آنچه وزیر مالیه امروز در مجلس مطرح کرد
ضیافتی به میزبانی وزیر خارجه اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده که در آنجا بر سر پروسه صلح صحبت می شود و تمام وزرای خارجه کشورهای منطقوی که به یک شکلی در این موضوع یا دلچسبی دارند و یا ذیدخل هستند اشتراک می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۵/۶/۲۹ کد خبر: 121321 منبع: پرینت

اکلیل حکیمی، وزیر امور مالیه امروز دوشنبه 29 سنبله 1395 در صحن علنی مجلس، در خصوص مفاد مورد بحث در نشست بروکسل گفت: ما دو ماه پیش جلسه موفقی در وارسا برای تجدید تعهد کمک های جامعه بین المللی برای نیروهای امنیتی خود به کمک شما حاصل کردیم که تا چهارسال آینده برای نیروهای امنیتی ما مبلغی معین که بیشتر از چهار میلیارد دالر به صورت سالانه است در نظر بگیرند. این موفقیت را تبریک می گویم.

وی افزود: از دوستان بی المللی انتظار داریم که در چهارسال آینده برای پروژه های انکشافی به ما کمک کنند. ما جلسات متعددی، هم در سطح تکنیکی و هم در سطح سفرای کشورهای مختلف داشتیم تا پیشاپیش انتظارات خود را مطرح کنیم و بدانیم که انتظارات آنها از ما چیست و ما از آنها چه می خواهیم. علاوه بر آن در واقع رییس جمهور جلسات منظم روزانه را شروع کرده است که در آن هم رییس اجرایی و هم وزرای مربوطه هر کدام در بخش خود، طی دو ماه گذشته در این جلسات اشتراک داشتند.

وزیر مالیه، در خصوص آمادگی ها برای کنفرانس بروکسل گفت: نتیجه جلسات دوماهی که برای آمادگی جلسات بروکسل داشتیم این بود که چند هفته پیش در تاریخ چهارده سنبله، دقیقا یک ماه قبل از جلسه کنفرانس بروکسل که قرار است در تاریخ سیزده و چهارده میزان باشد، ما جلسه برد مشترک نظارت و ارزیابی را با دوستان بین المللی خود در داخل ارگ داشتیم. که از چهل و هفت کشور در آن اشتراک داشتند و بیشتر ازسی موسسه بین المللی که برای تدویر کنفرانس بروکسل آمادگی می گرفتند حضور داشتند. نتیجه این شد که بر سر برنامه در بروکسل بحث شد، به موافقت رسیدیم و برنامه نهایی شد. تمام دعوتنامه هایی که برای این نشست لازم بود آماده شد.

حکیمی، در خصوص حاشیه های اجلاس بروکسل گفت: در اجلاس بروکسل علاوه بر صحبت هایی که باید صورت بگیرد و تعهداتی که باید داده شود، ما سه جلسه حاشیه ای داریم. یکی از این جلسات همکاری های منطقه ای است که در آن وزیران خارجه کشورهایی که مربوط به منطقه هستند جمع می شوند و ما در آنجا پلان ملی زیربنا را داریم که در آن تمام پروژه های زیربنایی به یک شکلی در اتصال منطقه ای کمک می کنند. علاوه بر این یک مجلس حاشیه ای دیگر درمورد خانم ها داریم که در آن وزیر خارجه اتحادیه اروپا که یک خانم بسیار با تدبیر است و مخصوصا در قسمت خانم های ما بسیار متعهد است حضور دارد. هم این خانم ها، هم وزیر خارجه سویدن و هم وزیر خارجه استرالیا مشترکا با رییس جمهور و رییس اجرایی و بانوی اول افغانستان در آنجا حضور دارند. آنها انتظار دارند که ما تابحال دستاوردهایی در این زمینه داشته باشیم و در قسمت توانمندسازی زنان و مشکلات و چالش هایی که پیش روی ما هست به آنها توضیحات دهیم.

وی ادامه داد: همچنین ضیافتی به میزبانی وزیر خارجه اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده که در آنجا بر سر پروسه صلح صحبت می شود و تمام وزرای خارجه کشورهای منطقوی که به یک شکلی در این موضوع یا دلچسبی دارند و یا ذیدخل هستند اشتراک می کنند.

وزیر مالیه، از افرادی که در این اجلاس سخنرانی می کنند، نام برده و گفت: در مجلس عمومی مطابق برنامه ای که ساخته شده اول رییس شورای اتحادیه اروپا که در آنجا عنوان رییس جمهور را دارد صحبت می کند. سپس وزیر خارجه ما و وزیر خارجه اروپا حرف می زنند و پس از آنها رییس جمهور افغانستان نطقی همه جانبه دارد. وی درمورد دستاوردهایی که حکومت تابحال داشته و پس از آن انجام می دهد صحبت می کند. سپس وزیر مالیه و رییس اجرایی حرف می زنند و وزیر خارجه اتحادیه اروپا در اخیر جمع بندی انجام می دهد.

حکیمی با بیان اینکه ما پنج سند را در این کنفرانس ارایه می کنیم، اضافه کرد: اول چارچوب انکشاف ملی است. این چارچوب انکشافی برای پنج سال آینده است که ما چطور کار آفرینی می کنیم، چطور بر زیربناها کار می کنیم، چطور در زراعت کار می کنیم، چطور اصلاحات می آوریم، چطور حکومت داری خوب انجام می دهیم و چطور سرمایه های خارجی را جذب می کنیم. همچنین بسیاری از تعهداتی که ما به مردم و به جامعه بین المللی داده ایم در این سند گنجانده شده است و این سند نهایی گردیده است. خلایی که در این سند وجود دارد جنبه مالی آن است در این نشست انتظار ما از جامعه جهانی برای این سند بیان می شود.

وی ادامه داد: سند دومی که در کنفرانس بروکسل ارایه می شود چهاربرنامه ملی است که در اولویت است. اول، موضوع توانمندسازی اقتصادی خانم ها است که جزو اولویت های حکومت است. موضوع دوم، انکشاف ملی زیربناها و انکشاف شهری و موضوع چهارم موضوع میثاق شهروندی است که بر سر آن به اندازه کافی کار شده است. سند سوم که به کنفرانس بروکسل داده می شود اعم از تمام دستاوردهایی است که حکومت در این دو سال انجام شده و از جانب جامعه بین المللی مورد تایید قرار گرفته است. سند چهارم، برای دو سال آینده پاسخ دهی متقابل است که بحث هایی بسیار بر آن داشتیم. سند پنجم هم اعلامیه مشترک است که در پایان کنفرانس بروکسل ارایه و صادر خواهد شد.

حکیمی گفت: درمورد چارچوب حسابدهی متقابل ما قبلا در مجلس سام که در کابل برگزار شد با دوستان بین المللی بر سر چهل شاخص به توافق رسیده بودیم که از آن جمله سی تعهد مربوط به ما می شد و باقی تعهدات را دوستان بین المللی وعده داده بودند. از این سی تعهد ما بیست تعهد را عملی ساخته ایم. ده تعهد دیگر در حال تکمیل شدن است. یعنی کار آن جریان دارد که تا آخر 2016 باید تکمیل شود.

وی، در اخیر گفت: چیزهایی که جامعه بین المللی تعهد آن را از ما می گیرند، اول، این است که در قسمت فساد اداری حکومت استراتژی ارایه نماید و برای پنج وزارت مهم برنامه تطبیقی ارایه نماید. موضوع دوم، قطعنامه 1325 که مخصوص توانمند ساختن زنان است که باید برنامه ملی عملی تهیه کنیم. همچنین دیوان خاصی از جانب حکومت برای مبارزه با خشونت علیه زنان وعده داده شده است. ما وعده کردیم که تا آخر دسامبر 2017 حداقل دو هزار قریه را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم و ما بقی قریه ها را تا سال بعد مورد انکشاف قرار دهیم. همچین اداره عالی تفتیش تا سال 2017 به جامعه بین المللی باید ارایه شود. همچنین آنها از حکومت تعهد گرفته اند که پروسه آسان خدمت را برای مردم انجام دهند تا خدمت رسانی به مردم به راحتی انجام گیرد. علاوه بر این تعهد گرفته اند که هشتاد و پنج درصد قراردادهایی که در وزراتخانه ها انجام می گیرد به نشر سپرده شود. برای بخش های خصوصی هم شرایط آسان در نظر گرفته شوند تا آنها جذب کار در کشور شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معلوم نیست که چرا ماملیت تاجیک دسته تبرشده ریشه خویش را قطع میکنیم واکثرا بیتفاوت هستیم ؟ وگوی هیچ چیزی صورت نگرفته وصورت نمیگیرد .....
چرا اکثر جوانان تاجیک ویا هم آگاهان ما....... علاقمندی بردفاع از هویت خویش ندارند ، بجزازسرایدن غزل شیروموسیقی چیزی بگفتن ندارند؟
باورکنید که همین لحظه بتپید وفردا ناوقت خواهد بود . نشودکه خدای ناخواسته نزد نسل آینده خویش شرمسارشویم.
مولانای بزرگ مراعفو بدارند..

>>>   من تاکنون ندیده ام حتا یک گویا روشنفکر قبیله فرهنگ قرون وسطایی و جهالت و تحجر قبیله و زمامداران مزدور و دست نشانده خود را نقد کرده باشند، اگر عبدالرحمان خان را نقد کرده بودند، دیگر تره کی، امین، نجیب جلاد، ملا عمر و ملاکرزی و ملا دلقک غنی را نمی داشتیم

>>>   وزیر برای کمیشن کاران میگوید به کمک شما !!!! کدام کمک کمیشن کار است که مردم نمیدانند؟؟
درهمان ضیافت همه وکلای کمیشن کار را بفرستید چون اینهاازهمه بیشتر مستحق هستند وبرای وزیرخارجه اتحادیه اروپائی بگوئید که در برگشت جیب های شانرا پرگنند برای اینکه اینها زیاد خدمت کرده اند،
رسمیات روزانه کمیشن کاران از ساعت چند شروع وکدام ساعت ختم میشود واز جمله چند تای اینها آنرا رعایت میکنند؟؟؟
ر

>>>   ای همه کاره را ببینید خودش انجنیر چانس خورده وزیر مالیه شده. شرم آور است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است