وزير كانادايي هراتی: من مشهد بدنیا آمدم
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۸    ۱۳۹۵/۷/۳ کد خبر: 121501 منبع: پرینت

مریم منصف می‌گوید پس از شنیدن این موضوع، از مادرش در این باره پرسیده و مادرش هفته گذشته تایید کرده که او در بیمارستان امام رضای مشهد در ایران به‌دنیا آمده است.

گلوب‌اند میل دریافته بود که خانم منصف، برخلاف آنچه گفته می‌شد که او زاده شهر هرات در افغانستان است، در ایران به دنیا آمده است.
مریم منصف می‌گوید پس از شنیدن این موضوع، از مادرش در این باره پرسیده و مادرش هفته گذشته تایید کرده که او در بیمارستان امام رضای مشهد به‌دنیا آمده است.

وزیر نهادهای دموکراتیک در کابینه آقای ترودو و نماینده لیبرال پیتربرو در پارلمان کانادا در بیانیه خود گفته است در برابر همه‌ی آنچه کانادا به او داده احساس مسئولیت می‌کند که پاسخ‌گوی مردم باشد و این موضوع را برای آنان شفاف کند.

متن بیانیه مریم منصف این است:
روزنامه گلوب‌اندمیل مطلبی را منتشر کرد که در آن اشاره شده بود من در ایران و در شهر مشهد به دنیا آمده‌ام و نه در هرات افغانستان؛ آن چنان که من در تمام عمر گمان می‌کردم آنجا به دنیا آمده‌ام.

به این دلیل که می‌دانم بسیاری از کانادایی‌ها داستان زندگی مرا شنیده‌اند، حالا می‌خواهم درباره تصورات غلطی که ناخواسته به وجود آمده است توضیح بدهم.

در روزهای گذشته، مادرم برای اولین بار به من گفت که من و خواهرانم در واقع در شهر مشهد و در کشور ایران به دنیا آمده‌ایم؛ شهری که در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرزهای افغانستان قرار دارد.

پس از اینکه پدر و مادر من در هرات افغانستان با هم ازدواج کردند، شرایط ناامنی بر منطقه حاکم شد. شهر به خاطر جنگ به شدت ویران شده بود و هزارن نفر نیز کشته شده بودند. به دلیل اینکه پدر و مادر من دیگر در شهر خود امنیت نداشتند، تصمیم گرفتند که خطر نکنند و به شهر مشهد در ایران بروند؛ جایی که می‌توانستند در امنیت باشند. آنها امید داشتند که به زودی به جایی باز خواهند گشت که خانواده‌شان برای قرن‌ها آن را خانه می‌نامید. در حالی که ما در ایران امنیت داشتیم، ما آنجا هیچ مدارک رسمی‌ای نداشتیم و مانند هزاران پناهجوی افغانستانی دیگر، نمی‌توانستیم از حقوق برابر و امتیازاتی برخوردار باشیم که شهروندان ایرانی از آنها برخودار هستند. بعد از درگذشت پدرم، ما هر وقت که شرایط امنیتی اجازه می‌داد به افغانستان رفت و آمد می‌کردیم.

من و خواهرم از مادرم پرسیدیم که چرا او هیچگاه به ما نگفت که ما در ایران به دنیا آمده‌ایم. مادرم به ما گفت که او فکر نمی‌کرده این موضوع مهم باشد. ما شهروندان افغانستانی هستیم و از پدر و مادری افغانستانی به دنیا آمده‌ایم و طبق قوانین ایران، اینکه ما در این کشور به دنیا آمده‌ایم باعث نمی‌شود شهروندان ایرانی به حساب آییم.

بسیاری از قربانیان اعتقاد دارند که دردهای‌شان با گفتن از سرگذشت‌شان التیام خواهد یافت؛ اما گروه دیگری از قربانیان هم هستند که نمی‌توانند به گذشته خود دوباره نگاه کنند. مادر من هیچ‌گاه درباره درد غیرقابل بیان خود صحبت نکرد؛ دردی که دلیل به وجود آمدن آن درگیری و ترور بود. این هفته من و خواهرانم از او خواستیم از این درد دوباره برای‌مان بگوید.

این درگیری‌ها پدر مرا از من ربود و باعث شد من و خانواده‌ام برای یک عمر بترسیم. ما خوشبختانه خانه‌ای را یافتیم که به ما خوشامد می‌گفت؛ پیتربرو در استان انتاریو در کشور کانادا؛ جایی که ما در آن چالش‌ها و سختی‌های پروسه اسکان دوباره را تجربه کردیم.

من ۲۰ سال پیش به عنوان یک پناهجو به کانادا آمدم و حالا عضو چهل و دومین پارلمان کشور هستم.

من به خاطر همه دستاوردهای بزرگی که این کشور اجازه داد به‌دست بیاورم، بار مسوولیت عظیمی را احساس می‌کنم. پاسخگویی و شفافیت در برابر عموم، مردم هم جزیی از همین‌ها است.

کانادا در اینکه من به اینجایی که هستم برسم، نقش مهمی داشت. اینجا تنها جایی است که من حقیقتا احساس می‌کنم به آن تعلق دارم و من با همه‌ی وجودم به اینکه کانادایی هستم افتخار کنم.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این بهتر است که از افغانستان نیستی به درد افغانستان نمیخوړی و شاید افغان ګفته باز به کانادا جاسوسی میکردی و حالا تسبیت ساختی که ایرانی هستید و هیچ ربطی با افغانستان نداری.

>>>   برای پرورش انسان در پهلوی آب و نان صلح و امنیت و احترام به حقوق او
شرط اساسی است .سرگزشت مریم جان منصف و آزار های افغانستان
هم مارا و روح مارا سخت و سنگین می آزارد و هم اینکه دریک نظام انسانی
رشد کرده است و انسان این کشور جنگ زده و عقب مانده فرصت یافته تا
به درجه ای برسد که به انسانیت خدمت کند ما را خوشحال میسازد .
این درسی عملی به ستیزه جویان است که در برابر انسان کشور خود و هم
نوع خود ظالم اند و مخصوصآ جنس زن را به نظر غیر استعداد خلاقش
نگاه می کنند ای وای به خاسرون دنیا و آخرت .
م.ش. فروغ کابل

>>>   خدا را شکر که امروز در وضعیت خوبی هستند اگر در افغانستان امنیت جانی نداشتند اگر در ایران شرایط برابر با مردم ایران را نداشتند لااقل امروز موفق اند و وزیر دولت کانادا هستند
هرچند که من به عنوان یک ایرانی فکر نمیکنم که دولت ایران شرایط ویژه ای برای مردم ایران تدارک دیده باشد که مهاجران از ان محروم باشند.
ما هم تحت فشار اقتصادی هستیم ما هم برای مدرسه رفتن باید پول زیادی بدهیم برای دانشگاه رفتن برای بیمارستان رفتن و ....
اما از شنیدن خبر موفقیت مردم تاجیک هزاره و همه مردم افغانستان در هر رشته و هر جای دنیا خوشحال می شوم.

>>>   حالا که اینطور است ماهم همه تبریکی ها وتهنیت های صادرشده خودرا واپس میگیریم

>>>   (من با همه‌ی وجودم به اینکه کانادایی هستم افتخار کنم.) !!!!

>>>   مریم منصف اگر در ایران بدنیا امده باشد ویا جای دیگر از نسل افغان است و اصیل الاصل افغانستانی شهر وند کانادا است نباید ازین سخن مریم منصف اشخاص مغرض استفاده های سو کنند در کشور کانادا خصومت وبد بینی قومی وزبانی و وغیره اصلا وجود ندارد همه شهروندکانادا دارای حقوق و مکلفیت مساوی در برابر قانون هستند.

>>>   ومن باتمام مشکلات از قبیل بی امنیتی بی کاری بی عدالتی که وجود دارد من افتخار میکنم که افغان هستم وبنام افغانی یاد مشیوم واز افغانستان زیباهستم و نوکر بی گانگان نستم
م ی ر خ ی ل

>>>   اگر این خانم از کشوری که برایش اسایش و امنیت فراهم کرده سپاسگذاری نکند واقعا نمک نشناس میبود.ولی اکنون بهترین کار را نموده. واقعا من بعنوان یک افغانستانی به وجود این اشخاص میبالم.
تویی که این بانو را توهین میکنی در کشورت بسیار از این مریم ها وزنان ومردان وجود دارد که زیر فشار تعصب وتبعیض و نژاد پرستی گم شده وتوی نابینا انان را نمیبینی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است