رهبران حکومت از این پس وقت را تلف نکنند
حرص و آز قدرت خواهی در میان دو تیم و دو رهبر حکومت بسیار قدرتمند تبارز کرده است، فرصت طلایی را که آنها در اوایل داشتند روی چانه زنی ها بر تقسیم قدرت گذراندند و زمانی برای اصلاحات انتخاباتی در نظر نگرفتند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۷    ۱۳۹۵/۷/۳ کد خبر: 121510 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی در ابعاد سیاسی و اقتصادی تعهدات بلند و بالایی را برای نشست بروکسل و شرکای استراتژیک خود داشت اما بنابر یکسری اختلاف میان گروهی بخصوص اختلافات میان سران حکومت در کارهای خانگی و تعهدات خود در جازده و موفق نشدند که آنها را انجام دهند. هرچند سخنگویان حکومت برای هر کدام از کوتاهی ها و کم کاری ها توجیهاتی می آورند اما مردم حافظه تاریخی خوبی دارند و مسایل هیچگاه فراموش نمی شود. از همه مهم تر بحث انجام ندادن اصلاحات انتخاباتی است که مردم نه تنها آن را فراموش نمی کنند بلکه آن را چماقی کرده و پیوسته بر سر حکومت می کوبند.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد فیفا در برنامه «تحول» گفت: زمانیکه توافقنامه سیاسی میان دو رهبر حکومت امضا شد، در آن ذکر شد که بدون وقفه و بلافاصله کمیسیون اصلاح انتخاباتی ایجاد شود و به طرف اصلاح نظام انتخاباتی برویم. اما شاهد بودیم که دو سال گذشت ولی حکومت هیچ علاقمندی به ایجاد شدن این کمیسیون نداشت. در این اواخر بر اساس فشارهایی که ازجانب جامعه جهانی، جامعه مدنی، احزاب و مطبوعات افغانستان که به حکومت وارد شد، تن داد که این کمیسیون ایجاد شود اما شروع این کمیسیون با اختلاف همراه بود.

وی، ادامه داد: این اختلافات برای انتخابات و اصلاحات آن بسیار بد تمام شد. کمیسیون های انتخاباتی یاد گرفتند که با اصلاحات مخالفت کنند. همچنین حکومت این بحث را با یک بی برنامگی شروع کرده و بدون اینکه دیدگاه واحد و تعریف مشخصی را برای اصلاحات انتخاباتی در نظام داشته باشد به آن ادامه داد. با فقدان برنامه و با نبودن یک تعریف مشخص و دیدگاه های متفاوت اصلاحات انتخاباتی آغاز شد. نگاه دوگانه دو رهبر به این امر نیز بر این بی برنامگی افزود.

رشید، با بیان اینکه حرص و آز قدرت خواهی در میان دو تیم و دو رهبر حکومت وحدت ملی بسیار قدرتمند تبارز کرده است، افزود: فرصت طلایی را که آنها در اوایل حکومت داشتند روی چانه زنی ها بر تقسیم قدرت گذراندند و زمانی برای اصلاحات انتخاباتی در نظر نگرفتند. متاسفانه هنوز هم این چانه زنی ها وجود دارد و هیچگونه پاسخگویی در این مورد برای مردم وجود ندارد. همچنین رهبران ما هنوز در حال و هوای کمپاین های انتخاباتی هستند. هنوز به مردم وعده می دهند و هر روز زمان تعیین می کنند و هیچگونه مسوولیتی برای اجرایی شدن وعده هایشان ندارند. در حالیکه دوسال از عمر حکومت می گذرد و زمان همچنان می گذرد.

رییس اجرایی فیفا، وجود فساد را از زمینه های عدم رسیدن به اصلاحات انتخاباتی می داند و می گوید: مبارزه با فساد اداری از زمینه هایی است که با ایجاد آن می توان به اصلاحات انتخاباتی امیدواربود اما دیدیم در دوسالی که از عمر حکومت وحدت ملی گذشت نه تنها کوچکترین اقدامی در این زمینه انجام نشد بلکه زمینه برای فساد بیشتر شد و فاسدان میدان بیشتری برای کارهای خود یافتند.

رشید، در خصوص نزدیک شدن نشست بروکسل گفت: در حال حاضر نشست بروکسل را در پیش داریم. این نشست می تواند فرصتی طلایی برای افغانستان باشد چرا که ما هنوز نیازمند کمک های جامعه جهانی هستیم و نمی توانیم در حال حاضر روی پای خود از لحاظ اقتصادی بایستیم. متاسفانه حکومت وحدت ملی در آستانه این نشست و حالا به تکاپو افتاده است که کارهای خانگی خود را انجام دهد و کارهایی سوری و مقطعی را برای ارایه به این نشست انجام دهد. با این وجود اگر اساسی و درست کار کند و اول از همه اختلافات خود را کنار بگذارد می تواند به نتایجی دست پیدا کند. به شرط اینکه دورنمایی برای سه سال آینده خود داشته باشد و از این پس دیگر اتلاف وقت نکند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سطح نگر و قشري گرا نباشيد
نقد من از عبدالله عبدالله ...به خاطر نداشتن وظيفه، كار و بي سرنوشتي ام نيست. نقد من به خاطر خيانت او در برابر آراي مردم و عمدتأ رأي خودم است. من وظيفه طلب نيستم، هيچ وقت هم از اين ادرس ها كار نمي خواهم، همه چيز را از عينك خود نبينيد! براي من،مردم و مردم سالاري مهم است. شايد قبول نكنيد من بارها درخواست هاي براي كار را رد كرده ام. اصلأ هدف من فراتر از منفعت خودم است. من كمپني شخصي دارم و براي چندين نَفَر خود كار ايجاد كرده ام. مهم محاسبه با كسي است كه خيانت كرده و اگر با او جدي محاسبه نشود، كساني ديگر فردا مردم را باز معامله مي كنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است