محمد محقق در نمایشگاه راه ابریشم در چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۷    ۱۳۹۵/۶/۳۱ کد خبر: 121392 منبع: پرینت

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی برای اشتراک در نمایشگاه بین المللی راه ابریشم به چین سفر کرده است.

به گزارش تلویزیون راه فردا، معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین در دیدار با محمد محقق، از شرکت ایشان و هیات همراه در اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم قدر دانی نمود و گفت: احیای جاده ابریشم و کمربند اقتصادی نه تنها باعث رشد و توسعه اقتصادی بین دو کشور می گردد بلکه باعث انکشاف روابط در تمام عرصه ها خواهد شد.

محقق نیز در این دیدار، از کمک های دولت چین به مردم افغانستان در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی ابراز قدر دانی نموده و گفت: سفر محمد اشرف غنی رییس جمهور در سال 2014 به چین، همکاری های همه جانبه و پایدار را بین دو کشور پایه گذاری کرد و سفر داکتر عبدالله رییس اجرایی در سال جاری به این کشور نیز که امضای پنج موافقت نامه را به همراه داشت این همکاری ها را بیش از پیش گسترش داد.

محقق همچنان از معاون صدر اعظم جمهوری مردم چین خواست تا پروژه خانه های ارزان قیمت که قرارداد آن قبلا به امضا رسیده است را تسریع بخشیده و قبل از ختم سال جاری میلادی این پروژه عام المنفعه تهداب گذاری گردد. معاون ریاست اجرایی همچنین، خواستار افزایش تعداد بورسیه های تحصیلی چین به افغانستان در سطح لیسانس، ماستری و دکتورا گردید.

معاون ریاست اجرایی کشور در ادامه صحبت های خویش خواستار عملی شدن توافقات امضا شده بین دو کشور در عرصه های سرمایه گزاری گردیده و روابط فرهنگی بین دو کشور را عمیق توصیف کرده و گفت: ولایت گنسو بدلیل وجود معابد بودایی و مغاره های تاریخی همانند ولایت بامیان می باشد.

محقق نسبت به امضای تفاهمنامه خواهر خواندگی بین دو ولایت ابراز خرسندی نمود و همزمان پیشنهاد نمود که دو ولایت بلخ و جیانگسو، بدلیل آنکه، دو مبدا اتصال خط آهن بین افغانستان و چین می باشد، روابط خواهر خواندگی بین دو ولایت بلخ و جیانگسو نیز ایجاد گردد.

معاون ریاست اجرایی همچنین از خانم لیو معاون صدر اعظم چین، منشی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو و وزیر فرهنگ این کشور دعوت نمود که از کابل و ولایات بامیان و بلخ بازدید بعمل آورند.

معاون صدر اعظم چین ضمن با اهمیت خواندن امضای تفاهمنامه جاده ابریشم بین دو کشور، پیشنهاد همکاری بیشتر در خصوص از سرگیری استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر و تداوم اکتشاف نفت حوزه آمو دریا را مطرح نموده، آغاز حرکت قطار مستقیم تجارتی از ولایت جیانگسو که زادگاه ایشان می باشد به شهر مزارشریف را نمونه ای از توسعه روابط اقتصادی تجارتی بین دو کشور توصیف نمود.

خانم لیو ضمن تاکید بر مبارزه فراگیر با تروریزم و نا امنی در منطقه خواستار توجه بیشتر مقامات دولت افغانستان در خصوص تامین امنیت شهروندان چینایی در افغانستان شد و همکاری همه جانبه دولت جمهوری خلق چین را در جهت تامین امنیت و مبارزه علیه تروریزم اعلام نمود. وی وعده سپرد که در بخش های فرهنگی، علوم و تکنالوژی، رادیو و تلویزیون و موضوعات ورزشی نیز با افغانستان همکاری خواهد نمود.

در این ملاقات لوا شو گانگ وزیر فرهنگ، سای فو چاو رییس عمومی اطلاعات و نشرات، وانگ سانیون منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو، خانم جیانگ شیاو جون معاون منشی شورای دولتی، لیو جین مینگ معین وزارت امور خارجه و لیو یو جو رییس سازمان میراث فرهنگی جمهوری مردم چین نیز حضور داشتند.

قابل یاد آوری است که هنگام ورود معاون ریاست اجرایی به میدان هوایی شهر دون هوانگ، معاون ولایت گنسو، تعدادی از مقامات محلی و جانان موسی زی سفیر افغانستان مقیم بیجینگ از ایشان استقبال نمود.

همچنان محقق و هیات همراه ایشان در ضیافت شامی که از سوی والی ولایت گنسوی جمهوری مردم چین ترتیب یافته بود اشتراک نمودند.
در این ضیافت که معاون صدر اعظم و برخی مقام های عالی رتبه جمهوری مردم چین نیز حضور داشتند مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله معاون صدر اعظم کمبودیا، رییس پارلمان نپال، صدر اعظم سابق جاپان، وزرای فرهنگ کشور های بنگلادیش، ایران، پاکستان، نماینده فرهنگی مراکش و شخصیت های عالی رتبه از 85 کشور در ترکیب 95 هیئت اشتراک نموده بودند.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کسی نیست به این آقای مسئول بگه جاده ابریشم مثل خلیج عربی نادرست و دروغینه؟ فیلسوف حکیم ارد بزرگ در اینباره به صراحت گفته اند :
((نام راه ابریشم و یا جاده ابریشم همانند نام خلیج عربی دروغین و شرم آور است . این "راه ایران" است که چینی ها بدنبال دزدیدن آن هستند ، هر پروژه ایی که با نام "راه ابریشم" انجام شود پشت نمودن به پیشینه کهن سرزمینمان ایران است . چینی ها در این پنجاه سال به هزار گونه کوشش کرده اند نام "راه ابریشم" را جهانی کنند ! با نگاهی به تاریخ نوشتاری ما خواهید دید این واژه پیشینه ایی بیش از 50 سال ندارد تاریخی که برایش نوشته اند دروغین است . پذیرش و بهره گیری از آن به هیچگونه پذیرفتنی نیست .))


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است