از قدرت قوای هوایی کشور در گذشته مطلع شوید
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۵/۷/۱ کد خبر: 121444 منبع: پرینت

قوای هوایی افغانستان بعد از ششم جدی 58 تا ورود مجاهدين در کابل و نابودي اين قوا توسط پاكستان در 1371
-تعداد پرسونل 30 هزار نفر
-تعداد طیارات و هلیکوپتر ها 614 بال
- تعداد پیلوتان فعال 800 نفر

قوای هوایی و مدافعه هوایی از قواهای ذیل تشکیل شده بود.
- قوای هوایی
- قوای راکت و دافع هوا
- قوای رادار
- ریاست لوژستیک

قوای هوایی تشکیل شده بود
- غند میک 21 شکاری در بگرام تعداد طیارات 50 بال
- غند سو 22 بمبارد شکاری در بگرام تعداد طیارات 50 بال
- غند میک 21 شکاری در قندهار تعداد طیارات 45 بال
- کندک مستقل هلیکوپتر در قندهار تعداد طیارات 25 بال
- غند سو 22 بمبارد شکاری در شيندند تعداد طیارات 45 بال
- غند هلیکوپتر در شيندند تعداد طیارات 60 بال
- غند هلیکپتر در مزار تعداد طیارات 60 بال
- غند تعلیمی در مزار طیارات L-39 تعداد طیارات 40 بال
و میک21 تعداد طیارات 26 بال
- غند هلیکوپتر در کابل تعداد طیارات 70 بال
-غند AN-32 در کابل تعداد طیارات 70 بال
- کندک AN-12 در کابل تعداد طیارات 16 بال
- کندك AN-26 در کابل تعداد طیارات 22 بال
- کندک MI-35 در کابل 35 بال
-فابریکه ترمیم وسطی میک21 AN-32-26-12 و MI-17-35 را ترمیم می کردند که فابریکه مذکور بسيار مجهز بود تعداد پرسونل شان به 3 هزار نفر می رسید.

قوای راکت و دافع هوا
- راکت های مجهز داشت که هدف را در 25 کیلومتر و تا به ارتفاع 17 کیلومتر از بین می برد و همچنین توپ های 100 ملی متری 85 ملی متری 35 ملی متری و 4 میله داشت و تمام افغانستان را در تحت پوشش گرفته بود.

قوای رادار
- افعانستان را در تحت پوشش داشت و هدف را در خاک کشورهای همسایه تا 50 کیلومتر تعقیب و می دیدند که مجهز به رادار P-35 P-37 P-18 P-12 و رادار نشست مجهز بود.

ریاست لوژستیک
- تمام اکمالات زمینی و هوایی به دوش لوژستیک بود
- ریاست لوژستیک برای 5 سال تمام اکمالات زمینی و هوایی را در ذخایر خود داشت.

دانشگاه هوایی و مدافع هوایی از دانشکده های ذیل تشکیل شده بود
-دانشکده هوایی
-دانشکده راکت و توپجی دافع هوا
-دانشکده رادار و مخابره
-دانشکده لوژستیک و نقلیه خصوصی
افغانستان قوی ترین قوای هوایی و مدافعه هوایی و سیستم دفاعی را در سطع منطقه داشت ولي متاسفانه غرب توسط پاكستان و نوكرانش همه را تخريب و يا به پاكستان انتقال داد و امروز افغانستان محتاج چهار بال هليكوپتر هند و طيارات زنبورك تاريخ تير شده برزیلی است.

صبور رووفی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روس ها کمونیست بودند، نه تنها به افغانستان، بلکه به تمام کشور های بلوک شرق و کوبا و شرق میانه و افریقا، برای رژیم های طرفدار شان سلاح رایگان میدادند و همین حالا نیز سلاح های همان دوران در بعضی کشور ها است.
اما امریکا کاپیتالست است.در هرجایی که سلاح امریکایی را میبینید، فروخته شده است.
افغانستان پول نان خوردن خویش را گدایی میکند. از کجا مثل عربستان و قطر و بحرین و امارات و دیگر کشور هایی که از فروش تیل ملیارد ها دالر پول پیدا میکنند،پول پیدا کند که سلاح بخرد؟
گذشته از آن سربازان رژیم کمونیستی افغانستان به دولت وفادار بودند و هیچ وقت از قوای دولتی برضد دولت و روس ها استفاده نمیکردند ،اما حالا در میان سربازان یک عالم طالب و چلی و حزب اسلامی و غیره وجود دارد که از سلاح دولتی برصد دولت و امریکا استفاده میکند.

>>>   فارسی را پاس بداریم...
پیلوتان؟؟
طیارات؟؟؟

>>>   سوای انچه گفته شده کشور ما وسایط زیادی نقلیه باری بزرگ را مانند کماز ها وافسوتر وغیره که به صدها واسط مختلف النوع مجهز بود فعالت میکردند که امروز ما حتی چند عراده وسایط باربری را هم نداریم ذخیره مواد خوراکی بخصوص غله جات در تمام سیلو های کشور بطور ذخیره ثابت وجاری وجود داشت ودر هر یک از کندوهای سیلوی های کابل و مزار وپلخمری وقندهار پنجاه پنجاه هزار تن کندم ذخیرهثابت وجود داشت علاوتا مواد نفتی وشکر وغیر بقدرت کفاف یکسال در ذخایر ریاست ارزاق در کابل و ولایات ذخیره بود در حالیکه کوپون داران ماهوار یک یک بوجی ارد هشتسیره ومجردین چهار سیره با شکر و صابون چای وغیره لوازم ضروری فامیل ها برای مردم ملکلی ودر ادارات نظامی کوپراتیف لمت با یک قیمت ناچیزی مواد خوراکیو پوشاکی و ضروری وتزیینی را بفروش میرساندند اما امروز حال مامور ملکی پاین رتبه از ریس و افسران خورد رتبه خیلی در حالت فقر زندگی میکنند اما بر خلاف هستند کسانی که تا دیروز نان خوردن نداشتند اما امروز ملیون ها دالر وصد ها جایداد خریداری کرده اند اما هیچکسی از ان پرسان نمیکند که این دارایی وسرمایه سر شار را در زمان کوتاه از کجا کردید وچگونه بدست اوردی وزیران مختلس مانند فاروق وردک و عمر زاخیل وال وسایرین که فساد شان غیر قابل پنهان و دور از نظر دولت هم نیست اما با وصف خیانت شان هنوز هم در کرسی های بلند دولتی قرار دارند .

>>>   برادر عزیز بسیار مبالغه کردی بجز میدان هوایی بگرام در دیگر میدانها هوایی مفرزه های هوایی بود نه غند های طیارات.
تنها در مزار غند تعلیمی وجود داشت حتما با طیارات باداران تان روسها این سرشماری را کرده آید .
عبدالله ریحان

>>>   همين كه ان سنگ زمرط را از بدخشان توسط ان وردكى به غارت بردن ميتوانست كشور ما را مجهز ب بزرگترين قدرت اتومى در منطقه هم بسازد ولى به جز دزدان چودرى ها وغارتگران در حكومت ما كسى ديگرى نيست.
ح ع

>>>   یکتعداد طیارات یاد شده توسط نویسنده محترم ، از جانب بعضی پیلوتان خاین و وطن فروش به پاکستان برده شد و بعدآ پاکستانی ها از تحویلی دوباره ان به افغانستان ابا ورزیدند ، از جمله آن خاینین و وطن فروشان یکی شان سلطان زوی مشاور فعلی ریس جمهور غنی میباشد

>>>   ما در لاف زدن بسيار مهارت داريم، درست است كه ما قواي هوائي داشتيم، اما نه قويتر از همسايه هاي ما ايران و پاكستان، و مهمات نظامي ما قبل از انقلاب ثور همه اش از شوروي خريداري شده بود، و بعضي آنها كهنه دوران جنگهاي جهاني بود، و كمك هاي كمونستي بعد از تهاجم شوروي با قواي خودشان آمده بود، كه اكثراً توسط خود انها استفاده ميشد،
انجينر متقاعد قواي هوائي

>>>   فایده اش چی در همان وقت هم ما افغان ها به جان هم افتیده بودیم و یکدیگر مثل جنگ های فعلی میکشتیم. اصلن سلاح برای ما لازم نیست چون عقل نداریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است