میثاق شهروندی، تغییر فرهنگ حکومتداری است
عمده ترین کاری که این برنامه در چارچوب میثاق شهروندی انجام می دهد تغییر فرهنگ دولت داری است. ضروری است که در چارچوب این برنامه ملی فرهنگ تغییر کند. فرهنگ باید به فرهنگ خدمت تبدیل شود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۷    ۱۳۹۵/۷/۴ کد خبر: 121569 منبع: پرینت

مراسم افتتاح برنامه میثاق شهروندی امروز یکشنبه 4 میزان 1395 در کابل برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر اشرف غنی رییس جمهور، در این مراسم گفت: با فعالیت معین های وزارت ها باورمند شده ایم که افغانستان دارای کادر اداری است که خواسته های ملت افغانستان را به انجام رسانده اند. با این شرایط با خیال راحت می توانیم امیدوار باشیم که نسل بعد هم نسلی مسوول است و ما می توانیم افغانستان را به نسلی مسوول بسپاریم.

وی، در خصوص وظیفه برنامه میثاق شهروندی اظهار کرد: در این برنامه آواز ملت متحد است. آواز ملت و دولت یک آواز است. معنی میثاق در قدم اول، این است که قانون اساسی ما وثیقه ملی ما است. قرار داد اجتماعی ما در قانون اساسی افغانستان انعکاس پیدا کرده است.

اشرف غنی، با بیان اینکه این برنامه شامل تمام مردم افغانستان می شود افزود: تمام افغانستان برای ما مهم است. فرقی در این نیست که کدام قریه در بدخشان است و یا قریه ای در هلمند است و یا در هرات است و یا در پکتیکا است. همه افغان ها در چارچوب یک برنامه ملی می آیند و به شما اطمینان می دهیم که به نقاط ناامن هم می رسیم. ناامنی باعث نمی شود که ما خدمات را عرضه نکنیم.

رییس جمهور، پیروی از قانون اساسی را اساس کار برنامه میثاق شهروندی می داند و می گوید: اصل بعدی این است که انعکاس از قانون اساسی می کنیم. مردم اصل هستند و حکومت وسیله است. وقتی که بر سر افغانستان بحران آمده است در قرن نوزده یا در قرن بیست مردم از وطن دفاع کردند. حماسه این ملت را مردم افغانستان ایجاد کردند. دشمنان مردم افغانستان همیشه قوت و وحدت این ملت را نادیده گرفتند و شکست خوردند. بنابراین وحدت این ملت اول نتیجه باورمندی ما به خداند و دوم به اتحاد و همبستگی است. اما این همبستگی در قالب برنامه عملی نمی شد. اما قانون اساسی واضح است و باید به آن توجه شود. بنابراین امروز بزرگترین قدم را شاهد هستیم و تعهد حکومت وحدت ملی این است که از این پس هر برنامه افغانستان افغانستان شمول باشد.

اشرف غنی، مبارزه با فساد را از اهداف این برنامه می داند و می گوید: مهمترین شرم افغانستان این است که هر روز اتهام فساد به آن زده می شود. اگر کوشش های حکومت وحدت ملی نبود که دنیا را قناعت دهیم که ما واقعا در مقابل فساد نیت، اراده و پلان مبارزه با فساد داریم هرگز دنیا، با یک برنامه هشتصد میلیون دالری با ما به توافق نمی رسیدند. از این جهت ما و شما همه در یک امتحان هستیم که شفافیت به صورت سرتاسری تامین شود اما علاوه بر این برای هر افغانستانی که در این برنامه شامل می شود انرژی آنها انرژی برنامه را چند برابر خواهد کرد. این هم بی نهایت ضروری است. چرا که حل مشکل به دست مردم است.

وی، با بیان اینکه بر اجرای این برنامه نظارت وجود دارد و بدون نظارت نمی توانیم شفافیت را تامین کنیم، افزود: این به معنای حساب دهی متقابل است. اما عمده ترین کاری که این برنامه در چارچوب میثاق شهروندی انجام می دهد تغییر فرهنگ دولت داری است. ضروری است که در چارچوب این برنامه ملی فرهنگ تغییر کند. فرهنگ باید به فرهنگ خدمت تبدیل شود.


کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی میفرمایند:
"معنی میثاق در قدم اول، این است که قانون اساسی ما وثیقه ملی ما است."
این وثیقه ملی را شما و گلمرجان خوب احترام کردید!!!!
این چگونه وثیقه ملی است که خودت و عبدالله آنرا مراعات کردید؟؟!!!
گلمرجان به چند تا لندغر مژده میداد که
جان کری میاید!!!! مطمین باشید!!!!!

>>>   به جاده ها بریزید کرزی را به محاکمه بکشانید اودر ۱۳ سال جوانان مارادر مقابل طالب کشت وامروز وقتی قدرت ندارد همان طالب را تایید نموده وبطور واضع ازموضع شان دفاع میکند صبر شمامردم باعث شده که هرافغان ازقدرت وقتی بدور شد دشمن دولتی میشود که دران وقتش پوره شده بود بااین شعبده بازی های افغان ملت باید پایان داد
چرا برادران پشتون ماخاموش اند حکمت یار میاید طالب هم درراه است داعش هم که نفر اخری غنی وارگ هم عامی دیموکراسی
بیایید خاموشی تاکی برادر پشتون من ازبدن ماهم خون میریزد فرزندان ماهم پدرومادر دارند درمقابل کسانی می جنگند که فردا بخشیده شده وازداخل مارا موریانه مانندمیخورند
ما مردم غیر قدرت ازین یاوه گویی هاویاوه سرایی های این مافیای قومی خسته شده ایم طالب برادر ، حکمتیار مجاهد کبیر، غنی وکرزی عامی دیموکراسی
بقیه مردم مجرم وگنهکار که همه روزه سربریده شوند این تمسخررا باید خاتمه دهیم اگروحدت ملی چنین است ما وحدتی نداریم که ۵۰ فیصد ماو۱۵۰ فیصد قبیله دران صلاحیت دار باشد

>>>   هله برخيز كه انديشه دگر بايد كرد!
طلسم ننگين اين سرزمين جز با انقلاب شكسته نمى شود.
انقلابى عظيم در همه اى زمينه ها ...
رئيس جمهور
اشرف غنى قانون مصوب شناسنامه هاى الكترونيكى مجلس نمايندگان را يك سال است به گروگان گرفته و با تمام قوا سعى مى كند تا واژه غير ضرورى و بحران آفرين ( افغان ) اضافه شود ؛
حامد كرزى
در مصاحبه با شبكه فارسى BBC با بى شرمى تمام مى فرمايد، طالبان تروريست از آنجا كه افغان هستند ؛ حق دارند هر شهرى را كه مى خواهند تصرف نمايند !
حكمتيار
واژه اى نامأنوس افغانيت را هويت اصلى و اساسى كشور مى داند و حكم مى دهد كه هر كس مخالف اين هويت است عوامل بيگانه است .
آيا با اين استراتيژى روحيه و انگيزه اى نبرد براى نيروهاى امنيتى و نظامى كشور باقى مى ماند ؟
اين گفته هابه اين معنى است كه كشور ازان يك قوم است و ديگران نه نقشى در تصميم گيرى هاى كلان دارند و نه اهميتى براى محور اساسى قدرت !
يكطرف با تمام جرئت و جسارت در جهت تحكيم تفكر قبيله گام بر مى دارد و از قرائت نهروانى براى خود سپر مى سازد و طرف ديگر با احتياط راه مى رود كه مبادا جام بلورين وحدت ملى ترك بردارد !
كسانيكه أنبار هاى اسلحه سنگر عزت و شرف ( پنجشير ) را خالى كردند تا براى خود قصر و بارگاه بسازند و از فروش انها ميز ايتاليايى و ظروف فرانسوى خريدند و بر فساد و خيانت شان فخر مى فروشند، امروز بايد شرم كنند .
ما در شرايط فعلى در همه اى زمينه ها بايد امادگى داشته باشيم ،
در خيابان ؛
در ميديا ؛
در رسانه ها؛
و همه جا ....
حتى اگر ضرورت شد شهر كابل بايد به سنگر تبديل شود .

>>>   برنامه میاق شهروندی در حالی اعلام شد که رییس جمهور غنی نه به واژه شهروند آشنایی دارد و نه به حقوق شهروند باور دارد. چندی قبل رییس جمهور گفته بود که او یک نفر دهاتی است معنای شهروند را نمی داند، او طرفدار واژه تابعیت و مطیع بودن است.
اما او تنها نیست، بسیاری درس آموختگان مکتب پشتونیزم از واژه شهروند می ترسند. زیرا شهروند یکی از میاق های اساسی حقوق بشر و دموکراتیک در فلسفه انسان محور است. آنها ترس دارند که شهروندان از زیر تابعیت قرون وسطایی بر آمده حقوق مدنی و برادری و برابری تقاضا خواهند کرد.
جالب اینست اخیرا بچه گلبدین هم ادعا کرده که شهروند یک واژه بیگانه فارسی ایرانیست. به نظر پسر شیرخوار حکمتیار شهروند بمعنای شهر نشین است و شامل مردم دهات نمی شود. به باور او باید همه خود را تبعه یاد کنند. وقتی پسر قرن بیست و یکم حکمتیار که در کمپ شمشتو در خاک سست پشاور بزرگ شده اینطور می اندیشد، پدر او که خون همه مردم را ریختاند شاید از حقوق شهروندان و میاق شهروندی نفرت دارد

>>>   من به اين ياروى دو پا، از زمان وردش به كشور باورش نميكردم. چون ميدانستم ، پكر فاشيستى دارد!!

>>>   دیده شود با این نواقص در دیزاین و پلان گذاری برنامه تطبیق آن به چه مشکلاتی دچار میگردد. گپ های مفت زدن آسان است. همه کمبودی ها در وقت تطبیق معلوم خواهد شد. زیرا اکثر کار ها را چند خارجی نالایق و افغان های بلی گوی و چاپلوس انجام داده اند. یادتان باشد!!!!!!

>>>   در مقابل فاشیسم و غلامان حلقه بگوش مبارزه کنید و پلان های شوم شان را در هم کوبید تا شهروندان این کشور از شری این تفریقه بینداز و جکومت کن ها نجات یابند . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است