حکومت استقلالیت کمیته گزینش را زیر سوال برده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۵/۷/۲۹ کد خبر: 122776 منبع: پرینت

حکومت تلاش های زیادی انجام داد تا افراد جدید و وابسته به خود را در کمیته گزینش معرفی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمدنعیم ایوب زاده،رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت: با کمال تاسف در ایجاد کمیته گزینش جدید حکومت شدیداً مداخله کرده و درصدد این است که استقلالیت، بی طرفی و مسلکی بودن کمیته گزینش را به فهرست افراد و نهادهای انتخاباتی زیر سوال ببرد.

وی افزود: حکومت تلاش های زیادی انجام داد تا افراد جدید و وابسته به خود را در کمیته گزینش معرفی کند تا کار مطابق خواست خودشان انجام شود ومنافع حکومتی ها تضمین شود.

ایوب زاده گفت: با ترکیب فعلی که در این کمیته وجود دارد، هیچ اطمینانی برای کار بی طرف و مسلکی وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تـــــــاجـــیــــک ، هــــــزاره ، ازبــــیـــک ! اگر از خـواب بیدار نشوی نابود میشوی!!!!!!!!

>>>   اعضای کمیته گزینش انتخابات، گماشته شدگان ارگ اند و مورد اعتماد مردم نمی باشند.
اونهای که انتخابات را دزدی کردند، هرگز نمی توانند امانت دار رای مردم باشند.
پس معلوم شد که چرا ضیالحق امرخیل را به دادگاه نکشاند .
این بار گوسفندان امرخیل بیشتر چاق شده اند .

>>>   شرم اور است

>>>   آقای معنوی ریس پیشین کمیسیون انتخابات شخصیت تاثیر گذار بر روند انتخابات نگرانی مردم را نسبت به کمیته گزینش امروز در رسانه طلوع اعلام داشت . ایشان فرمودند که اکثریت قاطع اعضای کمیته گزینش زیر نام بیطرف اما طرفداران حقیقی ارگ بودند.
این کمیته نه بیطرف است ونه مستقل. فقط زیر هدایت تیم ارگ روند بزرگ ملی انتخابات را که همین اکنون بوی بد بی اعتمادی میان مردم شایع است سخت به چالش برده است. ایشان فرمودند ای کاش این تیم از طرفداران ساخته می شد شاید می توانست یکی از تشویش جانب مقابل روند را سالم پیش می بردند.
از نظر ساختاری تباری کمیته گزینش که سخت مردم نگران در روند انتخابات میباشند دریافته اند که همه از یک تبار خاص گرد هم جمع آمده اند. پس این کمیته یک تباره با این بی اعتمادی ها چسان توانست اعضای کمیسیون را عادلانه با حضور اقوام کشور به معرفی گیرد؟ هرگز امیدی نیست.
پیشنهاد کتله های بزرگ اجتماعی این خواهد بود که هرچه زودتر به کار این کمیته گزینش که به محور ارگ گره خورده اند خاتمه داده شود ودر عوض رهکار جدیدی بر این روند که حضور پر رنگ همه اقوام کشور در تصمیم گیری ها سهم فعال داشته باشند اتخاذ گردد.زیرا این کمیته مربوط به تیم ارگ بوده و همین اکنون میان مردم از اعتماد واعتباری برخوردار نیست.

>>>   تاجیکها قبل از همه متحد و صاحب یک شورای سراسری شوند که از طریق شورا رهبر و زعیم قوم خود را تعین کنند تا از متفرق بودن، ما حریفان سود نبرند . چنانچه در طول تاریخ بردند .

>>>   ما کمیته ی گزینش یک قومه را که گماشته گان ارگ اند قبول نداریم!

>>>   کلانان " ما هنوز سرود مضحک وحدت ملی را مبسرایند"
قوم، اساسی‌ترین محور سیاست افغانستان است. یک‌طرف سیاسی بیرون از قوم هیچ‌چیزی برای اندیشیدن ندارد اما یک‌طرف دیگر غافل از همه‌چیز سرود وحدت‌ملی می‌خواند. من به پشتون‌ها حق می‌دهم قوم‌گرایی کنند زیرا هیچ ارزش دیگری جز این نیست که آن‌ها را گِرد هم جمع کند. نه زبان‌شان به غنامندی زبان ماست، نه فرهنگ شان و نه قوت سیاسی شان. البته قوت سیاسی که می‌گویم منظورم از قوت رسمی یا برادران راضی در داخل نظام است. اما دیدیم در قوت غیررسمی نیز در حالی‌که نوددرصدِ خاک افغانستان را گرفته بودند نتوانستند ما را حذف کنند. درد من این است، آن‌طرف قضیه در حالی‌که هیچ ارزشی جز قوم نمی‌تواند در یک محور قرار شان دهد با اتکا به فاشیسم قومی می‌توانند باهم کنار بیایند اما این‌طرف خوش‌باورانه چنان وحدت‌ملی می‌گوید که آدم خیال می‌کند در یک جامعه مدرن علمی نفس می‌کشد. کرزی و اشرف‌غنی یگانه دلیل موفقیت‌های سیاسی‌شان، قومی‌ عمل‌کردن شان است، تا زمانی‌که اقوام هم‌سرنوشت زیر عنوان زبان مشترک و یا فرهنگ مشترک گِرد هم جمع نشوند و برای شکستاندن این طلسم سیاسی تلاش نکنند نه به دیمکراسی می‌رسیم و نه به عدالت اجتماعی. یقین داشته باشید اگر به روی یک‌مشت قاچاق‌بر و رهبرنمای ما آب یخ نزنیم، در انتخابات آینده یا اسماعیل‌یون و یا امرخیل را رییس‌جمهور می‌سازند. بیایید حقیقت ساختار سیاسی افغانستان را بپذیریم، بس است، سال‌ها به‌عنوان نفر دوم، یا سوم بودن را از سرمان بیرون کنیم، بیایید زیر چتر کلان‌تری به انحصارگرایی در سیاست افغانستان خاتمه دهیم تا باشد بی‌سوادانی هم‌چون اشرف‌غنی از ما در مجامع بین‌الملل نمایندگی نکند!
نجیب بارور

>>>   فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات:
اعضای کمیته گزینش انتخابات، گماشته شدگان ارگ اند و مورد اعتماد مردم نمی باشند. اونهای که انتخابات را دزدی کردند، هرگز نمی توانند امانت دار رای مردم باشند.او گفت كميته گزينش خلاف قانون از وقت تعيين شده كه براى پذيرش درخواست كنندگان در نظر گرفته شده بود عدول كرده اند و افراد تازه يى را شامل لست درخواست كنندگان براى انتخاب كميشنران كميسيون هاى انتخاباتى نموده اند.
آقاى معنوى گفت اين ارگ شعار مى دهد كه مداخله در كار كميته گزينش جرم است، عوام فريبانه است.
كنشكا محجوب

>>>   ﺑﺎﻳﺪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻝ ﻣﻠﺖ اﺯ اﻣﺮﺧﻴﻞ اﺯ ﻛﺮﺯﻱ اﺯﻳﻮﺳﻒ. ﻭﻏﻴﺮﻭﻏﻴﺮ ﺧﻮﺏ ﮔﭗ اﺳﺖ.

>>>   مثل ترکیب رهبری ریاست اجراییه و ارگ هیچ تاجیکی در کمیته گزینش نیست.

1- جاوید شریفی، رییس دادگاه زون چهارم کابل- پشتون- حمایت کننده حنیف اتمر
2- عبدالله شفایی، نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی- هزاره- حمایت کننده سرور دانش
3- ضیا لنگری، نماینده کمسیون حقوق بشر- هزاره- حمایت کننده سیما ثمر
4- یوسف رشید، نماینده جامعه مدنی و رییس فیفا- پشتون- حمایت کننده نادر نادری و سلام رحیمی
5- ماریه اکرمی، نماینده شبکه زنان افغانستان- پشتون- حمایت شنکی کروخیل مشاور ارگ

متن از عین الدین بیگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است