وضعیت امروز محصول آورده وزیر خارجه آمریکا
وقتی حکومت نتوانسته لوی جرگه را برگزار کند هم بحث ریاست اجرایی با چالش مشروعیت مواجه می شود و هم تداوم حکومت می تواند بحران آفرین باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۱    ۱۳۹۵/۶/۲۷ کد خبر: 121222 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی دو ساله می شود و در این مدت تطبیق توافقنامه سیاسی، اصلاح نظام انتخاباتی، توزیع شناسنامه های برقی، مشوره در مقرری ها و چگونگی تعدیل قانون اساسی محراق بحث های رهبران حکومت وحدت ملی بوده است اما تابحال در هیچ کدام از آنها نتیجه ای دیده نشده است. بسیاری از نخبگان سیاسی افغانستان بر این روند اعتراض کرده و ابراز داشته اند که اگر حکومت بر اساس توافقنامه سیاسی عمل نکنند مردم درمورد آنها تصمیم خواهند گرفت.

داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» گفت: حکومت ها مشروعیت سیاسی خود را از رضایت مردم کسب می کنند به همین دلیل نظر سنجی ها نشان می دهد که به دلیل کارنامه ناکام حکومت وحدت ملی در این دو سالی که گذشت، میزان مقبولیت و کارآمدی آن به میزان بسیار پایینی رسیده است. حکومت افغانستان نه در بهبود عملکرد اقتصادی خود، نه در حوزه سیاست خارجی و نه در حوزه اصلاحات سیاسی موفق نبوده است. از این نظر است که اگر ما مبنای مشروعیت را مورد توجه قرار دهیم، تداوم حکومت وحدت ملی می تواند هم بحران سیاسی و هم بحران حقوقی داشته باشد.

وی، با انتقاد از تشکیل لوی جرگه بیان داشت: وقتی که لوی جرگه برگزار نمی شود به این مفهوم است که حکومت وحدت ملی یک فرآیند معلق را در حال طی کردن است و قرار نیست که مشروعیت را از یک ملت بوجود آورد بلکه قصد دارد از یک وزیر خارجه کشوری دیگر به وجود آورد. در حالیکه مشروعیت یک حکومت یک معقوله درون زا است و از سرچشمه های حقوقی و سیاسی یعنی رضایت مردم و سازگاری با قانون اساسی هر کشور احراز می کند. بنابراین وقتی حکومت نتوانسته لوی جرگه را برگزار کند هم بحث ریاست اجرایی با چالش مشروعیت مواجه می شود و هم تداوم حکومت می تواند بحران آفرین باشد.

داکتر نظری، با بیان اینکه اصولاً شکل گیری چنین حکومتی بر خلاف فرآیندهای حقوقی است، افزود: بحث سیاسی حکومت بر می گردد به اینکه حکومت وحدت ملی بتواند حداقلی از وظایف خود را به درستی انجام دهد اما آیا در توزیع تذکره های الکترونیکی، در آوردن اصلاحات انتخاباتی و همچنین بهبود در عملکرد اقتصادی خود، این حکومت توانسته است حداقلی از وظایف خود را به درستی عمل کند؟ امروزه ما شاهد هستیم که نرخ بیکاری در افغانستان نسبت به گذشته ها روند صعودی را طی کرده و در واقع پول افغانستان در برابر عرصه های خارجی روند افولی را طی کرده است و نسل جوانی که امروزه از کشور فرار می کند محصول چنین آورده ناقصی است. حکومت وحدت ملی حتی نتوانسته حداقلی از وضعیت معیشتی مردم افغانستان را تامین کند. همچنین بحرانی که ما امروز در حوزه برگزاری انتخابات داریم، بسیاری از کارها را در افغانستان لنگ نموده است.

وی افزود: این موارد به ما یک نکته را بازگو می کند که اگر حکومت با مشروعیت سیاسی خود نمی تواند فرآیند منطقی را طی کند باید این فرآیند به مردم افغانستان واگذار شود و اگر قرار باشد که دو یا سه سال آینده باز هم وضعیت حکومت داری به این صورت ادامه پیدا کند این می تواند حتی گسست های هویتی را در داخل افغانستان بازتولید کند که نمونه آن را ما شاهد هستیم. جنبش هایی که امروزه در برابر حکومت شکل می گیرد در تاریخ افغانستان بی سابقه بوده است. این وضع می تواند در نهایت شکاف های اجتماعی را تشدید کند و حکومت افغانستان چون در برابر فرآیندهای برون مرزی یعنی در حوزه سیاست خارجی برنامه مدون، قوی و استراتژیک ندارد زمینه آسیب پذیری حکومت در حوزه های امنیتی و سیاست خارجی هم بیشتر شود و زمینه مداخله کشورهایی که تلاش می کنند افغانستان را از داخل و درون دچارفروپاشی سیاسی کنند بیشتر فراهم شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: بنابراین اگر ما حتی مصلحت عمومی افغانستان را در نظر بگیریم تداوم حکومت وحدت ملی با این ساز و کار به نفع افغانستان نیست. چرا که بازهم ممکن است بر سر یک تقرری اختلاف نظر بگونه ای تشدید شود که ما صف آرایی دو جناح سیاسی حاکم را شاهد باشیم و این می تواند منافع ملی، امنیت ملی و سازو کارهای مردم سالاری را تحت تاثیر قراردهد. در حال حاضر حکومت وحدت ملی با یک بن بست استراتژیک روبرو است و اگر نخبگان افغانستان فکری به حال این قضیه نکنند تاثیرات منفی این فرآیند می تواند حتی برای یک تا دوهه آینده افغانستان همچنان پابرجا بماند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چی سخن زیبایی را امروز در مورد انقلاب های رنگه رنگه عربی در مورد لیبیا خواندم که در هر چوکاتی برابری می کند :
" مردمانی که با مشت گره کرده انقلاب می کنند ، روزی با دست های باز گدایی خواهند کرد . "
مردمانی که با نعره های بلند الله و اکبر جهاد نمودند امروز با گردن های خمیده گدایی می کنند !

>>>   خبرعاجل .....
وزارت خارجه روسیه : « ما به این نتیجه وحشتناک رسیدیم که ، آمریکا مدافع داعش است »
سخنگوی وزارت خارجه روسیه لحظه قبل اعلان کرد : " اگرتادیروز گمانه زنی براین بود که امریگا مدافع داعش درمنطقه است ، ولی بعد ازحادثه وحشتناکی که امروز قوای امریکا علیه عساکر اسد انجام داد مابه این نتیجه رسیدیم که قصرسفید درحقیقت مدافع داعش است وآن گمانه زنی به حقیقت تبدیل شد" . وی اعلان کرد که مامنتظرپاسخ سریع ودقیق واشنگتن درزمینه هستیم....قراراست جلسه شورای امنیت ملل متحد دراین مورد چند ساعت بعد آغازگردد.

>>>   جناب نویسنده :
چرا هوایی فیر میکنی خودت خوب میدانی که اگر این حکومت نیم بند جور نمیشد تو وامثال تو نمیتوانست هرچه به فکر تان میگشت فیر کنند.
وزارت خارجه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است