فشار اقتصادی بر پاکستان می تواند مفید باشد
منطقی نیست که افغانستان در ایجاد اخلال در مسیر ترانزیتی بسیار دیرینه پیشگام شود اما زمانیکه همسایه ما از این ابزار به صورت یکجانبه به عنوان فشار استفاده می کند افغانستان هم ناگزیر است که مقابله به مثل کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۹۵/۶/۲۴ کد خبر: 121094 منبع: پرینت

پس از مسدود شدن بندر واگه از سوی پاکستان که برای کالاهای بازرگانی افغانستان اجازه ورود نمی دهد، رییس جمهور می گوید که پاکستان در قبال به انزوا رفتن این کار را می کند. رییس جمهور قبل از این نیز به پاکستان هشدار داده بود اگر مسیرهای انتقالی کالاهای بازگانی واگه باز نشود مسیر آسیای میانه را مسدود می کند. در حال حاضر نیز مسیر ترانزیت پاکستان از مسیر افغانستان به تاجیکستان مسدود است. آیا این کار می تواند به نفع افغانستان باشد؟ از سوی دیگر نگرانی ها از این است که با افزایش فشارها بر پاکستان از سوی افغانستان می تواند بر وضعیت امنتیتی بیشتر از این تاثیر بد بگذارد.

داکتر محمداکرم عارفی، استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: افغانستان فعلا در شرایطی قرار گرفته که تصمیماتش بیشتر به صورت واکنشی است و این واکنش هم از روی مجبوریت می باشد نه اینکه از روی محاسبه باشد. این کارها از این رو است که حوصله افغانستان کم کم لبریز شده و دیگر توان ادامه وضعیت گذشته را ندارد. بر این اساس افغانستان بین دو مسیر بد و بدتر قرار گرفته و بنابراین بد را انتخاب می کند. افغانستان ناچاراً این مسیر یا این سیاست را انتخاب کرده و چاره ای نداشته است. این اقدام رییس جمهور ممکن است بر افغانستان فشار وارد کند و مشکلات و دردسرهایی را بوجود بیاورد که طبیعی است. وقتی یک کشور مسیرهای متعددی را پیش رو دارد به همان اندازه فرصت های بیشتر و تسهلات بیشتری را در اختیار دارد و زمانی که محدودیت ها در برابرش قرار می گیرد آثار و پیامدهایی هم دارد اما در مجموع افغانستان از سر ناگزیری امروز این سیاست را در پیش گرفته است.

وی، ادامه داد: این کار سیاستی غیر معقول است و برای افغانستان باصرفه نیست که یک راه ترانزیتی که قرن ها در اختیار افغانستان بوده و تمام واردات و صادرات آن از این مرز انجام می شده را ببندد. بنابراین اصلا منطقی نیست که افغانستان در ایجاد اخلال در این مسیر ترانزیتی بسیار دیرینه پیشگام شود اما زمانیکه همسایه ما از این ابزار به صورت یکجانبه به عنوان فشار استفاده می کند افغانستان هم ناگزیر است که یکسری مسیرهای دیگر را جستجو کند و مقابله به مثل نماید.

داکتر عارفی، با بیان اینکه این کار در کوتاه مدت فشار بسیار زیادی را بر افغانستان وارد خواهد آورد، افزود: چرا که هنوز تاجران ما و بسیاری از کسانی که در فعالیت های بازرگانی مصروف هستند، بیشتر مال خود را از همین طریق به داخل می آورند و قرار داهایشان هم از همین طریق انجام می شود و علاوه بر آن صدها تن کالای ما به بندر رسیده است و در آنجا منتظر دریافت اجازه هستند که به افغانستان منتقل شوند. طبیعی است زمانیکه اخلال در آن وارد می شود روی بازار افغانستان تاثیر منفی می گذارد و ممکن است قیمت ها بالا برود و مشکلات زیادی را ایجاد کند اما به نظر می رسد که در دراز مدت راه های زیادی را در پیش رو دارد و می تواند مفید باشد یعنی به گونه ای نیست که افغانستان در یک مسیر بسیار خطرناک قرار گرفته باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد: چرا که افغانستان دو مسیر بسیار خوب را در اختیار دارد یکی بندر چابهار که می تواند به عنوان بدیل «واگه» و جایگزین مسیر ترانزیتی پاکستان مطرح شود و یکی مسیر زمینی است که تجارت آسیای میانه و فراتر از آسیای میانه، روسیه و حتی مسیرهای اروپا را در برمی گیرد. روسیه هم از این کار استقبال می کند. چرا که بعد از اینکه روابط بین المللی روسیه با اروپا دچار مشکل شد می توانیم بگوییم که درهای اقتصاد چین، آسیای شمالی و آسیای میانه به سمت افغانستان هم باز شود و پیوند بخورد. از این جهت در دراز مدت این گزینه ها برای افغانستان وجود دارد و می تواند مفید باشد و جای تشویش ندارد.

وی، با بیان اینکه هر نوع تنشی که یک کشور با همسایه های خود ایجاد کند و یا در آن تنش گرفتار شود برای دو طرف مضر است، اضافه کرد: یقیناً افغانستان هم از وجود تنش سودی نخواهد برد چه تنش درعرصه سیاسی باشدو چه فراتر از این عرصه باشد و عرصه ترانزیتی و اقتصادی را هم در بربگیرد. به همان ابعاد پیامدهای منفی یک تنش می تواند دامنگیر کل یک کشور همسایه نیز شود. این یک اصل بسیار روشن است اما در حال حاضر افغانستان بر سر دوراهی بسیار سختی قرار گرفته است که آیا این مسیرهایی را که بسته باز کند یاخیر. چرا که پاکستان بیش از افغانستان از باز شدن راه های ترانزیتی و راه های تجاری افغانستان سود می برد.

پاکستان کشوری است که کشورهای عربی جزو بازارهای ثابت آن می باشد و افغانستان همبشه دومین بازار ثابت پاکستان بوده است. مسیری بسیار کوتاه و کم هزینه و مسیری که ضمن صادرات کالا خدمات زیادی می توانستند به افغانستان ارایه کنند. در افغانستان بسیاری ازشرکت ها، هتل ها و بسیاری از تولیدهای خرد به کمک متخصصین پاکستان و حتی بخش آموزش متکی به پاکستان انجام می شود و این موضوع به این معنا است که افغانستان یکی از بازارهای ارایه خدمات پاکستان به حساب می آید. پاکستان از لحاظ اقتصادی کشوری است که به شدت متکی به دیگر کشورها می باشد بنابراین اگر این بازار و این مسیر بر روی پاکستان دچار مشکل شود، پاکستان ضرر زیادی می بیند و یقیناً تداوم آن برای پاکستان قابل تحمل نیست. بنابراین این کار رییس جمهور می تواند ابزار فشاری بر پاکستان محسوب شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جاويد_كوهستاني
بجواب برتری جویان قبیله:
افغانستان سرزمين أقليت هاست و هـيچ قوم بزرگ و اكثريت در ان وجود ندارد ، اكثريت پشتون ها در پاكستان ، اكثريت تاجك ها در اسيايى ميانه ، اكثريت ازبك ها در ازبكستان ، اكثريت تركمن ها در تركمنستان ، اكثريت بلوچ ها در ايران و پاكستان و به همين گونه ديگران بيايد از اين ادعايى كاذب صرف نظر كنيد ، أقليت باشيد اما مؤثر سازنده و حيات بخش به همه ، در تاريخ تمدن بشرى همه انسان ها ، اقوام و نژاد ها تمدن ساز نيستند ، چه بسى مخرب و تمدن سوز بوده اند ، به گواهى تاريخ در جغرافياى امروزى ما كدام نشانه تمدنى از ادرس پشتون به ثبت نرسيده چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام ، قبل از اسلام تاريخ اريايى اوستايى ، يونان باخترى ، كوشانى داريم و تمدن هاى كوچك ديگر و بعد از اسلام تاريخ تمدن اسلامى داريم بنام خراسانى ها كه بشتر بر مى گردد به نياكان تاجك ها و ازبك ها و شاخه هاى انها از خيوه و بخارا تا سمرقند از بلخ و قونيه تا بغداد از دهلى تا كاشغر كه اثار باستانى و تاريخى اش اشكار است من در تمام شهر هاى پاكستان از پشاور تا لاهور بیشتر اثار و نوشته ها را به پارسى خوانده ام لطفاً به قصه خوانى و شهر كهن پشاور و لوحه مساجدش نگاه كنيد و در لاهور به ارامگاه شاعر بزرگ اقبال برويد و اثار كهن لاهور را بخوانيد و پس فخر فروشى و زور گويى منطقى كنيد در كتاب خانه هاى كشور تان سر بزنيد كه به زبان پشتو كدام اثار علمى و تاريخى وجود دارد فقط درين چند سال پسين و ترجمه هاى گلاجى پلازه مركز ثقافتى ساپى ، اميد در لست نژاد هاى تمدن سوز و افريقا يى بحساب نيايد دوستان حقيقت تلخ است و من هم برايتان متاسفم و اما هرگز تمدن ساز نبوده ايدو تمدنى بنام شما درين حوزه به ثبت نرسيده است

>>>   من در ولایت زابل مدتی زندگی کرده ام دوست همین فاشیست های تمامیت خواه قبیله. به اسطلاح دموکرات های دو آتشه ویران گران مادر وطن بنام اقای پشتون پنجصد ملیون دالر را بنام باز سازی مناطق پشتون نشین گرفت به کجاه بمصرف رساند .
همان ولایت زابل در همان حال فلاکت که بود فعلا هم است .به کجا بمصرف رسید .

>>>   من تاجیکم ،
تاجیک بدنیا آمده ام
تاجیک زندگی می کنم
تا زنده ام تاجیکم
من نه اوغان هستم و نه اوغانستانی ، این اسم و رسم هویت من را بر نمی تابد.
زیرا اوغانستان و اوغانستانی هیچ یک از عناصر اساسی تشکیل دهنده ای هویت من که فرهنگ و زبان و جغرافیای تاجیک است برنمی تابد .
تاجیک بدون زبان وفرهنگ پارسی و سرزمین خراسان هویت ناقصی خواهد بود.
من تاجیک پارسی زبان خراسانی ام،
من به این هویت و به این سرزمین افتخارمیکنم که زبان من افتخارات فرهنگی من جز افتخارات فرهنگی جهانی است .
امروز بزرگترین کانون هایی جهانی شعارشان برگرفته از فرهنگ و زبان من است .
سازمان ملل متحد برپایه این شاعر شعر زبان پارسی شکل گرفته ،
بنی آدم اعضای یکدیگراند
که درآفرینش زیک گوهر اند
چو عضوی بدرد آورد روز گار
دیگر عضوها را نماند قرار
تو که از محنت دیگران بی غمی
نشاید که نهند نامت آدمی
امروز درمقابل کاخ سازمان ملل متحد در شهر وین کشور اتریش تندیس هایی چهاردانشمند و فیلسوف پارسی زبان ،
ابوعلی سینا بلخی
ابوریحان البیرونی
حکیم خیام نیشاپوری
زکریای رازی
زینت بخش این کانون بزرگ جهانی و افتخار زبان پارسی و این حوزه تمدنی است .
من به کجای اوغان و اوغانیت افتخار کنم که خود را اوغان یا اوغانستانی بنامم ؟
من تاجیک ،پارسی زبان ، خراسانی ام .

>>>   ابوعلی سینا بلخی نیست.

>>>   من هم پارسی زبان هستم از دیار مازندران ...
از شمال ایران...
از مکانی که اولین نیروها برای یاری موعود جهان خواهند آمد..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است