امریکایی از 11 سپتامبر 2001 تا 10 سپتامبر 2015 نشان می دهد که سیاست کاخ سفید در قبال هر دو کشور یکسان بوده است.

بدین معنی امریکایی که علیرغم تمام وعده وعیدهای پوچ و توخالی خود، هرگز اردوی ملی و پولیس افغانستان را تقویت و تجهیز نکرد و تعلیم نداد؛ چگونه سلاح های نیمه سنگین، سنگین و پیشرفته ی خود را کاملا اتفاقی و ناآگاهانه در اختیار مخالفان مسلح قرار می دهد بدون آنکه برنامه ای درازمدت و نقشه ای شوم برای عراق و افغانستان در سر بپروراند؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا وهمدستانش مثل بچه فلم در دورول بازی میکند اگر به اشرف غنی وکابینه شان پول کمک میکند به طالب وداعش اسلحه کمک میکند اگر بچه فل کشته شود پس فلم هیچ ارزشی ندارد وفلم خلاص میشود ومردم ما هم خوشباور استند همینحال درهلمند درکنر وارزگان توسط طیاره سلاحهای آورده میشود وبرای مخالفین توضیع میگردد دولت ما طیاره دارد توپ ونیروی بسیار دلیر ولی طالب تنها بایک قم همرای یک چوب دولت رامیدواند جالب است.

>>>   هر نيرنگى را كه بكار برند.
اينجا كشور عربىى نيست واين را تاريخ گواست.
واين بار اول هم نيست چتل استانى ها با تمام قدرتشان همراه مزدوران خود امده بودند.
همين طور سكندر ، چنگيز تيمور لنگ استعمار سه بار روسها همه وهمه.
اعراب با تمامى قدرت شان در ان زمان.
باز هم مادرى يا امان الله ميذايد يا مسعود ويا مسجدى خان ديگرى را.
در هر مقطع زمان اين كشور صاحبى پيدا ميكند.
اين بى تفاوط است كه چقدر سلاح ومذدور دارند.
همه را كو ر وغلط خوانده اند.
ح ع

>>>   سياست چند پهلوى حاكمان مستبد كشور در حد اقل دو صد سال گذشته نه تنها نتوانسته برنامه هاى قومى و برترى جويانه تيوريسين هاى تك قومى سازى كشور را تامين كند بلكه تمام كشور به شمول خود قوم حاكم در قدرت را تا مرز نابودى كشانده است . انهايكه از تاريخ خونبار و از گذشته أسفبار اين كشور از ميليون ها شهيد ، زخمى معيوب و مهاجر نياموزند ، نمى توانند شهروند صادق به مردم و كشور محسوب شوند. فكر كردن و قدم برداشتن در راستاى برنامه هاى قومى ولو از طرف هر كى باشد خيانت اشكار است . هيچ راه حلى جز مذاكره و تفاهم روى تمام جزيات ملت سازى ، دولت سازى ، قبول ارزش هاى دموكراتيك و رها كردن سياست هاى تبعيضى و اعلان شكست انها نيست.

>>>   وخت رسیده بود حالی خبر شدی دوست

>>>   در تسلیمي و فروش سلاح به طالبان کمونستها دخیل اند زیرا انها ماده پرست بودند، ما مجاهدین تنها رضای خدا ومخلوقش را میخواهیم!ها ها ها !!

>>>   آمریکا کمر به نابودی ما بسته است آنها آمده اند تا بر نوامیس ملی آبدات تاریخی بر زبان فرهنگ و دین ما خاتمه بدهند از جوانان ما رقاصه وسازنده بسازند واز کودکان ما معتادین به موبایل وگیم وازپیرانما مردم نا امید واز خود باخته نه تولید باشد نه زراعت نه مالداری نه فابریکه نه باغ داری ونه مالداری آنچه که برای بقای حیات ضروری است در سر زمین های اشغالی ختم شود استعمار هرجا پا می گزارد زیر بنا های اقتصادی را نابود می کند وبه نسل دوم وسوم می گوید خوش حال شاکر ومنت گزار باشید که شمارا از مصیبت ها نجات دادیم وناجی شما ما هستیم جنگ ها را در می دهند از طرف دیگر بنام میان جی وارد معرکه می شوند گروه و دسته می سازند واز طرف دیگر بر طبل صلح می نوازند اینها دست شیطان را از پشت بسته اند خداوند این جنایت کاران بین‌المللی را سر جایشان بازگرداند که ملت ها از مکر آنها نجات پیداکند

>>>   موترهای سرویس ملی بس درپاکستان ، طیاره ها درهرجا ،کبارکردن سلاح وتانکها وفروختن آن ، گم شدن سلاح ها وتوزیع آن بااشخاص غیرمسؤل این گپ ها نو نیست چندین سال سابقه داردمسؤلیتش بدوش کی است

>>>   به خد ا نمی فهمم که چه می شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است