چرا قیمت گاز مایع در بازار افزایش یافت؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۵/۶/۲۸ کد خبر: 121262 منبع: پرینت

قیمت گاز در ماه اخر در ماركت افغانــــستان افزايش غير معمول داشته است كه دلایل افزايش قيمت را بخش خصوصي كاهش عرضه و يا توليد گاز در تركمنستان بيان نمودند. مسوولان تصدي مواد نفتي علاوه بر مجالس متعدد در هرات در حضور داشت والي محترم آن ولايت و جمع از تجار بخش توليد گاز داير نمودند، ضمنا در راس هيات مختلط از اداره های مختلف دولتي سفر رسمي به تركمنستان داشته و در ملاقات با روساي تركمن گاز و تركمنباشي معلومات اتي را بدست آورد:
-مقدار توليد گاز تركمن گاز طبق معمول بوده و هيچ كاهش نداشته است
-تركمنباشي در توليدات خود 50 درصد كاهش داشته و با آنهم مقدار صادر شده گاز به افغانــــستان با مقايسه سال گذشته حدودا 5 هزار تُن بيشتر بوده است.
ضمنا كدام تغیير خاص در قيمت (بجز از نوسانات تجاري) ايجاد نشده است.

جانب تركمنستان اطمينان داد كه چند كارخانه توليد گاز جديد براي افزايش توليدات براي ماركت افغانستان و آسياي جنوبي روي دست گرفته است كه اولين آن در شش ماه اينده فعال خواهد شد. كارخانه دوم آن در يكسال و اخرين كارخانه در سه سال تكميل مي گردد و با ايجاد كارخانه اول معضل كاهش توليد 50 درصد گاز در تركمنباشي مرفوع مي گردد. كشور تركمنستان درك مي كند كه افغانــــستان بازار خوب براي تجارت آنها است و استفاده از گاز روز بروز افزايش خوب داشته است.

هيات مختلط دولتي كه در راس آن رییس تصدي مواد نفتي و گاز مايع قرار داشت با آنكه مذاكرات را در موارد ديگر اجنداي سفر با جانب تركمنستان مانند خريداري مواد نفتي حكومت به حكومت را دوام داد، تصميم بر آن شد تا راه هاي توريد بيشتر گاز براي افغانــــستان را جستجو نمايند. بنابراین سفر رسمي خود را به كشور جمهوري اسلامي ايران ترتيب داده عازم آن كشور گرديدند.

در مذاكرات تجارتي جهت خريداري مواد نفتي و گاز مايع از كشور ايران معاون وزارت نفت آن كشور اعلام داشت كه آنها مقدار كافي گازمايع باكيفيت طبق درخواست افغانــــستان را براي صادرات موجود دارند كه مي توانند آنرا به هر ميكانيزم كه حكومت افغانــــستان پيشنهاد نماييد بفروش برسانند.

این هيات ضمنا پيشنهاد تعاملات بين الحكومتي خواست تا تجار ملي افغاستان از قيمت هاي مناسب و گاز با كيفيت آن كشور خريداري نمايند.

قرار اطلاعات صادرات گاز از ايران از بندر اسلام قلعه افزايش يافته و توقع برآن است تا با استفاده از فرصت خوب تجاري طبق معيارات تجارت مجاز و قانوني، بخش خصوصي به هموطنان عزيز ما خدمت رساني نمايند.

تمامي تجار ملي مواد نفتي در بخش خصوصي باید شرايط اقتصادي مستهلكين را مدنظر گرفته به روي قيمت خريد برعلاوه مصارف و مفاد مجاز گاز و مواد نفتي را با قيمت حقيقي آن در دسترس مردم قرار دهند تا مسووليت ملي كه بدوش بخش خصوصي است ادا شده و موقف ملي بودن شان حفظ گردد.

تمامي مسووليت خريد، توريد، ذخيره و توزيع مواد نفتي و گاز مايع به اساس اقتصاد بازار بدوش بخش خصوصي بوده و توقع مي رود اين مسووليت را به وجه احسن و شايسته آن در مسند اجرا قرار دهند. تصدي مواد نفتي و گاز مايع وضعيت را جدي نظارت مي نمايد و در هفته جاري به اساس ميكانيزم هاي قبول شده اقتصاد بازار جهت تعیين قيم، كنترل ذخاير، بررسي اسناد توريد، خريد و فروش را روي دست مي گیرد كه با متخلفان برخورد اصولي و قانوني صورت خواهد گرفت و هيچ استثنا وجود ندارد.

بطور خلاصه قيمت گاز در جهان افزايش چندان نيافته و تنها كاهش توليد گاز در تركمنباشي نبايد شرايط سودجويی را براي بعضي ها مساعد سازند و طبق توافقات راه بديل خريد گاز در كشور ايران نيز موجود بوده كه تجار ملي بر اساس قرارداد هاي شان خريداري انرا آغاز نموده اند و كشور روسيه نيز آمادگي خود را جهت فروش مواد نفتي و گاز مايع به ميكانيزم حكومت به حكومت اعلان نموده است كه قرار است در آينده نزديك جهت مذاكرات رسمي هيات عازم آن كشور شوند.

قادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا گاز خود ما را استخراج نمیکنند؟؟ تجار ما در دبی سرمایه گذاری نکنند در داخل مملکت خدمت کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است