متن اصلى توافقنامه صلح با حكمتيار دستکاری شده است
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۳۹۵/۶/۲۵ کد خبر: 121124 منبع: پرینت

حلقاتى در داخل ارگ در متن اصلي توافقنامه صلح ميان حكومت وحدت ملى و حكمتيار دستكارى نموده بودند كه با مخالفت شديد رياست اجرايی مواجه شده است.

اشرف غنى تلاش داشت توافقنامه صلح با حكمتيار پيش از عيد قربان به امضا برسد و قرار بر اين بود كه حكمتيار بايد نماز عيد را در ارگ با غني و سايرين يكجا بخواند اما بدليل مخالفت رييس اجرايي روي نكات اصلي موافقتنامه كه قبلا روي آن توافق صورت گرفته بود، اين روياي غني و حلقات پيراموني او مُحقَق نشد و اين مساله باعث گردید كه حتی رييس جمهور غني نتوانست در بيانيه عيدى اش محکم از توافق صلح با حكمتيار سخن بگويد. او در ايراد پيام عيدى كه به مردم داشت خيلى ناراحت بنظر مى رسيد و از موانع بر سر گفتگوهاى صلح شكايت كرد.

اشرف غنى هشدار داد در صورتیكه موانع بر سر گفتگوهاى صلح با حكمتيار از راه براداشته نشود، به مردم مراجعه خواهد كرد؛ مراجعه به مردمى كه از حكمتيار دل خوشی هم ندارند!

مهریان

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکمت حکمتیار درکشتار وضاحت کامل دارد اینک ببینیم چه خواهدکرد
اخمدابوبکر

>>>   ازجمله دست کاری ها اینکه در مطبوعات بیست ملیون دالر جیب خرچی گل بی بی نذکار نیافته اما درعمل برای ش پرداختن آنرا قبول کرده اند

>>>   حامد کرزی گفته است، آمریکایی‌ها در افغانستان مهمان هستند نه ارباب! خب، بسیار خوب آیا خود کرزی پاسپورت آمریکایی ندارد؟ پس خودش هم مهمان است در این کشور. آیا حامد کرزی با چرخ‌بال‌های آمریکایی در افغانستان آورده نشد؟ آیا آمریکایی‌ها از حامد کرزی به‌خاطر زنده‌ماندنش محافظت نکردند؟ آیا حامد کرزی از آمریکایی‌ها به‌خاطر قتل‌های زنجیره‌ای چهره‌های تأثیرگذار کمک نخواسته بود؟ یکی از کرزی بپرسد این کارها را از آمریکایی‌ها به‌عنوان ارباب قبول کرده بود یا مهمان؟

>>>   داستان این منفور داستان ملای لنگ انگلیس است ۳۵ سال مردم را نماز داد بعدآ گفت نماز های تان را از سر بخوانید که من یک انگلیس هستم جای شکی نیست زمانی خواهد رسید که ملا کرزی آخند مشهور به ملا عمر افشا گردد.

>>>   نبشته از : داکتر محی الدین مهدی .
اساسات يك پلتفورم ملى:
1. حكومتْ-على رغم مصوبه ىِ شوراىِ ملى- مى خواهد واژه ىِ «افغان» به عنوان معرفِ«هويت مشترك» تمام اقوام ساكن در كشور، درج شناسنامه ىِ برقى گردد. من با اين تصميم حكومت مخالفم. از هموطنانم- مخصوصاً از اعضاىِ شوراىِ ملى- مى خواهم در برابر اين«همسان سازى اجبارى» بايستند؛ ما همه «افغانستانى» هستيم.
2. حكومت با خُرد ساختن واحدِ«حوزه ىِ انتخاباتى»، در پىِ كاهشِ حضورِ نمايندگان غير پشتونْ در شوراىِ ملى است. در حال حاضرْ هر ولايت يك حوزه ىِ انتخاباتى است، و براى(تخمين) هر صد هزار نفر يك نماينده در نظر گرفته شده است. اقدام حكومت، اصلِ «نمايندگى بر مبناىِ نفوس» را، به «نمايندگى بر مبناىِ واحد ادارى» تبديل مى كند. من با اين نظر حكومت مخالفم؛ از هموطنانم-به خصوص از اعضاىِ شوراىِ ملى- مى خواهم در برابر اين توطئه بايستند.
3. براىِ كاهشِ تنش ميان اقوام ساكن در افغانستان بر سرِ تصاحبِ «مقام رياست جمهورى»، اولاً اين مقام بايد بيشتر تشريفاتي باشد تا اجرايى؛ ثانياً اين مقام به صورت «مسند»ى براىِ تمثيل وحدت ملى در آورده شود، تا فرصتِ دستيابى به آن، براىِ نمايندگانِ «تمام اقوام» ميسر گردد. همراه با اين رفورم، ايجاد كرسىِ نخست وزيرى به عنوان رياست حكومت و مقام اجرايى، و تنظيم قانون دستيابى به آن از طريق رقابت در«انتخابات عمومى»، زمينه ىِ تأمين عدالت اجتماعى را در كشور فراهم مى كند. اين شيوه در بسيارى از كشور هاىِ كثيرالمليتى-از جمله در هند و پاكستان- ضامن حفظ يكپارچگى، و عامل استقرارِ ثبات گرديده است.
4. علاوه برتوزيع قدرت به صورت فوق- كه اصطلاحاً توزيع افقى قدرت خوانده مى شود- براى زدايش تمركز انحصارگرايانه ىِ كنونى، ايجاب مى كند قدرت به صورت عمودى نيز«بازتوزيع» گردد. يعنى مى بايد بخشى از صلاحيت هاىِ دولت مركزى، به ولايات منتقل گردد. براى عملى شدن اين خواست، مى بايد تقسيمات ادارى-ملكى كشور مورد باز بينى قرار گيرد. تقسيمات ادارى-ملكى كنونى- كه هيچ مبناىِ معقول(از قبيل تناسب نفوس، تجانس فرهنگى، يكپارچگى جغرافيايى،...)ندارد- به دليل كثرت بيش از نياز ادارات، نه تنها باعث اتلاف امكانات مادى مى گردد، بلكه امكان انتقال صلاحيت هاىِ ذكر شده به ولايات را، نيز دشوار مى سازد. در حال حاضر زون بندى امنيتى وجود دارد؛ اين زون بندى مى تواند شامل اركان سه گانه ىِ دولت گردد؛ بطوريكه در مراكز زون ها، مقام ادارى-سياسى زون( رياست زون يا استاندارى)، محكمه ىِ ايالتى، و شوراىِ ايالتى افراز گردد. ادارات و نهاد هاىِ مماثل اين ها در ولايات، منحل گردند. افغانستان، شكلى از اين نوع تقسيمات ادارى را، تا سال ١٣٤٣ش تجربه كرده است.

>>>   خطاب به کسانیکه ( افغانیت واسلامیت غوارو )
اول رولا غنی را به اسلامیت وافغانیت بیارید که هم مسلمان شود وهم افغان ،باز یار زنده وصحبت باقی

>>>   مگر هیچ زنده جانی درین کشور وجود ندارد، که یک مشت افغان ملتی در داخل ارگ با سر نوشت وهویت مردم این سر زمین بازی می کنند. قانون ثبت احوال نفوس بعد از آن همه جرو بحث های جنجال بر انگیز در شورای ملی بالآخره از سوی هیات مشترک هر دو مجلس با در نظر داشت حساسیت موضوع به شکل کنونی اش تصویب واز طرف رییس جمهور توشیح گردید. اما یک تعداد افعان ملتی های بر تری جوی قومی بنا بر تعصبات قومی می آیند در مقابل قانون پاس شده مجلسین شورایی ملی مخالفت می کنند.چرا ارگ ریاست جمهوری با زیر پا گذاشتن قانون تصویب شده که دیگر هیچ مانع اجرایی نه دارد، بدون در نظر داشت حساسیت موضوع دست به یک چنین عمل غیر قانونی وحساسیت بر انگیز می زند؟

>>>   تو از دخترفیلم قهرمان ساختی خوب خواب دیدی

>>>   إبراز تاسف كردن هم از حد گذشته
ولي يك چيز را مردم كشور ما بايد بدانند
كه عامل تمامي اين بد بختي ها كرزي است، امروز اگر تو صدا نكشيدي و من هم سكوت كنم فردا دير خواهد بود.
لطفا همه #يكندا شده خواستار به محاكمه كشاندن ... شويم.

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیست۰

>>>   من آقای حکمتار را واردکابل نمیگزارم.
ع

>>>   يك منبع: يك دست وپاى حكمتيار فلج است. او ديگر توانايى راه رفتن را ندارد.

>>>   جنابات ، کار از بالا درست شده شما هیچ؟؟؟ نه میتوانید ، بدون ان ها برگ از درخت نه می ریزد ، این مهره سوخته کاملا نه سوخته بود همیشه در حالت شرارت و فعال حقوق بگیر آماده وظیفه بود در عقب پرده، و حال خسته شده مانند دیگران می خواهد جلوی پرده بیاید، این موضوع را بدون مشوره مردم انجام می دهند مردم افغانستان این جا ؟؟؟ است

>>>   مخالفت با گلبدین را مخالفت با صلح به اشتباه نگیرید!
مردم و کشورما که چهل سال تمام جنگ و ویرانی وکشتار و انتحارو انفجار را تجربه کرده اند ضرورت رسیدن به صلح وثبات را بیشتر درک می کنند. هیچ کسی درین کشور به جز ملیشه هایی پاکستانی مخالف صلح نیست .
گلبدین چهره ای آشنا برای شهروندان این کشور است از ضعف هایی اخلاقی اش که در کندز و مکتب نظامی بگذریم ، ورودش به دانشگاه کابل خشونت وچاقوکشی را به همراه داشت و با چاقوبه یک دانشجو به جرم مخالفت سیاسی و اندیشوی حمله کرد واو را به قتل رساند.
گلبدین بعد از فرارش به پاکستان به منظور تامین منافع پاکستانی ها در خدمت سازمان استخبارات نظامی آن کشور درآمد و عملا درپاکستان نقش ژاندارم ویک بخش از شبکه استخبارات نظامی پاکستان بازی می کرد.
ترور شخصیت هایی مخالف نظرش از گروه وحزبی و شخصیت هایی با نام نشان یکی از وظایف گلبدین در شهر پشاورو سایر شهر هایی پاکستان بود که به دستور ای اس ای انجام میداد و این گروه درپاکستان زندان بخصوص خود را داشت .
گلبدین از دید هیچ شهروند آگاه این کشور پنهان نیست که یک نازپروردهء ای اس ای است به حدی که جنرال حمید گل به صراحت می گویدکه " گلبدین از من کرده هم پاکستانی تراست " .
اینکه گلبدین درخدمت پاکستان وحامی منافع پاکستان است جای تردید باقی نمانده است .
گلبدین برای تامین منافع پاکستان و عقده وجنون قدرت دست به هرکاری می زند چند مثال زنده از کارنامه هایی گلبدین که برای رسیدن به قدرت هیچ حد ومرزی را نمی شناسد.
همدستی با حفیط الله امین یکی از جانی ترین رهبران درین کشور .
همدستی در کودتا علیه دکتور نجیب الله با شهنواز تنی وزیر دفاع .
همدستی با رفیع و پکتین و هواخواهان دکتور نجیب الله در سال 1992
تشکیل شورای هماهنگی با جنرال دوستم و بابه مزاری علیه حکومت پروفیسور برهان الدین ربانی .
کار نامه هایی گلبدین بیانگر این است که او نه برای صلح و ثبات بل برای عطش پایان ناپذیرش به قدرت و عقده گشایی از رقیبانش دست به هر معامله می زند و کشتار انسانهایی بی گناه و ویرانی شهر ها اصلن برایش اهمیت ندارد.
هر باریکه گلبدین دست به ائتلافی زده ، این ائتلاف کشتار و جنگ وخون ریزی را درپی داشته است و به جرم موجودیت دوستم درکنار مسعود و ربانی کابل را به راکت بست واز کشته ها پشته ها ساخت و شهر کابل را به ویرانه مبدل کرد ولی برای رسیدن به قدرت با دوستم دریک جبهه قرارگرفت و مردم کابل را به توپ و راکت بست
به نظر من این ائتلاف که با اشرف غنی زیر نام توافق صلح به عمل می آید ، هردو جانب برای استفاده ابزاری از یکدیگر برای هدف معین به یکدیگر هم دروغ می گویند و با یک دیگر صادق هم نیستند زیرا وجه مشترک وجود ندارد که حتی از نظر اندیشوی مخالف یکدیگر اند و تنها وجه مشترک غنی و گلبدین مسله قوم مشترک شان است وبس .
تجربه عملی چندین مرتبه نشان داده که بعد از ائتلاف هایی گلبدین با هر گروهی که بوده همیشه پی آمد ها و پس لرزه هایی ناخوش را در قبال داشته است
این ائتلاف زیر نام توافق صلح سر آغاز یک درگیری وجنگ دیگر عقده گشایی ها یی گلبدین وغنی علیه مخالفین شان دریک مرحله کوتاه خواهد بود و این ائتلاف هم به هم خواهد خورد.
متن توافقنامه که درآن از خلع سلاح سازی گروه گلبدین هیچ تذکری به عمل نیامده وهیچ تهدی هم در توافقنامه از جانب گلبدین به مردم داده نشده است، این خود نشان دهندهء بازی جدیدی است که امکان دارد پاکستانی ها برای آینده از آن در داخل کشور استفاده نمایند و زمان ثابت خواهد ساخت که گلبدین هیچگاه نسبت به مردم ماصادق نبوده است.
کس به خواهد یک نخواهد گلبدین حامی منافع پاکستان است و پاکستانی تر از پاکستانی ها ، مخالفت با گلبدین مخالفت با صلح نیست مخالفت با آغاز یک جنگ دیگر زیر نام صلح است .
محمداسلم سلیم

>>>   توکیستی که حکمتیار را داخل کابل نمی مانی.بمجرد داخل شدنش در کابل .... مخفی خواهید شد.
فیروز کابل

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیست۰

>>>   بزرگان گفته اند:
آزموده راآزمودن خطا است
محمدی ازهرات

>>>   دقیقا ارگ در موادری از تفاهم نامه با راکت یار دست کاری کرده اند همانطور که در قانون اساسی .... دست کاری به نفع خود کرد غنی وشرکای جرمش در سدد این تا پشتیوانه پشتونیزم را در عقب خود راشته باشند ورنه راکت یار ارزش مادی و معنوی ندارد ما ار داکتر صاحب عبدالله میخواهیم که مانع امتیاز دهی به راکت یار این.... ملی شود

>>>   آقای محمد اسلم سلیم همه خقایق را نوشته و واقعا" درست تحلیل کرده از آمدن آقای حکمتیار نه تنها هیچ چیز خوب حاصل نخواهد شد بلکه با درس عبرت از گذشته تازه ساختن جنگها به منظور جلگیری از آمدن صلح وآرامی ازافغانستان که هدف دشمنان منطقوی این کشور میباشد نتیجه این صلح خواهد بود آقای جکمتیار در تفرقه انداختن دوکتورا و تجربه بیشتر از چهل ساله دارد با تشریب آوری جناب فقط نه تنها جنگهاادامه خواهد یافت بلکه تشدید آن به نفع دشمنان در لباس دوستان این وطن است . (جنک تو صلح و صلح تو جنگ است . من به قربانت این چه نیرنگ است )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است