خواص مرچ با توجه به رنگ آن
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۲    ۱۳۸۹/۴/۲۶ کد خبر: 12284 منبع: پرینت

مرچ سیاه، سفید، قرمز و سبز، همه از یک گیاه تهیه می‌شوند. رنگ ‌مرچ به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. مرچ فواید زیادی دارد. مصرف مرچ سیستم هاضمه را تقویت می‌کند و به گردش خون سرعت می‌بخشد.

قرن‌ها پیش مرچ برای اروپائیان ادویه‌ای کمیاب و باارزش بود که آن را تنها در کشورها‌ی دوردست می‌توانستند تهیه کنند. البته هنوز هم مرچ از همین کشورها به اروپا صادر می‌شود، اما دیگر نه تنها ادویه‌ای نادر نیست بلکه یکی از نام‌آشناترین و پرطرفدارترین ادویه‌ها است که می‌توان آن را تقریبا روی هر میزی کنار نمک پیدا کرد.

گرهارد وبر از انجمن تخصصی صنعت ادویه در شهر بن آلمان می‌گوید: خاستگاه مرچ از مناطق گرمسیر و مرطوب آسیا است. گیاه مرچ قرن‌ها پیش در منطقه “مالابار” در جنوب هند کشت می‌شده است.

کاشت مرچ به تدریج در کشورهای نزدیک به منطقه مالابار هم که آب و هوای مشابهی دارند رایج شده است، از جمله سریلانکا، مالزیا، اندونزیا و تایلند. در حال حاضر صادرکنندگان جدیدی مانند ویتنام و برزیلیا به جمع این کشورها پیوسته‌اند.

مرچ پیش از بسته‌بندی باید ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاک جدا شود. مرچ پس از خشک شدن در رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید یافت می‌شود. انواع مرچ متناسب با کیفیت و رنگ و بو، قیمت‌های متفاوتی دارند.


خواص مرچ

مرچ پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی ‌به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروکلوریک و در نتیجه هضم بهترغذا می‌شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است.

هنگامی‌که مقدار اسید هیدروکلوریک بدن کافی نباشد، غذا به مدت طولانی در معده باقی می‌ماند که منجر به سوء هاضمه می‌شود. به‌علاوه، مرچ تعریق و ادرار را افزایش می‌دهد. مرچ همچنین اثرات مفید آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال مؤثر را در خود نشان داده است.


سیاه، سفید، قرمز، سبز

رنگ مرچ به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. رایج‌ترین نوع مرچ، مرچ سیاه است که برای آن باید میوه‌های مرچ را زمانی چید که نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جریان تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه رنگ می‌شوند.

دیگر نوع متداول، مرچ سفید است. برای به دست آوردن مرچ سفید، دانه‌ها هنگام برداشت باید کاملا رسیده و به رنگ کبود متمایل به قرمز تیره باشند. دانه‌ها را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقی می‌مانند که در جریان خشک شدن رنگ سفید متمایل به زرد پیدا می‌کنند.

مرچ قرمز نیز از میوه‌های کاملا رسیده گیاه مرچ به دست می‌آید، با این تفاوت که فرایند خشک کردن دانه‌ها باید سریع انجام گیرد.

محصول نادرتر این گیاه مرچ سبز است. برای تهیه آن دانه‌های مرچ به صورت زرد و نارس برداشت می‌شوند و سپس باید در معرض نمک یا سرکه قرار گیرند تا از تخمیر شدن آنها جلوگیری شود.

گونه‌های مختلف مرچ علاوه بر رنگ در عطر و طعم و همینطور درجه تندی هم تفاوت‌هایی با هم دارند. مرچ‌های سیاه و سبز معطرتر از مرچ سفید هستند. اما مرچ سفید تندتر از انواع دیگر است و معمولا برای تهیه سس ماهی استفاده می‌شود.

مرچ سبز برای تهیه سس غذاهای کبابی کاربرد دارد. دانه‌های مرچ سبز را معمولا نمی‌سایند. مرچ قرمز دو گونه است هم تند و هم دارای طعم شیرین ملایم است و مانند مرچ سیاه هنگام پخت گوشت‌ قرمز از آن‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که مرچ به صورت پودر خریداری نشود. گرهارد وبر می‌گوید: مرچ پودری عطر و طعم خوب خود را سریعتر از دست می‌دهد. اما اگر دانه‌ها تازه هنگام آشپزی آسیاب شوند، طعم مرچ در غدا قوی‌تر خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درکشور ما مرچ را خشک کرده خوب میکوبند وبرای ایام زمستان مرچ کوبیده نگهداری میکنند
تشکر ازمعلومات تان ازین بعد منهم مرچ را درست وسلامت نگهداری میکنم
مرغلی تنها

>>>   سلام عزیزان : به اجازۀ همه عللخصوص جیمز خرده گیر !
یک کشتی غرق شد و سه چهار نفر یکه دران کشتی بود طعمۀ نهنگ شدند فقط یک نفر شان که پاکستانی مرچ خور بود توسط نهنگ نجات یافت . یعنی نهنگ او را از بحر بیرون کشید . از قضا در ساحل گرگ گرسنۀ نشسته بود و نهنگ گفت ای گرگ گشنه بیا این پاکستانی را بخور ! گرگ در حالیکه می گریخت گفت اگر از گرسنگی تلف شوم هم پاکستانی را نمیخورم .
بخاطریکه یک نفر پاکستانی را پدرکلانم خورده بود تا حالا سیستم هاضمۀ تمام اولادش میسوزد .گفت پاکستانی ها حتی خربزه را با مرچ یکجا میخورند .\
در میان میوه های خوش مزه «» شاه انگور است و سلطان خربزه
درمیان سبزیجات بامزه و بیمزه «» فقط مرچ است که یک پیسه نمیارزه
وسلام ملنگ

>>>   ملنگ اگر در حال كار كردن احساس تنبلي ميكني كافي است يك تا مورج از راه سيستيم هاضمه در دهانش باني تاثر چشمگيري خواهد داشت
روان شناس  

>>>   مرغلی جان مرچ تازه خوش دارین یا مرچ خشکه ؟
( مرچ تازه خوب است نی )
jamsbond420

>>>   جمیز باند عزیز سلام
برای خوردن هردویش را دوست دارم زیرا مرچ خشک در غذاهای مانند آَشک، اش و کچر ی قروت وامثال انها لذت دارد اما تازه اش در هر غذا اما ازخودت میپرسم که کدامش بکار شما می اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرغلی تنها

>>>   سلام مرغلی جان
مه مرچ خشک را خوش دارم ،کدام وقت اګر خاستین مهمان ما
شوین حتمآ بریتان مرچ تازه میارم ، که با هر غذا خورده شوه
راستی مرغلی جان از آشک یاد کدین ، میشه دست پخت تانره
بخوریم ؟ بیبینیم استعداد تانره در قسمت آشپزی
jamsbond420

>>>   من مرچ قرمز چاریکار را دوست دارم تازه بخورم
سیلییه ناروی

>>>   سلام دوستان اميدوارم خوش باشيددوستان استفاده ازهدزيادمرج باعث مرض درجسم انسان ميشودمن خودم ازطفليت علاقه خاص برمرج تندداشتم اصلابدون مرج غزاخوردنم مشكل بودازمرج تازه غزاهادرست ميكردم درناشتاصبح هم مرج استفاده ميكردم مكرمتاسفانه خساره زيادديدم برمعده وجسمم حالاازمرج نفرت كردم تكليف مهده وحساسيت جسم بيداميشودمرج بخورم توصيه بردوستان استفاده هرجيزبه اندازه تاتوراازبانياندازه تنهادرغروب ازعربستان سعودي جده موفق باشيد

>>>   آقای جیمز !
آشک را همه مردم یک قسم پخته میکند . آشک مادر جان اترا حتمآ خوردی همه عین چیز است .
مرغلی تنها

>>>   مرغلی جان ! کسیکه خود را بنام جیمز معرفی کرده جیمز اصلی نیست . من این بیشرف را میشناسم , به هر نام که خواست مینویسد . از طرز نوشته و حروف که استفاده میکند میشناسم .
ص

>>>   مرچ داراي ويتامين k ميباشد ؟

>>>   سلام وعرض ادب خدمت تمام دوستان
یکبار خواهش کردم لطفا ازنام دیگران استفاده نکنید وهمیشه عفت کلام را مدنظر بیگیرئید اینبار بازم هم بنام من نظر نوشته شده . لطفا دوستان اینکار تان خوب نیست
هرکی کوشش کند خودش باشد نه دیگران
مرغلی تنها اصلی

>>>   سلام مرغلی جان
مه بریتان چیزی بد نګفتیم
اګر خفه شدین پس
jamsbond420

>>>   ‌آقای جیمز !
من مرچ تازه را خوش دارم به کس چی
مرغلی تنها

>>>   خ.... کار خوب نیست و چیزی هم بریش نخواهد رسید
س

>>>   تلخی مرچ های این صفحه شیرینی های تمام صفحات را از بین برد
بیګناه از کابل /////

>>>   خودرا خوب جلوه دادن ،و حرفهای بیمعنا زدن ،و تهمت زدن به
کسی کار عاقلان نباشد.فقط نظر های خوب تانرا ،طنزهای خوب
تانرا ایرایه کننید و بس .همه ما هرچیز میتوانیم بنویسیم.
بیخبراز کابل//////

>>>   دوستان سلام وعرض ادب خدمت همه ء تان
قسمیکه میبینم از نام من استفاده زیاد شد واین نظر ها که درچندین صفحه نشر شده ازمن نیست من با صفحه افغان پیپیر خداحافظی کردم منبعد هر نظری که به نام من نشر میشود ازمن نمیباشد واز ادس من تحویل نگیرئید . وانهائیکه بنام دیگران ومن نظر میدهند خیلی معذرت میخواهم انسان های پست ونادانی هستند . شبکه افغان پیپیر برای نظرهای نیک است نه به خاطر نوشته های مزخرف شمایان و روزگمی
خدانگهدار دوستان عزیز
مرغلی تنها

>>>   من بسیار سخت تند مرچخور استم در صبح با تخم و رومی نیز از مرچ تاره پخته شده و بعدا" در سر دسترخوان از مرچ سیاه در هر لقمه استفا ده میکنم سر ش چا ی شیرین می نو شم .
مر غ علی تنها و جیمز 420 ا گر مقا بله مرچخور ی میکنین بسم الله .
خو شحا ل لغما نی

>>>   سلام عزیزان!
بسیار معذرت میخواهم که کسی از لقبم استفاده سو کرده.
این کار دورست نیست دوست که تا حال استفاده میکردی
وسلام
Jamsbond420


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است