به بهانه 27 سنبله اولین انتخابات پارلمان
پارلمان برای مشروعیت بخشیدن به آزادی و نمادی از اراده مردم! طی دو دور انتخابات در افغانستان در خانه ملت با بی قانونی دموکراسی را به زانو درآورده و نمایندگانش برای ماندن دست به هر کاری می زنند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۵    ۱۳۹۵/۶/۲۷ کد خبر: 121223 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نخستین انتخابات شورای ملی همزمان با انتخابات شورای ولایتی در 27 سنبله سال 1384 برگزار شد که نمایندگان این شورا جدایی از اینکه انتخاب شوند انتصاب شدند و پارلمان دومین انتخابات خود را نیز در 1395 تحت تدابیر شدید امنیتی و در نارامی برگزار کرد و با وجودی که هر مجلس 5 ساله می باشد نمایندگان با گذشت 6 سال همچنان نمایندگان به کار خود ادامه می دهند.

براساس ماده ۸۳ قانون اساسی، مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاری شان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید 30 تا 60 روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود و باید انتخابات پارلمانی درماه ثور یا جوزا۱۳۹۴ برگزار می‌شد، ولی دولت در زمان تعیین شده و تا کنون قادر به برگزاری انتخابات نشد.

زمانی که موضوع تضمين آزادی های فردی در جامعه به ميان می آيد محدوديت قدرت مطلقه حاکمان و تقسيم قدرت ميان مردم و حکومت به عنوان يکی از راهکارهايی مطرح می شود که بر اساس آن مردم به نوعی از آزادی های سياسی، اجتماعی و مدنی دست می يابند. اساسا مساله ايجاد پارلمان نيز از همين جا منشا می گيرد و به همين دليل پارلمان را "نهادی ممثل اراده مردم" می دانند.

اما با وجود دو دور انتخابات پارلمانی در افغانستان بعد از دوران طالبان، مردم اعتماد خود را به نمایندگان از دست داده اند و تا جایی پیش رفته است که این مجلس به صورت نمایشی با نمایندگان انتصابی در کشور فعالیت می کند.


اکثر نمایندگان چه در دوران نامزدی و کمپاین و چه در روزهای نخست بعد از پیروزی، سخن از عملی کردن تعهدات شان در برابر مردم داشتند، اما همین که به قدرت رسیدند و کرسی را تصاحب کردند و از طرف دیگر راه و روش معامله را یاد گرفتند به تعهدات و قول و قرار شان در پیشگاه مردم پشت پا زدند.

با گذشت 6 سال از حضور نمایندگان در مجلس و برگزار نشدن دور بعدی انتخابات، مشروعیت این مجلس نیز زیر سوال رفته است و نمایندگان برای ماندن در سمت خود یا قانون اصلاحات انتخاباتی را به تعویق می انداختند و یا با تصویب آن این قانون عملی نمی شود.

دولت وحدت ملی طی دو سال حکومت خود چنان درگیر اختلافات داخلی بوده است که هم از امنیت مردم غافل شدند و هم مجلس نمایندگان را در بلاتکلیفی قرار داد.

با این وجود، تنها راهی که مشروعیت را به نهادهای دولتی برمی‌گرداند، برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها است که این انتخابات زمینه برگزاری مجلس بزرگان را فراهم می‌کند تا سرنوشت ریاست اجرایی تعییین و مشروعیت ارکان دولت اعاده ‌شود، اما تا زمانی‌که انتخابات برگزار نشود، وضعیت مبهم کنونی ادامه خواهد یافت.

اگر افغانستان همچنان درگیر جنگ و نارامی است و هر روز پاکستان، طالبان، غرب و ... را مسوول تمامی بی ثباتی می داند اما مشکل از بی کفایتی دولت و پس از آن مجلسی است که نام نمایندگان مردم را یدک می کشد.

طی دو مجلسی که مردم شاهد عملکرد آن بوده اند تبدیل به مکانی برای بازی های سیاسی و فساد بوده است و بر اساس نظرسنجی شبکه فوکس،80 درصد مردم نسبت به نمایندگان بی اعتماد شده اند و 50 درصد نمی خواهند در دور بعدی انتخابات شرکت کنند.

نمایندگانی که برای حل مشکلات مردم وارد مجلس شده اند و باید دولت را موظف به قانون کند، تبدیل به خانه ای بدون قانون شده است که برای مانده بیشتر در آن با حمایت رییس جمهور حاضر به هر کاری هستند.

دموکراسی که هم در دولت و هم در مجلس نمایندگان تعطیل است و هر دو از انتخابات تا کنون مشروعیت خود را از دست داده اند تا جایی که طالبان ارداه کنند می توانند این دولت را چنان به چالش بکشد که نتیجه ای جز سقوط نداشته باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ساعت رسمیات کاراین کمیشن کاران یومیه از چند شروع وبه چند ختم میشود؟؟؟

>>>   تلویزیون خبرعاجل داد که در وزیر اکبرخان در نزدیکی خانه استاد ربانی انتحاری شده. دقایق بعد شهادت ایشان تایید شد. این موضوع چنان بزرگ و مهم بود که آوردنش در قالب کلمات دشوار می نمود.
......
چندی پیش از آن، من مقاله یی در نقد یک تصمیم استاد نوشته بودم که اطرافیان استاد از آن رنجیده بودند. آن مقاله این گونه عنوان داشت: جناب استاد! هنوز در پختگی ها خام خامی!! اصل گپ من این بود که استاد در پذیرش دعوت کرزی برای پیشبرد ریاست شورای صلح، به اشتباه رفته است. گفته بودم که نباید استاد به کرزی اعتماد می کرد و اعتماد کردنش خامی سیاسی معنا می دهد.
.....
پرونده ترور استاد درست واکاوی نشد. کرزی همچنان در مظان دست داشتن در ترور استاد قرار دارد و هیچ سند و ثبوتی دال بر این که کرزی در ترور استاد ربانی دست نداشته باشد، ارایه نشده است. ریاست امنیت ملی باید بستر اطلاعاتی رسیده گی به این پرونده را فراهم می کرد که نکرد. اکنون در رأس اداره امنیت ملی کسی قرار دارد که گاه گاهی متهم به دست داشتن در پرونده ترور استاد ربانی شده است.
......
استاد ربانی در میان رهبران جهادی، یکی از معتدل ترین و برده بارترین رهبران بود و سازمان سیاسی-نظامی ای که ایشان بنیاد نهاد نیز در میان گروه های جهادی، به اعتدال مشهور است.
افغانستان را جنگ با روس ها، دچار تب شدید افراط گرایی مذهبی کرد. پاکستان در تشدید این تب، هرچه در توان داشت انجام داد. افراطیت مسلح با ساز و برگ های عریض و طویل عرض اندام کرد!
در فرجام جنگ که نیاز بود افغانستان از بستر افراطیت مذهبی بیرون شود و به سوی عقلانیت و خردورزی سیاسی گام بگذارد، موجودیت رهبران سیاسی- مذهبی معتدل که برجریان های مذهبی-نظامی تاثیرگذار باشند، یک ضرورت اشد بود. استاد ربانی بی تردید یکی از شایسته ترین ها برای این ماموریت بود. او به خوبی قادر به فراهم سازی شرایط گذار بود.
....
حالا وارثان استاد ربانی، که در تلاش تجدید سازمان جمعیت اسلامی اند، با این سوال مهم روبرواند که می خواهند با این سازمان چه کار کنند؟
آیا جمعیت بازسازی خواهد شد؟ اگر بله، چگونه؟
بازسازی می تواند جمعیت را به یکی از این دو مسیر رهنمون شود: دموکراسی و اسلام سیاسی. جمعیت اسلامی بیش از هر سازمان سیاسی دیگر در افغانستان، ظرفیت دموکراتیک شدن را دارا است. اگر این اتفاق بیافتد و رهبران نسل دوم جمعیت قادر شوند، این سازمان را دموکراتیک بسازند، تردیدی نیست که در آینده سیاسی افغانستان نقش مهم و بارزی خواهند داشت اما اگر باز سازی معطوف به برگشت به «پاشنه» ها باشد، امید به بقای این سازمان نیست.

>>>   امرالله صالح :
سیستم انتخابات تک کرسی درافغانستان نسخه جنگ داخلی است، ما برضد آن ایستادگی خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم.

>>>   تک کرسی فقط به نفع کسانی هست که خود را بصورت خیالی اکثریت میخوانند
در کشوری که هنوز نفوس شماری درست نشده تک کرسی ادامه جعل و فریب زیر نام قانون است
مثال جعل هم کوچی هاست پنجاه هزار کوچی وجود ندارد ده کرسی برای شان داده شده ولایتی مانند مزارشریف با یک میلیون نفوس یازده کرسی دارد

>>>   به کمیسیون صلاحیت داده شده!
پشک را پهره دار گوشت تعین کردن است
کمیسیون هم کمیسیون گوسفندی پشتونی که در انتخابات گذشته کار کردش را دیدییم

>>>   ههههههههههههههههه
اینه شایسته سالاری وقانون مداری که کاپی قوانین را از بنگله دیش میکند آدم صحتمند بااین حرف شاخ بدر میآرد
بنگله دیشی که از تولدش چند روز سپری نمیشود قوانین اش بما نسخه حیات سیاسی در بخش انتخابات میشود
یاسلام به مدیریت اداره کشور که بر دست دومین متفکر انسان شناسی است !!!

>>>   جناب امرالله صالح میگوید اجازه نمیدهیم :وقتی از طرف تیم ع برای موضوع افغان درتذکره تعیین شدی خودت موافقه کردی که بلی اسلام وافغان درتذ کره ذکر شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است