ایجاد شهرک مهاجرین، فرصت است یا تهدید؟
آیا حکومت می خواهد با ایجاد شهرک مهاجرین و انتقال صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان کاری کند که در آینده های دور و نزدیک عواملی داشته باشد تا بتواند اوضاع خلاف توقع خویش را از طریق آن تا جایی تحت کنترول بیآورد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۰    ۱۳۹۵/۷/۲ کد خبر: 121497 منبع: پرینت

ایجاد شهرک مهاجرین در ساحه باریک آب، به ساکنین شمالی یک فرصت است یا تهدید؟
قسمیکه تاریخ نشان داده، حکومت های مرکزی مقیم کابل (بعد از انتقال پایتخت از کندهار به کابل) نسبت نزدیکی شمالی به کابل و داشتن مردمان سلحشور و آزادی خواه، همیش از این ناحیه آسیب پذیر بوده. یعنی اگر مردم بخواهند و رهبری درست شوند می توانند حتی با پای پیاده از راه های مختلف و در وقت کم با عث تضعیف و یا سقوط حکومت مرکزی شوند.

حوادثی چون: سقوط رژیم شاه امان الله خان، سقوط حکومت داکتر نجیب، سقوط طالبان، تظاهرات سال 2006 که در نهایت به خشونت گرایید و کمتر از یک کودتا نبود، وقایع ئی چون عرض اندام نمودن مردم در مقابل تقلب در انتخابات سال 2014 و تغییر دادن شکل حکومت، موقف گیری در مراسم اعزاز و خاک سپاری پیکر حبیب الله کلکانی و موقف گیری های خورد و کوچک دیگر دال بر این ادعا است.

سوال اینجا است که آیا حکومت می خواهد با ایجاد شهرک مهاجرین و انتقال صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان که بدون شک از اقوام و گروه های مختلف هستند، کاری کند که از یک طرف کمکی کرده باشد به مهاجرین و از طرف دیگر در آینده های دور و نزدیک عواملی داشته باشد تا بتواند اوضاع خلاف توقع خویشرا از طریق آن تا جایی تحت کنترول بیآورد.

بدیهی است که حکومت های قبل نیز همچو اقدامات و کوشش هایی داشتند که قسمتی اجرا شد و یکی دو تای اخیر بجایی نرسید. آنهایی که عملی شدند اثر نیز داشتند، بگونه مثال می توان از کارگر واقع شدن عوامل نفوذی در سقوط شمالی توسط طالبان ، سقوط شهر قندوز بدست طالبان که سال قبل واقع شد و نا امنی های کنونی راه کابل شمال نام برد.

منحیث یک شهروند پروان، مشکلی نخواهیم داشت اگر یک هموطن نیازمند ما به مسکن و سرپناهی در هر گوشه افغانستان دسترسی پیدا کند ولی بدلیل نامتوازن بودن ادغام مردمی و نتایج نا مطلوب تجربیات قبل مجبوریم صدای خویشرا بلند نماییم. صدها صال پیش این پروژه به بهانه های مختلف اجرا شد. هزاران فامیل از اطراف خط دیورند به شمال انتقال داده شد، ایکاش فامیل هائی از شمال نیز به جنوب برده میشد تا اعتدال و توازن برابر می شد.

بدین لحاظ امیدواریم مسوولین و بزرگان ولایت پروان شدت و خفت موضوع را درنظر گرفته واگر این اقدام دنباله پروژه های استراتیژیک صد سال پیش باشد، مساله را به خوبترین وجهه ممکن مدیریت نمایند.

شهاب خاموش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا که ....است - ملت غرق در خون است
تا که اوغان است - ملت در فغان است.
ا=اواره.ف=فغان.غ=غول.ا=اوباش.ن=نامرد.
من هچ افغان نیستم من افتخار ميكنم که يک تاجک خراسانی فارسي زبان استم.
افغان اوغان افاغنه پشتون پتان ۱۰۰%طالب تروريست انتهاري. اسرائيل کشور فلسطين را إشغال کردن. وا پشتونا پتان =افغان اوغان افاغنه پشتون. کشور خراسان را إشغال کردن. بدون شک طالبان پشتون است پشتونا طالب است.

>>>   لطفأ در فيس بوك تان بنويسيد!
در آستانه دوسالگي رياست اجرايي قرار داريم همه با هم
بياييد از داكتر عبدالله عبدالله تقاضا كنيم كه گزارش كاركرد دوساله اش را به مردم ارايه كند

>>>   جوانان تاجیک سرنوشت تان بدست خودتان است
اولاده های نادر غدار و امان اله پدرکش صد سال پیش به ولایات شمال انتقال داده شدند ولی امروز نواسه های شان نواسه های بابه کلان شما را یعنی خودتان را انتحار انفجار میکنند و میکشند
آیا ناقلین که تازه به شمالی آورده میشوند صد سال پس هم اولاه ها و نواسه های شما را نمیکشن؟
پس بهتر است خودتان بلند شوید و زمین های شمالی را برای شهید بیوه و یتیم تان توزیع کنید پارک تفریحی بسازید استدیوم ورزشی بسازید مرکز خریداری بسازید کارخانه تولیدی بسازید
به بزرگان ترسو قصرساز امید نداشته باشید اگر خودتان بلند نمیشوید دیگر حق وحشت خلق کردن در روز سالگرد آمرصاحب را مسعود را ندارید و حق و ناحق نهره تکبیر هم نگویید

>>>   از خواب گران خيز
حتماً مشاهده مى كنيد؛
كه رئيس جمهورى از زمان امضاء شهرك مهاجرين (باريك اب ) تا اين مهمانى شأندار ديشب به افتخار توافق با حزب در ارگ كه أكثرشان از ستون پنجم هستند ، بسيار شاد و سر حال به نظر مى رسد.
من كه از دور كارگردانى اطاق تفكر قبيله را به تماشا نشسته ام ، مانده بودم كه در مقدمه اين تصاوير چه بنويسم ؟
كه ناگهان علامه اقبال لاهورى به دادم رسيد و ديدم كه براستى اين شعر اقبال عجب شأن نزولى يافته است !
البته دوستانى كه ( دويمه سقوى ) را نخوانده باشند، حتى اگر سكاندار قصر سپيدار هم باشند معنى اين هشدار را بدرستى درنمى يابند.

علامه اقبال لاهورى
اي غنچه ي خوابيده چو نرگس نگران خيز
کاشانه ي ما رفت بتاراج غمان خيز
از ناله ي مرغ چمن از بانگ اذان خيز
از گرمي هنگامه ي آتش نفسان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
خورشيد که پيرايه بسيماب سحر بست
آويزه بگوش سحر از خون جگر بست
از دشت و جبل قافله ها رخت سفر بست
اي چشم جهان بين به تماشاي جهان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
خاور همه مانند غبار سر راهي است
يک ناله ي خاموش و اثر باخته آهي است
هر ذره ي اين خاک گره خورده نگاهي است
از هند و سمرقند و عراق و همدان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
درياي نو درياست که آسوده چو صحراست
درياي تو درياست که افزون نشد و کاست
بيگانه ي آشوب و نهنگ است چه درياست
از سينه ي چاکش صفت موج روان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
اين نکته گشاينده ي اسرار نهان است
ملک است تن خاکي و دين روح روان است
تن زنده و جان زنده ز ربط تن و جان است
با خرقه و سجاده و شمشير و سنان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
ناموس ازل را تو اميني تو اميني
داراي جهان را تو يساري تو يميني
اي بنده خاکي تو زماني تو زميني
صهباي يقين درکش و از دير گمان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز
فرياد ز افرنگ و دلاويزي افرنگ
فرياد ز شيريني و پرويزي افرنگ
عالم همه ويرانه ز چنگيزي افرنگ
معمار حرم باز به تعمير جهان خيز
از خواب گران خواب گران خواب گران خيز
از خواب گران خيز

>>>   واقعا شرایط فعلی درد آور است و تعدادی هم هی بر تمامیت خواهی و حذف غیر خودی ها بدون هیچگونه نهیب وجدان پا می فشارند.
اما تعداد تا هنوز یا خواب اند و یا مصروف معامله و حفظ کرسی های فاقد صلاحیت

>>>   تشکر برادر انشا الله این آرمانها وپلانها را به گور خواهد برد این ملت ملت ۵۰سال ویا ۸۷سال پیش نیستن نسل در نسل این مبارز ه ادامه دارد وخواهدداشت
امید به خدا

>>>   برای تاراج غصب ملکیت های اقوام غیراوغان شادی وخنده دارند. وزمزمه کنان میگن چه ملت خواب برده راحاکم هستیم. به مانندنمدلگدمال میکنیم خوش هم هستن.

>>>   چرا گله دارین اونه اونه حاجی الماس اینه اینه معاونتان انجنیر صاحب احمد خان اورا هم دیدید اقبال سافی کوهستانی دیگه اونه خپلواک صاحب دیگه کی باشه اوبرادر

>>>   رهبران تاجكان هزاره ه وازبكان با چادري ولب هاي سرخ در لندكروزر هاي زرهيي مصروف معيشت در پغمان پنجشير سالنك هستند از همان پول هاي خيراتي كرزي كه به خود باغ جور كرده اند حالا تماشا ان باغ را دارند ويا در خارج از كشور به احوالپرسي فاميل هاي نازدانه خود رفته اند ميدان شغالي است .

>>>   کسی هست از «فاجعه شمالی» مستند سازی کند؟! از قتل عام و زمین سوخته شمالی بنویسد؟، چون نسل جوان امروز باید بداند که آزادی های امروز با پرداختن هزینه های سنگین و مقاومت خستگی ناپذیر در برابر تروریزم و طالب به دست آمده است.

>>>   احسنت. بهترین کار است.

>>>   واقعا از مردم تاجیک بخیل تر وحسود تر در دنیا وجود ندارد.

>>>   ای مردم تاجیک دست از بخل و حسد بردارید .با همین رفتار خود را پیش همه اقوام افغانستان بد ساخته اید.دوست ندارید به کشور خودتان تاجیکستان برگردید.

>>>   ترسم از آن است که روزی برسد در عین عبور از شاهراه کابل شمال مانند شاهراه کابل قندهار با ده ها ماین کنار جاده یی روبه رو شوم و صدها پل های انفجار داده شده.
ترسم از آن است که به جاده کابل شمال راه گیری و آدم ربایی ها آغاز گردد و به جرم اوزبیک،هزاره،و تاجک بودن از موتر پایین کرده شویم یا سر ما بریده شود یا به دست تربیه شده های پاکستان گروگان شویم آنها با فرهنگ انتحار، انفجار، قتل، گروگان گیری، تمدن سوزی، وحشت، و دهشت بزرگ شده اند اکثر آنها همان طالبانی هستن که علیه مردم شمال وشمالی اعلان جهاد کرده بودند خانه وباغ ودرخت شمالی را آتش زدند و بعد شکست دولت طالبان به پاکستان پناه بردند حالا با دسیسه های گوناگون پاکستان وپاکستانی زاده گان دوباره میایند افغانستان ولایت های بزرگی که چند برابر پروان مساحت دارند دارد و اکثر این مهاجرین از همان ولایت ها اند اگر ولایت خود را نا امن ساخته اند بارها گفته ایم نکنید پس خود کرده را نه درد است و نه درمان امیدوارم حرف های بنده را از روی تعصب نه بلکه بادرک کامل انسانیت بخوانید ودرک کنید.
یما_سیاووش

>>>   نشستِ اعتراضی و اضطراری پيرامون اسكان مهاجرين (انتقال کوچی ها) در باريك آبِ پروان. درين نشست جوانان آگاه و شخصيت ها از استان مختلف به شورای ولايتی پروان جمع شدند و در پايان نتيجه و اعلاميه مردمی در واكنش به جابجايی به اصطلاح كوچی ها در ولايت پروان این بود که به هیچ عنوان پروان اسکان کوچی ها نخواهد شد و در این مورد نشست ها جریان خواهد داشت.

>>>   رحمت کلان به شما جوانان با احساس و وطنپرست حق گرفته میشود داده نمیشود اگر واقعن موضوع اسکان است بزرگترین و بهترین جای دشت سقابه لوگر است

>>>   مسلمان را ازیک غار دوبار مار نمی گزد همه مردم شمال خرابی های ناقلین را همه روزه تجربه می کنند دیگرتجاوز در سرزمین عیاران بس است

>>>   خداوند همه مردم پروان را اتحاد اتفاق نصیب بگردانه تا باری دیگر پوز این ناقلین را به خاک بمالند

>>>   جوانان خود تان به ماخیرزید این چنتا بزرگ میخواهند که ماداریم بخاطر نگاه داشتن موقف خود شاید برای من شما چیز های بگوید ولی شما قبل از قبل برشان بگوید منافع عامه را قربانی چند روزه چوکی خود نکن ودرتاریخ پیش نسل هاشرمنده رویت سیاه میباشد

>>>   معلو مات مفید در مورد مسا حت ولا یات بر ای ارگ نشینا ن جهت اسکان کوچی ها :
- مساحت و لا یت هلمند 32 برابر ولا یت کا پیسا ، 13 برابر کا بل و 10 برابر پروان .
- مسا حت ولا یت فراه 26 برابر ولا یت کا پیسا ، 11 برابر کابل و 8 برابر پروان .
- مسا حت ولا یت قند هار 29 برابر ولا یت کاپیسا ، 12 برابر ولا یت کا بل و 9 برابر ولا یت پروان .
- مسا حت ولا یت نیمروز 22 برابر ولا یت کا پیسا ، 9 برابر ولا یت کابل و 7 برابر ولا یت پروان میبا شد .
بناءً بر ای کوچی ها دران ولا یا ت زمبن های فراوان ، چراگاه های فراوان و آ ب فراوان موجود است ، این ولا یات کوچک بر ای با شند گان خود شا ن هم کا فی نیست !

>>>   جمال صدیقی
اگر کوچی ها در پروان جا به جا شود دیگر پروان سرزمین مقامت نخواهد بود ما به دفا از اقدام مردم پروان خود تا مرگ استاده استیم

>>>   مهاجرین از همین کشور است و حق زندهګی را در هر نقطه افغانستان دارد. و حکومت میتواند در هر ولایت که خواسته باشد در زمین های دولتی جابجا سازد باید ګفت که مردم پروان کدام چیزی اضافی ندارد. که هر چی بخواهد همان کند و این که کلمه صلحشور را به این مردم استعمال نموده اید این یک اشتباه کلان است. دایم اینها خواسته که در افغانستان هرج مرج بیندازد. و هر شورش شان یک هدف خراب کارانه بوده است.

>>>   این شهرک تهدید علیه شمالی، پروان و حکومت مرکزی است که از قبل پلان گذاری شده همه میدانند که مهاجران که بر میگردند همه از یک قوم است و این به این معناست که یک پایگاه تروریستی بنام مهاجرین عودت کننده به کابل جابجا میشوند
همان قسم که مهاجرین دند غوری بلای جان بغلان شدن اینها هم بلاخره بلای جان دولت میشوند
پروانی

>>>   این خائن ها باید 10_15 سال پیش این کار را میکردن . یک مشت خائن مرتد حرام خور واز خدا ناترس در رأس مملکت قرار دارند.فقط به خود فکر می کنند. هموطنان عزیز ما مهاجر کشورهای دور و نزدیک هستند خصوصا در ایران و پاکستان این ها هیج چیزی در افغانستان ندارند خانه و کاشانه شان به اثر جنگ های خانمانسوز ازبین رفته. برای همین نمیتوانند برگردن.

>>>   راه اصولي اينست كه مهاجرين هر ولايت در ولايت مربوطه اش اسكان داده شود در غير صورت به هيج وجه اجازه دادن نشود كه مهاجرين در يك نقطه مهم واستراتيژيك چون باريك اب جابجا شوند.اين دسيسه پاكستانيهاست بخاطر تضعيف مردم شمالي.
ثاقب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است