تک كرسى چيست ؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۵/۶/۲۹ کد خبر: 121304 منبع: پرینت

1- نظام تک کرسی از نقطه نظر اجتماعی حوزه ترور می‌باشد یعنی وقتی در یک حوزه فقط یک کرسی وجود دارد، دوکاندید در این حوزه در رقابت‌اند و از بین این دو کاندید فقط یکی برنده خواهد شد. یکی از این دو کاندید می‌تواند با ترور دیگری به کرسی برسد و این را از نقطه نظر اجتماعی حوزه ترور می گویند.

2-افغانستان دارای ۳۷۵ ولسوالی می‌باشد و امکان ندارد که آن را به 250 حوزه انتخاباتی تقسیم نمود بخاطری که ممکن نیست حتی یک ولسوالی کم شود. پس مکلفیت بر این است که حوزه‌های انتخاباتی را یک خط کشی جدید نمود و در این کار امکان دارد که حتا یک ولسوالی نصف شود و گاهی هم امکان دارد که دو ولسوالی را با یک ولسوالی یکجا نمود تا یک حوزه انتخاباتی را شکل دهد، چون حکم قانون اساسی این است که حوزه‌های انتخاباتی باید دارای نفوس مساوی باشند و تقسیم نفوس باید عادلانه باشد..

فورمول ریاضی آن چنین است که نفوس کل کشور را تقسیم 250 کرسی نموده حاصل بدست آمده شامل یک حوزه انتخاباتی می‌باشد. نفوس تخمینی رأی دهندگان بیست و پنج میلیون می‌باشد آن را تقسیم 250 می‌نماییم حاصل بدست آمده صد هزار خواهد بود. یعنی برای هر صد هزار نفر یک حوزه انتخاباتی باید ساخت. حالا شما فکر کنید که نفوس خیر خانه یک میلیون نفر است یعنی باید در خیرخانه ده حوزه انتخاباتی ساخت. حال آنانی که در خیرخانه زندگی می‌کنند از کجا بدانند که شامل کدام این ده حوزه انتخاباتی می‌باشند.

در کارت رأی دهی هم حوزه انتخاباتی نوشته نشده است یعنی تنها در کابل 33 حوزه انتخاباتی خواهد بود ولی اگر شما بخواهید نفوس خاک جبار را بسنجید نفوس خاک جبار به صد هزار نمی‌رسد بنا شما مجبور هستید قسمتی از اودخیل، بگرامی و بتخاک را با آن یکجا کنید تا صد هزار تکمیل شود. گرچه این کار روی کاغد آسان است ولی در عمل بسیار مشکل می‌باشد. شما چگونه می‌توانید برای رأی دهندگان بفهمانید که خاک جبار با قسمتی از بگرامی، بتخاک و اودخیل شامل یک حوزه انتخاباتی می‌باشد.

در کشورهای بیرونی که نظام تک کرسی مروج است حوزه انتخاباتی نظر به ولسوالی تعیین می‌گردد. یعنی حوزه انتخاباتی هم ولسوالی است، هم واحد اداری و هم حوزه انتخاباتی.

طرح نظام تک کرسی باعث مناقشات بزرگ قومی می‌شود و سیستمی است که می‌تواند مشکلات اقتصادی، اجتماعی و مناقشات قومی را بوجود بیاورد. بنا نظام تک کرسی یک پروسه سیاسی می‌باشد، مثلن اگر خواسته شود که در یکی از حوزه‌های غرب کابل که مردم هزاره زندگی می‌کنند و از بین این مردم کسی به پارلمان راه پیدا نکند مرزکشی های حوزه وی طوری ترتیب می‌گردد که یک بخش این منطقه با یک اکثریت متصل شود، بخش دیگر از آن با یک حوزه دیگر تا در آن قسمت قوم هزاره نتواند وکیلی در پارلمان داشته باشد و استراتیژی چنان است که یک اقلیت را با اکثریت‌ها یک جا بسازند.

پس نظام تک کرسی باعث یک بحران بزرگ می‌شود و طرحی است بسیار خطر ناک.
پیشنهادی که ما در آخر نمودیم این بود که چون کوچک ساختن حوزه‌های انتخاباتی کاری است معقول و فواید ذیل را در قبال دارد:
1- کنترول و نظارت آن آسان است.
2- مدیریت آن آسان است.
3- رابطه بین وکیل و موکل بیشتر است و موکل می‌تواند به آسانی وکیل خود را بشناسد.

در اخیر طرحی که حکومت داد و قابل قبول نیز بود این بود که حوزه‌های انتخاباتی به تعداد کاندیدان زن در هر ولایت تقسیم شوند یعنی اگر در یک ولایت چهار کاندید زن وجود دارد و هشت کاندید مرد جمعن دوازده کاندید، ولایت مربوطه به چهار حوزه انتخاباتی تقسیم شود چون به حکم قانون اساسی زن نیز باید شامل پارلمان باشد، به این ترتیب این طرح پذیرفته شد.

مشکل دیگری که نظام تک کرسی دارد این است که نظر به قانون اساسی باید از هر ولایت نظر به نفوس آن دو زن نیز شامل پارلمان باشد یعنی 68 کرسی برای زنان در نظر گرفته‌شده است و شما مجبور هستید از 250 حوزه انتخاباتی 68 حوزه آن را حوزه زنانه بسازید و به مردم آن حوزه گفته شود که این حوزه، حوزه زنانه است و شما به مرد رأی داده نمی‌توانید، حتی مرد در آن حوزه خود را کاندید کرده نمی‌تواند و در آن حوزه‌های که مردانه است زن حق کاندید شدن را ندارد.

اديب الله اديب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پراگراف اول را منطقی نمی دانم.
چرا باید یکی از دو کاندیدان ترور شود؟ آیا ما در جنگ زندگی می کنیم؟ اگر بلی، پس انتخابات برای چی؟

>>>   برای حوزه های اگر بنام زنانه باشد مرد ها میتوانند رای بدهند وهم میشود که صندوق درهمه السوالی هاباشددر آخر کسانیکه رای زیاد برده اند مطابق سهمیه هرولایت وکیل شناخته شوند

>>>   این همه خواب وخیال قوم گرایان ویا ست مادران قوم شریف پشتون برای حذف ورود سایر اقوام به خانه ملت است که به هیچ صورت قابل قبول برای مردم نیست مردانی هستند که به وکیل زن رای میدهد ویا خانم های هستند که به وکیل مرد رای میدهند پس این یک طرح احمقانه است که مرد به مرد وزن به زن رای بدهد با احترام حقگو کابل

>>>   کاملن ظالمانه ,استبدادی وغیر عادلانه وغیر دموکراتیک میباشد این هم دسیسه شوم قبیله گرایان است که دوران ظاهرشاه را بیاد می آورد که دران وقت واحدات اداری غیر عادلانه به اساس خاک بود نه به اساس جمیعت ونفوس بطور مثل بدخشان ازنظر نفوس باید چهار ولایت میبود ولایات فراه ,زابل, خوست ,پکتیا, نیمروز لوگر را اگر جمع کنید آیا برابر به بدخشان میشود؟ ازقدیم همین بیعدالتی ها مروج بود که پاسداران قبیله سالاران آنرا درین قرن 21 هم عملی میسازند اما حالا مردم یک اندازه هوشیار شده اند.به نیرنگ فاشیسم پی میبرند
بااحترام. عبید الله.

>>>   شاید شما بتوانید تا یک ۱۰ سال دیگر به این ترفند ها و سیاه را سفید گفته و یا سفید را سیاه گفته جلو اکثریت پشتون را بگیرید
و لی در آخر امر به این حقیقت تن خواهم داد حال چه از راه زور با شد ویا که از راه حاکمیت قانون
جوزجانی

>>>   برای زنان تمام ولایت یک حوزه میباشد.ح

>>>   جناب جوزجانی شما کمی عقل داشته باش پشتون هیچ وقت دراکثریت نبوده ونیست به خاطیر همین پشتونها جلوی تذکره برقی را گرفته اند تا مبادا باذکر قومیت اکثریت دروغین این پشتونها رو بشود محمدی غزنوی

>>>   چون در سابق روستا های کوچک را در جنوب به ولسوالی مبدل کرده بودند تعداد ولسوالی های جنوب زیاد است و این باعث آن میشود که تعداد پشتون هادر پارلمان بیشتر باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است